poradniki i solucje do gier
poradniki i solucje do gierod A do Zpomoc i reklamacjeregulamin usługi

Poradnik Railway Empire

Poradnik do Railway Empire to kompletny tutorial, który nauczy Cię budować tory, sygnalizatory (semafory), uruchamiać gałęzie przemysłu i pomoże przejść kampanię. Nie zapomnieliśmy o poradach na start czy rozdziale Jak zarabiać w Railway Empire.

poradnik, solucja do gry w zawiera 59 stron i 46 ilustracji, rozmiar pliku to 4,9 MB

Rozwój miast jest niezbędny w trakcie gry. Czasem jest celem danego scenariusza, gdzie musisz rozwinąć konkretne miasto do pewnego poziomu. Poza tym, większe miasto oferuje większy rynek zbytu i otwiera nowe możliwości. Rozwój miast jest nie tylko przydatny, ale i potrzebny do zwiększenia zysków twojej firmy. Podobnie jest z fabrykami i wytwórniami, im więcej produkują, tym więcej możesz transportować i zarobić.

Warunki rozwoju miast w Railway Empire

Miasta rozwijaj się przede wszystkim poprzez dostarczanie towarów i surowców. Transport pasażerów oraz poczty również ma znaczenie, ale o wiele mniejsze. Równie dobrze, możesz nie przewozić towarów ekspresowych i rozwinąć miasto, ale nie możesz sobie pozwolić na brak towarów czy surowców. W każdym mieście możesz sprawdzić, jakich produktów potrzebuje do rozwoju. Im większe miasta, tym lista jest dłuższa. Co 5 tysięcy mieszkańców jest odblokowana kolejna próg i nowy produkt, którego mieszkańcy oczekują. Ilość i różnorodność dostarczanych towarów wpływa na współczynnik "zaspokojenia potrzeb". Jeśli jest większy niż 60%, ilość mieszkańców się zwiększa. Dlatego potrzebujesz stałych dostaw do miasta.

Charlotte potrzebuje drewna, ale miasto nie otrzymuje transportów w żaden sposób. Z drugiej strony, trafia tam dostateczna ilość zboża, aby zadowolić mieszkańców w zakresie tej potrzeby na 70%. Taki stan rzeczy miasto zawdzięcza transportowi lądowemu i farmie która jest niedaleko. - Jak rozwijać miasta i fabryki w Railway Empire? - Railway Empire - poradnik do gry
Charlotte potrzebuje drewna, ale miasto nie otrzymuje transportów w żaden sposób. Z drugiej strony, trafia tam dostateczna ilość zboża, aby zadowolić mieszkańców w zakresie tej potrzeby na 70%. Taki stan rzeczy miasto zawdzięcza transportowi lądowemu i farmie która jest niedaleko.

Do miast produkty trafiają na dwa sposoby. Jeśli obiekt produkujący surowce jest blisko (np. farma wytwarzająca zboże), to transport odbywa się w klasyczny sposób za pomocą wagonów i koni. Jest on jednak wolny i dostarcza bardzo małą ilość produktów.

Drugi sposób, polega na transporcie surowców za pomocą pociągów. Niekoniecznie musza być to twoje składy kolejowe. Jeśli rywal dostarcza produkty do miasta, to trafiają do ogólnej puli i przyczyniają się do rozwoju miasta. Małe osiedla nie mają dużych wymagań, więc twoje pociągi mogą szybko przestać jeździć pełnymi składami. Dlatego warto łączyć kilka miast lub kilka wytwórni z jednym miastem.

W każdym mieście jest jakaś fabryka (lub szybko się pojawi, jeśli jest wolny slot), dlatego kolejnym dobrym posunięciem jest połączenie 2-3 miast, aby wozić pomiędzy nimi produkty.

Grand Rapids jest małym miastem i potrzebuje pięciu produktów do rozwoju. W pierwszej kolumnie widzisz ile towarów jest w mieście, potem zapotrzebowanie, a następnie ile z nich jest produkowanych. Widać, że browar w tym mieście nie ma rynku zbytu, a w pobliżu jest ośrodek produkcyjny zboża i drewna. Jest to dobre miejsce na rozbudowę sieci kolejowej. - Jak rozwijać miasta i fabryki w Railway Empire? - Railway Empire - poradnik do gry
Grand Rapids jest małym miastem i potrzebuje pięciu produktów do rozwoju. W pierwszej kolumnie widzisz ile towarów jest w mieście, potem zapotrzebowanie, a następnie ile z nich jest produkowanych. Widać, że browar w tym mieście nie ma rynku zbytu, a w pobliżu jest ośrodek produkcyjny zboża i drewna. Jest to dobre miejsce na rozbudowę sieci kolejowej.

Zapotrzebowanie miasta

Na początku większości misji, każde miasto zawsze potrzebuję zboża, kukurydzy, drewna (są to surowce produkowane w wytwórniach poza miastami) oraz piwa i mięsa (towary wytwarzane w miejskich fabrykach). Często miasta posiadają browar lub przemysł mięsny już na początku scenariusza. Są to podstawowe surowce, które przewijają się w każdym mieście. Co więcej, ze np. zboża można wytwarzać piwo (czyli jeden z podstawowych towarów), a z drewna deski (półprodukt potrzebny dla mieszkańców oraz do produkcji kilku towarów w kolejnych progach). W ten sposób miasto i fabryka skorzysta z tego samego surowca, a twoja sieć może się powiększyć i pomnożyć zyski.

Zanim zaczniesz transport surowców do danego miasta, sprawdź jak wygląda zapotrzebowanie w danym mieście i w jakiej odległości są wytwórnie od tego miasta. Jeśli większość ośrodków produkcyjnych jest daleko od tego miasta, warto zmienić lokację. Czasem nie jest to możliwe, albo jesteś zmuszony do rozwoju konkretnego miasta. Jednak z czasem, warto mieć jedno miasta, gdzie transport wielu produktów i surowców jest bardzo łatwy. W ten sposób zapewnisz sobie dobre miejsce na zbyt towarów i pomnożysz fundusze, które będą potrzebne do realizacji pozostałych celów.

Podobnie jest z produkcją towarów. Fabryki również korzystają z transportu klasycznego i kolejowego. Jednak jeśli ich produkty nie są rozwożone lub pożytkowane w mieście, produkcja zostanie wstrzymana i przestaną przyjmować dostawy z wytwórni. Możesz wykorzystać fakt, że rywal dostarcza np. zboże do browaru i samemu rozwozić tylko piwo do innych miast. Będziesz jednak uzależniony od dostaw rywala.

Fabryki możesz ulepszać, ale jest to kosztowna czynność. Wytwórnie np. farmy, zwiększają swoje możliwości jeśli transportujesz dużo i często ich produkty. Ilość pól lub sadów pokazuje jak wysoki poziom ma dany zakład. - Jak rozwijać miasta i fabryki w Railway Empire? - Railway Empire - poradnik do gry
Fabryki możesz ulepszać, ale jest to kosztowna czynność. Wytwórnie np. farmy, zwiększają swoje możliwości jeśli transportujesz dużo i często ich produkty. Ilość pól lub sadów pokazuje jak wysoki poziom ma dany zakład.

Jeśli zamierzasz skupić się na jakimś konkretnym mieście, rozważ budowę lub zakup fabryki. Czasem gra ułatwia taką decyzję i wystawa fabrykę na licytację lub zostanie przedstawiona tobie oferta kupna po niższej cenie. W ten sposób będziesz zarabiał dodatkowe pieniądze na transportach, które i tak planujesz. Dobierz towar pod potrzeby miasta lub wybierz fabrykę, której nie ma w okolicy, aby rozwozić nadmiar produkcji. Jeśli w mieście jest fabryka, która jest nieprzydatna lub wytwórnia jest bardzo daleko, to możesz ją wykupić, zniszczyć i postawić bardziej przydatny przemysł. Jest to bardzo kosztowna inwestycja, więc dwa razy przemyśl ten krok lub zapisz grę przed podjęciem decyzji.

Warto zaznaczyć, że jeśli kilka stacji jest w zasięgu fabryki/wytwórni, to produkty tych obiektów będą rozdzielane równo pomiędzy stacjami (obojętnie czy są to twoje stację, czy przeciwnika). Poza tym, każde przedsiębiorstwo może zwiększyć lub zmniejszyć ilość wytwarzanych surowców lub towarów. Wystarczy przez długi czas utrzymywać wysoki wskaźnik efektowności produkcji. Jeśli interes należy do ciebie, możesz po prostu zainwestować pieniądze i zwiększyć produkcję.

Budowanie muzeum jest pomocnym rozwiązaniem, jeśli masz problem z utrzymaniem wskaźnika zaspokojenia potrzeb mieszkańców miasta - Jak rozwijać miasta i fabryki w Railway Empire? - Railway Empire - poradnik do gry

Wybuduj muzeum!

Budowanie muzeum jest pomocnym rozwiązaniem, jeśli masz problem z utrzymaniem wskaźnika "zaspokojenia potrzeb" mieszkańców miasta. Każde miasto ma specjalny slot na unikalne obiekty. Mogą być to atrakcje przyciągające dodatkowych pasażerów lub uniwersytet, który przyspiesza zdobywanie punktów badań. Do wybudowania takiego obiektu, musisz mieć stację w mieście, a liczba mieszkańców musi przekroczyć próg 60 tysięcy.

Wybudowanie Muzeum podnosi wskaźnik zadowolenia o 10%. Mieszkańcy będą akceptować mniejszą ilość towarów, a miasto nadal będzie się rozwijać.

W grze możesz transportować dowolną kombinację towarów i surowców oraz pasażerów i poczty. Jednak szybko nauczysz się, że rozdzielenie tych dwóch grup jest lepszym pomysłem. Dlaczego?

Pociągi ekspresowe

Poczta i pasażerowie oferują tym większe zyski, im krótszy jest czas transportu. Otrzymasz mniej pieniędzy jeśli dostarczysz towary ekspresowe z opóźnieniem. Długość też ma znaczenie: im dalej i szybciej, tym większe zyski. Do tego potrzebujesz szybkich pociągów, które oferują wysoki komfort jazdy. Ułożenie towarów na płaskim terenie, z pominięciem krętej i stromej drogi, również bardzo pomoże w uzyskani większych pieniędzy.

Pociągi towarowe

Z drugiej strony, pociągi przewożące surowce i wytwory fabryk, nie uzależniają zysków od szybkości ani odległości. Oczywiście, nadal chcesz szybko dowieźć towary, aby otrzymasz pieniądze. Jednak zawsze otrzymasz tyle samo. Dlatego pociągi towarowe, to wolniejsze lokomotywy o większej mocy. W ten sposób lepiej sobie radzą w trudnym terenie, gdzie niektóre wytwórnie są umieszczone w ciężko dostępnej okolicy. Jeśli na tej samej linii jeżdżą pociągi ekspresowe i towarowe, to szybko zobaczysz, że nie jest to do końca efektywne. Na początku każdej misji, nie odczujesz wpływu takiego rozwiązania. Będziesz miał mało pociągów, a miasta nie będą posiadać wygórowanych oczekiwań. Jednak im dalej i im większa twoja sieć kolejowa, tym lepiej musisz zorganizować swoje linie kolejowe.

Organizacja ruchu pociągów

Do lepszej organizacji pracy twoich pociągów, zajrzyj do menu ustawienia linii (prawy górny róg). To jest to samo okno, którego używasz do tworzenia połączeń. Zobaczysz tam kilka opcji: nazwa połączenia, obciążenie i prognoza czasu jaki będzie potrzebny do pokonania trasy. Dla nas najistotniejsza jest opcja "Załadunek". Tutaj możesz wybrać czy jest to załadunek automatyczny, tylko towary ekspresowe, towarowe lub ręczny/manualny. Pierwsza opcja zabiera wszystko ze stacji i zazwyczaj wybiera najbardziej potrzebne towary. Ma jednak tendencję do mieszania pasażerów i poczty z towarami. Następne dwie opcje ograniczają wybór załadunku, dzięki czemu możesz dobrać odpowiednie lokomotywy. W dalszej rozgrywce, niektóre maszyny, są stworzone do odpowiednich zadań np. ciągnięcie składu mieszanego, pasażerskiego lub towarowego. W ten sposób możesz zmaksymalizować ich skuteczność.

Pociąg ekspresowy (na trasie poniżej) mknie z zawrotną prędkością 170 kilometrów na godzinę, podczas gdy pociąg towarowy nad nim, osiąga połowę tej prędkości. Gdyby te pociągi jechały na jednej linii, prędzej czy później wolniejszy blokował by szybszego. Dzięki oddzielnym trasom, pociąg ekspresowy przynosi duże dochody. - Pociągi Ekspresowe i Towarowe w Railway Empire - Railway Empire - poradnik do gry
Pociąg ekspresowy (na trasie poniżej) mknie z zawrotną prędkością 170 kilometrów na godzinę, podczas gdy pociąg towarowy nad nim, osiąga połowę tej prędkości. Gdyby te pociągi jechały na jednej linii, prędzej czy później wolniejszy blokował by szybszego. Dzięki oddzielnym trasom, pociąg ekspresowy przynosi duże dochody.

Na początku misji lub przy budowaniu nowego połączenia między miastami, warto stworzyć jeden pociąg ekspresowy, a drugi towarowy. Jeśli miasta są naprawdę małe, możesz puścić jeden pociąg, który będzie automatycznie dobierał towary. Nie ma co liczyć na duże zyski. Przy dwóch pociągach, wystartują na przeciwległych stacjach i zbuduj prostą bocznicę pośrodku (lub więcej jeśli trasa jest długa). W ten sposób nie będą jeździć za sobą i opóźniać swojej drogi. Jest to szczególnie ważne przy pociągu ekspresowym, ponieważ zyski są uzależnione od prędkości.

Później, warto zbudować dwie oddzielne trasy, jedna dla pociągów towarowych i pociągów wożących surowce, a druga linia tylko dla pociągów pasażerskich. Na większości krótkich linii (około 100 km), wystarczy jeden pociąg. Na dłuższych (czyli więcej niż 200-300 km) przyda się dodatkowy skład. Taki podział jest ważny, ponieważ każde opóźnienie wpływa na zyski. Oczywiście, możesz stworzyć podwójny tor z sygnalizacją, ale większa ilość pociągów nadal źle wpływa na przepustowość. Pociągi mają tendencję do losowych awarii, a im większa ilość lokomotyw na trasie, tym większa szansa na przestój ruchu. Możesz też zbudować oddzielną linię do każdego peronu z bocznicami lub po prostu połączyć każdy peron oddzielną trasą (jest to jednak dość kosztowne, choć sprawia najmniej problemów).

Po wybraniu danego przystanku (1), możesz zdecydować na jaki tor ma wjeżdżać pociąg (2), jakie towary będą priorytetem (3, dany symbol będzie również widoczny przy nazwie stacji, 1) i z jaką ilością wagonów skład ma wyruszyć z tej stacji. - Pociągi Ekspresowe i Towarowe w Railway Empire - Railway Empire - poradnik do gry
Po wybraniu danego przystanku (1), możesz zdecydować na jaki tor ma wjeżdżać pociąg (2), jakie towary będą priorytetem (3, dany symbol będzie również widoczny przy nazwie stacji, 1) i z jaką ilością wagonów skład ma wyruszyć z tej stacji.

Kolejną przydatną rzeczą jaką możesz zastosować, jest wybór peronu, na którym odbędzie się załadunek/rozładunek. Gra zawsze dobiera najbliższy dostępny tor, nawet jeśli korzysta z niego 10 pociągów, a pozostałe 3 perony będą nieobsługiwane. Na początku gry, możesz zbudować średnią stację i wybrać jeden tor tylko dla pociągów pasażerskich a drugi tylko dla towarowych. Ważne jest, ustawienie odpowiednich peronów, inaczej zaczną jeździć po tej samej linii.

Jeśli pociągi nie muszą korzystać z tej samej trasy, to zbuduj oddzielne dojazdy. Jeśli nie możesz zbudować większej stacji, niech pociągi wjeżdżają z różnych stron. Wtedy nie będą blokować się na linii (będą czekać tylko na opuszczenie stacji drugiego pociągu; inaczej jeden pociąg musi czekać aż drugi dojedzie na niekolizyjny tor). Zazwyczaj będziesz miał więcej pociągów towarowych, ponieważ miasta potrzebują z czasem dużej ilości różnych towarów. Dlatego ważne jest odpowiednia logistyka i budowanie torów, linii oraz stacji i infrastruktury.

Sygnalizacja w grze Railway Empires, pozwoli tobie zapanować nad coraz większą siecią linii kolejowych i umożliwi ruch wielu pociągów na tych samych odcinkach. Jeśli grałeś w podobne tytuły takie Jak Transport Tycoon, Train/Transport Fever czy Mashinky, to zasady działania sygnalizacji w tej grze są praktycznie takie same. Jest jednak jeden ważny szczegół.

W grze nigdy nie dojdzie do katastrofy kolejowej! Gra jest tak zaprojektowana, że pociągi nie ruszą ze stacji lub wjadą na tor, gdzie mogłoby dojść do kolizji. System jest bardzo sprytnie zaprojektowany, przez co pociągi i sygnalizacja "myślą naprzód" i nie dopuszczą do zagrożenia. Z drugiej strony, nie musisz rozstawiać gęsto semaforów, bo pociągi same mogą odnaleźć bezpieczne połączenia. Potrzebują minimalnej ilości sygnalizacji, która zapewni im wolny i bezpieczny tor jazdy.

Bloki, to odcinek torów, w którym pociąg może jeździć bez przeszkód. Każdy semafor, wieża czy stacja dzieli tory. Jeśli ustawisz tylko jeden wjazdowy sygnał to blok będzie długi (1). Przez cały ten odcinek, będzie jeździł tylko jeden pociąg. Gdy postawisz wiele semaforów to bloki będą krótsze i więcej pociągów będzie mogło podróżować po jednej trasie (2). - Sygnalizacja, sygnalizatory i semafory w Railway Empire - Railway Empire - poradnik do gry
Bloki, to odcinek torów, w którym pociąg może jeździć bez przeszkód. Każdy semafor, wieża czy stacja dzieli tory. Jeśli ustawisz tylko jeden wjazdowy sygnał to blok będzie długi (1). Przez cały ten odcinek, będzie jeździł tylko jeden pociąg. Gdy postawisz wiele semaforów to bloki będą krótsze i więcej pociągów będzie mogło podróżować po jednej trasie (2).

Semafory dzielą trasy na tzw. bloki. Każdy pociąg może poruszać się swobodnie w takim bloku, aż dojedzie do punktu, który go dzieli, zazwyczaj innego sygnalizator. W jednym bloku, może przebywać tylko jeden pociąg. Inne będą czekać, aż następny blok/odcinek się zwolni, aby móc jechać dalej np. pociąg opuści stację albo minie kolejny semafor. Rozmyśle budowanie sygnalizacji, pozwoli dzielić trasę na wiele bloków. W ten sposób większa ilość pociągów, może jeździć na tej samej trasie, bez długich postojów.

Kiedy mówimy o blokach, to w Railway Empire, w odróżnieniu od innych gier, pociągi i sygnalizacja niejako "myślą do przodu". W innych grach, pociąg rozpatruje każdą ewentualność i nie wjeżdża na tor (jeśli blok nie jest wolny), choć nie ma dla niego zagrożenia. W Railway Empire, pociągi wjadą na tor jeśli przed nimi nie ma żadnego pociągu, choć w bloku jakiś może się znajdować. Jeśli w tym czasie miałby wjechać inny pociąg, to się zatrzyma i nie dojdzie do kolizji.

Zamiast stawiać semafory, możesz wykorzystać wieże i stacje przy prostych połączeniach. Z lewej strony są podłączone dwie linię, ale przed jest ustawiona wieża zaopatrzeniowa (1). W ten sposób pociągi uzupełnią braki, sygnalizacja umożliwi wstęp dla pociągów na stację. Są to krótkie, trasy, więc umiejscowienie więzy nie ma dużego znaczenia. Z drugiej strony (2), pociąg nie opuści stacji dopóki dalsza trasa nie będzie wolna, a miejsce na najbliższej bocznicy nie będzie dostępne. - Sygnalizacja, sygnalizatory i semafory w Railway Empire - Railway Empire - poradnik do gry
Zamiast stawiać semafory, możesz wykorzystać wieże i stacje przy prostych połączeniach. Z lewej strony są podłączone dwie linię, ale przed jest ustawiona wieża zaopatrzeniowa (1). W ten sposób pociągi uzupełnią braki, sygnalizacja umożliwi wstęp dla pociągów na stację. Są to krótkie, trasy, więc umiejscowienie więzy nie ma dużego znaczenia. Z drugiej strony (2), pociąg nie opuści stacji dopóki dalsza trasa nie będzie wolna, a miejsce na najbliższej bocznicy nie będzie dostępne.

Czasami, przy mądrym planowaniu, pociągi nie potrzebują dużej ilości sygnalizacji na trasach. Jeśli na danym odcinku będzie tylko jeden pociąg lub jego trasa nie skrzyżuję się z drogą innego pociągu, to mogą sobie poradzić i bez dodatkowych semaforów. Na przykład (patryz ilustracja powyżej), mógłbyś stworzyć długa trasę dojazdową do stacji, a wcześniej podłączyć dwie osobne trasy. Pierwszy pociąg czekałby aż drugi dojedzie do stacji, ale gdy ten zacznie wracać, minie skrzyżowanie i wjedzie na własny tor, to pierwszy pociąg ruszy, choć nie ma semaforów na trasie (oprócz sygnalizacji na stacji). Oczywiście, dodanie semaforów przed skrzyżowaniem i zbudowanie dodatkowej bocznicy przyspieszy ruch obu pociągów.

Są trzy rodzaje sygnalizacji:

  1. sygnalizacja dwukierunkowa na stacjach, magazynach i wieżach zaopatrzeniowych.
  2. semafory dwukierunkowe stawiane przez gracza.
  3. semafory jednokierunkowe stawiane przez gracza (zmodyfikowane ze zwykłych).

Semafory w obiektach są tworzone automatycznie i nie ma możliwości ich usunięcia. Każdy pociąg zaczyna bieg ze stacji, więc w przypadku braku dostosowanej infrastruktury (czyli brak dodatkowych torów lub sygnalizacji) pociąg nie wyjedzie ze stacji. Wieże zaopatrzeniowe mogą służyć jako dodatkowe sygnalizatory np. w bocznicach lub przed wjazdem na stację, która obsługuje kilka pociągów. Istnieje tylko jedna wada takiego rozwiązania: nie możesz ustawić sygnalizatorów jednokierunkowych. Dlatego nie warto polegać tylko i wyłącznie na tym typie sygnalizacji.

Zwykłe semafory pozwalają na jazdę w obu kierunkach (1), choć pociąg zatrzymuje się tylko przed nim (przed stożkiem wskazującym kierunek). Jeśli będzie jechał z przeciwnej strony, zignoruje sygnał. Semafory jednokierunkowe działają podobnie, ale blokują drogę dla pociągów nadjeżdżających z przeciwnej strony. Nie będziesz mógł nawet stworzyć trasy przy takich ustawieniach. Trasy będą płynąć, jeśli ustawisz ruch na danym docinku tylko w jednym kierunku. - Sygnalizacja, sygnalizatory i semafory w Railway Empire - Railway Empire - poradnik do gry
Zwykłe semafory pozwalają na jazdę w obu kierunkach (1), choć pociąg zatrzymuje się tylko przed nim (przed stożkiem wskazującym kierunek). Jeśli będzie jechał z przeciwnej strony, zignoruje sygnał. Semafory jednokierunkowe działają podobnie, ale blokują drogę dla pociągów nadjeżdżających z przeciwnej strony. Nie będziesz mógł nawet stworzyć trasy przy takich ustawieniach. Trasy będą "płynąć", jeśli ustawisz ruch na danym docinku tylko w jednym kierunku.

Semafory stawiane przez gracza, są darmowe i mogą być dwu- i jednokierunkowe. Przy umiejscowieniu obiektu pojawia się zielona strzałka, która wskazuje kierunek jazdy. Pociąg za semaforem zatrzyma się, jeśli nie będzie miał wolnego toru. Gdy pociąg nadjedzie z drugiej strony, zignoruje semafor, ale tylko w sytuacji gdy będzie mógł dojechać do celu. Czasem może to doprowadzić do zablokowania długiej trasy, ponieważ pociąg wjechał "pod prąd". Inne pociągi będą czekać aż opuści zajęty tor (często nie ruszą się ze stacji). Tutaj z pomocą przychodzą sygnalizatory jednokierunkowe. Ułatwią budowę bardziej złożonych linii kolejowych. Zwykłe sygnalizatory wybudujesz przy prostych trasach, np. przy połączeniu wytwórni z torem dojazdowym, z którego korzysta kilka pociągów.

Do zbudowania sygnalizatora jednokierunkowego wystarczy przytrzymać klawisz SHIFT i wybrać dany sygnalizator. Przed wspomnianą zieloną strzałką pojawi się znak stop. Od teraz żaden pociąg nie przekroczy tego sygnalizatora, jeśli nadjedzie z przeciwnej strony. W ten sposób możesz tworzyć trasy jednokierunkowe czy dwupasmowe połączenia (każdy tor w przeciwną stronę; tak jak na zwykłej drodze). Od teraz dana linia będzie rozpatrywana jako jednokierunkowa. Zobaczysz to w trybie budowy obiektów, jak dana trasa "płynie" w jednym kierunku. Dzięki temu, łatwiej zaplanujesz trasy. Możesz też użyć klawisza CTRL i kliknąć na danej trasie, aby stworzyć sygnalizację w równych odstępach do najbliższego skrzyżowania, innego semafora, stacji czy wieży zaopatrzeniowej.

Sygnalizatory w praktyce

Poniżej znajdziesz kilka pomysłów na wykorzystanie sygnalizacji i semaforów na twoich trasach kolejowych.

Przy klasycznej bocznicy ustaw semafory jednokierunkowym tylko pod koniec każdego wjazdu (1). Jeśli zdecydujesz się użyć wieży zaopatrzeniowej, możesz ustawić ją na początku, ale w drugiej części musisz ustawić po jednym semaforze jednokierunkowym na obu torach (2). - Sygnalizacja, sygnalizatory i semafory w Railway Empire - Railway Empire - poradnik do gry
Przy klasycznej bocznicy ustaw semafory jednokierunkowym tylko pod koniec każdego wjazdu (1). Jeśli zdecydujesz się użyć wieży zaopatrzeniowej, możesz ustawić ją na początku, ale w drugiej części musisz ustawić po jednym semaforze jednokierunkowym na obu torach (2).

Bocznice. Jeden z podstawowych typów mijanek. Dzięki temu rozwiązaniu, mogą kursować dwa pociągi (lub więcej, jeśli postawisz dodatkowe bocznice) na jednej trasie. Zasada jest prosta: gdzieś pośrodku linii tworzysz drugi równoległy tor na długość nieco większą niż pełen skład. Na każdym torze stawiasz semafory jednokierunkowe na końcu odcinka. Nie ma potrzeby stawiać dodatkowych semaforów na początku danego odcinka. Pociągi same wykryją wolną trasę.

Przy podwójnych torach pamiętaj, aby ustawić sporą liczbę semaforów w równych odstępach, dzięki temu ruch będzie płynny (1). Przed każdą stacją ustaw semafory jednokierunkowe i połącz każdy tor, aby pociągi miały dostęp do kilku peronów (2). - Sygnalizacja, sygnalizatory i semafory w Railway Empire - Railway Empire - poradnik do gry
Przy podwójnych torach pamiętaj, aby ustawić sporą liczbę semaforów w równych odstępach, dzięki temu ruch będzie płynny (1). Przed każdą stacją ustaw semafory jednokierunkowe i połącz każdy tor, aby pociągi miały dostęp do kilku peronów (2).

Podwójne tory. Przy dużej ilości pociągów i sporego użycia danej trasy, warto postawić podwójne tory. Na każdej stronie ustaw semafory w jedną stronę, a na początku i końcu każdej trasy ustaw semafor jednokierunkowy. Warto trzymać się zasady prawostronnego ruchu. W ten sposób, po podłączeniu dodatkowych linii, tras lub zjazdów, pociągi nie będą mieszać kierunku jazdy na innych częściach trasy. Pamiętaj, że nawet jeśli masz więcej dostępnych peronów, to pociągi automatycznie ustawią się na najbliższym. Zmień manualnie perony, na które mają zajechać. Dzięki temu, część pociągów nie będzie stać w tej samej kolejce do tylko jednego peronu.

Proste połączenie wymaga podłączenie torów do głównej nitki i ustawienia semaforów przy każdym zjeździe (1). Jeśli chcesz połączyć linię do dużej, dwutorowej trasy, musisz podpiąć oddzielny tor do każdego kierunku (2). Niebieskie strzałki wskazują na kierunki na trasie głównej, a czerwone strzałki na kierunek trasy, która odbija/łączy się z główną nitką. - Sygnalizacja, sygnalizatory i semafory w Railway Empire - Railway Empire - poradnik do gry
Proste połączenie wymaga podłączenie torów do głównej nitki i ustawienia semaforów przy każdym zjeździe (1). Jeśli chcesz połączyć linię do dużej, dwutorowej trasy, musisz podpiąć oddzielny tor do każdego kierunku (2). Niebieskie strzałki wskazują na kierunki na trasie głównej, a czerwone strzałki na kierunek trasy, która odbija/łączy się z główną nitką.

Zjazdy/łączenie trasy pobocznej z główną. Bardzo przydatne jest stworzenie połączenia z główną trasą. Na przykład chcesz podłączyć jakieś przedsiębiorstwo z główną trasą, gdzie występują bocznice. Wystarczy podpiąć tory, tak aby pociąg mógł wjechać z obu stron i ustawić semafory w stronę głównej nitki. Jeśli chcesz podłączyć się do trasy złożonej z podwójnych torów, zasada jest podobna, choć pociąg będzie mógł wyjechać tylko z jednej strony i przejechać przez cała trasę, aby wrócić. Musisz stworzyć podłączenia do obu stron, tworząc najczęściej most lub tunel. Ustaw sygnalizatory tuż przed złączeniem tras na odcinku, którym pociąg będzie wjeżdżał na trasę. W części, gdzie opuszcza główną nitkę, musisz postawić semafor tuż przed rozjazdem, aby inne pociągi nie czekały bez potrzeby.

Przy naprawdę dużej liczbie pociągów, możesz zbudować kilka tras wejściowych, ale przy wyjeżdzie łączyć trasy sukcesywnie (1). Czyli w przypadku 4, połączyć najpierw po 2, a potem w jeden tor, który wróci do głównej nitki dwutorowej. Możesz też w ten sam sposób dzielić główny tor, na mniejsze, aby wykorzystać większą ilość peronów (2). W pewnej odległości przed stacją, zbuduj dodatkowy tor(y), aby rozładować ruch przed samą stacją (3). W ten sposób pociągi skrócą czas na zajęcie peronu. - Sygnalizacja, sygnalizatory i semafory w Railway Empire - Railway Empire - poradnik do gry
Przy naprawdę dużej liczbie pociągów, możesz zbudować kilka tras wejściowych, ale przy wyjeżdzie łączyć trasy sukcesywnie (1). Czyli w przypadku 4, połączyć najpierw po 2, a potem w jeden tor, który wróci do głównej nitki dwutorowej. Możesz też w ten sam sposób dzielić główny tor, na mniejsze, aby wykorzystać większą ilość peronów (2). W pewnej odległości przed stacją, zbuduj dodatkowy tor(y), aby rozładować ruch przed samą stacją (3). W ten sposób pociągi skrócą czas na zajęcie peronu.

Jeśli ruch jest naprawdę duży, rozważ zbudowanie kilku torów dojazdowych do stacji. Nitka będzie dwutorowa przez większość czasu, ale tuż przed stacją rozdzieli się na kilka linii dojazdowych. W tym układzie musisz stworzyć wyjazd z drugiej strony stacji, aby zawracające pociągi nie blokowały drogi wjazdowej. Minusem tego rozwiązania jest brak możliwości korzystania ze stacji z dwóch stron.

pobierz poradnik

Aby pobrać poradnik do gry
Railway Empire

wyślij SMS o treści GOL na numer 77464

i wpisz poniżej kod, który otrzymasz w zwrotnym SMS.

Koszt poradnika to 8,61 zł

Railway Empire

zobacz więcej informacji o grze
Railway Empire

Wszystkie dostępne tu poradniki są bezpłatnie do pobrania dla posiadaczy abonamentów MayClub.

Poradniki do gier strategicznych

Strategiczne