poradniki i solucje do gier
poradniki i solucje do gierod A do Zpomoc i reklamacjeregulamin usługi

Poradnik The Elder Scrolls Online w 10 prostych krokach

Poradnik The Elder Scrolls Online w 10 prostych krokach zawiera między innymi: omówienie dostępnych w grze aktywności, systemu przyjaciół i gildii, umiejętności oraz walki, a także spis frakcji i dostępnych ras. Opisano również transport i crafting.

poradnik, solucja do gry w zawiera 43 stron i 26 ilustracji, rozmiar pliku to 3,4 MB

Rasy członkowskie: Argonianie, Mroczne elfy, Nordowie

Włączone prowincje: Czarne Mokradła, Morrowind, Skyrim

Przywódca: Jorunn, Król-Skald (Nord)

Frakcja ta powstała w roku 2E 572, kiedy to północno-wschodnia część Tamriel została zaatakowana przez zamorskiego najeźdźcę - Akavirczyków. Połączone siły Nordów i Mrocznych elfów (w których ziemie ostrze inwazji wymierzone było przede wszystkim), wsparte przez wojsko z Czarnych Mokradeł, dały odpór napastnikom, przy okazji formując sojusz zdolny stanąć do walki o Cesarskie Miasto.

Chociaż Pakt Ebonheart kontroluje największą część Tamriel spośród wszystkich trzech ugrupowań i dysponuje jedną z najsilniejszych armii, jest to dość niestabilna politycznie frakcja. Między składającymi się na nią rasami jest bowiem wiele nieufności i mniej lub bardziej wyraźnych tarć, spowodowanych chociażby tym, że ludzie ze Skyrim jeszcze do niedawna dokonywali najazdów na Morrowind, a Mroczne elfy na swoich ziemiach zwykły wykorzystywać Argonian jako pozbawionych elementarnych praw niewolników.

Przywódcą Paktu Ebonheart jest Jorunn, Wysoki Król Skyrim, który słynie tyleż jako dowcipny i niepozbawiony artystycznego talentu bard, co obdarzony żelazną wolą wódz. Jednak jego władza nad omawianym stronnictwem nie jest niepodzielna - najważniejsze decyzje są podejmowane przez Wielkie Zgromadzenie (Great Moot), na które składają się przedstawicielstwa wszystkich trzech ras (wliczając w to boską Trójcę z Morrowind). Siedzibą tego organu jest Twierdza Smutku (Mournhold), stolica ojczyzny Dunmerów - tam też najczęściej przebywa Jorunn, tylko czasami zmieniając miejsce pobytu na Wichrowy Tron (Windhelm), centralne miasto Skyrim.

Król Jorunn w towarzystwie swoich argoniańskich i dunmerskich sojuszników. - Pakt Ebonheart (Ebonheart Pact) | Frakcje i rasy - The Elder Scrolls Online - poradnik do gry
Król Jorunn w towarzystwie swoich argoniańskich i dunmerskich sojuszników.

A oto charakterystyka ras wchodzących w skład Paktu Ebonheart:

Argonianie - jaszczuroludzie, którzy z racji swego dzikiego wyglądu i braku takich zdobyczy cywilizacyjnych, jak choćby wielkie miasta z kamienia, cieszą się opinią prymitywnego ludu. Pochodzą z Czarnych Mokradeł, krainy w ogromnej mierze zajętej przez bagna - stąd specyficzna budowa ciał Argonian, przystosowanych do życia w środowisku wodnym (przedstawiciele tej rasy posiadają na przykład skrzela). Chociaż nigdy nie stworzyli na tyle dużych struktur społecznych, by wystawić potężną armię, od zarania dziejów skutecznie bronili swoich granic, opanowując do perfekcji sztukę walki partyzanckiej. Mieszkańcy Czarnych Mokradeł świetnie nadają się na zwiadowców, różnej maści "łotrzyków" i innych specjalistów od pozostawania w ukryciu.

Dunmerowie - czyli Mroczne elfy, nazywane tak głównie za sprawą ich ciemnoszarej karnacji i szkarłatnych oczu, a także posępnej i nieufnej, ksenofobicznej natury. Pochodzą z Morrowind (wyspiarską część tej prowincji zwiedzaliśmy w The Elder Scrolls III: Morrowind), gdzie stworzyli wysoko rozwiniętą cywilizację o wielowiekowej tradycji, charakteryzującą się hierarchicznym układem społecznym (z arystokratycznymi Wielkimi Rodami na czele) i istnieniem Świątyni - kościoła, w którym występuje unikatowe na skalę Tamriel zjawisko w postaci Trójcy, czyli żyjących wśród śmiertelników półludzi, półbogów. Dunmerowie to stosunkowo wszechstronna rasa, choć najlepiej sprawdzają się oni jako magowie korzystający z zaklęć ofensywnych lub (rzadziej) "łotrzykowie".

Nordowie - rasa, która chełpi się mianem pierwszych ludzkich przybyszy w Tamriel i wyróżnia się takimi cechami wyglądu, jak krzepka budowa, jasne włosy czy pokryta tatuażami skóra. Ojczyzną tego ludu jest górzyste Skyrim o chłodnym klimacie (kraina zwiedzana w ostatniej odsłonie serii The Elder Scrolls), sprzyjającym hartowaniu charakterów i czynieniu z mieszkańców nieustraszonych żeglarzy, wojowników i rzemieślników (kowali, płatnerzy etc.), którzy hołdują sile, odwadze i honorowi, a są niechętni magom i wszelkiej maści tchórzom. Najprościej rzecz ujmując, kultura Nordów jest odzwierciedleniem mitologii ludów skandynawskich.

Świątynia Trójcy w Twierdzy Smutku, siedzibie Wielkiego Zgromadzenia. - Pakt Ebonheart (Ebonheart Pact) | Frakcje i rasy - The Elder Scrolls Online - poradnik do gry
Świątynia Trójcy w Twierdzy Smutku, siedzibie Wielkiego Zgromadzenia.

 

Rasy członkowskie: Elfy wysokiego rodu, Leśne elfy, Khajiitowie

Włączone prowincje: Wyspa Summerset, Puszcza Valen, Elsweyr

Przywódczyni: Królowa Ayrenn (Elfka wysokiego rodu)

Datowanie początków istnienia tego stronnictwa nie jest pewne. Niewykluczone, że ma ono znacznie dłuższą tradycję niż pozostałe dwa ugrupowania, choć zachodzi podejrzenie, iż Dominium zostało powołane do życia w bezpośrednim związku z kryzysem, jaki nastał po Soulburst. W jego obliczu Altmerowie (Elfy wysokiego rodu) zwrócili się do swoich dawnych sojuszników - Bosmerów (Leśnych elfów) i Khajiitów - celem połączenia sił i wspólnego stanięcia do walki ze zgrozą, która wylała się z Otchłani. Jednocześnie mieszkańcy Wyspy Summerset uznali, że nadszedł najwyższy czas, by skończyć dominację młodych ludzkich ras w Tamriel i przywrócić panowanie tych, którzy pojawili się tutaj jako jedni z pierwszych i wytworzyli najbardziej zaawansowaną jakoby kulturę - elfów (najlepiej wysokiego rodu).

Na czele Aldmerskiego Dominium stoi królowa Ayrenn - Altmerka licząca sobie mniej niż trzydzieści wiosen, a więc młodziutka nawet jak na standardy ludzi i innych ras, które nie mogą pochwalić się taką długowiecznością jak elfowie. Jednak władzę Ayrenn legitymizuje coś więcej niż szlachetna krew, przekazana jej przez zmarłego niedawno ojca, króla Hidelitha. Królową cechuje bowiem honor, inteligencja i upór, jakich nie spotyka się na co dzień wśród Elfów wysokiego rodu - co więcej, może ona pochwalić się karierą poszukiwaczki przygód, która dała jej jeszcze więcej niezwykłych umiejętności, a także dużą wiedzę o Tamriel. Co ciekawe, mimo dominującej roli Altmerów w omawianej frakcji, Elfy wysokiego rodu stolicą Dominium uczyniły Elden Root, miasto w ojczyźnie Leśnych elfów, czyli zlokalizowanej na stałym lądzie Puszczy Valen. W ten sposób królowej Ayrenn łatwiej bowiem utrzymywać kontrolę nad pozostałymi członkami swojej frakcji, a także rozsiewać wpływy Dominium na resztę Tamriel.

Królowa Ayrenn, władczyni Dominium. - Aldmerskie Dominium (Aldmeri Dominion) | Frakcje i rasy - The Elder Scrolls Online - poradnik do gry
Królowa Ayrenn, władczyni Dominium.

A tak przedstawiają się rasy tworzące Aldmerskie Dominium:

Elfy wysokiego rodu - lud mogący pochwalić się zachowaniem prawdopodobnie największej liczby cech Aldmerów, praojców wszystkich elfickich ras Tamriel, którzy przybyli tutaj przed tysiącami lat, uchodząc ze Starego Aldmeris. Altmerowie zdają sobie sprawę z tego podobieństwa, o czym dobitnie świadczą duma i poczucie wyższości, odczuwalne podczas kontaktów z nimi dla każdej innej istoty. Jednak górowanie elfów wysokiego rodu ma również dosłowny, fizyczny wymiar - przedstawiciele tej rasy należą do najwyższych humanoidów w Tamriel. Ich ojczyzną jest Wyspa Summerset, spora połać lądu leżąca w stosunkowo dużym oddaleniu od reszty kontynentu, co jest jedną z głównych przyczyn długoletniego izolowania się Altmerów od reszty świata. Jest to kraina pełna monumentalnych budowli (lub ich ruin), często tętniących magią - elfy wysokiego rodu słyną bowiem przede wszystkim jako potężni czarodzieje, specjalizujący się we wszystkich szkołach sztuk tajemnych.

Leśne elfy - zwani też Bosmerami. Choć wywodzą się z tego samego pnia, co Altmerowie, między obiema rasami występują liczne różnice. Kiedy bowiem przodkowie Bosmerów opuścili Wyspę Summerset, by zamieszkać w kontynentalnej części Tamriel, trafili oni do Puszczy Valen, południowej krainy, której niemal całą powierzchnię zajmował prastary las. Trudne warunki życia doprowadziły do zawarcia tak zwanego Zielonego Paktu między elfami a leśnym bóstwem znanym jako Y'ffre. Od tamtej pory mieszkańcy Puszczy Valen są znacznie niżsi od pozostałych nacji Tamriel i nie posiadają takich zdolności magicznych jak ich "wysocy" kuzyni, jednak z drugiej strony żaden inny lud nie jest tak zżyty z naturą i przystosowany do bytowania w gęstwinie jak Leśne elfy. Czyni to z nich niezrównanych tropicieli, zwiadowców i łuczników, a także zdolnych skrytobójców bądź "łotrzyków".

Khajiitowie - kotoludzie z prowincji Elsweyr, zlokalizowanej na południu Tamriel. Dzielą się na wiele podgatunków o zróżnicowanych zdolnościach fizycznych i umysłowych, lecz pewne cechy mają wspólne, jak na przykład niezwykłą zręczność, zamiłowanie do słodkości czy uzależnienie swojego trybu życia od faz dwóch księżyców świecących nad planetą Nirn. Nie stworzyli jednolitej, zaawansowanej cywilizacji, opierając się zamiast tego na systemie klanowym. Często wiodą koczowniczy tryb życia, choć zdarza im się budować wioski bądź małe miasta, zwykle zlokalizowane wokół plantacji księżycowego cukru. Zwierzęca aparycja Khajiitów daje im podobne poważanie jak Argonianom, choć ci, którzy widzieli mieszkańców Elsweyr w boju, nierzadko czują wobec nich trwożliwy szacunek. Jednak niewysokie mniemanie o przedstawicielach tej rasy nie jest całkiem nieuzasadnione, jako że nierzadko spotyka się ich również w roli włamywaczy i kieszonkowców.

Elden Root, zlokalizowana w Puszczy Valen stolica Dominium. - Aldmerskie Dominium (Aldmeri Dominion) | Frakcje i rasy - The Elder Scrolls Online - poradnik do gry
Elden Root, zlokalizowana w Puszczy Valen stolica Dominium.

Rasy członkowskie: Bretoni, Orkowie, Redgardzi

Włączone prowincje: Wysoka Skała, Orsinium, Hammerfell

Przywódca: Wysoki Król Emeric (Breton)

Fundamentem, na którym wspiera się Przymierze Daggerfall, i powodem, dla którego zostało ono powołane do życia, jest handel. Trudności w swobodnym przewożeniu towarów i ich wymienianiu na złoto, wywołane chaosem, jaki zapanował w Cyrodiil i reszcie Tamriel po Soulburst, skłonił Bretonów do tego, by wziąć sprawy w swoje ręce i przywrócić porządek.

Inicjatorem tego ruchu był Emeric, magnat kupiecki z Wysokiej Skały. Zaczął on od zjednoczenia własnego ludu i objęcia nad nim królewskiej władzy, by następnie zawrzeć sojusz z sąsiadującymi Redgardami poprzez małżeństwo, a także przeciągnąć na swoją stronę Orków, obiecując im wydzielenie własnej prowincji po zdobyciu Cyrodiil i odnowieniu Cesarstwa (do tej pory Orsinium było częścią Wysokiej Skały).

Jak może wskazywać powyższe, Emeric to przebiegły polityk i zdolny dyplomata, a z dawnych lat także przedsiębiorczy kupiec. Jednak nie zawsze preferuje on pokojowe metody - gdy rokowania zawodzą, Wysoki Król nie waha się wystawić silnej armii, a następnie wyrżnąć w pień wrażych oddziałów, zostawiając przy życiu tylko garstkę niedobitków, by wrócili do swego ludu, snując opowieści siejące panikę i defetyzm. Miejscem, z którego Emeric sprawuje rządy, jest Wayrest, zlokalizowana nad Zatoką Illiac stolica Wysokiej Skały.

Król Emeric w towarzystwie swoich orkowych i redgardzkich sojuszników. - Przymierze Daggerfall (Daggerfall Covenant) | Frakcje i rasy - The Elder Scrolls Online - poradnik do gry
Król Emeric w towarzystwie swoich orkowych i redgardzkich sojuszników.

A oto charakterystyka ras tworzących Przymierze Daggerfall:

Bretoni - lud ten przez długi okres żył i rozwijał się pod panowaniem Elfów wysokiego rodu, co odcisnęło na nim trwałe piętno. W wyglądzie Bretonów (a zwłaszcza rysach ich twarzy) nietrudno doszukać się śladów wskazujących na posiadanie przez nich domieszki elfickiej krwi w żyłach. Zaznacza się to również w naturalnym uzdolnieniu mieszkańców Wysokiej Skały - mają oni naturalny talent do manipulowania tajemnymi mocami, czyniący z nich najlepszych magów wśród wszystkich ludzkich ras (czego świadomość często objawia się arogancją w zachowaniu). Wśród Bretonów nierzadko można spotkać także kupców czy dyplomatów oraz umiejętnych rzemieślników, natomiast rzadziej trafiają się wojownicy, jako że jest to stosunkowo wątła fizycznie rasa.

Orkowie - choć może wydawać się to nieprawdopodobne, lud ten wywodzi swoje pochodzenie od Aldmerów (tak jak wszystkie elfickie rasy), a jego właściwa nazwa to Orsimerowie. Uczynienie swoim patronem daedrycznego księcia Malacatha doprowadziło do drastycznych zmian, jeśli chodzi o cechy fizyczne i psychiczne przedstawicieli tej rasy, czyniąc z nich istoty silne, wojownicze i nieustraszone, lecz jednocześnie brzydkie, agresywne i o przytępionych umysłach, a do tego pozbawione naturalnego talentu do magii. Jako jedyna grywalna rasa w serii The Elder Scrolls, Orkowie nie mają własnej prowincji w obrębie Cesarstwa - ich ojczyzna to małe księstwo Orsinium, zlokalizowane w Górach Wrothgara na terenie Wysokiej Skały.

Redgardzi - jedyna ludzka rasa, która nie wywodzi się od Nordów. Ten ciemnoskóry lud pochodzi z Yokudy, nieistniejącego już dziś kontynentu na zachód od Tamriel. Redgardzi przybyli tutaj przed stuleciami, uciekając przed zagładą własnej ojczyzny, i osiedlili się w prowincji Hammerfell, w dużej mierze pokrytej przez pustynię Alik'r. Członkowie omawianej rasy otoczyli to miejsce szczególną czcią, wyznaczając je na miejsce prób hartujących ich ciała i umysły. Mamy tu bowiem do czynienia z ludem honorowych i nieustraszonych wojowników, którzy jednocześnie wystrzegają się magii. Pod względem kulturowym Redgardzi łączą elementy charakterystyczne dla muzułmańskiego Bliskiego Wschodu oraz plemiennej Afryki Północnej.

Daggerfall, drugie co do ważności miasto Wysokiej Skały. - Przymierze Daggerfall (Daggerfall Covenant) | Frakcje i rasy - The Elder Scrolls Online - poradnik do gry
Daggerfall, drugie co do ważności miasto Wysokiej Skały.

zobacz inne poradniki do gry The Elder Scrolls Online

pobierz poradnik

Aby pobrać poradnik w 10 prostych krokach do gry
The Elder Scrolls Online

wyślij SMS o treści GOL na numer 77464

i wpisz poniżej kod, który otrzymasz w zwrotnym SMS.

Koszt poradnika to 8.61 zł

The Elder Scrolls Online

zobacz więcej informacji o grze
The Elder Scrolls Online

Wszystkie dostępne tu poradniki są bezpłatnie do pobrania dla posiadaczy abonamentów MayClub.

Poradniki do gier RPG

Gry RPG