poradniki i solucje do gier
poradniki i solucje do gierod A do Zpomoc i reklamacjeregulamin usługi

Poradnik Total War: Three Kingdoms

Poradnik do Total War Three Kingdoms stanowi kompendium wiedzy na temat tej złożonej gry strategicznej. Z naszej publikacji dowiecie się, jak rozpocząć rozgrywkę, jak rozwijać swoje państwo i dbać o stan skarbca, oraz wygrywać bitwy i wojny.

poradnik, solucja do gry w zawiera 88 stron i 175 ilustracji, rozmiar pliku to 4,6 MB

Gra Total War: Three Kingdoms cechuje się bardzo szczegółową grafiką, jednakże mnogość ustawień graficznych pozwala z łatwością dostosować wygląd produkcji w taki sposób, by w dalszym ciągu prezentowała się ona więcej niż przyzwoicie, a jednocześnie pozwoliła na w miarę płynną rozgrywkę. Twórcy postarali się o optymalizację i jeśli tylko ktoś dysponuje odpowiednim sprzętem, będzie miał co podziwiać.

Wymagania minimalne

By cieszyć się rozgrywką w 25-35 klatkach na sekundę, w rozdzielczości 720p i ustawieniami na "Niskie", konieczny będzie przynajmniej następujący sprzęt:

  1. System operacyjny: Windows 7/8/10 (64bit)
  2. Procesor: Intel Core 2 Duo (3.0 GHz)
  3. Pamięć RAM: 4 GB
  4. Karta grafiki: NVIDIA GeForce 650 Ti / AMD Radeon HD 7850 (1GB)
  5. Dysk twardy: 60 GB wolnej przestrzeni

Uwaga: warto zainstalować grę na dysku SSD. W grze sporo jest ekranów ładowania, a po oddaniu tury rozpoczyna się przeliczanie akcji graczy komputerowych, które też przyspieszone zostają, gdy gra rusza z SSD.

Wymagania zalecane

By cieszyć się stosunkowo płynną (45-55 klatek na sekundę) rozgrywką, w rozdzielczości 1080p, z ustawieniami graficznymi na "Wysokie", trzeba wyposażyć się w następujący sprzęt:

  1. System operacyjny: Windows 10 (64bit)
  2. Procesor: Intel Core i5-6600 (3.3 GHz) / Ryzen 5 2600X (3.6 GHz)
  3. Pamięć RAM: 8 GB
  4. Karta grafiki: NVIDIA GeForce GTX 970 (4GB) / Radeon R9 Fury X (4GB)
  5. Dysk twardy: 60 GB wolnej przestrzeni

Uwaga: warto zainstalować grę na dysku SSD. W grze sporo jest ekranów ładowania, a po oddaniu tury rozpoczyna się przeliczanie akcji graczy komputerowych, które też przyspieszone zostają, gdy gra rusza z SSD.

Wymagania zalecane - maksymalne ustawienia graficzne

Z kolei by móc cieszyć się grą całkowicie płynną, działającą w 60 klatkach na sekundę, w ustawieniach graficznych na "Ultra" i rozdzielczości 1080p, potrzebny będzie przynajmniej taki sprzęt:

  1. System operacyjny: Windows 10 (64bit)
  2. Procesor: Intel Core i7-8700K (3.2 GHz) / Ryzen 7 2700X (3.7 GHz)
  3. Pamięć RAM: 16 GB
  4. Karta grafiki: NVIDIA GeForce GTX 1080 (4GB) / RTX 2060
  5. Dysk twardy: 60 GB wolnej przestrzeni

Uwaga: warto zainstalować grę na dysku SSD. W grze sporo jest ekranów ładowania, a po oddaniu tury rozpoczyna się przeliczanie akcji graczy komputerowych, które też przyspieszone zostają, gdy gra rusza z SSD.

Nasz sprzęt

Niniejszy poradnik powstał na wersji gry na PC, a do jego stworzenia wykorzystano komputer o następującej konfiguracji:

  1. System operacyjny: Windows 10 (64bit)
  2. Procesor: Intel Core i5-3470 (3.2 GHz)
  3. Pamięć RAM: 16GB
  4. Karta grafiki: GeForce GTX 970 (4GB)
  5. Dysk twardy: gra zainstalowana na szybkim dysku SSD

Uwagi: gra działała w rozdzielczości 1080p, z ustawieniami graficznymi na wysokie/ultra i cały czas działała sprawnie. Na mapie świata trzymała niemalże cały czas 60 klatek na sekundę, podczas większych starć, gdzie ścierało się więcej niż 2 armie, animacje nie spadały poniżej 35-40 klatek.

Początkowo walczyć będziesz razem z pojedynczymi frakcjami, które stanowić będą praktycznie zerowe zagrożenie dla Twojej rozwijającej się frakcji. Po kilkudziesięciu turach przyjdzie Ci jednak ścierać ci się z dużo większymi przeciwnikami, którzy niejednokrotnie będą w sojuszach militarnych z sąsiadami. Zanim rozpoczniesz wojnę z tego typu oponentem, warto odpowiednio się przygotować i zadbać przede wszystkim o trzy rzeczy - gospodarkę, bezpieczeństwo podbitych terenów i odpowiednią armię.

Przygotowanie gospodarki

Myśląc o gospodarce, w Total War: Three Kingdoms trzeba wziąć pod uwagę kilka czynników. W pierwszej kolejności to stan skarbca. Dbanie o to, by przed rozpoczęciem działań militarnych przychód był na plusie nie jest aż tak ważne - nawet, jeśli będziesz tracić kilkaset sztuk złota na turę, nie będzie to problemem, pod warunkiem, że w skarbcu będzie odpowiedni zapas. Jednakże, jeśli stan skarbca spadnie do 0, frakcja wejdzie w etap bankructwa. W Twoich osadach podniesione zostaną podatki, by zredukować problem, co z kolei wiązać będzie się z potężną karą do ładu publicznego, nie będzie możliwości rekrutowania wojsk czy wznoszenia nowych budowli (i naprawiania uszkodzonych), otrzymasz też także karę do relacji z innymi frakcjami. Dodatkowo, z każdą turą tracić będziesz część swoich wojsk.

Poziom skarbca i jego stan w następnej turze. - Przygotowania do wojny z innymi frakcjami w Total War Three Kingdoms - Total War Three Kingdoms - poradnik do gry
Poziom skarbca i jego stan w następnej turze.

Kluczowym jest więc, by zadbać o stan skarbca przed rozpoczęciem ekspansji. Zerknij na potencjalne osady, które trzeba będzie podbić (lub które chcesz zdobyć, zanim przyjmiesz kapitulację wroga), oblicz orientacyjnie ile tur może zająć taka ekspansja, a potem policz, ile złota w skarbcu trzeba będzie przygotować na taki scenariusz. Dolicz lekką nadwyżkę, na wypadek nieprzewidzianych wydatków i otrzymasz kwotę, która będzie niezbędna do podboju. Może to być 5,000 sztuk złota, może to być 20,000. Problem znika, jeśli Twoje przychody są na plusie - wtedy generalnie nie musisz martwić się stanem skarbca.

Warto zadbać o poziom porządku publicznego w komanderiach. - Przygotowania do wojny z innymi frakcjami w Total War Three Kingdoms - Total War Three Kingdoms - poradnik do gry
Warto zadbać o poziom porządku publicznego w komanderiach.

Oddzielną kwestią jest stan żywności i porządku publicznego. O ile nagły spadek tego pierwszego raczej Ci nie grozi, o tyle o porządek publiczny trzeba odpowiednio zadbać. Przejrzyj podbite osady i sprawdź, czy w którejś stan porządku nie drastycznie nie spada. Jeśli taka sytuacja będzie mieć miejsce, warto wyłączyć tamtejszy pobór podatków, bądź na szybko wznieść budowlę, która da spory wzrost porządku publicznego. Pamiętaj - gdy porządek publiczny spadnie do -100, osada się zbuntuje i możesz utracić nad nią kontrolę, a nie ma nic gorszego niż wojna domowa podczas walki z sąsiadami. Generalnie na poziom porządku publicznego mają wpływ:

  • Poziom podatków - im wyższy, tym większa kara. Wyłączenie poboru (na ekranie widoku osady) da 20-30 punktowy przyrost;
  • Bohaterowie i ich armie znajdujące się na terenach osad, a także armie stacjonujące wewnątrz samej osady;
  • Budynki wzniesione w obrębie komanderii;
  • Świeże zajęcie osady - przez krótki czas taka osada będzie mieć potężną karę do porządku publicznego.

Zabezpieczenie okolicznych terenów

Gdy stworzenie stabilnej gospodarki masz już za sobą, trzeba pomyśleć o zabezpieczeniu posiadanych terenów. W pierwszej kolejności warto sprawdzić, jakie garnizony posiadają osady ulokowane na obrzeżach Twoich terenów, szczególnie obok niestabilnych dyplomatycznie sąsiadów. Jeśli garnizony będą odpowiednio rozbudowane, atak ze strony małej armii raczej nie będzie im straszny. Dodatkowo, jeśli osada znajduje się w wąskim przejściu, które najpewniej będzie stało na trasie przemarszu wrogich wojsk, możesz odpowiednio zabezpieczyć tą osadę, kładąc nacisk na budowle powiększające garnizon. W ostateczności można też zostawić tam dużą, najlepiej pełną, armię, która da dodatkowego kopa do porządku publicznego.

Jeśli masz taką możliwość, warto wykorzystać dodatkową armię, by zabezpieczyć podbite tereny. - Przygotowania do wojny z innymi frakcjami w Total War Three Kingdoms - Total War Three Kingdoms - poradnik do gry
Jeśli masz taką możliwość, warto wykorzystać dodatkową armię, by zabezpieczyć podbite tereny.

Najważniejszą kwestią, jednakże, jest spojrzenie na mapę świata i sprawdzenie swoich stosunków dyplomatycznych z okolicznymi frakcjami. Nie należy tu jednak patrzeć na sam poziom stosunków - czy są pozytywne, neutralne, czy raczej negatywne - a to, jak w krótkim czasie będą się zmieniać. Tyczy się to szczególnie akcji podejmowanych przez Ciebie bądź danego sojusznika, które ostro nadszarpnęły relacje - wypowiedzenie komuś wojny, zawarcie sojuszu z wrogiem i tak dalej. Jeśli relacje w ostatnich turach mocno się popsuły i kolejne tury wskazują podobną tendencję, możesz być niemalże pewny, że sąsiad zaatakuje, gdy tylko Twoja armia opuści tereny.

Przed rozpoczęciem działań wojennych warto ocieplić nieco relacje, wchodząc w delikatnie niekorzystny dla siebie układ (np. oferując wrogowi żywność za darmo), by ustabilizować stosunki. Można też zawrzeć na szybko sojusz z innym sąsiadem - w razie ataku liczyć będzie można na jego pomoc. Pamiętaj też, że świeżo zawarte sojusze i zakończone wojny to praktycznie gwarancja tego, że przez kolejne X tur wasze stosunki nie ulegną pogorszeniu. Zerwanie sojuszu czy wypowiedzenie wojny tuż po zawarciu pokoju kończy się potężną karą do dyplomacji z innymi frakcjami - nikt sobie na coś takiego nie pozwoli.

Przygotowanie wojsk

Ostatnią, kluczową rzeczą, jest oczywiście przygotowanie armii do konfliktu zbrojnego. Warto, jeśli Cię na to stać, postawić na najbardziej zaawansowane technologicznie oddziały - w większości przypadków są to najmocniejsze wersje aktualnie dostępnych jednostek, najpewniej dadzą Ci więc przewagę nad przeciwnikiem. Jednakże, pamiętaj też, by nie skupiać się szaleńczo na najmowaniu najdroższych jednostek, szczególnie jednego typu. Koszt jednostki nie zawsze idzie w parze z jego osiągami na polu walki, a zapchanie całej armii jednym typem jednostek najpewniej zakończy się szybką klęską w starciu z bardziej zbalansowaną armią.

Przed rozpoczęciem wojny warto przygotować swoje armie. - Przygotowania do wojny z innymi frakcjami w Total War Three Kingdoms - Total War Three Kingdoms - poradnik do gry
Przed rozpoczęciem wojny warto przygotować swoje armie.

Warto przyjąć taką proporcję oddziałów (nie licząc generałów): 3-4 oddziały strzelców, 3-4 oddziały jazdy, 3 oddziały jednostek skutecznych przeciwko jeździe i reszta oddziałów dobrych w walce wręcz. Można dodatkowo poświęcić 1-2 oddziały na machiny oblężnicze, szczególnie, jeśli planujesz podbój dużych, dobrze obwarowanych osad.

Drugą sprawą jest posiadanie odpowiedniej ilości armii. Tylko jedna armia nie wystarczy, by podbić większe frakcje - ich osady często dysponować będą dużymi garnizonami, wspartymi dodatkowo przez pobliską armię. Najlepiej jest więc wybrać się na podbój z przynajmniej dwoma pełnymi armiami, najlepiej takimi, wewnątrz których generałowie zdobyli już kilka dodatkowych rang. Jeśli planujesz naprawdę dużą ekspansję, warto wziąć ze sobą dodatkowe armie - pozwolą one na szybsze podbijanie mniejszych osad, a także na zabezpieczanie tych, które udało się już przejąć.

Kiedy walczyć, a kiedy sobie odpuścić?

Generalnie to, czy warto rozpoczynać wojnę z daną frakcją i moment, kiedy należy to uczynić, zależy od kilku czynników. Pierwszym z nich jest wielkości frakcji. Jeśli frakcja, którą chcesz przejąć, posiada 2-3 osady (podczas gdy Ty masz ich kilkanaście), możesz spróbować wziąć ją jako swojego wasala, by następnie ją zaanektować. W ten sposób wchłoniesz ją bez wszczynania wojny - wiąże się to jednak ze sporymi kosztami wykorzystanymi w dyplomacji i potencjalnym pogorszeniem relacji z innymi frakcjami. Jeśli preferujesz metody siłowe, tego typu frakcje najlepiej jest po prostu podbić - w walce nie będą mieć z Tobą szans, a zaoszczędzisz sporo czasu i złota na dyplomacji.

Czasami warto wykorzystać dyplomację, by zdobyć tereny bez walk. - Przygotowania do wojny z innymi frakcjami w Total War Three Kingdoms - Total War Three Kingdoms - poradnik do gry
Czasami warto wykorzystać dyplomację, by zdobyć tereny bez walk.

Jeśli z kolei frakcja jest dla Ciebie za duża, to naturalnie lepiej jest się jej nie przeciwstawiać. Oczywiście da się wygrać wojnę z mocniejsza frakcją, jednak zajmie Ci to wiele cennych tur, podczas których inny oponent może Cię zaatakować, bądź wesprzeć nieprzyjaciela. Warto też sprawdzić, w jakich relacjach żyją sąsiedzi z Twoim potencjalnym celem - to, jak tego dokonasz, znajdziesz w rozdziale o dyplomacji.

Ostatnią, najważniejszą kwestią jest pamiętanie o opisanych we wcześniejszych akapitach czynnikach. Jeśli Twoja gospodarka nie jest gotowa na wojnę (porządek publiczny leci na łeb na szyję, bądź skarbiec jest pusty), nie masz gotowej armii, bądź Twoje tereny nie są dostatecznie zabezpieczone, lepiej przełożyć plany podboju i zadbać najpierw o te kwestie.

Total War: Three Kingdoms dodaje nową opcję graficzną, pozwalającą dostosować wielkość, czy raczej liczebność wojsk na polu walki. W głównej mierze wpływa to w bardzo znaczący sposób na wydajność, nie pozostaje także bez zmian na samą rozgrywkę. W tym rozdziale szerzej przyjrzymy się temu zagadnieniu.

Jak zmienić wielkość jednostek?

Wielkość jednostek (Unit size) dostosować można z menu gry, a dokładniej z okna pozwalającego dostosować ustawienia graficzne. Po wejściu w zakładkę "ZAAWANSOWANE" (Advanced), na dole lewej kolumny ukaże się poszukiwana opcja. Tutaj wybrać można jedną z pięciu wartości - Niewielkie (Small), Średnie (Medium), Duże (Large), Ultra i Ekstremalne (Extreme). Po zaakceptowaniu zmiany należy rozpocząć kampanię, by błyskawicznie zobaczyć różnice.

Nawet początkowe starcia wyglądają epicko z poziomem armii ustawionym na Ekstremalny. - Wielkość jednostek w Total War Three Kingdoms - Total War Three Kingdoms - poradnik do gry
Nawet początkowe starcia wyglądają epicko z poziomem armii ustawionym na Ekstremalny.

Uwaga - liczebność jednostek zmienić można wyłącznie przed startem kampanii. Gdy kampania została już rozpoczęta, nie będzie dało się zmienić tej opcji - będzie po prostu nieaktywna. Warto więc zastanowić się, czy przeskok ze standardowych ustawień na Ekstremalne będzie dobrym pomysłem.

Wpływ na wydajność

Z uwagi na fakt, iż opcja ta w znaczącym stopniu wpływa na liczebność jednostek na polu walki, ma gigantyczny wpływ na płynność rozgrywki. Ustawiając liczebność na Ultra, ilość wojsk wzrośnie o 25%, przy ustawieniu Ekstremalnym wartość ta wzrasta do 50%. Przy armii składającej się wyłącznie z piechoty, na standardowym ustawieniu "Duże", cała armia liczyć będzie 2880 jednostek (3360 w trybie "Archiwa"). Przejście na ustawienie "Ekstremalnie" podnosi tą wartość do 4320 (5040 dla trybu "Archiwa").

Doliczając do tego armię wroga i dodatkowe armie biorące udział w potyczce, komputer będzie musiał renderować tysiące nowych elementów. Jeśli Twój komputer nie dysponuje odpowiednim zapasem mocy względem wymagań sprzętowych (opisanych w sekcji "Aneks" tego poradnika), bardzo szybko może okazać się, że Total War: Three Kingdoms stanie się po prostu niegrywalne - bądź po prostu trzeba będzie znacząco zejść z detali.

Uwaga - ustawienia liczebności nie da się zmienić w trakcie rozgrywki, jedynie na starcie kampanii. Warto wziąć to pod uwagę, jeśli nie dysponujesz odpowiednio mocnym sprzętem. W dalszych częściach kampanii w starciach bardzo często brać udział będzie więcej niż 2 armie, do tego dochodzą specjalne efekty jak ogniste strzały. Może okazać się, że po dziesiątkach godzin zainwestowanych w kampanię, dalsza rozgrywka może być niemożliwa, gdyż po prostu komputer nie będzie dawał rady z renderowaniem.

Wpływ na rozgrywkę

Oprócz znaczącego wpływu na wydajność, zmiana liczebności wojsk ma też olbrzymi wpływ na samą rozgrywkę. Objawia się to w następujący sposób:

  1. Długość starć. Większa liczebność wojsk to też większa ilość jednostek do wybicia, nim oddział przestanie istnieć, bądź jego morale zostanie złamane.
  2. Możliwości taktyczne. Powiększenie liczebności wojsk wpływa w znaczącym stopniu na skuteczność sporej części formacji bojowych - te zajmować będą większą przestrzeń, przez co zyskują na skuteczności w konkretnych scenariuszach, np. na wzniesieniach, bądź podczas oblężeń (atakujący może skuteczniej blokować uliczki miast).
  3. Wpływ generałów i przywódców w trybie "Opowieści". Jednostki te posiadają niezmienione statystyki, niezależnie od liczebności wojsk, przez co przy wyższych ustawieniach ich wpływy na polu walki będą maleć, przy niższych będą zaś jeszcze bardziej śmiercionośni.
  4. Wpływ zdolności i machin oblężniczych na pole walki. Spora część zdolności i generalnie ataki machin oblężniczych zadają określone obrażenia obszarowe. Oznacza to, iż podniesienie liczebności wojsk zmniejszy ich skuteczność, gdyż obrażenia rozkładać będą się na większą ilość celów. Z kolei zmniejszenie liczebności zwiększy ich skuteczność.

Jak widać, "zwykła" opcja graficzna może mieć kolosalny wpływ także i na samą rozgrywkę.

pobierz poradnik

Aby pobrać poradnik do gry
Total War: Three Kingdoms

wyślij SMS o treści GOL na numer 77464

i wpisz poniżej kod, który otrzymasz w zwrotnym SMS.

Koszt poradnika to 8,61 zł

Total War: Three Kingdoms

zobacz więcej informacji o grze
Total War: Three Kingdoms

Wszystkie dostępne tu poradniki są bezpłatnie do pobrania dla posiadaczy abonamentów MayClub.

Poradniki do gier strategicznych

Strategiczne