poradniki i solucje do gier
poradniki i solucje do gierod A do Zpomoc i reklamacjeregulamin usługi

Poradnik Transport Fever

Poradnik do gry Transport Fever wyjaśnia wszystkie zawiłe mechanizmy rozgrywki. Opisuje jak dobrze budować drogi, trakcje kolejowe, przystanie czy lotnika. Znajdziesz tutaj również dokładny opis przejścia zadań dostępnych w kampanii.

poradnik, solucja do gry w zawiera 69 stron i 51 ilustracji, rozmiar pliku to 9 MB

Przed tobą pokaźny wybór pojazdów i maszyn służących do transportu. Każdy ma swoje plusy i minusy. Z jednych będziesz korzystał chętniej, gdzie inne będą cię zniechęcać. Warto jednak tworzyć mieszankę linii i maszyn z których przyjdzie ci korzystać aby twoje zyski i efektywność firmy były na najwyższym poziomie.

Ciężarówki, autobusy i tramwaje

 - ilustracja #1

Bardzo dobry środek transportu przede wszystkim na krótkie odległości, z czasem jednak zdobywa przewagę na coraz dłuższe trasy. Na początku ciężarówki i autobusy nie są drogie, jak ich koszty utrzymania, często potrafią być szybsze niż inne środki transportu. Potem ceny trochę idą w górę, ale nadal jest to najtańszy środek transportu. W późniejszych latach gry, pojazdy stają się coraz szybsze. Zaletą jak i wadą nowszych modeli jest coraz większa specjalizacja. Pierwsze modele ciężarówek mogą transportować wszystko, więc nie ma problemu z używaniem ich na złożonych liniach. Budowa dróg nie jest również droga, poza tym nierówna lub kręta droga nie przekłada się na spadek efektywności co do prędkości, jak to jest przy pociągach (szybko się rozpędzają, choć mają mniejszą prędkość maksymalną).

Na wielu mapach istnieje siec drogowa i to nie tylko pomiędzy miastami, ale również są drogi dojazdowe do wielu placówek produkcyjnych czy fabryk. Zazwyczaj kilka ciężarówek wystarczy do obsłużenia jednego miasta czy łańcucha produkcyjnego. Idealnie sprawdzają się w roli rozprowadzania towarów do wielu mniejszych punktów. Oczywistym minusem jest mała pojemność, a dla pojazdów operujących w miastach zmorą są korki i duże natężenie ruchu. Sytuację można połowicznie rozwiązać pasami autobusowymi, jednak ciężarówki nadal muszą zmagać się z ruchem drogowym. Rozwiązaniem może być budowanie stacji transportowych na obrzeżach i stworzenie oddzielnej drogi, aby uniknąć ruchu cywilnego. Inna wada to dużo mikrozarządzania, zwłaszcza jeśli chcesz dużo samochodów przydzielić do innej trasy lub sprzedać.

Kolej

 - ilustracja #2

Ulubiony środek transportu wielu graczy. Zaletą połączeń kolejowych jest duża pojemność, szybkość, możliwość stworzenia mieszanego taboru złożonego z różnych wagonów. Dzięki temu, mogą przewieść na duże odległości naprawdę sporą ilość produktów i to przystępnym czasie. Często stanowią oś napędową firmy i przynoszą spore zarobki. Minusem są ceny kupna i utrzymania lokomotyw i wagonów. Często na początku przynoszą straty, zanim się rozkręcą. Warto budować je na większe odległości, aby wykorzystać maksymalnie ich potencjał.

Inną wadą jest potrzeba budowania całej trakcji kolejowej, która może okazać się bardzo kosztowna. Najlepiej, jeśli taka trasa zawiera najwięcej prostych i płaskich odcinków. Jeśli teren jest równinny lub górzysty, warto dwa razy się zastanowić czy naprawdę warto inwestować w ten typ transportu aby nie stracić za dużo pieniędzy. Jednak innym plusem jest możliwość stworzenia za pomocą sygnalizacji i drugiej, równoległej nitki, trasy dwukierunkowej. Wtedy można puścić więcej niż jeden pociąg, a co za tym idzie zwiększyć efektywność wykorzystania danego odcinka kolei. Ogólnie warto korzystać z tej opcji, choć jej nie nadużywać. Idealnie współgra z transportem kołowym.

Warto jednak pamiętać, że system gry specyficznie nalicza koszta. Idea jest taka, że kreśląc myszką odcinek drogi czy trakcji kolejowej, gra za wszelką cenę tworzy jak najkrótsze i płaskie połączenie. Stworzy wtedy bardzo wysoki nasyp lub dołek, most albo tunel. Wtedy koszty idą bardzo mocno w górę. Im dłuższa wytyczamy trasę, tym bardziej rosną koszty. Staraj się wyznaczać krótkie odcinki. Nie dość, że bardzo dużo zaoszczędzisz, będziesz miał również większą kontrolę na kształtem swojej trasy. Minusem to oczywiście brak możliwości stworzenia idealnie prostej i płaskiej trasy. Na torach, będą pojawiać się liczby w kółkach. Pokazują maksymalną prędkość jaką pociąg może rozwinąć na danym kawałku trasy. Jest to ważne, jeśli chcesz stworzyć bardzo szybkie połączenie.

Lotniska wymagają sporej przestrzeni, więc najlepiej wybudować je na obrzeżach miasta. Nawet w pewnej odległości od zabudowań. Mimo, że w ich zasięgu będzie bardzo mała część lub wręcz skrawek miasta, warto wybudować połączenie drogowe lub kolejowe. Umożliwi to transport ludzi na lotnisko, a tych z kolei w odległe miejsce. Wybudowanie lotniska jest drogie, a samoloty z czasem są coraz droższe. Podejmij przemyślaną decyzję, gdzie i w jakich miastach postawić taką stację. Najlepiej jest budować lotniska w największych miastach (nie zabraknie pasażerów) i w najdalszych zakątkach mapy (samoloty są najszybsze, a dalekie odległości zwiększą twoje zyski).

Statki

 - ilustracja #3

Na początku transport morski jest nie dość, że bardzo ubogi w wyborze przez większość czasu, to jest również drogi w utrzymaniu i zakupie. Często nie jest opłacalny. Jeśli nie jesteśmy zmuszeni z niego korzystać, lub nie mamy konkretnej potrzeby, warto go sobie odpuścić. Z czasem ceny przekładają się na jakość, ale nadal jest to najwolniejszy środek transportu. Największym plusem jest pojemność i brak potrzeby stawiania infrastruktury innej niż port i dok. Wykorzystuje naturalne akweny wodne. Dobrze sprawdza się w roli pośrednika, gdzie dostarcza produkty na wybrzeże, a tam transport lądowy przekazuje produkty dalej. Można wykorzystać też na rzekach, jednak sprawdź wcześniej przez jakie punkty może przepłynąć i czy jakiś most nie blokuje drogi. Podsumowując, jedynie do wykorzystania w wyjątkowych sytuacjach.

Samoloty

 - ilustracja #4

Najszybsza metoda transportu pasażerów. Przez długi czas gry, nie mamy nawet dostępu do tej gałęzi transportu, następnie sporo trzeba czekać na sensownych przedstawiciel. Nie można używać do transportu jakichkolwiek towarów. Pierwsze samoloty są czasem tańsze od niektórych pociągów, które równolegle się ukazują, potem zyskują na wartości w cenie jak i są pojemniejsze. Bez dwóch zdań, najszybszy transport pasażerski ale i najdroższy. Choć nie trzeba budować niczego innego, niż lotniska, to takie stacje z kolei, kosztują bardzo dużo. Warto postawić w pobliżu przystanki lub stacje, aby zwiększyć zainteresowanie mieszkańców miasta i ułatwić im korzystanie z tego środka transportu. Warto budować w późniejszej rozgrywce, kiedy mamy już dostatecznie dużo pieniędzy, aby zainwestować w całą infrastrukturę. Jako, że służą tylko do przerzucania ludzi, to gałąź nie powinna być twoim priorytetem. Samoloty z czasem stają cię coraz droższe, jednak mają bardzo niski koszt utrzymania co w połączeniu z szybkością i dużymi zarobkami, może być bardzo opłacalne.

W tym rozdziale znajdziesz podstawowe informacje na temat budowania dróg, torów, przystań oraz lotnisk.

Drogi oraz kolej

Budowanie połączeń dla samochodów czy kolei samo w sobie nie jest trudne. Pierwsze kliknięcie rozpoczyna wytyczanie danego odcinka, kiedy puścimy, pojawia się małe okienko w którym możemy się zgodzić lub anulować budowę. Ewentualnie możemy kliknąć czy chcemy aby odcinek kierował się wyżej lub niżej. Mała ikonka przy "kropce" końcowej informuje nas czy tory/droga są płaskie lub kierują się w dół lub górę.

ilustracja 1
Różnica kosztów w budowaniu dróg lub torów może być kolosalna, jeśli będzie źle rozplanowana. Jednak tańszy odcinek przekłada się na krętą lub nierówną trasę.

Warto jednak pamiętać, że system gry specyficznie nalicza koszta. Idea jest taka, że kreśląc myszką odcinek drogi czy trakcji kolejowej, gra za wszelką cenę tworzy jak najkrótsze i płaskie połączenie. Stworzy wtedy bardzo wysoki nasyp lub dołek, most albo tunel. Wtedy koszty idą bardzo mocno w górę. Im dłuższa wytyczamy trasę, tym bardziej rosną koszty. Staraj się wyznaczać krótkie odcinki. Nie dość, że bardzo dużo zaoszczędzisz, będziesz miał również większą kontrolę na kształtem swojej trasy. Minusem to oczywiście brak możliwości stworzenia idealnie prostej i płaskiej trasy. Na torach, będą pojawiać się liczby w kółkach. Pokazują maksymalną prędkość jaką pociąg może rozwinąć na danym kawałku trasy. Jest to ważne, jeśli chcesz stworzyś bardzo szybkie połączenie.

Przystań

ilustracja 2

Wybudowanie portu morskiego zależy od tego czy akweny morskiej są w stanie umożliwić przepłynięcie na morzu czy rzece. Oczywiście i tak możesz stworzyć przystań, ale będzie to bez sensowne. Skorzystaj z filtra z prawej strony ekrany, tj. "warstwy" i "wody żeglugowe". Przystań stawiasz w taki sposób, aby część znajdowała się na wodzie, a druga strona z drogą znajdowała się na lądzie. Niezbędne jest podłączenie tego obiektu do sieci dróg inaczej załadunek się nie odbędzie. Wyjątkiem jest platforma wiertnicza, która jest przystanią samą w sobie. Pamiętaj, że w taki sam sposób budujesz dok.

Lotnisko

ilustracja 3

Lotniska wymagają sporej przestrzeni, więc najlepiej wybudować je na obrzeżach miasta. Nawet w pewnej odległości od zabudowań. Mimo, że w ich zasięgu będzie bardzo mała część lub wręcz skrawek miasta, warto wybudować połączenie drogowe lub kolejowe. Umożliwi to transport ludzi na lotnisko, a tych z kolei w odległe miejsce. Wybudowanie lotniska jest drogie, a samoloty z czasem są coraz droższe. Podmij przemyślaną decyzję, gdzie i w jakich miastach postawić taką stację. Najlepiej jest budować lotniska w największych miastach (nie zabraknie pasażerów) i w najdalszych zakątkach mapy (samoloty są najszybsze, a dalekie odległości zwiększą twoje zyski).

Kolej jako jedyna pozwala na stworzenie złożonych połączeń. O ile w wypadku ciężarówek, statków czy samolotów nie ma kłopotu z przestrzenia czy brakiem wolnej przestrzeni. To w wypadku kolei trzeba bardziej się natrudzić aby móc wykorzystać jak najlepiej potencjał drzemiący w tej gałęzi transportu.

 - ilustracja #1

Używaj semaforów, tak jak przy ruchu drogowym prawostronnym. Będzie ci łatwiej wytyczać trasy i nie pogubisz się w układach. Dodatkowo, stacje mają swoje wewnętrzne, niewidoczne semafory. Jeśli na trasie jest więcej niż jeden pociąg, ten który jest na stacji, nie opuści jej dopóki nie będzie miał wolnego toru. Używaj mieszanki semaforów jedno i dwu kierunków. Choć na ilustracji powyżej, są podwójne semafory, to nie są one wymagane. Liczy się opcja, która ustawisz po kliknięciu na semafor. Dla jedno kierunkowych semaforów ważne jest umiejscowienie. Jeśli będziesz stawiał je np. z lewej strony torów to pociąg jadący z drugiej strony może nie uwzględnić tej trasy. Odcinek między jednym semaforem a drugim będę nazywał dalej segmentem semaforów. Taki segment to minimum długości najdłuższego pociągu jaki posiadasz/będziesz posiadał na danej trasie.

Możesz również budować i nazywać punkty kontrolne. Są przydatne, jeśli chcesz dokładnie zaplanować trasę np. dany pociąg/połączenie ma wjeżdżać na konkretny peron.

 - ilustracja #2

Połączenie z mijanką. Przy stworzeniu długiej trasy, będziesz chciał puścić dwa pociągi. Czy to ten sam skład, aby szybciej przenosić produkty lub masz dwa różne produkty do przetransportowania. W takim układzie warto stworzyć dwa-trzy perony. Następnie, zależnie od długości trasy, co jakiś czas budujesz mijankę, tzn. od głównej linii, tworzysz drugą równoległa. Na początku tego układy stawiasz po semaforze po prawej i lewej stronie. Tak samo robisz na końcu. Kiedy pierwszy pociąg dojedzie do takiego miejsca, a drugi pociąg będzie jechał przed nim, to pierwszy będzie czekał w tym miejscu aż droga przed nim będzie wolna. Taka linia służy do obsługi dwóch, góra 3 pociągów. Przy większej ilości, zaczną tworzyć się zatory. Zalety: tanie i szybkie rozwiązanie, natomiast jest nieefektywne dla więcej niż dwóch składów kolejowych.

 - ilustracja #3

Podwójna linia. Tutaj w dużej mierze wykorzystasz semafory. Tworzysz trasę złożoną z podwójnej nitki trakcji kolejowej. Na jednej stronie tworzysz w równych odstępach segmenty semaforów po prawej stornie, a na drugiej po przeciwległej. Coś na wzór ulicy dwukierunkowej. Przed wjazdem na stacje tworzysz odpowiednie połączenie, aby pociągi mogły dostać się na każdy tor wjeżdżając i wyjeżdżając. Przed każdym peronem możesz ustawić punkty kontrolne, aby zapewnić sobie większa kontrolę na ruchem w danej stacji. Plusy takiego rozwiązania to duża ilość pociągów na tej samej trasie, przez co koszty budowania zostaną zredukowane. Jedyny problem jest wtedy, jak masz na trasie pociągi o różnych prędkościach. Będą się wzajemnie się blokować, a ty będziesz stratny na czasie i zarobkach.

 - ilustracja #4

Większe stacje z punktem wejścia i wyjścia. Zależnie od ilości pociągów i długości trasy, może się zdarzyć że wjazd/wyjazd ze stacji, to najbardziej zatłoczone punkt twojej trasy. Możesz zbudować bardziej zaawansowany wyjazd ze stacji, aby rozwiązać ten problem. W tej wersji, pociągi nie wjeżdżają na peron i zawracają, ale jadą dalej, tory np. zataczają półkole i łączą się z nitką "powrotną" czy torem do dalszej drogi. W ten sposób, zajęty jest jedynie tor, gdzie pociągi oczekują na wjazd na stację albo czekają na wolny peron. Możesz również pociągnąć trasę dalej, zachowując płynność ruchu na całym połączeniu. Również przed każdym peronem możesz ustawić punkt kontrolny i przypisać osobne linię. Będziesz miał większą kontrolę nad pociągami i zatłoczeniem na stacji.

 - ilustracja #5

Stacje pośrednie. Najlepiej sprawdzają się przy połączeniach pasażerskich. Do głównej trasy robisz małą odnogę i tworzysz stacje. Jeśli stacja jest kawałek od głównej nitki, niech odcinek "odbiegający" będzie posiadał przynajmniej jeden segment semaforów, ale tylko wjazd/wyjazd. Po załadunku pociąg wraca na główną trasę. W ten sposób nie blokuje innych pociągów, które omijają daną stację lub z niej nie korzystają. Taka stacja służy do "zbaczania" do np. małego miasta.

 - ilustracja #6

Możesz też postawić stację "wewnątrz" trasy i po jej bokach stworzyć równoległa nitkę torów, na długość stacji. Potem te tory wracają i łączą się z główna trasą. Dzięki tej opcji, pociągi które nie muszą odwiedzać tej stacji, mogą ją objechać i kontynuować drogę nadal trzymając się głównej trasy.

pobierz poradnik

Aby pobrać poradnik do gry
Transport Fever

wyślij SMS o treści GOL na numer 77464

i wpisz poniżej kod, który otrzymasz w zwrotnym SMS.

Koszt poradnika to 8.61 zł

Transport Fever

zobacz więcej informacji o grze
Transport Fever

Wszystkie dostępne tu poradniki są bezpłatnie do pobrania dla posiadaczy abonamentów MayClub.

Poradniki do gier strategicznych

Strategiczne
© 2000-2017 GRY-OnLine S.A.regulaminkontakt i pomocgry onlinegame guides