poradniki i solucje do gier
poradniki i solucje do gierod A do Zpomoc i reklamacjeregulamin usługi

Poradnik Wasteland 2 przewodnik do gry

Poradnik do gry Wasteland 2 będzie zawierał szczegółowy opis przejścia wszystkich misji głównych oraz pobocznych, wskazówki dotyczące rozwoju postaci, opis lokacji, a także wiele dokładnych mapek z zaznaczonymi najważniejszymi miejscami i bohaterami.

poradnik, solucja do gry w zawiera 79 stron i 34 ilustracji, rozmiar pliku to 4 MB

Spadek punktów KON (CON) do 0 nie oznacza jeszcze śmierci, a tylko utratę przytomności - Kontuzje i śmierć | Drużyna - Wasteland 2 - poradnik do gry

Spadek punktów KON (CON) do 0 nie oznacza jeszcze śmierci, a tylko utratę przytomności. Na nieprzytomnej postaci pojawi się wówczas licznik zdrowia, jak na obrazku. Kiedy KON spadnie do określonej, krytycznej wartości ujemnej postać zginie permanentnie. W Wasteland 2 nie można pójść do świątyni i wskrzesić poległego. Martwy NPC zostanie pożywką dla zmutowanych sępów na napromieniowanej pustyni. Pamiętaj jednak, że nie grasz jedną postacią, a całą drużyną, więc nie ma większego znaczenia, kto zginie, nawet jeśli będzie to lider zespołu. Gra się skończy, jeśli zginą wszyscy czterej oryginalni strażnicy.

By uniknąć nieszczęsnego losu, na konającym trzeba możliwie jak najszybciej użyć zdolności Chirurg (Surgeon). By poznać szczegóły, najedź kursorem myszy na portret postaci. Dowiesz się, jak szybko traci ona KON i za ile tur (w czasie walki) lub za ile sekund (poza walką) umrze. By przeprowadzić operację, potrzebny jest Zestaw Urazowy (trauma kit), który kupisz w każdym sklepie z medykamentami. Im lepszej jest jakości, tym więcej punktów przywróci postaci, ale i tym wyższego poziomu Chirurga wymaga, by w ogóle móc go użyć. Jedna postać w drużynie niemal obowiązkowo powinna mieć wysoką umiejętność Chirurga. To użyteczna umiejętność nie tylko do ratowania członków drużyny, ale też innych rannych na pustkowiach. Dobrym pomysłem jest rozwinięcie tej umiejętności u dwóch postaci, na wypadek gdyby to na tej pierwszej trzeba było użyć operacji, nie można bowiem operować samego siebie. Drugiej osobie wystarczą 1-2 punkty, podczas gdy pierwsza powinna celować w maksimum. Operować można też np. krwawienie, ale to także wymaga odpowiedniego przedmiotu. Proces stawiania na nogi trwa jakiś czas, więc jeśli jesteś w czasie walki, to nawet aktualnie łatana postać jest ciągle narażona na kolejne obrażenia, które mogą okazać się śmiertelne. Jeśli długo zwlekałeś, istnieje również ryzyko, że operacja została zaczęta zbyt późno i nie skończy się, nim KON spadnie za nisko.

Nieprzytomna postać wbrew pozorom nie musi być na straconej pozycji. Każda utrata przytomności wiąże się z nałożeniem jakiegoś statusu. Warto dobrze się z nim zapoznać. Z reguły z każdą turą nastąpi utrata X punktów KON. Jednak są też statusy pozytywne, np. Gojenie, który z każdą turą przywraca X punktów KON. Jeśli postać nie ma też statusu negatywnego (np. krwawienia), to wkrótce jej KON automatycznie wróci powyżej 0, a wtedy sama wstanie. Minusem takiego rozwiązania jest fakt, że będzie miała tylko 1 punkt zdrowia, więc byle draśnięcie znów ją położy. Niemniej jednak zaoszczędzisz Zestaw Urazowy oraz - jeśli jesteś w walce - PA, które medyk musiałby zużyć, by rozpocząć operację. Sprawdź też poziom doświadczenia takiego strażnika, zanim zaczniesz go leczyć. Może lada moment awansuje? Wówczas zostanie automatycznie wyleczony i nie tylko zaoszczędzisz zestaw urazowy, ale i apteczkę.

W czasie walki pamiętaj też, że lekarz musi najpierw dostać się do swojego pacjenta, więc może nie mieć wystarczająco dużo PA, by to zrobić i w tej samej turze rozpocząć operację. Istotne jest też to, że świeżo "połatana" postać nie będzie od razu w pełnej gotowości bojowej. Przez jakiś czas będzie miała negatywny status zmniejszający jej atrybuty.

Kliknięcie na globus otwiera mapę świata. - Poruszanie się po świecie Wasteland | Eksploracja - Wasteland 2 - poradnik do gry
Kliknięcie na globus otwiera mapę świata.

Grę rozpoczniesz w okolicy Twierdzy Strażników (Ranger Citadel), siedziby Strażników Pustkowi. Oczywiście nie jest to jedyna lokacja w grze. Na krańcach każdej mapy znajdziesz charakterystyczne ikony globu ziemskiego, jak na zrzucie ekranu. Wejście w nie spowoduje opuszczenie aktualnej lokacji i wyjście na pustkowia.

Mapa Arizony - Poruszanie się po świecie Wasteland | Eksploracja - Wasteland 2 - poradnik do gry
Mapa Arizony

Na pustkowiach znajduje się mnóstwo innych obszarów - zniszczone miasta, obiekty wojskowe czy po prostu zwykłe osady. Początkowo nie znasz położenia konkretnych terenów, więc twoja mapa będzie niemal całkowicie pusta. Wypełniasz ją dowiadując się o nowych miejscach w czasie rozmów z napotkanymi ludźmi lub samemu podróżując i odkrywając ciągle jeszcze istniejące pozostałości ludzkiej cywilizacji. Jeżeli nie znasz położenia jakiejś lokacji, to to czy ją odkryjesz przechodząc w pobliżu zależy od poziomu Percepcji.

Wędrówka po Pustkowiu. - Poruszanie się po świecie Wasteland | Eksploracja - Wasteland 2 - poradnik do gry
Wędrówka po Pustkowiu.

Do przemierzania pustkowi niezbędna jest woda. Wodę możesz traktować w kategorii paliwa do samochodu. Potrzebujesz konkretną ilość paliwa, by dostać się z punktu A do punktu B. Gdy skończy się woda, drużyna zacznie cierpieć z powodu odwodnienia i otrzymywać obrażenia. Jeśli natychmiast nie uzupełnisz wody - wszyscy zginą z pragnienia. Aktualny poziom wody reprezentuje niebieski zbiornik w prawym, dolnym rogu ekranu. Najechanie kursorem myszy na dowolny punkt na mapie pokaże z kolei, jak dużo wody jest potrzebne, by się do niego dostać. Wodę uzupełniasz na dwa sposoby. Po pierwsze, ze źródeł w poszczególnych lokacjach, np. w kantynie w Twierdzy - wystarczy kliknąć na zbiorniku z wodą i potwierdzić, że chcesz uzupełnić menażki. Po drugie, w oazach, na które losowo natrafisz podczas wędrówek. Oaza pojawi się na mapie świata, jeśli będziesz w jej pobliżu. Wystarczy wówczas do niej pójść i uzupełnić wodę. Podróżując po nowych terenach, warto czasem zboczyć z kursu w nadziei, że odnajdziesz nowe źródełko. Problem wody zniknie, gdy trafisz już do Kalifornii, gdzie będziesz mógł swobodnie podróżować nie przejmując się stanem menażek.

Dodatkowo na mapie świata możesz też losowo trafić na skrytki, w których możesz znaleźć użyteczne przedmioty, jak broń i amunicję. Ukryte na świecie są też specjalne kapliczki, czyli specjalne lokacje poświęcone osobom, które w znaczny sposób wsparły zbiórkę na Kickstarterze. Możesz je odnaleźć, jeśli masz odpowiednio wysoką Percepcję lub wykonując odpowiednie zadanie w danej lokacji.

Podczas swobodnej eksploracji nie wolno zapominać o wszechobecnej radioaktywności. Lewy, dolny róg to licznik Geigera pokazujący poziom skażenia. Oprócz skaczącej wskazówki o promieniowaniu informują też charakterystyczne trzaski, które usłyszysz w głośnikach. Skażone pola na mapie rozpoznasz po znakach radioaktywności. Zwróć uwagę na liczby w nie wpisane. Oznaczają poziom skażenia i to, jak wysokiego poziomu ochrony potrzebujesz, by przez nie bezpiecznie przejść. Tak więc pole skażone na 4 potrzebuje kombinezonów antyradiacyjnych (rad suits) dających ochronę 4, a skażone na 2 kombinezonów z ochroną 2. Na ekranie ekwipunku możesz sprawdzić, jakie masz aktualnie założone kombinezony. Lepsze można znaleźć w sklepach, podczas rozwijania głównego wątku fabularnego gry, a czasem także w skrytkach na mapie świata. Gdy drużyna bez odpowiedniej ochrony jest na napromieniowanym terenie, traci systematycznie zdrowie z każdą sekundą. Powinieneś natychmiast opuścić skażone miejsce. W absolutnie skrajnej sytuacji możesz próbować szybko przedostać się przez skażony obszar z nadzieją, że zdążysz przed śmiercią. Nie marnuj jednak wówczas czasu na zatrzymywanie się i leczenie - w czasie podróży po mapie świata możesz używać apteczek, ale spowoduje to zatrzymanie się oddziału, więc na dobrą sprawę nic nie da.

Podczas eksploracji mapy będziesz też natrafiał na losowe spotkania. Najczęściej będą to ataki grup łupieżców (raiders) lub dzikich zwierząt. Możesz unikać takich starć, posiadając odpowiednio wysoki poziom umiejętności Traper (Outdoorman). Czasem będą to też bardziej nietypowe spotkania, np. karawana kupiecka.

Arizona

Wejście do Twierdzy Strażników. - Ważne miejsca | Eksploracja - Wasteland 2 - poradnik do gry
Wejście do Twierdzy Strażników.

Twierdza Strażników (Ranger Citadel)

Przedwojenny schron wykuty w zboczu góry. Wcześniej zajmował go kult Opiekunów Dawnego Porządku (Guardians of the Old Order) - strażnicy przedwojennej technologii, ale grupa strażników wybiła jego członków i przejęła budynek podczas wydarzeń w Wasteland, a później przeniosła tu swoją bazę.

Dostęp do środka uzyskasz po wykonaniu pierwszego dużego zadania (uratowanie Highpool lub Agrocentrum). Od tego momentu będziesz tu wracał w kluczowych momentach gry. W Twierdzy znajdziesz m.in. generała Vargasa, odłączonych od drużyny NPC-ów oraz szereg dobrze wyposażonych sprzedawców (wielu z nich płaci znacznie lepsze kwoty za konkretne przedmioty niż ktokolwiek inny na pustkowiu - szczegóły znajdziesz w swoim dzienniku). Jest tu też Robert Bowling sprzedający na boku tanią broń własnej produkcji, której jednak powinieneś się wystrzegać, bo będzie zacinać się niemal z każdym strzałem. Podczas wizyt w Twierdzy zawsze pamiętaj o uzupełnianiu wody w kuchni. Możesz też obejrzeć miejscowe muzeum nawiązujące do historii świata gry.

Agrocentrum (Ag Center)

Ogrody biologiczne odpowiedzialne za dostarczanie pożywienia wszystkim terenom będącym pod jurysdykcją Strażników Pustkowi. Jest to nie tylko farma, ale także centrum badawcze, w którym dr Kathy Lawson pracuje nad zwiększeniem plonów.

Krótko po rozpoczęciu gry trzeba będzie wybrać między uratowaniem Agrocentrum, a Highpool. Lokacja, której się nie pomoże, ulegnie zniszczeniu (alternatywnie obie przy braku jakiejkolwiek pomocy), a wszyscy jej mieszkańcy zginą, co będzie miało swoje odzwierciedlenie w fabule.

Highpool

Przed wojną zbiornik i stacja uzdatniania. Teraz miasteczko, które obok Agrocentrum pełni kluczową rolę w przetrwaniu lokalnej społeczności - Highpool pompuje nieskażoną wodę, która później trafia do menażek okolicznej ludności.

Krótko po rozpoczęciu gry trzeba będzie wybrać między uratowaniem Agrocentrum a Highpool. Lokacja, której się nie pomoże, ulegnie zniszczeniu (alternatywnie obie przy braku jakiejkolwiek pomocy), a wszyscy jej mieszkańcy zginą, co będzie miało swoje odzwierciedlenie w fabule.

Obóz Kolejarzy (Rail Nomad Camp)

Kolejarze to Indianie, którzy wykorzystują stare pociągi towarowe do przemieszczania się. Ich obóz to przedwojenna zajezdnia, w okolicy której można także spotkać pełno narkomanów i bezdomnych. Sami Nomadzi pogrążeni są w wewnętrznej wojnie międzyplemiennej. Plemię Topekan (topekans) kontroluje ostatnią lokomotywę, która mogłaby jeszcze jeździć, ale to plemię Atchisończyków (atchisons) posiada niezbędne do jej naprawy szczęki hamulcowe (brake shoe). Obóz Kolejarzy to jedyna nadzieja, by kiedyś do Arizony powróciła kolej, ale najpierw trzeba w taki czy inny sposób zakończyć wojnę i oczyścić region z bandytów.

Więzienie (Prison)

Więzienie stanowe przed wojną, a po niej siedziba Strażników Pustkowi, którzy następnie porzucili je na rzecz Twierdzy. Więzienie wpadło w ręce byłego gangu, Czerwonych Skorpionów (Red Skorpions), który teraz ogłasza się lepszą alternatywą od strażników. Rządzą pobliskimi terenami żelazną ręką i wykorzystują miejscową ludność.

Kanion Tytana (Canyon of Titan)

Jedyne przejście do terenów położonych daleko na wschodzie prowadzi poprzez kanion kontrolowany przez Szalonych Mnichów (M.A.D. Monks), członków kultu oddającego cześć ocalałej głowicy nuklearnej. W kanionie działa też Milicja Grzechotników (Diamondback Militia), która stara się zwalczyć mnichów. Gracz będzie musiał opowiedzieć się, po którejś ze stron... lub przeciw obu.

Damonta

Przed wojną region lotniczej bazy wojskowej. Dziś jedno z największych miast resztek ludzkiej cywilizacji, niemal doszczętnie wybite przez niespodziewany atak armii robotów.

Kalifornia

Santa Fe Springs

Przed wojną miejscowość pod Los Angeles. To tutaj pierwszy oddział wysłany przez Vargasa zbuduje zalążek bazy Strażników Pustkowi z uwagi na pobliskie źródła wody i systemy jej oczyszczania. Status tego oddziału będzie nieznany, gdy dotrze tu drużyna gracza.

Santa Fe pełni rolę Twierdzy w Kalifornii. Możesz tu uzupełnić wodę oraz skontaktować się z centrum w Arizonie.

Rodia

Przed wojną kolekcja metalowych rzeźb wykonanych przez włoskiego robotnika, Sabato Rodię. Aktualnie wokół rzeźb zbudowano małe miasteczko nazwane Rodia od imienia artysty. Znajdziesz tu m.in. klinikę oraz bank. Niestety miasto musi uporać się z gangiem Skórzanych Drani (Leather Jerks), który planuje przejąć w nim władzę.

L.A. Coliseum

Słynny stadion zbudowany w 1923 roku dla uczczenia weteranów I wojny światowej, na którym grała lokalna drużyna futbolu amerykańskiego, USC Trojans. Aktualnie siedziba grupy nazywanej Manierytami (Mannerites). Jak sama nazwa wskazuje, posiadają wyjątkowo nienaganne maniery i to właśnie na bazie odpowiedniego zachowania chcą odbudować ludzką cywilizację. Tradycyjnie na horyzoncie musi być jakaś frakcja przeciwna, są nią Robbinsonowie.

La Brea Tar Pits

Przedwojenna atrakcja turystyczna, aktualnie siedziba "prawdziwych Amerykanów" - frakcji Reaganistów (Gippers), która czci Ronalda Reagana jako mitycznego, przedwojennego bohatera. Wytwarzają metan, który następnie sprzedają w całym Los Angeles.

Obserwatorium Griffith (Griffith Observatory)

Park miejski przy Hollywood przed wojną. Teraz parkowe obserwatorium jest bazą Kościoła Zbawienia (Salvation Church) i jego członków, Pistoletowych Pastorów (Pistol Packin' Priests). Jest to skrajnie radykalna grupa chrześcijan, która chce dokończyć dzieło zaczęte przez pociski nuklearne i oczyścić świat ze wszelkich grzeszników. W pierwszej kolejności planują zająć się tymi z Hollywoodzkiej Izby Handlowej (Hollywood Chamber of Commerce), mającymi swoją bazę w ruinach Hollywood.

Nowa Twierdza (New Citadel)

Porzucona baza militarna w Seal Beach, przemieniona w siedzibę kultu pragnącego zamienić ludzi w półroboty. To tutaj Mathias "nawraca" ludność, tworząc swoją wierną, półorganiczną armię.

zobacz inne poradniki do gry Wasteland 2

pobierz poradnik

Aby pobrać poradnik przewodnik do gry do gry
Wasteland 2

wyślij SMS o treści GOL na numer 77464

i wpisz poniżej kod, który otrzymasz w zwrotnym SMS.

Koszt poradnika to 8,61 zł

Wasteland 2

zobacz więcej informacji o grze
Wasteland 2

Wszystkie dostępne tu poradniki są bezpłatnie do pobrania dla posiadaczy abonamentów MayClub.

Poradniki do gier RPG

Gry RPG