poradniki i solucje do gier
poradniki i solucje do gierod A do Zpomoc i reklamacjeregulamin usługi

Poradnik Endless Space 2

Kosmos Cie przeraża, a gry strategiczne pokonują? Ten poradnik pomoże zrozumieć rozgrywkę w Endless Space 2 i nauczy, jak sprawnie skolonizować Wszechświat. Porady i obrazki przygotowaliśmy tak, aby móc z łatwością odnaleźć się w przestrzeni kosmicznej!

poradnik, solucja do gry w zawiera 90 stron i 83 ilustracji, rozmiar pliku to 4 MB

Statek kolonizacyjny może postawić pierwszy krok do zajęcia systemu. Najlepiej wybierać na cel bardzo przyjazne planety. Białe kropki pod nazwami systemów podpowiedzą ci, które planety masz możliwość zasiedlić. - Kolonizacja, migracja i ewakuacja w Endless Space 2 - Endless Space 2 - poradnik do gry
Statek kolonizacyjny może postawić pierwszy krok do zajęcia systemu. Najlepiej wybierać na cel bardzo przyjazne planety. Białe kropki pod nazwami systemów podpowiedzą ci, które planety masz możliwość zasiedlić.

Kolonizowanie nowych systemów oraz planet to jeden z twoich najważniejszych celów w grze. Dzięki powiększaniu swojej przestrzeni życiowej oraz terytorium, możesz powiększyć twoją populację oraz wpływy różnych surowców, które powiększą twoją domenę oraz szanse na zwycięstwo. Do tego celu wykorzystasz statki kolonizacyjne. Pamiętaj aby wybierać systemy z bardzo dobrymi planetami lub dużą ilością przeciętnych planet. Planety oceaniczne lub obfitujące w zieleń, są upragnionym celem wszystkich ras, więc jaką frakcją byś nie grał to obieraj takie za pierwszy cel w ekspansji. Mają one również bonusy do zadowolenia, co również jest przydatne. Wraz z rozwojem technologii, zyskasz możliwość do zasiedlania większej ilości planet, a nawet ich przekształcaniu w inne, bardziej sprzyjające. Możesz też pomóc Ekologom w twoim imperium. Jeśli są u władzy, ich stałym prawem jest możliwość kolonizowania wszystkich prawie wszystkich planet, choć z karą do produkcji FIDSI.

Na początku gry rozpoczynasz z jednym takim statkiem, ale nic nie stoi na przeszkodzie aby zbudować kolejne. Tym bardziej, że budowa statków kolonizacyjnych nie zużywa jednostki populacji (inaczej niż w poprzedniej odsłonie Endless Space)! Sama kolonizacja jest dwuetapowa.

Najpierw musisz znaleźć pusty system (nie będący w strefie wpływów innego gracza) z planetami, które nadają się do kolonizacji. Takie planety są zaznaczone w ekranie gry pod nazwą systemy jako pełne białe kropki (miniatury planet). Kiedy już sprawdzić statek kolonizacyjny na miejsce wybierz opcję Kolonizuj (Colonize). Statek zostanie zużyty w procesie budowania posterunku (outpost), pierwszego kroku do osiedlenia się w tym systemie.

Uzyskanie statusu kolonii zajmuję trochę czasu. - Kolonizacja, migracja i ewakuacja w Endless Space 2 - Endless Space 2 - poradnik do gry
Uzyskanie statusu kolonii zajmuję trochę czasu.

Drugi etap to rozbudowa posterunku. Chociaż dana planeta jest pod twoją kontrolą, to system jest nadal neutralny. Jeśli znajdują się inne wolne planety, inny gracz może je skolonizować. Wtedy rozpoczyna się wyścig - kto pierwszy rozwinie swój posterunek ten zajmuje cały system. Posterunek rozwija się na własną rękę. Stara się utworzyć pierwszą jednostkę populacji poprzez uzbieranie odpowiedniej ilości żywności, którą sam produkuje (1)(bazowa produkcja danej planety plus produkcja posterunku). Na tą planetę będą zmierzać cywilne statki z żywnością, które mogą przyspieszyć ten proces (2). Wyruszą z twojej stolicy lub systemu, który ty wskażesz. Musisz jednak wiedzieć, że są bezbronne wobec piratów oraz flot wrogich nacji. Jeśli wejdziesz do systemu, to pod nazwą planety ukarzą się trzy opcję oraz pasek odmierzający czas do zdobycia pierwszej jednostki populacji (3). Obok jest pokazana ikona danej populacji, która się pojawi. Zazwyczaj będzie to populacja twojej frakcji.

Możesz jednak pomóc swojej kolonii - Kolonizacja, migracja i ewakuacja w Endless Space 2 - Endless Space 2 - poradnik do gry

Możesz jednak pomóc swojej kolonii. Masz następujące opcje:

(1) Pierwsza sprawdza się jeśli w systemie są posterunku należące do innej cywilizacji. Zużywając trochę punktów zasobów ludzkich, będziesz podbierał żywność z innych posterunków.

(2) Możesz również sfinansować rozwój kolonii i podnieść produkcję żywności o 100%.

(3) Ostatnia opcją to podniesienie atrakcyjności systemu, przez co więcej osób zostanie zachęcona do przybycia do nowego świata.

Najczęściej będziesz korzystał z drugiej i trzeciej opcji. Finansowanie produkcji żywności najlepiej sprawdza się na oddalonych światach, gdzie statki z imigrantami będą miały daleką drogę. Druga świetnie się sprawdzi w systemach blisko twojego imperium, dzięki czemu w bardzo krótkim czasie możesz przejąć kontrolę nad systemem. Po zdobyciu pierwszej jednostki populacji w posterunku, system staje się częścią twojego imperium i od tego momentu zarządzasz nim jak każdą inną kolonią.

Migracja i Ewakuacja.

Przenosić mieszkańców możesz tylko między skolonizowanymi planetami w systemie. - Kolonizacja, migracja i ewakuacja w Endless Space 2 - Endless Space 2 - poradnik do gry
Przenosić mieszkańców możesz tylko między skolonizowanymi planetami w systemie.

Migracja to sposób na prosty sposób, aby wykorzystać potencjał danej planety lub kolonii w lepszy sposób. Przydzielająca mieszkańców do odpowiednich planet, można wspomóc produkcję konkretnego surowca, albo zwiększyć zadowolenie w systemie unikają przeludnienia. Migrację można podzielić na dwa rodzaje: międzyplanetarną (wewnątrz jednego systemu; musisz mieć więcej niż 1 skolonizowaną planetę) lub między systemami. W przypadku pierwszego wszystko odbywa się w bardzo prosty sposób. Jeśli wejdziesz w podgląd swojego systemu, możesz wybrać kursorem myszki i przytrzymać lewym klawiszem jednostki populacji, które chcesz przenieść na inną, skolonizowaną planetę wewnątrz tego systemu. Transport odbywa się natychmiastowo. Możesz tak robić tak długo, aż będziesz zadowolony z rezultatów. Jeśli docelowa planeta jest pełna, a tobie zależy aby konkretny typ populacji na niej się znajdował, należy w ten sam sposób przeciągnąć jednostki populacji. Gra sama oddeleguje nadmiar mieszkańców na inną planetę wewnątrz tego systemu.

Port kosmiczny umożliwia transport mieszkańców między systemami, za pomocą statków cywilnych. - Kolonizacja, migracja i ewakuacja w Endless Space 2 - Endless Space 2 - poradnik do gry
Port kosmiczny umożliwia transport mieszkańców między systemami, za pomocą statków cywilnych.

Migracja między systemami wygląda podobnie, jednak należy mieć trochę większe zaplecze. W systemie musi znajdować się drugi poziom Rozwoju Systemu (System Development). Ot teraz jest dostępny nowy obiekt w systemie: port kosmiczny (spaceport)(1). Rozwój Systemu daje również inne bonusy, ale więcej o nich w stosownym rozdziale. Do portu kosmicznego możesz przenosić jednostki populacji z planet w twoim systemie. Następnie wybierasz system docelowy i w następnej turze wyruszy tam statek cywilny (2). Powstają one automatycznie i nie musisz ich tworzyć (3). Ta flota jest bezbronna i narażona na ataki nieprzyjaciela (np. piratów), więc ich strata może zaboleć. Po dotarciu na miejsce, mieszkańcy zostaną automatycznie przydzieleni do skolonizowanych planet. Ten sposób bardzo się przyda, jeśli chcesz szybko zaludnić świeże systemy oraz zwolnić trochę miejsca na twoich przeludnionych systemach.

Ostatnią opcją w związku z zamieszkanymi systemami jest Ewakuacja. Ten rozkaz dla systemu umożliwia jego porzucenie. Przepadają wszystkie budynki oraz jednostki populacji, a ty otrzymujesz jedynie statek kolonizacyjny. Taka decyzja może być przydatna, jeśli nie chcesz aby system wpadł w ręce nieprzyjaciela, system przestaje być dla ciebie użyteczny albo chcesz zmniejszyć limit systemów pod twoją kontrolą.

Usprawnienia systemu (system improvement) - Usprawnienia, rozbudowa i zasięg wpływów systemów w Endless Space 2 - Endless Space 2 - poradnik do gry

Usprawnienia systemu (system improvement). Są to różne struktury, które mają pomóc w rozwoju twojego systemu albo zwiększają produkcję FIDSI (1). Musisz czytać uważnie jakie są to bonusy. Niektóre mogą się w ogóle nie opłacać w twoim systemie, a tylko stracisz czas na ich budowę albo będziesz więcej wydać Pyłu na utrzymanie (upkeep) niż mieć zysku z nich. Stawiaj takie budynki tylko kiedy naprawdę ci zależy na podniesieniu konkretnych współczynników. W każdej chwili możesz sprzedać lub wyłączyć budynki z użycia w każdym systemie (2).

Projekty - Usprawnienia, rozbudowa i zasięg wpływów systemów w Endless Space 2 - Endless Space 2 - poradnik do gry

Projekty. To Usprawnienia Systemu, które w nawiasie mają napis Nieskończoność (Infinitive). Przekładają część produkcji na np. Pył. Warto korzystać z tych projektów, kiedy nie masz już co budować lub innego pomysłu na rozwój. W ten sposób czas kiedy mógłbyś wykorzystać przemysł w systemie nie będzie stracony.

Specjalizacje planet - Usprawnienia, rozbudowa i zasięg wpływów systemów w Endless Space 2 - Endless Space 2 - poradnik do gry

Specjalizacje planet. Po odblokowaniu kilku technologii, możesz każdej skolonizowanej planecie w systemie nadać jakąś specjalizację, która wpłynie na produkcję danego surowca FIDSI na mieszkańca. Są również projekty, które wzbogacą ilość wydobywanych surowców strategicznych lub luksusowych. Wystraczy kliknąć na ikonę klucza pod wyświetloną planetą w oknie systemu aby otworzyć listę dostępnych specjalizacji. Ich przystosowanie kosztuję punkty produkcji, więc na słabo rozwiniętych planetach możesz chwilę poczekać. Warto dostosować planety o największej ilości mieszkańców w pierwszej kolejności.

Zwracaj uwagę na następujące rzeczy, przy stawieniu usprawnień:

1 - Usprawnienia, rozbudowa i zasięg wpływów systemów w Endless Space 2 - Endless Space 2 - poradnik do gry
  1. Usprawnienia systemu kosztują Pył na turę (nad przyrostem surowców wszystkich surowców jest suma kosztów Pyłu na turę symbol nie pełnej ikony Pyłu), więc jeśli masz mało Pyłu zastanów się dwa razy czy dane usprawnienie jest ci potrzebne...
  2. ... Z tego powodu, budowanie wszystkich usprawnień oferujących wzrost produkcji Pyłu jest wskazany. Te budynki nie potrzebują Pyłu do utrzymania swoich kosztów.
  3. Obiekty, które oferują bonus na mieszkańca, najlepiej budować w systemach o dużej populacji lub posiadające taki potencjał (system ma dużo pojemnych planet). Jest to istotne przy budowaniu budynków, które zapewniają bonus do wszystkich
  4. Jeśli usprawnienie zapewnia bonus na planetę, nie warto go budować w systemach z tylko jedną planetą.
  5. Niektóre usprawnienia uwzględniają klimat lub czy jest to żyzna planeta. Sprawdź czy ilość planet z tymi czynnikami jest wystarczająca na zyski, które możesz osiągnąć
2 - Usprawnienia, rozbudowa i zasięg wpływów systemów w Endless Space 2 - Endless Space 2 - poradnik do gry
  1. Struktury, które dają bonus za posiadanie na planecie z anomaliami, surowcami strategicznymi czy luksusowymi powinny być budowane jeśli masz tam więcej niż jedną planetę. Niektóre zapewniają bonus jeśli tam po prostu jest dany surowiec (with deposit) lub anomalia, inne oferują bonus za każdą ilość surowca (per deposit) czy anomalii. Jeśli tak nie jest, nadal warto taki budek postawić, albo nie powinien być priorytetem.
  2. Niektóre obiekty zapewniają bonusy kiedy mieszkańcy są zadowoleni lub w euforii (ecstatic). Sprawdź najpierw czy poziom zadowolenia nie jest chwilowy (np. wynikający z wykonanego zadania). Zadbaj najpierw o poziom zadowolenia, a następnie zabierz się za wznoszenie tej struktury.
3 - Usprawnienia, rozbudowa i zasięg wpływów systemów w Endless Space 2 - Endless Space 2 - poradnik do gry
  1. Budynki podnoszące zadowolenie zawsze są w cenie, warto budować je najpierw w systemach z niskim wskaźnikiem. Tam gdzie mieszkańcy są szczęśliwi zostaw to usprawnienie do wybudowania na przyszłość.
  2. Szczęśliwe populacje zapewniają bonus procentowy do produkcji Żywności i Wpływów. Warto łączyć to z budynkami, które mają wpływ na ich produkcję.
  3. Obiekty wzmacniające obronność systemu warto budować przy granicach niż wewnątrz systemu. Wyjątkiem są bardzo ważne/rozwinięte systemy lub twoja stolica. Tam warto od wypadku być już przygotowanym.
  4. Budowanie odpowiednich usprawnień zapewnia wzrost danej ideologii - wpływ polityczny (political impact). Przed budową masz odpowiednią wskazówkę, na jaką grupę ona wpłynie.
  5. Usprawnienia, które dają bonusy za każdy poziom systemu (per System Level) odnoszą się do ilości wybudowanych poziomów Rozwoju Systemu.
Budowanie następnych poziomów Rozwoju Systemu zajmuję trochę czasu, ale jest to bardzo opłacalna i praktyczna inwestycja. - Usprawnienia, rozbudowa i zasięg wpływów systemów w Endless Space 2 - Endless Space 2 - poradnik do gry
Budowanie następnych poziomów Rozwoju Systemu zajmuję trochę czasu, ale jest to bardzo opłacalna i praktyczna inwestycja.

Rozbudowa systemu przez ulepszanie Rozwoju Systemu (system development). Odblokowywanie kolejnych etapów/pierścieni technologii w dziedzinie Ekonomia i Handel zaowocuje dostępem do tworzenia i ulepszania systemów. Rozwój Systemu Staje się dostępny od trzeciego etapu (1) (stage). Kolejne etapy zapewniają dostęp do kolejnych poziomów ulepszeń. Teraz w zakładce Ekonomia (2)(economy screen) możesz wybrać komponenty, z których będzie budowany dany poziom Rozwoju Systemu (3). Wybierasz spośród posiadanych i odkrytych surowców luksusowych. Bazowa wartość do budowy to 25 jednostek wybranego surowca. Pierwszy poziom potrzebuje jednego typu surowca, następny odpowiednio 2 i 3. Typ surowca może się powtarzać w kolejnych poziomach, ale nie może być kilku takich w jednym poziomie. Surowce luksusowe zapewniają inne bonusy na planetach, a inne jako komponenty Rozwoju Sytemu. Dobieraj je ostrożnie, ponieważ potem nie będziesz mógł ich zmienić. Niektóre surowce dodadzą punkty produkcji na mieszkańca, a inne stałą wartość do systemu. Na pierwsze poziomy warto wybierać bonusy do Żywność, Produkcji, Zadowolenia, Wpływów albo Nauki. Wszystkie inne mogą przydać się później. Od teraz możesz budować to usprawnienie w systemach (4), jeśli masz wystarczającą ilość surowców luksusowych. Rozwój Sytemu zapewnia też dostęp do portów kosmicznych, dzięki którym możesz wysyłać swoich mieszkańców do innych systemów pod twoją kontrolą. Wyższe poziomy mogą wysyłać większe ilości mieszkańców z danego systemu. Jest tworzony statek cywilny, który może zostać zaatakowany przez wroga, więc uważaj dokąd wysyłasz swoich ludzi.

Zasięg wpływów jest poszerzany przez przyrost jednego z surowców FIDSI, czyli wpływów. Im większa produkcja punktów Wpływów w systemie, tym szybciej będą rozwijać się granice twojej cywilizacji. Jeśli jakiś system będzie znajdował się w obrębie twoich granic, będziesz zmógł go przejąć w sposób pokojowy siłą kultury. Najpierw musisz odblokować technologię, która da ci umiejętność Kulturalnej Elastyczności (Cultural Flexibility). Wtedy wystarczy aby system przeciwnika był pod twoją kontrolą odpowiednią ilość czasu, a następnie wydaj mała ilość punktów Wpływy na system (pojawi się ikonka obok nazwy przejmowanego systemu).

Przedstawiamy rozbudowany opis planet i ich typów. Typy planet w Endless Space 2 pełnią bardzo ważną rolę, dlatego kluczowe jest zrozumienie ich istoty:

Czym są planety?

Planety to miejsca w którym mieszkają i pracują twoi obywatele. Dlatego wybór odpowiednich systemów jest bardzo ważny. Każda planeta cechuje się kilkoma współczynnikami. Najważniejszy z nich to ilość produkcji podstawowych punktów FIDSI, czyli Żywność, Przemysł, Pył, Nauka, Wpływy. Oprócz tego, nieprzyjazne środowisko niektórych planet ma zły wpływ na Zadowolenie (approval). Niektóre planety mają również złoża różnych surowców strategicznych lub luksusowych oraz mogą występować anomalie. Złoża surowców mają wpływ na produkcję FIDSI oraz czasem na Zadowolenie. Ilość surowców nie ma wpływ na takie bonusy jednak ma wpływ na niektóre usprawnienia. Niektóre bonusy jednostek populacji są związane z odpowiednim klimatem planety. Czasami warto zostawić te mniej przyjazne planety, ale oferujące lepsze bonusy do danych dziedzin produkcji.

Anomalie zapewniają różne efekty. - Planety oraz anomalie - Endless Space 2 - poradnik do gry
Anomalie zapewniają różne efekty.

Czym są anomalie?

Na anomalie możesz często natrafić, odkrywając nowe systemy, albo badając osobliwości (curiosity) odnalezione na planetach. Anomalie można podzielić na: pozytywne (zielone), negatywne (czerwonego) lub efekty posiadające dobre i złe cechy (szare), które mogą być zredukowane do bardziej przyjaznych stanów (ciemnoniebieskie). Potrzebujesz do tego technologii z dalszych Etapów Nauki i Eksploracji. Np. pozytywne anomalii to Niska Grawitacja (Low Gravity), która daje +20 do Zadowolenia oraz +2 do Przemysłu na mieszkańca planety. Natomiast Silne Pole Magnetyczne (Strong Magnetic Field) ma -10 do zadowolenia oraz -1 na mieszkańca do Produkcji oraz Nauki. Są to wybrane przykłady z wielu występujących w grze. Często mogą przesądzić o tym czy warto skolonizować daną planetę.

Niezbadany księżyc zazwyczaj zapewnia więcej miejsca dla mieszkańców, jednak aby uzyskać więcej bogactw należy go zbadać, tak jak inne anomalie. - Planety oraz anomalie - Endless Space 2 - poradnik do gry
Niezbadany księżyc zazwyczaj zapewnia więcej miejsca dla mieszkańców, jednak aby uzyskać więcej bogactw należy go zbadać, tak jak inne anomalie.

Księżyce. Jest to specjalny rodzaj anomalii. Zazwyczaj oferuje bonus w postaci dodatkowego miejsca dla mieszkańców danej planety. Czasami oferuje bonus do innych gałęzi gospodarki. Z czasem będziesz mógł wybudować ośrodek naukowy oraz zbadać księżyce. Po tej czynności możesz natrafić na dodatkowe bonusy, które powiększą produkcję oraz miejsce do mieszkania. Planety mają również cechy klimatu takie jak gazowe, zimne, gorące oraz umiarkowane (gas, cold, hot, temperate). Drugi zestaw cech to bioróżnorodność: urodzajny i jałowy (fertile, sterile). Te cechy mają również wpływ przy stawianiu niektórych struktur oraz na mieszkańców zapewniających bonusy z tym związane.

Typy planet

Planety można pogrupować na ogólną kategorie: od najmniej przyjemnych do bardzo przyjaznych do zamieszkania. Jednak często te o niskim wskaźniku Zadowolenia oferują wyższe bonusy w konkretnych dziedzinach produkcji FIDSI. Z drugiej strony, takie planety cechują się niską pojemnością mieszkańców. Spotkasz też unikalne planety, które mają specyficzne bonusy niezależne od typu planet. Z czasem możesz też zacząć terraformować, czyli przekształcić w lepszy rodzaj planety. Jednak przekształcanie nie może działać wstecz. Inne rodzaj podziału to ze względu na wielkość planety, klimat lub typ.

Planety można terraformować od nieprzyjaznych typów do najładniejszych środowisk. Tylko planety gazowe nie mają takiej możliwości. - Planety oraz anomalie - Endless Space 2 - poradnik do gry
Planety można terraformować od nieprzyjaznych typów do najładniejszych środowisk. Tylko planety gazowe nie mają takiej możliwości.

Poniżej znajdziesz tabele, zawierającą wszystkie rodzaje planet, które zostaną wygenerowane podczas rozgrywki. Nie zostały uwzględnione w to unikalne typy, które rządzą się swoimi prawami oraz gazowe olbrzymy. Tych z kolei nie można przekształcić w inne typy, zawsze mogą pomieść tylko 1-2 jednostek populacji, -10 do zadowolenia i zależnie od rodzaju produkują tylko 26 jednostek surowca Pyłu, Przemysłu albo Nauki.

Tabela - Planety oraz anomalie - Endless Space 2 - poradnik do gry

Tabela:

Typ planety

Pojemność planety w danych rozmiarach malutki mały/ średni/ duży/ ogromny

Zadowolenie

Żywność

Produkcja

Pył

Nauka

Cechy

Można przekształcić do

Koralowy

6/7/8/9/10

+5

8

6

4

2

Umiarkowany, urodzajny

 

Oceaniczny

6/7/8/9/10

+5

8

6

4

3

Umiarkowany, urodzajny

 

Leśny

6/7/8/9/10

+5

8

2

4

6

Umiarkowany, urodzajny

 

Terrański

6/7/8/9/10

+5

8

3

4

4

Umiarkowany, urodzajny

 

Borealny

5/6/7/8/9

0

6

0

3

6

Zimny, urodzajny

Leśny, Oceaniczny

Dżungla

5/6/7/8/9

0

6

5

3

0

Gorący, urodzajny

Atol

Śródziemnomorski

5/6/7/8/9

-5

6

6

3

0

Gorący

Dżungla

Monsun

5/6/7/8/9

-5

6

2

4

2

Umiarkowany

Leśny, tundra

Tundra

5/6/7/8/9

-5

6

0

3

6

Zimny, urodzajny

Leśny, borealny

Suchy

3/4/5/6/7

-10

2

8

4

2

Gorący

Dżungla

Sawanna

5/6/7/8/9

-5

4

3

5

6

Umiarkowany

Monsun

Śnieżny

3/4/5/6/7

-10

2

0

4

8

Zimny

Borealny

Stepowy

5/6/7/8/9

-5

4

2

5

3

Umiarkowany

Monsun

Arktyczny

3/4/5/6/7

-10

1

0

6

8

Zimny, jałowy

Śnieżny, stepowy

Pustynny

3/4/5/6/7

-10

1

8

6

0

Gorący, jałowy

Suchy, sawanna

Toksyczny

1/2/3/4/5

-20

3

2

8

2

Umiarkowany, jałowy

Stepowy, sawanna

Popiołowy

2/3/4/5/6

-15

0

12

4

0

Gorący, jałowy

Pustynny

Jałowy

1/2/3/4/5

-20

0

0

2

16

Zimny, jałowy

Arktyczny

Lodowy

2/3/4/5/6

-15

0

0

4

12

Zimny, jałowy

Arktyczny

Magmowy

1/2/3/4/5

-20

0

16

2

0

Gorący, jałowy

Pustynny

Przeglądając powyższą tabele szybko możesz zauważyć pewien podział. Planety można podzielić na grupy, które zapewniają podobne bonusy do Zadowolenia, produkcji oraz możliwości terraformacyjnych. Zazwyczaj będziesz chciał mieć jak najwięcej planet z górnej półki, ale czasem warto zostawić te mniej przyjazne planety, ze względu na ich bonusy w konkretnych dziedzinach produkcji. Z drugiej strony, nieprzyjemne środowiska zapewniają mniejszą przestrzeń mieszkalną, gdzie duże skupiska mieszkańców mogą zaoferować podobne dochody. Zazwyczaj planety gorące mają większy bonus do Przemysłu, a planety zimne do Nauki. Trudne do zamieszkania światy mają cechę jałowy, a te przyjemniejsze i łatwiejsze do uprawniania Żywności odznaczają się cechą urodzajny. Również panuje tutaj zasada, że im przyjemniejsze środowiska tym więcej mieszkańców mogą pomieścić, choć przychody będą uśrednione. Natomiast najmniej przyjemne światy oprócz kary do Zadowolenia, nie pomieszczą zbyt wiele ludności, ale oferują spore bonusy w konkretnych dziedzinach.

Poniżej znajdziesz grupy planet od najprzyjemniejszych do najtrudniejszych środowisk:

1. Oceaniczne, Koralowe, Terrańskie i Leśne. Najpojemniejsze typy planet, które również zapewniają bonus do Zadowolenia. Oferują największe bonusy do produkcji Żywności i zrównoważoną produkcję innych surowców. Są to najpojemniejsze światy i wszystkie odznaczają się również klimatem umiarkowanym oraz urodzajem. Wiele usprawnień korzysta z planet posiadających takie cechy. Są to najłatwiejsze planety do zasiedlenia i nie potrzebują dodatkowych technologii.

2. Borealne, dżungla, śródziemnomorskie, monsunowe i tundrowe. Większość tych planet ma możliwość przekształcenia do pierwszej grupy, choć nie do każdego typu. Posiadają spory bonus do wytwarzania Żywności, ale czasem nie wytwarzają np. Nauki lub Przemysłu. Z czasem zyskasz technologie umożliwiające kolonizacje tych systemów. Wszystkie planety różnią się klimatem. Również są bardzo pojemne i przyjemne, a przynajmniej znośne dla twoich mieszkańców.

3. Suchy, Sawanna, Stepy i Śnieżny. Są to światy o średniej jakości, choć szybują raczej w dół tej listy. Niektóre mają większy minus do Zadowolenia oraz słabszą produkcję Żywności oraz innych surowców. Jednak część z tych planet ma lepsze bonusy niż te bardziej przyjemne środowiska. Na przykład Śnieżny świat ma lepszy bonus do Nauki, natomiast suchy zapewnia większy przyrost Przemysłu. Do tej grupy szybko zyskasz dostęp, dzięki badaniom naukowym. Ta grupa planet często oferuje surowce strategiczne średniej klasy.

4. Arktyczny, pustynny i toksyczny. Światy z pogranicza tych najmniej przyjemnych, ale nadal dość pojemnych dla twoich ludzi. Bardzo niska produkcja żywności. Jednak każda z tych planet przoduje w produkcji jednego surowce. Jest to grupa światów jałowych, gdzie niektóre budynki oferują bonusy z tym związane. Mogą zostać terraformowane do niektórych światów z powyższej trzeciej grupy.

5. Popiołowy, Magmowy, Lodowy, Jałowy. Są to światy albo gorące, albo zimne i wszystkie podchodzą pod sterylny, jałowy (sterile). Wiele usprawnień i budynków, jak na przykład te zwiększające pojemność mieszkańców, są możliwe tylko na takim podtypie planety. Choć grupa czwarta jest bardzo podobna, te planety są w oddzielnej grupie bo mogą zostać zamienione w arktyczny (jeśli są to zimne planety) lub w pustynny (gorący). Popiołowy i lodowy to trochę przyjemniejsze choć mniej produktywne lepsze wersje światów magmowych oraz jałowych. Grupa druga zapewnia jeszcze większe bonusy do przemysły/nauki. Otrzymasz tutaj zerową produkcję Żywności oraz niski przychód Pyłu na mieszkańca. Są to najmniej przyjemne światy oraz najtrudniejsze do zamieszkania, przez co maksymalna populacja jest tutaj bardzo małą. Musisz również poświęcić chwilę czasu na opracowanie odpowiednich technologii kolonizacyjnych. Z drugiej strony, mogą to być idealne światy, które staną na czele jako centra Przemysłowe lub Naukowe. Warto sobie zostawić jeden czy dwie planety w systemie, aby zapewnić sobie większe bonusy do FIDSI w tych dziedzinach.

6. Gazowe giganty. Nie są to planety i nie można ich terraformować. Jak już zostało wspomniane, oferują bardzo duża produkcję ale tylko w jednej dziedzinie. Często występują jako jedyny obiekt w systemie, zwłaszcza jeśli system nie posiada gwiazdy. Mogą pomieścić minimalną ilość mieszkańców, ale często obfitują w najrzadsze surowce strategiczne w galaktyce.

pobierz poradnik

Aby pobrać poradnik do gry
Endless Space 2

wyślij SMS o treści GOL na numer 77464

i wpisz poniżej kod, który otrzymasz w zwrotnym SMS.

Koszt poradnika to 8.61 zł

Endless Space 2

zobacz więcej informacji o grze
Endless Space 2

Wszystkie dostępne tu poradniki są bezpłatnie do pobrania dla posiadaczy abonamentów MayClub.

Poradniki do gier strategicznych

Strategiczne