poradniki i solucje do gier
poradniki i solucje do gierod A do Zpomoc i reklamacjeregulamin usługi

Poradnik Aven Colony

Poradnik do gry Aven Colony zawiera informacje przydatne do ukończenia kampanii fabularnej jak i do rozgrywki w trybie swobodnym. Znajdziesz tutaj dokładny opis najważniejszych elementów gry, praktyczne porady czy dokładny opis każdej z misji.

poradnik, solucja do gry w zawiera 57 stron i 83 ilustracji, rozmiar pliku to 2,8 MB

Twoja kolonia nie działa sama z siebie. Do funkcjonowania potrzebuje ona prądu. Zapotrzebowanie jest duże, a jakiekolwiek niedobory mogą skutkować poważnymi konsekwencjami. Wyłączone zostaną bowiem te budynki, których sumaryczna ilość zużywanego prądu jest równa różnicy między ilością wytwarzanego prądu, a jego rzeczywistym zapotrzebowaniem. Musisz więc dbać o stałe powiększanie ilości wytwarzanej elektryczności.

Gra oferuje ci szereg budynków, które to umożliwią. W początkowej fazie rozgrywki najlepszą opcją są elektrownie geotermalnie (Geothermal Generator). Zazwyczaj w zasięgu stacji dronów, którą otrzymałeś na początku, znajduje się przynajmniej jedno źródło geotermalne. Na każdym z nich możesz wybudować jedną taką elektrownię. Są one stosunkowo tanie i dostarczają dużą ilość prądu, która dodatkowo jest uzależniona od trybu pracy. Możesz bowiem kosztem 50% wytwarzanego prądu generować dodatkowo wodę. Oczywiście ilość wytwarzanego prądu zależna jest też od ilości pracowników. Nastaw, więc priorytet zatrudnienia na wysoki. Dzięki temu pracownicy będą napływać w miarę regularny sposób, a ty zapewnisz sobie odpowiednią ilość energii, na elementarne budynki w kolonii.

Oczywiście nie możesz cały czas budować i ulepszać elektrowni geotermalnych. Ilość źródeł jest ograniczona. Dodatkowo część z nich jest znacznie oddalona od kolonii, więc dotarcie do nich i późniejsza budowa mogą okazać się zbyt kosztowne. Wówczas musisz zainwestować w inne źródła energii.

Masz do wyboru dwie opcje. Pierwszą z nich są tańsze i mniejsze budynki prądotwórcze. Turbiny wiatrowe (Wind Turbine) i panele słoneczne (Solar Panel), bo o nich tu mowa, wytwarzają zdecydowanie mniejsze ilości prądu. Z czego panele słoneczna istnieją w trzech wersjach i generują więcej prądu od turbin. Istotną wadą paneli jest jednak, że w zimę generują o 50% energii elektrycznej. Musiałbyś więc marnować w okresie letnim ogromne ilości prądu, by uniknąć paraliżu w zimę. Rozwiązaniem są baterie (Energy Battery). Służą one do gromadzenia i magazynowania prądu z dwóch źródeł - nadmiaru produkowanej energii i wyładowań atmosferycznych uderzających w piorunochrony. Zimą natomiast można uruchomić baterię. Będzie ona uzupełniała braki prądu. Oczywiście do czasu. Na późniejszych etapach rozgrywki, gdy twoja kolonia będzie generować coraz to większe ilości prądu, to różnice będą na tyle duże, że na nowe baterie i ulepszenia będziesz wydawać majątek. Jeśli to zaniedbasz to baterie wyładują się i problem braku prądu powróci. Dlatego to rozwiązanie najlepiej sprawdza się jako źródło posiłkowe dla klasycznych elektrowni.

Z poziomu menu budynku, możesz otworzyć panel, który zezwoli na korzystanie z baterii. - Elektryczność | Podstawy - Aven Colony - poradnik do gry
Z poziomu menu budynku, możesz otworzyć panel, który zezwoli na korzystanie z baterii.

Druga metoda to inwestycja w elektrownię napędzaną zorinium (Zorinium Generator). W przeciwieństwie do pierwszej metody, jest ona kosztowna na początku. Musisz bowiem zainwestować w kopalnię zorinium, a koszt samej elektrowni jest dość wysoki. Jednak jest to inwestycja jak najbardziej opłacalna. Ilość prądu generowanego przez ten typ elektrowni, jest na tyle duża że nie powinieneś się martwić tym przez dłuższy czas. Za to musisz obserwować, czy wydobycie zorinium jest na odpowiednim poziomie. Jeśli składowana ilość spadnie poniżej 10 jednostek, to praca w elektrowni zostaje zatrzymana. Gdy zaczniesz się zbliżać do tej wartości masz trzy opcje - zwiększyć priorytet zatrudnienia w kopalnie, zbudować kolejną kopalnię lub ustawić w elektrowni tryb niskiego spalania. Z ostatniej opcji korzystaj w ostateczności, gdyż wiąże się ona ze spadkiem ilości wytwarzanego prądu.

Dość istotnym elementem w rozwoju kolonii, są badania. Nie musisz skupiać się na nim na samym początku, jednak całkowite pominięcie tego elementu zdecydowanie utrudni funkcjonowanie kolonii. Rozpocząć prowadzenie badań można po postawieniu centrum badań (Research Center). Wówczas otrzymujesz dostęp do listy elementów, które możesz odkryć.

Początkowo są to w przeważającej części produkty spożywcze. Pozwalają one na zwiększenie różnorodności żywieniowej kolonistów. Dzielą się one na dwa rodzaje. Do pierwszego zalicza się takie produkty jak np. Groji Beans czy Entari Bread. Są to klasyczne posiłki. Ich cechą wspólną jest to, że są produkowane w młynie i nie mają dodatkowego wpływu na obywateli. Drugą grupą produktów spożywczych są różnego rodzaju batony i napoje. Produkuje się je w zakładach chemicznych, a do ich dystrybucji potrzebny jest specjalny budynek (Enhancer Dispensary), który znajdziesz w kategorii "Services". Ich istotną cechą jest to, że każdy z nich ma określony wpływ na spożywającego. Może to być np. wzrost produktywności. O tych efektach dowiesz się najeżdżając na ikonkę danego produktu. Jeśli posiadasz już centrum badań, inwestuj w odkrywanie właśnie taj kategorii, ponieważ da ci to większy wpływ na morale kolonistów.

Badania możesz także prowadzić nad tzw. Keiko Sludge. Nie jest to produkt spożywczy, ale surowiec do produkcji nitów. Stanowi on alternatywę, gdy konwencjonalne źródła się wyczerpią. Jednak wiąże się to z bardzo długim czasem produkcji. Dlatego korzystaj z niego tylko w ostateczności.

Podstawowa lista badań. - Badania | Podstawy - Aven Colony - poradnik do gry
Podstawowa lista badań.

Centrum badań na drugim poziomie zapewni ci dostęp, do ulepszeń środków bezpieczeństwa takich jak np. ulepszone filtry powierza. Pozwalają one na chwilowe zwiększenie efektywności określonych budynków. Jest to możliwe z poziomu menu "Powers & Policies". Gdy tylko otrzymasz dostęp do tych badań, odblokuj ulepszenia działek plazmowych. To najczęściej wykorzystywane w twojej kolonii struktury obronne, więc zwiększenie ich skuteczności znacząco odbije się na poziomie ochrony twojej kolonii.

Ostatnia grupa ulepszeń pojawia się, gdy odblokujesz ekspedycje. Stanowią one ulepszenia łazika do eksploracji. Pozwalają one na zwiększenie jego ładowności oraz wydłużenie czasu w jakim może on znajdować się poza kolonią. Tutaj skup się na stacji medycznej. W razie konfrontacji twoja ekipa nie będzie musiała wracać tylko i wyłącznie by poprawić zdrowie, kilku członków ekspedycji.

Zarządzając kolonią, nie możesz skupiać się tylko na problemach wewnętrznych kolonii. Równie istotne są zagrożenia, które przychodzą z zewnątrz. W końcu znajdujesz się na obcej planecie, której klimat nie należy do przyjaznych. Każde z potencjalnych zagrożeń może poważnie odbić się na morale twoich kolonistów. W tym rozdziale dowiesz się jak skutecznie zwalczać poszczególne zagrożenia.

Błyskawice

To najpowszechniejsze z zagrożeń jakie staną na twojej drodze. Występują głównie zimą, gdy pogoda jest bardzo niestabilna. Mogą spowodować uszkodzenia budynków. Możliwe jest nawet całkowite zniszczenie, gdy piorun trafi np. w tunel. Dlatego już od początku inwestuj w piorunochrony (Lightning Tower). Te wysokie wieże, będą ściągać na siebie uderzenia piorunów z określonego obszaru. Do odblokowania ich potrzeba jednak baterii. To specyficzne budynki, których działanie zostało opisane w dziale "elektryczność". Jeśli bateria będzie naładowana, to nie martw się. Piorunochrony będą nadal działały z tym, że energia na nich zgromadzona zostanie rozproszona.

Toksyczne gazy

Skutki uboczne źródeł geotermalnych. Powodują one spadki jakości powietrza na obszarach, do których dotrą. Zdarzają się stosunkowo rzadko, chociaż w dużej mierze uwarunkowane jest to liczbą źródeł geotermalnych występujących na mapie.

Takie skupiska wiążą się z dużym ryzykiem emisji toksycznych gazów. - Zagrożenia | Podstawy - Aven Colony - poradnik do gry
Takie skupiska wiążą się z dużym ryzykiem emisji toksycznych gazów.

Takim emisjom można zapobiegać, stawiając na źródłach elektrownie geotermalne. Wiadomo jednak, że nie zbudujemy wszystkich w tym samym czasie, ryzyko więc istnieje nadal. Dlatego na granicy kolonii znajdującej się od strony tych źródeł stawiaj turbiny. W normalnych warunkach generują one prąd, jednak posiadają one dodatkowy tryb pracy. Kosztem 12 jednostek energii, zmieniają się w duże wentylatory, które rozpraszają chmury toksycznego gazu.

Deszcze

Ogromne krople spadające z nieba, są prawdziwym utrapieniem. Nie zdarzają się zbyt często, jednak obejmują całą mapę. Podobnie jak błyskawice powodują uszkodzenie budynków. Dlatego musisz dbać by cała twoja kolonia była chroniona. Umożliwiają to wyrzutnie plazmy (Plasma Turret). Rozbijają one krople na mniejsze cząstki, nieszkodliwe dla twojej kolonii. Oczywiście także mają one swój określony zasięg. Musisz, więc pilnować by wszystkie albo przynajmniej większość budynków było w zasięgu wyrzutni. Zasięg możesz sprawdzić analogicznie do dronów budujących.

Zarodniki

Dość specyficzny rodzaj zagrożenia. Na początku nie występuje prawie wcale, jednak w późniejszych fazach rozgrywki występuje dość powszechnie. Są to duże skupiska zarodników, które eksplodują nad budynkiem, powodując jego skażenie i zatrzymanie w nim prac. Możesz je zwalczać na dwa sposoby. Pierwszym z nich są wyrzutnie plazmy. Odpowiednia ilość trafień spowoduje, że skupisko rozproszy się bez skażenia. Nie zawsze się to udaje, więc nie stawiaj tylko na wyrzutnie. Druga opcja jest pomocna właśnie w tym momencie. Specjalne drony (Scrubber Drone), są przystosowane do oczyszczania skażonych budynków i przywracania im funkcjonalności. Mają ten sam zasięg co wyrzutnie plazmy, więc dobrym rozwiązaniem jest stawianie obu konstrukcji w bliskim sąsiedztwie.

Po wykryciu skażenia, drony natychmiast przystępują do pracy. - Zagrożenia | Podstawy - Aven Colony - poradnik do gry
Po wykryciu skażenia, drony natychmiast przystępują do pracy.

Zakażenie Zarodnikami

Najniebezpieczniejsze ze wszystkich zagrożeń. Zarodniki początkowo infekują pracowników/mieszkańców jednego z budynków. Następnie rozprzestrzeniają się wraz z chorymi zakażając kolejnych kolonistów. Jeśli nie zareagujesz szybko grozi to epidemią. Niezbędny jest do tego szpital i odpowiednie leki. O ile z budową szpitala nie ma problemu to produkcja leków jest już trudniejsza. Wymaga ona bowiem zakładów chemicznych na drugim poziomie. Musisz więc postawić centrum badawcze, następnie zakłady chemiczne i na końcu ulepszyć je. Dopiero wtedy możesz produkować lekarstwo. Jeśli zostaniesz poinformowany o skażeniu, a jesteś w początkowych etapach drogi do odblokowania lekarstw, to może się to skończyć tragicznie.

Choroba atakująca nieprzygotowaną kolonię, szybko rozprzestrzeniła się po wszystkich budynkach. - Zagrożenia | Podstawy - Aven Colony - poradnik do gry
Choroba atakująca nieprzygotowaną kolonię, szybko rozprzestrzeniła się po wszystkich budynkach.

Koloniści zarażają się bowiem bardzo łatwo, a jeśli dodatkowo intensywnie inwestowałeś w wentylatory to proces ten jest jeszcze bardziej przyspieszony. Na szczęście skażenia zarodnikami pojawiają się rzadko i zazwyczaj w późniejszych fazach gry. Najlepszą metodą szybkiego zwalczania infekcji jest wyprodukowanie na zapas ok. 100-120 sztuk lekarstw. Wówczas gdy tylko dojdzie do skażenia, okoliczny szpital przystępuje do leczenia.

Zarodniki rozproszone przez wentylator, przemieszczają się samoistnie po kolonii. - Zagrożenia | Podstawy - Aven Colony - poradnik do gry
Zarodniki rozproszone przez wentylator, przemieszczają się samoistnie po kolonii.

Robaki piaskowe

To przedstawiciele lokalnej fauny. Nie występują na wszystkich mapach. Ich obecność objawia się ogromnymi dziurami rozsianymi po okolicy. Lubią raz na jakiś czas wyłonić się na powierzchnię i plunąć żrącą wydzieliną. Powoduje ona uszkodzenie budynków, w które trafi. Tutaj także przydatne są wyrzutnie plazmy. Mogą one rozproszyć wydzielinę tak jak w przypadku deszczu. Często też prowadzą one ostrzał samego robaka. Postaw, więc przynajmniej dwie wyrzutnie, które mają w zasięgu dziury po robaku.

Robak piaskowy ma określony zasięg szkód. Nie zagrozi bardziej oddalonym od niego budynkom. - Zagrożenia | Podstawy - Aven Colony - poradnik do gry
Robak piaskowy ma określony zasięg szkód. Nie zagrozi bardziej oddalonym od niego budynkom.

W przypadkach gdy nie byłeś przygotowany wcale lub byłeś przygotowany niewystarczająco, a uszkodzeniu uległy budynki, to możesz je bez problemu naprawić. Wystarczy, że w menu budynku, klikniesz na zakładkę napraw i klikniesz "Repair". Oczywiście nie musisz ciągle sprawdzać stanu budynków. Jeśli stan, któregoś z nich obniży się zbyt mocno zostanie nad nim wyświetlona odpowiednia ikona.

pobierz poradnik

Aby pobrać poradnik do gry
Aven Colony

wyślij SMS o treści GOL na numer 77464

i wpisz poniżej kod, który otrzymasz w zwrotnym SMS.

Koszt poradnika to 8.61 zł

Aven Colony

zobacz więcej informacji o grze
Aven Colony

Wszystkie dostępne tu poradniki są bezpłatnie do pobrania dla posiadaczy abonamentów MayClub.

Poradniki do gier strategicznych

Strategiczne
© 2000-2017 GRY-OnLine S.A.regulaminkontakt i pomocgry onlinegame guides