poradniki i solucje do gier
poradniki i solucje do gierod A do Zpomoc i reklamacjeregulamin usługi

Poradnik Total War: Warhammer II

W poradniku do gry Total War: Warhammer II znajdziesz przede wszystkim liczne porady dotyczące rozgrywki. Dowiesz się jak zarządzać swoim królestwem, prowadzić bitwy, wykorzystywać szczególne cechy poszczególnych frakcji czy jak ukończyć kampanię.

poradnik, solucja do gry w zawiera 98 stron i 59 ilustracji, rozmiar pliku to 6 MB

Rozwój prowincji poprzez rozbudowę wchodzących w ich skład osad jest kluczowy podczas kampanii. Wnoszone budynki zapewnią ci możliwość werbunku wojska, a także fundusze na ich utrzymanie. Każda z podstawowych frakcji rozpoczyna rozgrywkę posiadając tylko jedno miasto będące stolicą prowincji. Powinieneś się skupić na rozwoju i obronie właśnie tego początkowego miasta, ponieważ stanowi ono stolicę twojego państwa i będzie jednym z celów ataków podczas odprawiania rytuałów.

W tym rozdziale znajdziesz opis funkcjonowania prowincji oraz porady odnośnie ich rozwoju.

Rozwój osad

Dokładne informacje odnośnie tempa rozwoju możesz znaleźć w panelu prowincji po najechaniu na wskaźnik rozwoju. - Rozwój osad i klimat prowincji | Rozgrywka na mapie kampanii - Total War: Warhammer II - poradnik do gry
Dokładne informacje odnośnie tempa rozwoju możesz znaleźć w panelu prowincji po najechaniu na wskaźnik rozwoju.

Do rozwoju osad będziesz potrzebował dwóch rzeczy - złota oraz nadwyżki ludności. Złoto pozyskujesz dzięki dochodowi z osad, a także z łupów po bitwach czy wypełniając zadania, a wydawać go będziesz nie tylko na rozwój, ale także w celu werbunku armii, wykonując działania agentami, prowadząc dyplomację czy opracowując niektóre technologie.

Tymczasem nadwyżka ludności służy do rozbudowy głównego budynku w mieście. Pochodzi ona z następującego co turę rozwoju prowincji. Po uzyskaniu odpowiedniej liczby punktów rozwoju otrzymujesz jeden punkt nadwyżki ludności. Zarówno tempo rozwoju, jak i liczba punktów nadwyżki ludności jest wspólna dla wszystkich kontrolowanych przez ciebie osad w prowincji. Dokładne informacje na temat tempa rozwoju możesz sprawdzić najeżdżając na jego wskaźnik myszką w lewym dolnym rogu.

Każdy kolejny poziom głównego budynku wymagać będzie większej ilości punktów Nadwyżki Ludności - 3 poziom wymaga 2 punktów, 4 wymaga 4, a 5, ostatni, wymaga ich aż 5.

Na tempo rozwoju prowincji ma wpływ szereg czynników takich jak:

  1. Budynki wniesione w osadach na terenie prowincji.
  2. Opracowane technologie.
  3. Wydane w prowincji zarządzenie - dostępne po zajęciu wszystkich miast w prowincji.
  4. Wykupione umiejętności Lordów oraz Bohaterów przebywających w prowincji.
  5. Poziom ładu publicznego.
  6. Losowe wydarzenia, które mogą zwiększać lub zmniejszać tempo rozwoju - ich efekt utrzymuje się przez kilka tur.

Jak zostało wspomniane wcześniej, punkty nadwyżki ludności są wykorzystywane do rozbudowy głównego budynku w osadzie. Ulepszenie ich daje następujące korzyści:

  1. Dostęp do nowych i wyższych poziomów budynków.
  2. Odblokowanie dodatkowych miejsc na budynki.
  3. Zwiększony przychód z miasta.
  4. Zwiększony dochód ze wszystkich budynków z prowincji, a także w sąsiednich prowincjach - dotyczy tylko stolicy prowincji
  5. Silniejszy garnizon osady

Bonusy te mogą się lekko różnić w zależności od wybranej rasy (np. rozbudowa stolicy prowincji u Skavenów nie daje bonusu do dochodu z pozostałych budynków). Dodatkowo niektóre ważne miasta mają unikalne dla siebie bonusy (np. w Lothern jest to zwiększony porządek publiczny).

Stolica prowincji i pomniejsze osady

Prawie każda prowincja składa się ze stolicy i od 1 do 3 mniejszych osad. - Rozwój osad i klimat prowincji | Rozgrywka na mapie kampanii - Total War: Warhammer II - poradnik do gry
Prawie każda prowincja składa się ze stolicy i od 1 do 3 mniejszych osad.

Każda prowincja składa się z różnej ilości miast, których liczna wacha się od 2 do 4 (oprócz tego na mapie znajduje się kilka specjalnych prowincji, które składają się tylko z jednej osady). Kiedy wybierzesz jedną z osad w prowincji pokaże ci się okno ze wszystkimi miastami do niej należącymi, wraz z informacją które z nich są w twoim posiadaniu, a które należą do innych frakcji, jakie budynki są wniesione w prowincji i tak dalej.

Miasta w prowincji dzielą się na dwa rodzaje. Jest to stolica prowincji, która jest wyświetlana po lewej stronie w oknie prowincji, oraz pomniejsze osady. Różnice między nimi są dosyć istotne podczas prowadzenia kampanii:

  1. Stolicę prowincji można rozwinąć maksymalnie do 5 poziomu, co pozwoli ci wnieść w niej dowolny budynek i rozwinąć go do maksymalnego poziomu (głównie tyczy to się zaawansowanych budynków wojskowych). W stolicy prowincji jest łącznie 7 slotów na budynki, nie licząc głównego budynku (a najważniejsze miasta mają aż 9 slotów). Stolice są również automatycznie wyposażone w mur i mają silniejszy garnizon od pomniejszych osad, także znacznie ciężej je zdobyć i szturm na takie miasto wymaga skorzystania z machin oblężniczych.
  2. Pomniejsze osady można rozwinąć jedynie do 3 poziomu, co blokuje część możliwości budowy. Dodatkowo mają one mniejszy garnizon, zaś walka o nie to zwykłe bitwy w polu - obronność takich osad można zwiększyć znosząc mury.

Jako, że przychód punktów nadwyżki ludności jest dosyć powolny dobrze jest zaplanować odpowiednio rozwój osad w prowincji i przede wszystkim pamiętać o rozwoju budynków przyspieszających rozwój. W innym przypadku może dojść do sytuacji, kiedy będziesz miał duże zapasy gotówki, ale nie będziesz mógł rozwinąć żadnego miasta z uwagi na brak punktów nadwyżki.

Rodzaje budynków i jak je rozwijać

Zapoznawianie się z budynkami ułatwia przeglądarka budynków. - Rozwój osad i klimat prowincji | Rozgrywka na mapie kampanii - Total War: Warhammer II - poradnik do gry
Zapoznawianie się z budynkami ułatwia przeglądarka budynków.

Rozwój prowincji u każdej z frakcji wygląda właściwie identycznie, a różnice dotyczą jedynie części dostępnych budynków. Potrzebujesz złota i nadwyżki ludności do rozwoju głównego budynku w osadzie - co odblokuje ci dostęp do kolejnych slotów i poziomów budynków, zaś do budowy i rozbudowy pozostałych wymagane jest tylko zużycie złota. Należy dążyć do tego by wszystkie posiadane przez ciebie osady były rozwinięte do maksymalnego poziomu, ponieważ wtedy będzie mógł wykorzystać ich pełny potencjał. Wnosząc budynki w osadach musisz brać pod uwagę, czy wnosisz je w stolicy prowincji czy w pomniejszej osadzie i odpowiednio zaplanować budowę, by potem uniknąć konieczności wyburzania części budynków.

Zacznijmy jednak od omówienia poszczególnych typów budynków, wraz z informacjami w jakich typach osady najlepiej je znosić.

  1. Podstawowe wojsko - w budynkach z tej kategorii rekrutujesz podstawowe jednostki (np. Włócznicy czy Straż Morska z Lothern w przypadku Wysokich Elfów). Budynki te mają rozwój tylko do trzeciego poziomu, dlatego możesz je spokojnie wnosić w pomniejszych osadach i w stolicy zostawić miejsce na ważniejsze struktury.
  2. Zaawansowane wojsko - te budynki pozwalają na rekrutację znacznie mocniejszych, a także bardziej specjalistycznych jednostek oraz bohaterów (w których skład wchodzą choćby magowie). Jako, że dostęp do tych budynków odblokowywany jest dopiero na 3 poziomie rozwoju osady, dlatego nie opłaca się ich budować w pomniejszych osadach, ponieważ będą tam właściwie bezużyteczne.
  3. Obrona - w tej kategorii jest właściwie tylko jeden budynek, który ma trochę odmienne działanie w przypadku stolicy prowincji i pomniejszych osad. W przypadku małych osad zwiększa on znacznie jej garnizon, a także dodaje mury do osady (ta opcja jest jednak dostępna dopiero na 3 poziomie ich rozwoju). Zaś dla stolic prowincji budynek ten tylko daje większy garnizon. Niezależnie od tego w jakiego typu osadzie go zbudujesz otrzymasz również specjalną umiejętność do wykorzystania podczas obrony. Tego typu budynek najlepiej wnosić w zagrożonych prowincjach, a także w prowincjach będących miejscami rytualnymi.
  4. Infrastruktura - zasadniczo budynki z tej puli można podzielić na dwie kategorie. Budynki zwiększające rozwój oraz dochód z osady mają rozwój do 3 poziomu, więc najlepiej wnosić je w mniejszych osadach, zwłaszcza budynki zwiększające rozwój, które powinno budować się w pierwszej kolejności. Zaś budynki zwiększające porządek publiczny czy inne bardziej specjalistyczne z tej puli najlepiej wnosić w stolicy prowincji, bo tam będą mogły osiągnąć maksymalny poziom rozwoju.
  5. Surowiec - budynki z tej kategorii opłaca się wnieść właściwie zawsze w osadzie w której występują. Mogą one dostarczyć zarówno zasoby potrzebne do handlu, jak i dać zwyczajnie zastrzyk gotówki czy inne bonusy. Warto zwracać uwagę na te bonusy i np. jeśli w danej prowincji występują pastwiska to dobrze jest znieść w niej również budynek do werbunku konnicy.
  6. Wyjątkowe obiekty - zasada taka sama jak przy surowcach, jeśli jest dostępny on w prowincji to najlepiej poświęcić na niego slot. Budynki z tej kategorii dają różnie przydatne bonusy, dostępne są w istotnych miastach ze świata Warhammera.

Podczas wnoszenia budynków dobrze pamiętać o tym, by nie dublować budynków wojskowych w danej prowincji - nie da to żadnego zysku. Zaś takie rzeczy jak dochód z budynków się już sumuje, dlatego np. wniesienie dwóch tych samych budynków gospodarczych jest już jak najbardziej opłacalne.

Wznoś budynki wedle potrzeb. Nie buduj z każdej prowincji wszystkich budynków wojskowych - jest to zwyczajnie nieopłacalne. Jeśli jakaś prowincja nie jest specjalnie zagrożona i nie werbujesz w niej armii, to wszystkie sloty możesz poświęcić na budynki infrastruktury.

Zwróć uwagę które budynki zmniejszają poziom spaczenia. W przypadku prawie wszystkich ras spaczenie przynosi wyłącznie negatywny skutek (wyjątkiem są skaveni) zmniejszając porządek publiczny, a także w skrajnych przypadkach doprowadzając do wyniszczenia armii. Dlatego warto wnosić budynki zmniejszające jego poziom, nawet jeśli np. nie potrzebujesz werbować dostarczanych przed dany budynek jednostek.

Zapoznaj się też dokładnie z bonusami dającymi przez poszczególne budynki u każdej frakcji. U każdej z ras dają one trochę inne bonusy, a dodatkowo różnią się też trochę poszczególne drzewka i kategorie (np. u jaszczuroludzi znajdziesz dodatkowy budynek z kategorii obrony).

Pamiętaj też, że każdy z wzniesionych budynków możesz zburzyć. Pozwoli ci na wybudowanie w jego miejscu innej konstrukcji. Można to wykorzystać na różne sposoby, np. jeśli prowincja jest zagrożona, to możesz poświęcić jeden z budynków infrastruktury i zastąpić go budynkiem obronnym. Zaś gdy zagrożenie zniknie ponownie w tym miejscu zbudować wcześniej zburzony budynek.

Klimat prowincji

Niektóre prowincje będzie ci znacznie ciężej skolonizować. - Rozwój osad i klimat prowincji | Rozgrywka na mapie kampanii - Total War: Warhammer II - poradnik do gry
Niektóre prowincje będzie ci znacznie ciężej skolonizować.

W przeciwieństwie do Total War: Warhammer tutaj wszystkie frakcje mogą się osiedlić w każdej prowincji. Jednakże każda prowincja ma określony klimat i każda z ras na pewnych terenach może się osiedlać bez przeszkód, zaś na pozostałych zasiedlenie się będzie powiązane z pewnymi karami. Jest to choćby zmniejszony rozwój, zmniejszony ład publiczny czy wyższe koszty wznoszenia budynków. Prowincje obok swojej nazwy mają ikonkę przedstawiającą rodzaj klimatu, a kolor wokół ikonki oznacza jak bardzo klimat jest odpowiedni dla prowadzonej rasy. Rodzaje klimatów są pogrupowane w trzy kategorie:

  • Odpowiedni - kolor zielony (brak kar)
  • Niekorzystny - kolor pomarańczowy (niskie kary)
  • Nie do zamieszkania - kolor czerwony (wysokie kary)

Dokładny wpływ klimatu na sytuację w prowincji możesz sprawdzić po najechaniu myszką na ikonkę klimatu.

Ład publiczny i poziom spaczenia stanowią dwa czynniki będące bardzo istotne przy utrzymywaniu odpowiedniej sytuacji w prowincji. Nieumiejętne wnoszenie budynków i brak kontroli nad sytuacją w prowincji przyniesie szereg minusów dla prowincji, a w krytycznej sytuacji doprowadzi to do wybuchu buntu. W tym rozdziale zapoznasz się z działaniem tych dwóch mechanizmów, oraz jak nad nimi panować.

Ład publiczny

Dokładne informacje na temat wpływów poszczególnych czynników na ład publiczny znajdziesz po najechaniu na wskaźnik zmiany stanu. - Kontrola ładu publicznego i spaczenia | Rozgrywka na mapie kampanii - Total War: Warhammer II - poradnik do gry
Dokładne informacje na temat wpływów poszczególnych czynników na ład publiczny znajdziesz po najechaniu na wskaźnik zmiany stanu.

Ład publiczny to po prostu stosunek mieszkańców prowincji do twojej władzy. Jeśli spadnie on do poziomu -100 w prowincji wybuchnie bunt. Pojawi się wtedy w niewielkiej odległości od stolicy prowincji armia, która szybko zacznie rosnąc na sile. Po pewnym czasie zaatakuje ona miasto i, jeśli go nie obronisz, prawdopodobnie zrówna go z ziemią. Armie buntowników najlepiej likwidować najszybciej jak się, choć lepiej w ogóle do wybuchu buntu nie dopuścić.

Na wzrost ładu publicznego mają wpływ następujące czynniki:

  1. budynki wzniesione w którymś z miast w obrębie prowincji;
  2. Bohaterowie i Lordowie znajdujący się jej terenie;
  3. armia Lorda stacjonująca w jednym z miast;
  4. losowe wydarzenie;
  5. ustawione zarządzenie w prowincji - do tego wymagana jest jednak kontrola nad wszystkimi osadami w prowincji;
  6. poziom trudności gry - na poziomie łatwym bonus do ładu wynosi +1.

Na jego zmniejszenie ma zaś wpływ:

  1. poruszanie się armii w trybie plądrowania w obrębie danej prowincji;
  2. zwiększające się spaczenie;
  3. podatki;
  4. niestabilność w prowincji (gdy często dochodzi tutaj do walk o kontrolę nad osadami);
  5. przejęcie kontroli nad daną osadą (kara upływa po jednej turze);
  6. losowe wydarzenia;
  7. akcje bohaterów;
  8. poziom trudności gry - poziomy trudny i wyższe dają karę do ładu publicznego.

Ład publiczny ma znaczenie kiedy planujesz szybką ekspansję. W świeżo podbitych terenach będzie duża kara do zadowolenia, dodatkowo zadowolenie jest wspólne dla wszystkich osad znajdujących się w prowincji. Z tego względu podczas podboju najlepiej szybko zapanować nad całą prowincją, a potem wstrzymać na kilka tur atak, za pomocą wojska ustabilizować populację, a jednocześnie wnieść odpowiednie budynki zwiększające porządek publiczny. Nie zapomnij również o wydaniu odpowiedniego edyktu, jeśli jest dostępny dla twojej frakcji. Dobrze jest również mieć wykupione u lordów umiejętności zwiększające porządek publiczny oraz wprowadzić do prowincji bohaterów, który mają cechy wpływające na ład. To pozwoli ci szybko zapanować nad sytuacją w nowo zajętych terenach i wkrótce twoje wojska będą mogły wyruszyć dalej.

Spaczenie terenu

Spaczenie rozprzestrzenia się w podobny sposób co wyznania w historycznych odsłonach serii. - Kontrola ładu publicznego i spaczenia | Rozgrywka na mapie kampanii - Total War: Warhammer II - poradnik do gry
Spaczenie rozprzestrzenia się w podobny sposób co wyznania w historycznych odsłonach serii.

Spaczenie terenu działa w podobny sposób jak religia z historycznych odsłon. Stan spaczenia terenu można sprawdzić w ekranie prowincji, znajdziesz tam maksymalnie cztery wartości: Brak skażenia, Spaczenie Chaosu, Wampirze Spaczenie i Spaczenie Skavenów. Podobnie jak to miało miejsce z religią, spaczenie (lub jego brak) jest rozprzestrzeniane w prowincji, a procentowa wartość w ekranie prowincji pokazuje jak duży procent ludności jest pod jego wpływem. Obok ikonki przedstawiającej dane spaczenie i jego wartości znajdziesz też informację na temat tempa jego rozprzestrzeniania, bądź jego zaniku. Po najechaniu na ikonkę przedstawiającą spaczenie otrzymasz dokładnie informacje na ten temat.

Trzeba pamiętać o kontrolowaniu poziomu spaczenia na terenach będących pod twoją kontrolą. Dla większości grywalnych frakcji inny stan niż brak spaczenia przynosi wyłącznie negatywny skutek - zmniejszony ład publiczny, a przy bardzo jego wysokim poziomie armie zaczynają ulegać wyczerpaniu. Wyjątkiem są tutaj frakcja Kultu Rozkoszy, dla której korzystny jest wysoki poziom spaczenia Chaosu, a jego brak zmniejsza porządek publiczny. Drugim wyjątkiem są Skaveni, co prawda u nich wysoki poziom spaczenia również daje zmniejszony ład, jednak spaczenie Skavenów przynosi u nich również pewne korzyści - więcej o tym w rozdziałach poświęconych rozgrywce Skavenami.

Na poziom spaczenia mają wpływ:

  1. budynki wniesione w prowincji;
  2. opracowane technologie;
  3. przebywający na terenie prowincji postacie (lordowie i bohaterowie) z wykupionymi odpowiednimi umiejętnościami;
  4. wydane w prowincji zarządzenie.

Kiedy dojdzie do buntu w prowincji z wysokim poziomem któregoś spaczenia, to zbuntowana armia będzie należeć do stronnictwa, którego spaczenie osiągnęło wysoki poziom. Dla przykładu, przy wysokim poziomie spaczenia Chaosu armia podczas buntu będzie złożona ze sług Chaosu.

Choć dyplomacja w grze jest często ograniczona tylko do pertraktacji z innymi frakcjami ze swojej rasy, to i tak dobrze jest zainteresować się tym aspektem rozgrywki. Dzięki dyplomacji możesz zawiązywać umowy handlowe, pakty o nieagresji, a w przypadku dobrych stosunków nawet sojusze obronne i wojskowe. W przypadku zaś rozmów z inną frakcją z tej samej rasy, będziesz mógł wcielić jego państwo do swojego.

Nastawienie innych frakcji do twojej

Na relacje między frakcjami ma wpływ szereg czynników. - Dyplomacja i handel | Rozgrywka na mapie kampanii - Total War: Warhammer II - poradnik do gry
Na relacje między frakcjami ma wpływ szereg czynników.

Okno dyplomacji możesz otworzyć klikając odpowiednią ikonkę w prawym dolnym rogu, bądź za pomocą klawisza "7". Wyświetli ci się wtedy mapa świata gry wraz z listą odkrytych frakcji. Domyślnie (jeśli nic nie klikniesz) na mapie będzie kolorystyczne oznaczenie stosunku innych frakcji do twojej. Zaś jeśli wybierzesz którąś z innych frakcji, to będziesz mógł zobaczyć jakie inny mają do nich nastawienie.

Kolory mają następujące znacznie:

  1. Kolor zielony oznacza, iż frakcja żyje z tobą (bądź z zaznaczoną frakcją) w przyjaznych stosunkach.
  2. Kolor szary oznacza, że stosunki są neutralne.
  3. Kolor czerwony z kolei oznacza, że stosunki są wrogie.
  4. Kolor żółty oznacza tereny należące do zaznaczonej frakcji.

Dodatkowo, klikając na jedną z frakcji w oknie po prawej pojawi się lista zawiązanych przez tą frakcję traktatów i umów handlowych, a także informacje na temat posiadanych dóbr handlowych (oraz które z nich są przez nie importowane, a które eksportowane). Znajdziesz tutaj również informacje o temperamencie przywódcy frakcji oraz jego cechach. Na liście u dołu ekranu znajdziesz zaś jakie traktaty mają poszczególne frakcje zawiązane z tobą. Kiedy zaś najedziesz myszką na ikonkę danej frakcji na mapie (lub na ikonkę nastawienia danej frakcji do ciebie na liście u dołu) wyświetli ci się lista czynników wpływających na wasze relacje. Znajdziesz tutaj następujące informacje:

  1. Aprobują - czyli rzeczy, które im się podobają. Mogą to być dla przykładu zawiązane traktaty czy datki finansowe. Bonusy tutaj mogą też wynikać z opracowanych technologii.
  2. Potępiają - czyli rzeczy, które im się nie podobają. W tej puli będą znajdować się takie rzeczy jak złamane traktaty, wojny z ich sojusznikami czy wrogie działania bohaterów.
  3. Całkowita wartość nastawienia - stosunek danej frakcji do ciebie. Jeśli jest na wartości dodatniej (kolor zielony), to frakcja jest przyjaźnie do ciebie nastawiona. Jeśli ma wartość ujemną (kolor czerwony), to są wobec ciebie wrogo nastawieni.

Wpływ na stosunki dyplomatyczne ma również to do jakiej rasy dana frakcja przynależy. Na przykład grając Mrocznymi Elfami frakcje Wysokich Elfów będą miały do ciebie natychmiastową awersję (-60 punktów do stosunków dyplomatycznych).

Utrzymywanie przyjaznych stosunków z innymi frakcjami daje szereg korzyści. Przede wszystkim jest to możliwość handlu i zawiązanie paktu o nieagresji, dzięki któremu nie będziesz musiał obawiać się ataku z ich strony. Zaś pakt o dostępie wojskowym pozwoli ci bez przeszkód poruszać się bo terytoriach innych frakcji (w innym przypadku wejście na inne terytorium jest traktowane jako wtargnięcie i wiąże się z obniżeniem relacji).

Korzystne jest także zawiązywanie sojuszy obronnych. Dzięki temu będziesz mógł wezwać swoich sojuszników na pomoc w przypadku, gdy zostaniesz zaatakowany. Podobnie gdy twój sojusznik zostanie zaatakowany zostaniesz poproszony o dołączenie się do wojny po jego stronie - tutaj odmowa wiąże się z zerwaniem sojuszu.

Sojusze wojskowe są również przydatne, jednak też bardziej ryzykowne. Będziesz mógł co prawda wezwać swoich sojuszników do każdej wojny, nawet tych, które sam rozpętasz. Jednak musisz liczyć się z tym, że twoi sojusznicy będą tak samo wzywać cię do rozpoczynanych przez nich wojen, przez co może okazać się nagle, że masz do pokonania całą zgraję przeróżnych frakcji.

Konfederacje i wasale

Możliwość zawiązania konfederacji jest bardzo przydatna, jeśli chcesz bezkrwawo zjednoczyć terytoria należące do twojej rasy. W przypadku konfederacji cała frakcja - wraz ze wszystkimi terytoriami, armiami oraz bohaterami, zostaje wcielona do twojej. Pamiętaj jednak, że zawiązanie konfederacji wiąże się z pewnym kosztem. Na okres 5 tur będziesz miał zmniejszone o 40 punktów stosunki z pozostałymi frakcjami ze swojej rasy, a dodatkowo we wszystkich twoich prowincjach będzie minus do ładu aż -8. Dodatkowo przechodzi na twoje barki konieczność utrzymania nowych armii, więc jeśli wchłonięte państwo miało złą kondycję gospodarczą, to twoje przychody mogą gwałtownie spaść - wtedy wyjściem jest rozwiązanie części przejętych wojsk i ustabilizowanie gospodarki w nowo przejętych ziemiach. Pamiętaj też by przy zawiązywany konfederacji dodatkowo spróbować uzyskać od przejętej frakcji fundusze - zastrzyk gotówki z pewnością ci się przyda.

Konfederację najłatwiej zawiązać w sytuacji, gdy twoje państwo ma świetne relacje z innym. Jeśli państwo które chcesz wchłonąć na przykład aktualnie przegrywa wojnę, to dodatkowo zwiększy to szanse na to, że będą chętni przyłączyć się do ciebie.

Przypadku gdy uczynisz z innej frakcji twojego wasala, frakcja ta pozostanie na mapie. Jednak jej polityka zagraniczna będzie uzależniona od ciebie, a dodatkowo będą ci płacić co turę daninę, będącą pewnym procentem ich dochodów. Podobnie jak w przypadku konfederacji trzeba mieć wysoki poziom stosunków dyplomatycznych by uczynić inna frakcję swoim wasalem.

Handel

Na handlu możesz sporo zarobić. - Dyplomacja i handel | Rozgrywka na mapie kampanii - Total War: Warhammer II - poradnik do gry
Na handlu możesz sporo zarobić.

Handel polega na wymianie surowców, które uzyskujesz z prowincji po wniesieniu odpowiedniego budynku (są to na przykład drewno, żelazo czy egzotyczne zwierzęta). Handel jest możliwy wtedy, kiedy inna frakcja nie ma posiadanego przez ciebie surowca - w innym przypadku nawet nie będą chętni by zawiązać umowę handlową. Poszczególne towary mają różną wartość, a dodatkowo dochód z nich jest zależy od tego jak dużo danego surowca produkujesz.

Za każdy eksportowany surowiec co turę otrzymujesz pewną sumę pieniędzy. Dochód jaki otrzymujesz z danego surowca możesz sprawdzić najeżdżając na niego myszką w panelu dyplomacji. By zaś sprawdzić ile otrzymujesz pieniędzy za handel z daną frakcją musisz najechać myszką na symbol umowy handlowej na liście frakcji w panelu dyplomacji.

pobierz poradnik

Aby pobrać poradnik do gry
Total War: Warhammer II

wyślij SMS o treści GOL na numer 77464

i wpisz poniżej kod, który otrzymasz w zwrotnym SMS.

Koszt poradnika to 8,61 zł

Total War: Warhammer II

zobacz więcej informacji o grze
Total War: Warhammer II

Wszystkie dostępne tu poradniki są bezpłatnie do pobrania dla posiadaczy abonamentów MayClub.

Poradniki do gier strategicznych

Strategiczne