poradniki i solucje do gier
poradniki i solucje do gierod A do Zpomoc i reklamacjeregulamin usługi

Poradnik Sid Meier's Pirates! (2004)

Poradnik ten jest wyczerpującym zbiorem informacji na temat najnowszej odsłony gry Sid Meier’s Pirates!, a zawarta w nim skondensowana dawka wiadomości z pewnością dobrze przysłuży się podbijaniu karaibskich osad i zatapianiu wrogich okrętów.

poradnik, solucja do gry w zawiera 118 stron i 119 ilustracji, rozmiar pliku to 11,6 MB

Oczywistym jest, że statek nie może poruszać się bez odpowiedniej liczby marynarzy, dlatego niuanse związane z kompletowaniem i kontrolowaniem załogi, są w Sid Meier's Pirates! rzeczą najważniejszą. W poniższym rozdziale postaram się dokładnie omówić wszystkie aspekty współpracy z morskimi rozbójnikami a także wyjaśnić, dlaczego morale w omawianym produkcie pełni rolę pierwszorzędną.

Nabór

Najprostszym sposobem na pozyskanie dodatkowych marynarzy jest wizyta w portowej tawernie. Liczba chętnych do wyruszenia z Tobą w morze jest bardzo różna i zależy od następujących czynników:

  • Ranga głównego bohatera. Pierwszy poważny bonus do liczby marynarzy chcących wziąć udział w rejsie występuje stosunkowo wcześnie, bo już po osiągnięciu tytułu kapitana. Drugi bonus staje się aktywny, jeśli nasz bohater może poszczycić się rangą Barona. Warto przy tym zaznaczyć, że oba udogodnienia dotyczą kraju, który przyznał nam określony tytuł. Przykładowo: jeżeli holenderski gubernator mianował nas Baronem, to liczba marynarzy, którzy zechcą do nas dołączyć zwiększa się, ale tylko w portach będących pod banderą Holendrów. Taki sam bonus nie będzie już aktywny w miastach angielskich (chyba, że tutaj również dysponujemy odpowiednim tytułem). Więcej informacji na temat znajdziesz w rozdziale poświęconym Bohaterowi.
  • Sława głównego bohatera. Jeśli miałeś już doświadczenie w poprzednich ekspedycjach i udało Ci się podzielić łupy wśród starych kompanów, Twoja reputacja rośnie a co za tym idzie, liczba nowych rekrutów. Działa tu prosta zasada: im starszy i bardziej doświadczony kapitan, tym więcej marynarzy zdąży zachęcić do wyprawy.
  • Morale marynarzy. Jeżeli nie możesz poszczycić się uwielbieniem wśród aktualnie dostępnej załogi, nie zdziw się, jeśli liczba nowych rekrutów będzie wyjątkowo niska lub zerowa.
  • Wielkość danego miasta. Im więcej w nim ludzi, tym więcej marynarzy pojawia się w tawernach.
  • Bogactwo danego miasta. Jeżeli port nie narzeka na brak pieniędzy, pojawia się więcej ofert pracy a co za tym idzie, zmniejsza się ilość awanturników, chcących w poszukiwaniu lepszego życia wypłynąć w morze.

Marynarzy można pozyskać również podczas procesu rekwirowania wrogiego okrętu. Liczba chętnych, która zgodzi się na współpracę uzależniona jest od wielkości Twojej aktualnej załogi oraz morale.

Prosperująca gospodarka w porcie nie sprzyja podczas naboru rekrutów - Nabór - Załoga - Sid Meiers Pirates! (2004) - poradnik do gry

Prosperująca gospodarka w porcie nie sprzyja podczas naboru rekrutów.

Przy kompletowaniu załogi należy pamiętać o kilku podstawowych sprawach:

  • Liczba marynarzy uzależniona jest od naszych prywatnych preferencji. Najważniejsze to nie dać ponieść się emocjom, gdyż większa załoga to po prostu większe problemy. Osobiście kieruję rekrutacją tak, aby zawsze zapewnić maksymalną liczbę ludzi na okręcie flagowym, umieszczając na innych statkach absolutne minimum. Łódź, która posiada niedobór marynarzy porusza się ślamazarnie. Wolniej ładowane są także działa, co może mieć niebagatelny wpływ na morskie potyczki.
  • Większa załoga szybciej się buntuje. O szczegółach związanych z morale marynarzy przeczytacie poniżej.
  • Większa załoga pochłania ogromne ilości jedzenia. Jeśli wybieramy się w długi rejs, musimy pamiętać o zapewnieniu pożywienia, inaczej marynarze zaczną głodować a co za tym idzie, buntować się.
  • Liczba marynarzy nie może przekraczać liczby wolnych miejsc na statkach, mimo że instrukcja twierdzi inaczej. Dlatego też, sprzedając okręty w porcie, pozbywamy się nadmiernej ilości załogi, w dodatku bez żadnych konsekwencji.
  • Większa załoga jest niezbędna podczas ataku lądowego. Gracze preferujący oszczędny styl zarządzania marynarzami powinni rekrutować dodatkowych ludzi tuż przed planowanym rajdem na wybrany port.

Specjaliści

Oprócz tradycyjnych członków załogi, w Sid Meier's Pirates! spotkamy również specjalistów w wybranej dziedzinie, którzy mogą znacznie ułatwić rozgrywkę. Wykwalifikowani marynarze mogą pojawić się na okręcie tylko w przypadku, gdy schwytamy i ograbimy wrogi statek. Nie zdarza się to jednak zbyt często i trzeba posiadać naprawdę dużo szczęścia, aby skompletować pełną drużynę specjalistów w szybkim czasie. Marynarze zostają na okręcie dożywotnio i nie opuszczają załogi nawet po podziale łupów. Skąd mamy wiedzieć, na którym statku pojawi się specjalista? Trzeba liczyć na łut szczęścia, albo systematycznie rozmawiać z barmankami w tawernie. Od czasu do czasu udzielą one informacji na temat konkretnego specjalisty, wskażą statek na którym jest i trasę jego rejsu.

Barmanka może udzielić nam informacji na temat miejsca pobytu specjalistów - Specjaliści - Załoga - Sid Meiers Pirates! (2004) - poradnik do gry

Barmanka może udzielić nam informacji na temat miejsca pobytu specjalistów.

Istnieje jeszcze jeden sposób na pozyskanie wszystkich specjalistów, a jest on związany z postacią markiza Montalbana. Jeśli uda nam się go schwytać (co jest trudne i czasochłonne), wykwalifikowani marynarze automatycznie uzupełnią załogę. Poniżej znajdziesz krótkie charakterystyki wszystkich występujących w Sid Meier's Pirates! specjalistów:

 

Carpenter

Cieśla odpowiada na statku za kadłub i reperuje go w wypadku poważnych uszkodzeń - Specjaliści - Załoga - Sid Meiers Pirates! (2004) - poradnik do gry

Cieśla odpowiada na statku za kadłub i reperuje go w wypadku poważnych uszkodzeń. Naprawy dokonywane są z początkiem każdego miesiąca, a wynoszą one 25% ogólnego stanu zniszczeń. Oznacza to, że w przypadku uszkodzeń na poziomie 4%, cieśla będzie reperować kadłub przez cztery miesiące. Dla doświadczonych marynarzy obecność tego specjalisty ma nikłe znaczenie. Poza tym uszkodzenia można likwidować w portach.

 

Cook

Kucharze odpowiadają za przygotowywanie smacznych posiłków podczas rejsu, a co za tym idzie - utrzymywaniu w ryzach morale załogi - Specjaliści - Załoga - Sid Meiers Pirates! (2004) - poradnik do gry

Kucharze odpowiadają za przygotowywanie smacznych posiłków podczas rejsu, a co za tym idzie - utrzymywaniu w ryzach morale załogi. Z racji tego, że ten ostatni czynnik zmniejsza się podczas długich eskapad w zastraszającym tempie, obecność kucharza jest wręcz nieoceniona.

Kucharze i kwatermistrze zwiększają morale kumulatywnie.

 

Cooper

Głównym zadaniem tego specjalisty jest prawidłowe składowanie żywności - Specjaliści - Załoga - Sid Meiers Pirates! (2004) - poradnik do gry

Głównym zadaniem tego specjalisty jest prawidłowe składowanie żywności. Dzięki ścisłym regułom przechowywania jedzenia, jego spożycie zmniejsza się o połowę. Dla graczy lubujących się w długich rejsach bez konieczności uzupełniania zapasów, ten marynarz może okazać się zbawieniem.

 

Gunner

Obecność wykwalifikowanego strzelca na pokładzie okrętu jest nieoceniona w przypadku, gdy o losie morskiego pojedynku decydują armaty - Specjaliści - Załoga - Sid Meiers Pirates! (2004) - poradnik do gry

Obecność wykwalifikowanego strzelca na pokładzie okrętu jest nieoceniona w przypadku, gdy o losie morskiego pojedynku decydują armaty. Ten specjalista powoduje, że wszystkie działa przeładowywane są dwa razy szybciej niż normalnie, co jest wielkim udogodnieniem, zwłaszcza na mniejszych jednostkach.

 

Nawigator

Nawigatorzy powodują zwiększenie szybkości okrętu flagowego, zarówno podczas normalnego rejsu, jak i bitwy morskiej - Specjaliści - Załoga - Sid Meiers Pirates! (2004) - poradnik do gry

Nawigatorzy powodują zwiększenie szybkości okrętu flagowego, zarówno podczas normalnego rejsu, jak i bitwy morskiej. O przydatności tego marynarza przekonasz się za każdym razem, gdy zostaniesz zmuszony płynąć pod wiatr. Z racji tego, że na Morzu Karaibskim wieje zawsze na zachód, obecność Nawigatora w załodze jest wręcz niezbędna.

 

Quartermaster

Kwatermistrz zwiększa dyscyplinę podczas rejsu, co wydatnie przyczynia się do utrzymywanie morale na satysfakcjonującym poziomie przez dłuższy czas niż normalnie - Specjaliści - Załoga - Sid Meiers Pirates! (2004) - poradnik do gry

Kwatermistrz zwiększa dyscyplinę podczas rejsu, co wydatnie przyczynia się do utrzymywanie morale na satysfakcjonującym poziomie przez dłuższy czas niż normalnie. Z racji tego, że ten czynnik często ma decydujący wpływ na długość Twojej kariery, jest to jeden z najbardziej przydatnych specjalistów.

Kucharze i kwatermistrze zwiększają morale kumulatywnie.

 

Sailmaker

Ten specjalista odpowiada na statku za jego żagle, reperując je na morzu w przypadku poważniejszych uszkodzeń - Specjaliści - Załoga - Sid Meiers Pirates! (2004) - poradnik do gry

Ten specjalista odpowiada na statku za jego żagle, reperując je na morzu w przypadku poważniejszych uszkodzeń. Naprawy dokonywane są z początkiem każdego miesiąca, a wynoszą one 25% ogólnego stanu zniszczeń. Oznacza to, że w przypadku uszkodzeń na poziomie 4%, żagle będą reperowane przez cztery miesiące. Dla doświadczonych marynarzy obecność tego specjalisty ma nikłe znaczenie. Poza tym uszkodzenia można likwidować w portach.

 

Surgeon

Zadaniem chirurgów jest stawianie na nogi marynarzy, którzy odnieśli poważne rany w walce (zarówno na morzu jak i na lądzie) - Specjaliści - Załoga - Sid Meiers Pirates! (2004) - poradnik do gry

Zadaniem chirurgów jest stawianie na nogi marynarzy, którzy odnieśli poważne rany w walce (zarówno na morzu jak i na lądzie). W programie przekłada się to na prostą prawidłowość: połowa ludzi, którzy zostają uznani za martwych, po batalii wraca do służby. Wbrew temu co można wyczytać w różnych źródłach, chirurg nie wpływa na przedłużenie żywotności bohatera.

Morale

Morale załogi uzależnione jest od trzech czynników: ogólnej liczby marynarzy, zrabowanych pieniędzy oraz czasu, jaki poświęciliśmy ekspedycji. Żeby lepiej zobrazować jak to przedstawia się w praktyce, proponuję zapoznać się z krótkim przykładem z gry.

Mój bohater postanawia wyruszyć z St - Morale - Załoga - Sid Meiers Pirates! (2004) - poradnik do gry

Mój bohater postanawia wyruszyć z St. Kitts (Małe Antyle) do Port Royale (Jamajka) na okręcie flagowym Fast Galleon (120 marynarzy). Flotę uzupełnia Trade Galleon (16 marynarzy). Jest 22 maja, na pokładzie znajdują się zapasy żywności na 9 miesięcy a w skarbcu 4516 sztuk złota. Morale załogi: Very Happy (najwyższe z możliwych). Poziom trudności: Journeyman.

Wariant spokojny (szlak czerwony)

Niepokojeni przez nikogo udajemy się w kierunku holenderskiego portu w Curacao, do którego docieramy 7 lipca. Zwiększamy zapasy żywności, odwiedzamy gubernatora (za wcześniejsze zasługi w walce z Hiszpanami otrzymujemy tytuł Kapitana), kupujemy drugi kawałek mapy skarbu (jest w okolicy San Juan, zdecydowanie nie po drodze). Wypływamy w morze i po spokojnym rejsie lądujemy w Santa Catalina 2 października. Stąd udajemy się wprost do Port Royale, do którego docieramy ostatecznie 5 grudnia 1660 roku. Rejs trwał ponad sześć miesięcy, morale załogi spadło do poziomu Unhappy, czyli o trzy oczka w dół. Jest źle, nie zdobyliśmy ani jednej sztuki złota.

Wariant agresywny (szlak niebieski)

Tuż po wypłynięciu z St. Kitts zahaczamy o holenderskie miasto St. Martin. Odwiedzamy gubernatora (za wcześniejsze zasługi w walce z Hiszpanami otrzymujemy tytuł Kapitana), kupujemy drugi kawałek mapy skarbu i wyruszamy na zachód. Z racji tego, że jesteśmy w okolicy San Juan, lądujemy na wyspie i odnajdujemy skarb (5000 sztuk złota). Kolejny cel podróży to francuskie miasto Port-de-Paix (po drodze rekwirujemy jeszcze hiszpański Fast Galeon), do którego docieramy ostatecznie 3 sierpnia. Rekrutujemy 14 marynarzy, reperujemy statki i wyruszamy w dalszą podróż, w kierunku Hawany. Po drodze anihilujemy francuski Merchantman oraz piracki okręt należący do Stede'a Bonneta. W okolice Hawany trafiamy 30 października - nie wpływamy do portu tylko atakujemy błąkający się w pobliżu Trade Galeon. Po krótkim rejsie na wschód, dobijamy wpierw do Nassau (sprzedajemy co się da), później do Eleuthery (14 styczeń 1661 roku). Płyniemy w kierunku Port Royale, rozprawiając się po drodze z trzema okrętami należącymi do Hiszpanów (War Galleon, Fast Galleon oraz Sloop of War). Podróż kończymy 2 kwietnia, dziesięć miesięcy po wyruszeniu z St. Kitts. Na pokładzie znajduje się 21144 sztuk złota, morale na poziomie Happy (jedno oczko niżej).

Dlaczego tak się dzieje? Sid Meier's Pirates! premiuje tylko i wyłącznie agresywny styl rozgrywki, z łupieniem statków i napadaniem na miasta jako zadaniami priorytetowymi. Mimo, że w pierwszym przypadku rejs trwał zaledwie sześć miesięcy, morale załogi zdążyło się popsuć dwa razy bardziej, niż w drugim wariancie (tutaj pływaliśmy niemal cały rok).

Kluczem do sukcesu w kontrolowaniu poziomu zadowolenia załogi jest ilość sztuk złota, jaką udało nam się zrabować. Teoretycznie, marynarze zniechęcają się z każdym kolejnym miesiącem, ale jeśli stan posiadania głównego bohatera będzie się systematycznie zwiększał, bonus pieniężny przeważy szalę na Twoją korzyść. Ogromnym zastrzykiem pozytywnej energii jest dla marynarzy odnalezienie skarbu lub pokonanie słynnego pirata. Dzieje się tak dlatego, że to właśnie w tych przypadkach zyskujemy najwięcej złota.

Atakując wszystko co się rusza można utrzymać morale na poziomie Very Happy przez lata. Jeśli przy okazji zabijemy wszystkich sławnych piratów, odnajdziemy ich skarby oraz pozbędziemy się raz na zawsze markiza Montalbana, możesz być pewien że profity finansowe wynagrodzą marynarzom długi okres pływania po Morzu Karaibskim. Warto przy tym pamiętać, że szybkość z jaką załoga się buntuje, uzależniona jest również od poziomu trudności.

Generalnie morale określane jest za pomocą pięciu poziomów:

  • Very Happy
  • Happy
  • Content
  • Unhappy
  • Mutinous

Dwa ostatnie poziomy są równoznaczne z ryzykiem wybuchu buntu i ucieczki części marynarzy z pokładu statku. Dzieje się tak zwłaszcza podczas pobytu w portach (tracimy wówczas od kilku do kilkunastu dni), które przez załogę uważane są za nudne. W najgorszym z możliwych wypadków, buntownicy dobierają się do zgromadzonych łupów - w takim układzie należy jak najszybciej dokonać równorzędnego podziału (szczegóły niżej) i zapobiec dalszym kradzieżom.

Morale ma również wpływ na walkę szermierczą. Marynarze z bardzo dobrym poziomem zadowolenia potrafią walczyć jak lwy i pokonać znacznie silniejszego przeciwnika, w odwrotnym przypadku ulegają nawet mniej licznym oddziałom.

pobierz poradnik

Aby pobrać poradnik do gry
Sid Meier's Pirates! (2004)

wyślij SMS o treści GOL na numer 77464

i wpisz poniżej kod, który otrzymasz w zwrotnym SMS.

Koszt poradnika to 8.61 zł

Sid Meier's Pirates! (2004)

zobacz więcej informacji o grze
Sid Meier's Pirates! (2004)

Wszystkie dostępne tu poradniki są bezpłatnie do pobrania dla posiadaczy abonamentów MayClub.

Poradniki do gier przygodowych

Przygodowe