poradniki i solucje do gier
poradniki i solucje do gierod A do Zpomoc i reklamacjeregulamin usługi

Poradnik Sid Meier's Civilization VI

Poradnik do gry Civilization VI opisuje dokładnie mechaniki rozgrywki oraz zawiera liczne praktyczne porady. W opracowaniu znalazły się opisy wszystkich nacji, budynków, badań naukowych i ideologicznych, a także systemów zarządzania i ekonomi.

poradnik, solucja do gry w zawiera 111 stron i 188 ilustracji, rozmiar pliku to 3,7 MB

Poniższy rozdział został poświęcony wioskom plemiennym, które możesz znaleźć na mapie dowolnego scenariusza podczas gry. Znajdziesz tutaj szczegółowe informacje dotyczące wiosek, a także opis korzyści wynikających z interakcji z nimi.

Informacje ogólne

Wioski plemienne bardzo często znajdziesz w pobliżu osad barbarzyńców. - Wioski plemienne - Świat gry - Sid Meiers Civilization VI - poradnik do gry
Wioski plemienne bardzo często znajdziesz w pobliżu osad barbarzyńców.

Wioski plemienne wyglądem nawiązują do osad barbarzyńców, aczkolwiek w przeciwieństwie do nich nie stanowią zagrożenia a mogą przynieść jedynie korzyści. Są to tak naprawdę słabo rozwinięte cywilizacje, które nie produkują jednostek i nie inicjują żadnych interakcji z graczami. Możesz je spotkać w losowych miejscach, a poszukiwanie ich jest jednym z elementów, których nie powinieneś zaniedbywać po rozpoczęciu rozgrywki. W przeciwieństwie do barbarzyńców, wioski nie są generowane losowo przez całą długość scenariusza, tylko znikają po przekazaniu darów i by już się więcej nie pojawić.

Znaczenie

Z uwagi na ograniczoną liczbę wiosek, należy walczyć o każdą z nich. Gdy tylko uda ci się jakąś zlokalizować to powinieneś od razu wysłać jednostkę w jej kierunku. Gracz który jako pierwszy wejdzie w interakcję z osadą przejmuje wynikające z tego korzyści. Nie ma znaczenia czy twoja jednostka jest w pobliżu, jeśli nie będziesz pierwszy to nie dostaniesz nic. Najważniejszą jednostką bojową, która posłuży ci do przejmowania wiosek plemiennych jest zwiadowca. Dzięki większej liczbie punktów ruchu w porównaniu do innych jednostek bojowych, które dostępne są na początku rozgrywki, może szybciej się do nich zbliżyć i przejąć bonus. Pamiętaj, że inni gracze, bez względu czy masz do czynienia ze sztuczną inteligencją czy prawdziwym graczem, będą starali się dotrzeć do nich pierwsi za wszelką cenę.

Korzyści

W chwili interakcji z wioską, czyli ruchem jednostki na heksagon na którym stoi osada, z losowej puli otrzymujesz bonus dla własnej cywilizacji. Mogą być to jednostki cywilne takie jak kupcy czy budowniczowie. Jednostki bojowe - najczęściej zwiadowca. Jest też bardzo duże prawdopodobieństwo, że interakcja pozwoli ci uniknąć kosztów opracowania jednej z dostępnych w grze technologii z aktualnego okresu w którym znajduje się twoja cywilizacja, a jeśli nie to przynajmniej koszt badań zostanie zredukowany o połowę. W przypadku idei możliwe jest tylko przyspieszenie prac, gdyż natychmiastowy dostęp do idei dla dowolnej cywilizacji bardzo mocno wpłynąłby na balans rozgrywki. Poza tym jest możliwość otrzymania natychmiastowej sumy złota lub punktów wiary, aczkolwiek może się zdarzyć, że twoja populacja dostanie w posiadanie jedną z relikwii. Pamiętaj, że każdy z wymienionych bonusów możesz otrzymać jednorazowo i otrzymasz tylko jeden losowy z wymienionych.

Strategia

W tym przypadku duże znaczenie ma czynnik losowy, zarówno pod kątem otrzymanej korzyści jak i położenia osad. Jeśli jesteś w stanie sięgnąć po daną wioskę to zrób to jak najszybciej. Do chwili gdy nie zobaczysz w pobliżu stolicy zwiadowcy barbarzyńców możesz swobodnie eksplorować mapę każdą z jednostek bojowych. Pamiętaj, aby wysłać je na dwa różne krańce pola widzenia, a jeśli zwiadowca dotrze do osady, to najlepiej będzie jeśli będzie podążał dalej w tym samym kierunku. Zupełnie inaczej wygląda sytuacja w przypadku jednostki bojowej, jak chociażby wojownicy. Jeśli uda ci się przejąć wioskę to jak najszybciej zawróć wojowników do stolicy. Nie ryzykuj zbytniego oddalenia od miasta, bowiem ograniczona liczba punktów ruchu i niekorzystny teren może potem uniemożliwić obronę przed barbarzyńcami lub zmusi do werbowania jednostek za złoto.

W poniższym rozdziale znajdziesz szczegółowe informacje dotyczące poszczególnych rodzajów terenu występujących na mapie. Dzięki temu po krótkim rozeznaniu w charakterystyce mapy będziesz w stanie błyskawicznie podjąć decyzje dotyczące zakładania miast i ich rozbudowy pod kątem największych korzyści.

Warto mieć na uwadze, że poszczególne heksy mogą prezentować zupełnie odmienne uwarunkowania terenu. W zależności od typu terenu, na jego powierzchni możemy napotkać między innymi zalesienie lub inne cechy, które wpływają na jego użyteczność. Bonusy przedstawione w tabelach brane są pod uwagę jedynie w przypadku, gdy dany heksagon znajduje się w granicach twojego terytorium.

Typy terenu

Poniższa sekcja poświęcona jest wszystkim typom terenu dostępnym w grze. W zależności od poszczególnego typu, teren może być przyjazny, czyli posiadać dodatkowe zasoby w postaci żywności, złota lub punktów produkcji. Niektóre podłoża są zupełnie bezużyteczne, a inne mimo braku bezpośrednich korzyści możemy wykorzystać na rozmaity sposób.

Typ

Korzyści

Użyteczność

Łąki

+2 do żywności

Duża. Podstawowy teren pod budowę miasta. Nawet przy małej ilości heksów miasto powinno szybko się rozwijać.

Łąki (wzgórza)

+2 do żywności

+1 do produkcji

Duża. Jedna z najważniejszych połaci terenu. Zasiedlaj jeśli tylko jest taka możliwość.

Pustynia

Brak

Bezużyteczna. Często występuje jako teren przybrzeżny, więc osiedlając się nad wodą prędzej czy później włączysz heksy do swojego terytorium.

Pustynia (wzgórza)

+1 do produkcji

Średnia. Premia do produkcji jest przydatna, ale współczynnik jest zbyt niski, by przechylać szalę na jego korzyść.

Góry

Brak

Strategiczna. Gór nie można przejść, więc jeśli osiedlisz się w pobliżu gór to znacznie zwiększysz właściwości obronne osady.

Ocean

+1 do żywności

Średnia. Jeśli osiedlisz się nad oceanem to masz szansę na zagarnięcie wielkich połaci oceanu. Dobrym czynnikiem jest fakt, że choć nie możesz umieszczać tutaj budynków to podczas rozrostu zawsze zdobędziesz premię do żywności.

Równiny

+1 do żywności

+1 do produkcji

Duża. Sytuacja wygląda podobnie jak w przypadku łąk, ale tutaj premia rozbita jest na dwa czynniki. Jeśli nie masz lepszej alternatywy na początku gry to osiedlaj się na równinach.

Równiny (wzgórza)

+1 do żywności

+2 do produkcji

Duża. Większa premia do produkcji, ale ciągle stała premia do żywności. Równomierny rozwój osady przy dużym współczynniku i tempie produkcji jednostek i infrastruktury.

Śnieg

Brak

Bezużyteczna. Jeśli będziesz zmuszony do przejęcia terenu to postaraj się go odpowiednio zabudować, do niczego innego się nie przyda.

Śnieg (wzgórza)

+1 do produkcji

Średnia. Tak jak w przypadku każdego terenu z niewielkimi wzniesieniami, biernie zapewnia premię do produkcji.

Wybrzeże

+1 do żywności

+1 do złota

Duża. Jedną z zalet osiedlania się w pobliżu dużych zbiorników wodnych jest bierna premia do złota już na początku rozgrywki. Poza tym na terenach przybrzeżnych możesz znaleźć dodatkowe źródła pożywienia w postaci owoców morza.

Tundra

+1 do żywności

Średnia. Z braku lepszej alternatywy można się osiedlić ale przyrosty populacji będą mocno spowolnione.

Tundra (wzgórza)

+1 do żywności

+1 do produkcji

Duża. Dzięki wzniesieniom tundra dostarcza również typową dla nich premię w postaci dodatkowego punktu do produkcji. Nawet jeśli przyrost populacji będzie spowolniony to łatwiej będzie ci wyrównać straty.

W każdej możliwej kombinacji najlepszym rozwiązaniem jest osiedlenie się na wybrzeżu, najlepiej w pobliżu góry, która dodatkowo będzie chroniła cię przed wrogą agresją - Teren - Świat gry - Sid Meiers Civilization VI - poradnik do gry

W każdej możliwej kombinacji najlepszym rozwiązaniem jest osiedlenie się na wybrzeżu, najlepiej w pobliżu góry, która dodatkowo będzie chroniła cię przed wrogą agresją. Kombinacja podłoża powinna w większości składać się z łąk i równin. Jeśli nie trafisz na takie zestawienie to postaraj się wybrać najlepsze możliwe, pod warunkiem, że przeniesienie tam osadników nie zajmie ci więcej jak dwie tury. Oczywiście teren może mieć mankamenty lub dodatkowe atuty, które zostaną wyjaśnione w kolejnej sekcji rozdziału. W oparciu o nie musisz dokonać chłodnej kalkulacji, bowiem lepsza lokalizacja pod kątem kombinacji terenu jest zdecydowanie korzystniejsza, niż osiedlanie się na pustyni tylko po to, by mieć dostęp do oazy.

Cechy terenu

W poniższej sekcji znajdziesz dokładne omówienie poszczególnych cech, które mogą zostać nałożone na niemal każdy typ terenu z wymienionych w poprzedniej sekcji. Poszczególne cechy wpływają przede wszystkim na produktywność terenu podnosząc premie do współczynnika produkcji w każdym heksagonie, ale zazwyczaj kosztem ulepszeń, które możemy budować na terenie. Warto mieć też na uwadze, że cechy mogą nakładać wyższy koszt poruszania się po heksagonach i często podnoszą jego atrakcyjność. Pamiętaj, że po opracowaniu odpowiednich technologii będziesz mógł usuwać cechy terenu, by wykorzystać go efektywniej do własnych celów.

Cecha

Korzyści

Komentarz

Las

+1 do produkcji

Najłatwiejsza do usunięcia cecha. Tak długo jak możesz czerpać korzyści z lasów i nie przeszkadzają ci w rozbudowie powinieneś je utrzymywać. Pamiętaj, że koszt ruchu dotyczy każdego gracza, więc duża ilość lasów wokół miasta może kupić dla ciebie kilka cennych rund, które przeznaczysz na przygotowania do odparcia najazdu.

Las deszczowy

+1 do żywności

Niewielka premia, aczkolwiek na początku gry może okazać się zbawienna. Żywności nigdy dosyć, więc dobrze się zastanów zanim je usuniesz. Ostatecznie może kraść punkty ruchu wrogim jednostkom, więc warto trochę dłużej go podtrzymać z uwagi na walory defensywne.

Oaza

+3 do żywności

+1 do złota

Najlepsza cecha terenu. Niestety zazwyczaj tego typu pole spotkasz w otoczeniu pustyni co znacznie obniża jego atrakcyjność. Jeśli uda ci się je zdobyć w ramach rozrostu to z pewnością bonus się przyda. Oczywiście gra może wygenerować też mapę, gdzie osiedlenie się w pobliżu oazy będzie jedynym sposobem by skutecznie wejść do gry.

Mokradła

+1 do żywności

Niewielka premia, znacznie lepiej sprawdza się jako spowalniacz wrogich jednostek. Jednak jeśli wystąpi w kombinacji z korzystnym terenem to warto podtrzymać premię.

Lód

Brak

Lód ma znaczenie strategiczne na miarę gór. Biorąc pod uwagę fakt, że nie można przez niego przejść, możesz swobodnie osiedlić się w pobliżu i mieć pewność, że jesteś chroniony przynajmniej w granicach zlodowaciałego obszaru.

Równiny zalewowe

+3 do żywności

Bardzo duża premia do żywności pomoże ci się rozwijać. Jeśli trafisz na tę cechę to powinieneś jak najdłużej ją eksploatować.

Pamiętaj przede wszystkim, by nie usuwać cech terenu pochopnie. Może się okazać, że uniemożliwisz sobie budowę jednej z kluczowych dzielnic lub cudów tylko dlatego, że usunąłeś cechę. Oczywiście zakres budynków, które wymagają "niesprzyjającego" terenu jest ograniczony, ale zawsze warto się najpierw z nim zapoznać.

Ograniczenia ruchu

Poniższa tabela prezentuje wartości punktów ruchu, które determinuje poszczególny heksagon. Jak łatwo zauważyć najszybciej pokonamy płaskie powierzchnie. Jeśli teren jest górzysty to koszt ruchu wzrasta dwukrotnie. Każda poszczególna cecha terenu podnosi koszt ruchu o jeden punkt.

Teren

Koszt ruchu

Płaski

1

Wzgórza

2

Płaski + Cecha

2

Wzgórza + Cecha

3

Dostęp do wody

Podstawowym czynnikiem, który determinuje przyrost obywateli i jego tempo jest dostęp miast do źródeł słodkiej wody. Pamiętaj, żeby zawsze wybierać te obszary, które są w nią obfite, im więcej źródeł tym lepiej. Pozwoli to w początkowym okresie gry na dynamiczny rozwój miasta bez konieczności wznoszenia dodatkowych budynków, które zwiększą limit obszarów mieszkalnych osady. Miasto, które oddalone jest od wody bardzo szybko potrzebuje dodatkowych budowli aby mogło się rozwijać, w przeciwnym wypadku będziesz ponosił karę do rozwoju co wydłuży czas potrzebny do zdobycia kolejnego obywatela nawet kilkakrotnie.

Najlepszymi źródłami słodkiej wody są rzeki, jeziora i oazy, ale jeśli w pobliżu nie widzisz żadnego z wymienionych to najbezpieczniejszym rozwiązaniem będzie osiedlenie się na wybrzeżu. Nie zapewni to tak wysokich premii jak w przypadku wcześniej wymienionych elementów mapy, ale kupi trochę czasu, który będziesz mógł poświęcić na wzniesienie dodatkowych ulepszeń.

Jeśli bieżące warunki nie umożliwiają wygenerowania maksymalnych korzyści związanych z dostępem do słodkiej wody, to możesz wybudować na polu sąsiadującym z centrum miasta dzielnicę z akweduktem. Premie otrzymasz jednak tylko w przypadku gdy rzeka, jezioro lub góra sąsiaduje z centrum miasta. Dzielnica nalicza odpowiedni bonus w zależności od tego co jest bardziej korzystne dla miasta, więc dla obszarów bogatych w słodką wodę jak brzeg rzeki lub oaza maksymalna liczba obszarów mieszkalnych to 7. Jeśli nie miałeś wcześniej dobrego dostępu do słodkiej wody, to liczba obszarów zostanie zwiększona do 6.

Dostęp do wody

Liczba obszarów mieszkalnych

Brak zbiornika

2

Wybrzeże

3

Rzeka, jezioro, oaza

5

Brak zbiornika + Akwedukt

6

Wybrzeże + Akwedukt

6

Rzeka, jezioro, oaza + Akwedukt

7

Pamiętaj, że źródłami słodkiej wody mogą być niektóre cuda natury.

W poniższym rozdziale znajdziesz przydatne informacje dotyczące cudów natury. Dowiesz się gdzie ich szukać, ile zajmują pól i jakie korzyści dają miastom lub jednostkom, które stacjonują w ich pobliżu.

Warto mieć na uwadze, że udział cudów natury w mapie scenariusza jest czysto losowy. Bardzo istotne jest osiedlanie się w ich pobliżu, bowiem tylko w ten sposób będziesz w stanie skorzystać z bonusów jakie oferują. Co więcej, jeśli osiedlisz się w ich sąsiedztwie to możesz być pewny, że tylko twoja nacja będzie korzystać z przysługujących profitów. W niektórych przypadkach bonusy są na tyle znaczące, że mogą ustawić cały scenariusz już na początku gry. Pamiętaj, że na terenie zajętym przez cud natury nie będziesz mógł wznosić budynków, więc dokładnie zapoznaj się z liczbą pól, które zajmują.

Poniżej znajdziesz wszystkie cuda, które pojawią się na mapach scenariusza.

Kilimandżaro

Ikona

Położenie

Premie

Centrum lądu - Cuda natury - Świat gry - Sid Meiers Civilization VI - poradnik do gry

Centrum lądu

1 heksagon

+2 do nauki

nieprzekraczalny

Tak jak w przypadku każdej innej góry, Kilimandżaro zablokuje wrogim jednostkom dostęp do miasta, aczkolwiek należy pamiętać, że zajmuje tylko jedno pole. Postaraj się osiedlić obok niego w obszarze jednego heksagonu przerwy pomiędzy cudem a centrum miasta. Kilimandżaro nie jest najważniejszym cudem jaki pojawi się na mapie, ale jeśli chcesz osiągnąć zwycięstwo poprzez zdobycze technologiczne, to omawiany cud podwoi premię do punktów nauki jaką standardowo zapewniają inne góry. Jeśli nie musisz to nie walcz o miejsce, aczkolwiek jeśli będziesz w pobliżu i będziesz miał możliwość zajęcia terenu to nic nie stoi na przeszkodzie, tym bardziej, że zdobycze technologiczne pomagają wygrać, nawet jeśli skupiasz się na innym sposobie rozegrania scenariusza.

Klify Dover

Ikona

Położenie

Premie

Wybrzeże - Cuda natury - Świat gry - Sid Meiers Civilization VI - poradnik do gry

Wybrzeże

2 heksagony

+3 do kultury

+2 do złota

Idealne miejsce do osiedlenia się na wybrzeżu. Jednocześnie masz dostęp do morskiej fauny, dzięki czemu powiększysz zasoby dodatkowe swojej populacji, a przy okazji szybciej będziesz mógł wypływać w morze. Duża premia do kultury i złota, aczkolwiek miej na uwadze, że cud zajmuje dwa pola, więc ustaw centrum miasta w taki sposób, by zaraz po wzniesieniu osady przejąć pełną kontrolę nad unikalnym terenem. Dodatkowe trzy punkty kultury to idealna sytuacja dla zwycięstwa w sferze kulturowej, aczkolwiek pamiętaj, że bonus pozwoli ci szybciej odkrywać poszczególne ustroje i ich karty, co ma kolosalne znaczenie dla rozgrywki. Złoto pozwoli ci na wystawianie większej liczby jednostek, a przy okazji będziesz mógł zebrać środki na zakup przydatnych elementów infrastruktury co odciąży siły produkcyjne.

Pantanal

Ikona

Położenie

Premie

Centrum lądu - Cuda natury - Świat gry - Sid Meiers Civilization VI - poradnik do gry

Centrum lądu

4 heksagony

+2 do kultury

+2 do żywności

W przypadku tego cudu możesz mieć problem z przejęciem go w całości po wybudowaniu centrum miasta. Warto mieć na uwadze, że zajmuje cztery pola, które w dłuższej perspektywie nie będą dostępne dla budowy dzielnic i ulepszeń. Oczywiście premia jest bardzo przydatna, szczególnie, że dobrodziejstwa terenu minimalnie wyrównują możliwości rozwoju osady poprzez premię do żywności. Dobre pole dla walki o zwycięstwo kulturowe, aczkolwiek nie zapominaj również o możliwościach jakie dają punkty kultury względem nowych ustrojów. Pamiętaj by po wzniesieniu osady skierować obywateli do pracy na polach z żywnością. Wraz z rozwojem granic i populacji miasta rozgrywka będzie coraz łatwiejsza.

Piopiotahi

Ikona

Położenie

Premie

Wybrzeże - Cuda natury - Świat gry - Sid Meiers Civilization VI - poradnik do gry

Wybrzeże

3 heksagony

+1 do kultury

+1 do złota

Niewielka premia w stosunku do liczby pól jakie zajmuje cud. Jeśli nie znajdziesz lepszej lokalizacji, a i tak miałeś zamiar osiedlić się na wybrzeżu to premia z pewnością będzie pomocna dla początkowych przedsięwzięć. Postaraj się w dłuższej perspektywie rozbudować miasto, tak aby czerpało jak największe korzyści z cudu, a jednocześnie by równie silnie eksploatowało pobliskie tereny. Premia do złota i kultury z pewnością przyspieszy rozwój osady, aczkolwiek twoim celem od początku gry będzie sformowanie jednostki zwiadowczej i znalezienie miejsca, które zapewni lepszy potencjał produkcji i żywności dla kolejnej osady.

Torres del Paine

Ikona

Położenie

Premie

Centrum lądu - Cuda natury - Świat gry - Sid Meiers Civilization VI - poradnik do gry

Centrum lądu

2 heksagony

podwaja zyski z wszystkich sąsiadujących pól.

nieprzekraczalny

Zajmujący dwa pola nieprzekraczalny cud natury. Najlepiej jeśli osiedlisz się w taki sposób, by blokował przestrzeń pomiędzy twoim miastem a miastami innych graczy. Warto jednak szczególną uwagę zwrócić na pola, które będą w pobliżu cudu. Jeśli jest to drugie miasto to koniecznie nawet za gotówkę wykup wszystkie pola sąsiadujące z cudem, aby zmaksymalizować zyski. Jeśli nie jesteś w stanie tego opłacić na bieżącym etapie rozgrywki to osiedl się tak, by w pierwszej kolejności zbierać dochody z najkorzystniejszych pól. Warto powalczyć o kontrolą nad terenem przy którym leży cud, aczkolwiek zanim wypowiesz wojnę dokładnie sprawdź potencjał terenu.

Jezioro Kraterowe

Ikona

Położenie

Premie

Centrum lądu - Cuda natury - Świat gry - Sid Meiers Civilization VI - poradnik do gry

Centrum lądu

1 heksagon

+4 do wiary

+1 do nauki

dostęp do słodkiej wody

Jeden z najważniejszych cudów natury jaki znajdziesz w centrum lądu. Bardzo duża premia do wiary, co z pewnością pomoże opłacić ci jednostki, które z zapałem będą szerzyć założoną przez ciebie religię. Dodatkowo zyskasz bonusowy punkt do nauki co przyspieszy rozwój technologiczny osady. Nie są to jednak najważniejsze premie, bowiem najważniejszą wśród nich jest dostęp do słodkiej wody, którzy w maksymalnym stopniu przyspieszy rozwój osady. Dynamiczny wzrost siły roboczej osady z pewnością pozwoli zdystansować się od przeciwników i osiągnąć sukces. Oczywiście możesz podobny efekt osiągnąć osiedlając się nad rzeką, ale w takim wypadku nie zbierzesz dodatkowych premii. Jeśli w pobliżu cudu umiejscowisz stolicę cywilizacji to możesz też liczyć na zdecydowanie szybszy rozwój religijności wśród swoich poddanych.

Morze Martwe

Ikona

Położenie

Premie

Centrum lądu - Cuda natury - Świat gry - Sid Meiers Civilization VI - poradnik do gry

Centrum lądu

2 heksagony

+2 do punktów wiary

+2 do punktów kultury

dostęp do słodkiej wody

Leczy wszystkie jednostki, które spędzą turę w sąsiedztwie cudu

Kolejny istotny cud natury o którego należy walczyć, aczkolwiek w tym przypadku musisz się szczególnie spieszyć. Wprawdzie współczynniki wiry i nauki nie są tak wysokie jak w przypadku Jeziora Kraterowego, ale na szczególną uwagę zasługuje fakt, że wystarczy jedna tura w sąsiedztwie cudu by twoje jednostki wróciły do pełni zdrowia. Co to oznacza? Jeśli decydujesz się na militarne rozwiązanie scenariusza to jest spora szansa, że twoje miasto będzie niemożliwe do zdobycia. Wyobraź sobie, że w każdej turze możesz rotować garnizon tak by obite jednostki wracały do pełni sił. Oczywiście równie ważne są też premie do współczynników i dostęp do słodkiej wody, ale z takimi zasobami defensywnymi miasta możesz być pewny, że przeciwnik użyje atomówki. Warto mieć na uwadze też liczbę pól, które zajmuje cud, bowiem dzięki 2 heksagonom masz dłuższą linię obrony wokół której możesz ustawiać oddziały by wracały do zdrowia.

Mount Everest

Ikona

Położenie

Premie

 

Centrum lądu

3 heksagony

+1 do punktów wiary

Jednostki religijne, które znajdą się w sąsiedztwie góry do końca scenariusza ignorują wpływ wzgórz na koszt ruchu.

nieprzekraczalny

Kolejny cud natury, który skutecznie powstrzyma wroga przed inwazją na twój teren. Warto mieć na uwadze, że Mount Everest ma szczególne znaczenie dla scenariusza, który chcesz wygrać poprzez szerzenie własnej religii. Zajmij jak najszybciej wszystkie pola wokół cudu, a założone miasto rozwijaj pod kątem panteonu wierzeń i ośrodka religijnego. Zwróć uwagę na fakt, iż jednostki zajmujące się religią należą do cywilnych, więc teoretycznie mogą bez żadnych przeszkód podejść w sąsiedztwo cudu. Pod żadnym pozorem nie możesz do tego dopuścić, a jeśli tak się stanie to na każdy możliwy sposób nie pozwól im opuścić swoich ziem. Zwróć uwagę, że premia zdejmuje ograniczenia ruchu z jednostek, dzięki czemu będziesz mógł szybciej i skuteczniej dotrzeć do innych miast i je nawracać. Warto dokładnie eksplorować mapę, bowiem brak wiedzy o tak ogromnej przewadze u przeciwnika szybko się na tobie odbije, a wzniesienie osady przy Mount Everest dla nacji, która ma dodatkowe korzyści związane z religią (jak na przykład Hiszpania) może szybko ustawić cały scenariusz.

Tsingy de Bemaraha

Ikona

Położenie

Premie

Centrum lądu - Cuda natury - Świat gry - Sid Meiers Civilization VI - poradnik do gry

Centrum lądu

1 heksagon

+1 do punktów nauki dla sąsiadujących pól

+1 do punktów kultury dla sąsiadujących pól

nieprzekraczalny

Kolejny z cudów, którego użyteczność uzależniona jest przede wszystkim od losowego czynnika jakim jest uwarunkowanie terenu wokół niego. Każda uzyskana premia będzie przydatna, ale zajmując teren zwróć uwagę na te pola, które dadzą ci największe korzyści na początku rozwoju osady. Oczywiście jeśli jesteś w stanie dokupić dodatkowe tereny to nie powinieneś się długo nad tym zastanawiać, aczkolwiek nie przesadzaj z wydatkami i zwracaj uwagę na premie. Warto mieć jeszcze na uwadze, że cud zajmuje tylko jedno pole więc szybko rozszerzające granice miasta zaanektują go w całości. Poza tym cud będzie dobre blokował wrogie najazdy, a jedno pole umożliwia zbudowanie obok niego dzielnicy wojskowej, która znacznie zwiększy właściwości obronne osady.

Wielka Rafa Koralowa

Ikona

Położenie

Premie

Wybrzeże - Cuda natury - Świat gry - Sid Meiers Civilization VI - poradnik do gry

Wybrzeże

2 heksagony

+3 do punktów żywności

+2 do punktów nauki

Cudu należy szukać na wybrzeżu co może być dobrym pretekstem do poszerzenia swoich wpływów na pobliski zbiornik wodny. Zajmuje dwa pola, co nie będzie miało dużego znaczenia tuż po początkowej fazie gry więc nie powinien za bardzo przeszkadzać w rozbudowie infrastruktury przemysłowej i turystycznej. Solidne premie do żywności pozwolą szybciej gromadzić obywateli, a dodatkowe punkty nauki pomogą w odkrywaniu kolejnych zdobyczy technologicznych. Pamiętaj, że rozszerzanie granic na powierzchnię oceanu jest korzystne z uwagi na dodatkowy punkt żywności za każde pole. Jeśli nie dysponujesz odpowiednim zapleczem to nie walcz o miejsce, ale jeśli planujesz założyć drugą osadę, która bardzo szybko dorówna rozwojem stolicy, to sąsiedztwo Rafy Koralowej może być nieocenione.

Wyspy Galapagos

Ikona

Położenie

Premie

Wybrzeże - Cuda natury - Świat gry - Sid Meiers Civilization VI - poradnik do gry

Wybrzeże

1 heksagon

+2 do punktów nauki dla sąsiadujących pól

nieprzekraczalny

Na Wyspy Galapagos należy zwrócić szczególną uwagę, gdyż jako jedyny cud nadmorski są nieprzekraczalne, co ma duże znaczenie dla obronności względem inwazji od strony oceanu. Wprawdzie zajmuje tylko jeden heksagon, ale nawet kontrola nad jednym takim polem może znacznie ułatwić odpowiednie rozstawienie jednostek, szczególnie jeśli nie dysponujesz ich nadmiarem. Dobre miejsce dla utworzenia osady nadmorskiej, szczególnie dzięki podwojonym bonusów z każdego pola linii brzegowej z którym sąsiaduje. Nie jest to może lokacja o największym potencjale strategicznym, ale jeśli odpowiednio będziesz rozstawiony na początku scenariusza to warto przejąć nad nim kontrolę.

Yosemite

Ikona

Położenie

Premie

Centrum lądu - Cuda natury - Świat gry - Sid Meiers Civilization VI - poradnik do gry

Centrum lądu

2 heksagony

+1 do punktów nauki dla sąsiadujących pól

+1 do punktów złota dla sąsiadujących pól

nieprzekraczalny

Kolejny cud, który pozwoli ci generować coraz większe zyski wraz z rozwojem osady i jej infrastruktury. Zajmuje dwa pola, co ma szczególne znaczenie zarówno biorąc pod uwagę fakt, że jest nieprzekraczalny jaki i w związku z większą ilością pól, które obudują cud i będą czerpać zyski ze strategicznego sąsiedztwa. Zwróć uwagę, że nawet zakup kolejnych terenów może w dłuższej perspektywie szybko się zwrócić. Oczywiście współczynniki dla premii nie są zbyt imponujące, ale jeśli założysz osadę stosunkowo wcześnie to w środkowej fazie gry możesz dysponować już solidną przewagą finansową i technologiczną.

pobierz poradnik

Aby pobrać poradnik do gry
Sid Meier's Civilization VI

wyślij SMS o treści GOL na numer 77464

i wpisz poniżej kod, który otrzymasz w zwrotnym SMS.

Koszt poradnika to 8.61 zł

Sid Meier's Civilization VI

zobacz więcej informacji o grze
Sid Meier's Civilization VI

Wszystkie dostępne tu poradniki są bezpłatnie do pobrania dla posiadaczy abonamentów MayClub.

Poradniki do gier strategicznych

Strategiczne
© 2000-2017 GRY-OnLine S.A.regulaminkontakt i pomocgry onlinegame guides