poradniki i solucje do gier
poradniki i solucje do gierod A do Zpomoc i reklamacjeregulamin usługi

Poradnik EVE Online poradnik dla początkujących

Poradnik do gry EVE Online zawiera wiele przydatnych informacji dla początkujących graczy. Poradnik pomaga stworzyć postać, a także zwraca uwagę na to, na czym warto skupić się w pierwszych chwilach w grze, a także uczy skutecznego zarabiania.

poradnik, solucja do gry w zawiera 40 stron i 20 ilustracji, rozmiar pliku to 2,4 MB

Tworzenie postaci

W tym procesie stworzysz unikalnego bohatera, w którego będziesz się wcielać zawsze, kiedy uruchomisz grę. Dobrze przygotuj swoją postać byś łatwo identyfikował się z nią/nim, gdyż od tego momentu nawet podczas rozmów na wbudowanym kanale głosowym czy podczas używania komunikatorów firm trzecich będziesz znany jako pan/pani X, jak to zwykle dzieje się w grach MMO.

W grze występuje pięć żyjących ras oraz kilka wymarłych, z czego cztery są grywalne. Wśród tych czterech każda dzieli się jeszcze na trzy mniejsze odłamy a nasza postać może pochodzić z trzech różnych środowisk i szkolić się na trzech różnych uniwersytetach.

Rasa

Wybór rasy, czyli odłamu ludzkości nie ma zbyt dużego wpływu na rozgrywkę (jedyna zmianą jest inny zestaw skilli początkowych), gdyż każdy gracz może szkolić się w dowolnym kierunku i nic nie stoi na przeszkodzie, by członka rasy nakierowanej na używaniu dział wyszkolić w używaniu rakiet bądź dron - Tworzenie postaci - Pierwsze kroki - EVE Online - poradnik do gry

Wybór rasy, czyli odłamu ludzkości nie ma zbyt dużego wpływu na rozgrywkę (jedyna zmianą jest inny zestaw skilli początkowych), gdyż każdy gracz może szkolić się w dowolnym kierunku i nic nie stoi na przeszkodzie, by członka rasy nakierowanej na używaniu dział wyszkolić w używaniu rakiet bądź dron.

Amarr Empire - Największe imperium w uniwersum gry. Ogromna i rozległa teokracja, której członkowie hołdują Imperator i są skłonni do wielu wyrzeczeń w Jej imię. Jednak jest to jedyne społeczeństwo, które do dzisiaj otwarcie wykorzystuje niewolników.

Imperium jest sprzymierzone z Caldari. Okręty amarskie najczęściej korzystają z Pancerza jako głównej obrony oraz Dział energetycznych jako głównej siły ofensywnej.

Caldari State - oligarchia i stowarzyszenie kilkunastu ogromnych korporacji. Marzenie kapitalisty. Caldarczycy oddzielili się od Gallente z powodu niezgody pomiędzy rządem a korporacjami. Obszar z wielkimi fortunami, lecz także z największa rzeszą biednych. Na ich terenie znajduje się główny hub handlowy w grze - Jita.

Sprzymierzeńcy Amaru. Caldari do walki najczęściej używają Rakiet a do obrony Tarcz energetycznych.

Gallente Federation - druga co wielkości siła w grze. Ostoja demokracji, liberalizmu oraz wolności. Gallente jest strukturą na której czele stoi rząd i prezydent, brzydzą się niewolnictwem i aktywnie wspierają wszystkie ruchy wyzwoleńcze.

Mają podpisany sojusz z Minmatarem. Do ataku gallentejczycy wykorzystują głównie Działa hybrydowe i Drony a do obrony Pancerz.

Minmatar Republic - byli niewolnicy Amaru, Republika jest najmłodszym i najmniejszym tworem na scenie politycznej. Lata zniewolenia dały o sobie znać i minmatarczycy są twardzi i czasem nieokrzesani.

Są sprzymierzeni z Gallete. Ich okręty najczęściej wykorzystują Działa standardowe oraz w mniejszym stopniu Rakiety. Jako jedyna nacja ich okręty mogą wykorzystywać zarówno pancerz jak tarcze do obrony.

Odłam

Każda z ras dzieli się na trzy różne odłamy - różnią się one przede wszystkim wyglądem i mają wymiar głównie estetyczny wpływając nieco na historię i opis postaci.

Postać

W tym kroku możesz dokładnie sprecyzować wygląd swojej postaci - Tworzenie postaci - Pierwsze kroki - EVE Online - poradnik do gry

W tym kroku możesz dokładnie sprecyzować wygląd swojej postaci. Dostosować muskulaturę, kolor skóry i oczu, wygląd twarzy poprzez fryzurę i bródkę na brwiach kończąc. Masz także do dyspozycji inne ozdobniki jak blizny, tatuaże i kolczyki. Większość elementów można modyfikować za pomocą myszki bezpośrednio klikając odpowiedni element ciała postaci i przeciągając w odpowiednim kierunku. Na dokładkę można wybrać również strój w jakim poruszać się będzie bohater.

Wszystkie zmiany jakich dokonałeś są widoczne na pasku poniżej. Do każdej z nich możesz wrócić w dowolnym momencie tworzenia postaci.

Portret

Na tym ekranie wybierasz portret, którym będziesz prezentował swojego bohatera w świecie EVE. Jest on bardzo ważny, gdyż będzie to twój oficjalny wizerunek w grze, choć możesz zmienić go w każdej chwili na stacji ze specjalnym modułem.

Możesz zrobić cztery portrety mając do wyboru kilkadziesiąt teł i kilka różnych póz. Tutaj także można modyfikować położenie głowy i ułożenie ust czy brwi za pomocą myszki.

Pochodzenie

Ten ekran służy rewizji wszystkich poprzednich kroków oraz wyboru dwóch ostatnich elementów: pochodzenia i szkoły - Tworzenie postaci - Pierwsze kroki - EVE Online - poradnik do gry

Ten ekran służy rewizji wszystkich poprzednich kroków oraz wyboru dwóch ostatnich elementów: pochodzenia i szkoły.

Pochodzenie służy do określenia twojego tła historycznego i nie ma większego wpływu na rozgrywkę. Dla każdej rasy są trzy możliwości do wyboru.

Szkoła ma już większy wpływ na rozgrywkę. Są trzy do wyboru: militarna, ekonomiczna i naukowa. Twój wybór określi jakie początkowe umiejętności będzie posiadała postać. Najczęściej są to skille z grup uzbrojenia, inżynierii lub produkcji. Szkoła określa także do jakiej pierwszej korporacji będziesz należał po rozpoczęciu rozgrywki.

Wygląd, ubiór i portret będziesz mógł zmienić na każdej stacji wyposażonej w moduł Re-customization. Nie będziesz mógł zmienić żadnych innych danych.

Przeglądnij pozostałe dane, wpisz imię oraz nazwisko i, jeśli jesteś zadowolony, kliknij Finalize.

Pierwsze wrażenia

Wejście do gry

Zaraz po kliknięciu przycisku Finalize gra załaduje widok twojej kajuty na głównej stacji twojej korporacji. Możesz się po niej poruszać jak w innych grach MMO za pomocą WSAD-u a większość jej elementów jest interaktywna i prowadzi do różnych okienek interfejsu. Nowi gracze po kliknięciu na niektóre mniej oczywiste elementy, które otwierają po raz pierwszy (np. Fitting, Corporation Management czy Agent Finder) dostaną wytłumaczenie w języku swojej aplikacji klienckiej.

Elementy dostępne zawsze - Pierwsze wrażenia - Pierwsze kroki - EVE Online - poradnik do gry

Elementy dostępne zawsze:

1 - NEOCOM. Pasek, na którym znajdują się wszystkie podstawowe okienka interfejsu. Można go dowolnie modyfikować: dodawać i usuwać ikony z wyjątkiem kilku najbardziej podstawowych. Można też go zmniejszać i powiększać, zablokować oraz włączyć jego autoukrywanie.

2 - Podstawowe informacje, gdzie jesteś i co dzieje się w systemie. Można je włączać i wyłączać za pomocą ikonek nad paskiem a także zwijać i rozwijać. Pojawia się tu info o: systemie (gwiazda), trasie (litera A), planecie (planeta), systemie ISIS (statek kosmiczny), inkursji (najeździe - czaszka), misjach od agentów (gość w kapeluszu). Dodatkowo można zmieniać opcje elementów paska klikając na większe ikony z lewej strony.

3 - Czaty. W zakładkach pojawiają się różne czaty w których uczestniczy twoja postać. Zawsze widoczny jest Lokal i Corp oraz Inkursja, jeśli w jesteś w systemie którego dotyczy. Okienko czatu, tak jak większość okienek w grze, możesz zminimalizować lub uczynić przezroczystym za pomocą dwóch przycisków w prawym rogu.

4 - Okienko stacji. Dostępne jest tylko kiedy jesteś zadokowany do stacji. Znajdują się na nim informacje do kogo stacja należy, jakie oferuje usługi oraz zawiera spisy: agentów, gości (zadokowanych graczy) oraz biur korporacji które mają swoja siedzibę na stacji.

Tutorial - tylko nowi gracze:

5 - Jako, że jesteś nowym graczem pojawia się okienko samouczka. Aura objaśnia wiele podstawowych elementów w grze takich jak: używanie czatu, wynajdywanie agentów, poruszanie się po stacji i w przestrzeni kosmicznej, wykonywanie misji dostawanych od agentów, uzbrajanie statków, zarządzanie posiadanymi dobrami, trenowanie nowych umiejętności i wiele innych, ważnych rzeczy. Jeśli jesteś w grze przejście tutoriala jest wręcz wskazane, gdyż szkolenie nie tylko da ci wiedzę lecz obdarzy także kilkunastoma przedmiotami oraz wieloma skillbookami i statkami.

Elementy interaktywnego wnętrza kajuty na stacji:

6 - Agent Finder. Dzięki niemu otworzy się okienko gdzie możesz znaleźć agentów różnych korporacji, którzy są chętni dać ci misje. Misje są jednym z ważniejszych elementów zarabiania pieniędzy w grze.

7 - Twój okręt. Po najechaniu na ten element rozwinie się lista aktywności dotyczących twojego statku: jego ładownia (Cargohold), dodatkowe przestrzenie (Cargobays), okienko wyposażenia (Fitting), inne możliwe statki (Ships) oraz możliwość przejścia do hangaru. Hangar nie jest interaktywny, poza możliwością obejrzenia sobie statku z każdej strony.

8 - Korporacje. Tutaj jest wyświetlane logo korporacji do jakiej aktualnie należysz. Po kliknięciu na nie pojawi się okienko korporacji w którym można przejrzeć jej statystyki lub wyszukać inną korporację.

9 - Okienko informacyjne. Wyświetlają się tutaj interaktywne informacje na temat różnych aspektów świata gry, podobnie jak na Billboardach przy każdej bramie międzygwiezdnej: info o inkursjach, o nagrodach za głowę przestępców, o możliwościach wymiany handlowej i wiele innych.

10 - Planety. Jeśli posiadasz w tym systemie jakieś centra kontroli planet możesz zarządzać nimi po kliknięciu na ten ekran. Planety to jedno z niewielu źródeł stałego zarobku w grze.

Wylot ze stacji

Kiedy wylecisz ze stacji zauważysz, że interfejs się zmienił. W przestrzeni kosmicznej dostępnych jest wiele funkcjonalności ze stacji jednak wiele czynności jest dostępnych tylko na stacji lub tylko poza nią.

Elementy interfejsu w przestrzeni - Pierwsze wrażenia - Pierwsze kroki - EVE Online - poradnik do gry

Elementy interfejsu w przestrzeni:

1 - Twój statek. Na powyższym rysunku jest Iteron V - statek transportowy. Zawsze jest w centrum ekranu, chyba że wybrałeś opcję skierowania kamery na inny obiekt. Kamerę można obracać, przybliżać i oddalać. Zauważ, że oddalanie i przybliżanie na kółku myszki działa odwrotnie niż w innych grach!

2 - HUD. Najważniejszy wskaźnik w przestrzeni. Obrazuje on kilka rzeczy: żywotność twojego okrętu w postaci trzech pasków: tarcz, pancerza i struktury, moduły zamontowane na statku pokazywane na prawo od HUD-a (na rysunku jest to Afterburner) oraz pięć ikon po lewej. Tymi przyciskami można otworzyć okienka ładowni i skanera oraz uruchomić Tactical Viev, przydatny podczas bitew, uruchomić autopilota oraz wyświetlić opcje kamery.

3 - Informacje o zaznaczonym obiekcie. Pojawia się tutaj info o zaznaczonych statkach, stacjach, wrakach, bramach i obiektach naturalnych. Dodatkowo widoczny jest zestaw czynności jakie można podjąć w stosunku do danego obiektu.

4 - Lista obiektów (Overview). Pokazuje listę obiektów zgodnie z wyznaczonym filtrem. Dodatkowo można tworzyć nowe zakładki do maksymalnej liczby pięciu, klikając na już posiadane i wybierając Add Tab.

5 - Wskaźniki obiektów. Dookoła ekranu będą przebiegać wskaźniki różnych obiektów wykrytych przez twój radar. Zarówno tych bliskich jak pobliscy gracze czy przeciwnicy NPC ale też stałych dalekich elementów jak stacje, bramy czy boje nawigacyjne.

6 - Pole informacyjne. Będą się tu pojawiać informacje o stanie statku takie jak zbliżanie się, orbitowanie czy przejście w warp.

Tutorial

Podczas wykonywania misji tutoriala dostaniesz statek, kilka skillibooków i kilka przedmiotów. Zniszczysz pierwszych piratów, pierwszy raz pokonasz bramę międzygwiezdną oraz wykonasz kilka pierwszych misji od agentów.

Pod koniec Aura zostawi cię w systemie, w którym znajduje się pięciu nowych agentów, tzw - Pierwsze wrażenia - Pierwsze kroki - EVE Online - poradnik do gry

Pod koniec Aura zostawi cię w systemie, w którym znajduje się pięciu nowych agentów, tzw. agentów kariery. Każdy z nich zaprezentuje ci inny aspekt rozgrywki. Ten element nie jest już obowiązkowy lecz warto wykonać wszystkie misje gdyż uzyskasz bezpłatnie dostęp do wielu nowych umiejętności oraz zyskasz cenne przedmioty i statki. Wykonanie wszystkich misji u tych agentów zajmuje łącznie około 12-16 godzin. Wykonanie ich da ci pogląd na dalszy styl rozgrywki.

Agenci Buisness i Industry dają misje związane z pozyskiwaniem materiałów, ich obróbką oraz z produkcją i wykorzystaniem planów przedmiotów. Dodatkowo uczą jak zarabiać na kupieniu tanio i sprzedaniu drożej, jednak rynek w EVE bardzo rzadko oferuje naprawdę wielkie okazje. Po wykonani tych misji otrzymasz między innymi fregatę do kopania: Venture.

Agent Exploration pozwala nauczyć się jak wykorzystać sondy by znaleźć w przestrzeni zagubione śmieci i zamienić je na żywą gotówkę.

Agenci Military i Advanced Military pokażą ci jak wyglądają misje zlecane przez agentów sekcji Security oraz dadzą poczuć smak straty okrętu. Kiedy dostaniesz misję w której będziesz musiał okręt stracić nie instaluj na nim żadnego sprzętu! W dodatku musisz stracić dokładnie ten okręt, który zostanie ci podarowany. Jedną z nagród za skończenie tych tutoriali, oprócz sprzętu i książek umiejętności, jest bojowa fregata i niszczyciel zależny od twojej rasy.

W trakcie wykonywania tych misji z dużym prawdopodobieństwem skontaktuje się z tobą Game Master (GM). Zapyta o pierwsze wrażenia, odpowie na kilka pytań i zaproponuje kierunek rozwoju postaci na podstawie uzyskanych odpowiedzi. Warto dodać go sobie do kontaktów: prawym na jego portret -> Add contact, dzięki czemu uzyskasz możliwość zapytania go w przyszłości, jeśli będziesz miał pytanie.

Od teraz cała galaktyka stoi przed tobą otworem. Jest rozległa, pełna możliwości i ma bogatą historię, w niektórych zakątkach jest mroczna i niebezpieczna. Ścieżek do wzbogacenia się jest mnóstwo. Twoim celem na początek jest... postawienie sobie celu dla odgrywanej postaci. Tak. Tylko szkoląc się z grubsza w jednym kierunku będziesz mógł osiągnąć sukces w niedługim czasie.

Nauka, nauka, nauka

W większości MMO zdobywa się doświadczenie i odpowiednie poziomy, które determinują pozycję bohatera w świecie gry. W EVE punkty doświadczenia zastąpiono punktami umiejętności (Skillpoints), a nauka umiejętności zajmuje tutaj określoną ilość czasu. Trwa nawet wtedy gdy nie jesteś w grze. Aby nie zaprzepaścić sobie rozwoju (utrata kilku godzin czasu nauki umiejętności to utrata kilkunastu tysięcy punktów) w grze funkcjonuje Kolejka umiejętności (Training Queue).

Służy ona do ustalenia kolejności szkolonych umiejętności w czasie nie dłuższym niż 24 godziny. To znaczy, że w ciągu tych 24 godzin można żonglować skillami, a wszystko co wystaje poza 24-godzinne ramy kolejki po prostu "wystaje".

Abstrakcyjny przykład: Masz pięć skilli, których czas szkolenia wynosi odpowiednio: 1, 4, 4, 16 godzin i 4 dni (96 godzin). Możesz włożyć je do kolejki w ten sposób: 4+4+16 = 24, lecz nazajutrz będziesz musiał wejść i dołożyć kolejne umiejętności. A co jeśli nie będziesz miał internetu? Lepiej jest w takim wypadku utworzyć taką kolejkę: 4+16+1+96 = 117 godzin. Ostatni skill "wystaje" poza kolejkę i daje ci rozsądny bufor czasowy gdyby wystąpiły problemy z dostępem.

Jak widać na powyższym przykładzie nauka trwa długie godziny, a potem dni i tygodnie. Dość szybko przyzwyczaisz się, że poziom skilla, który trwa cztery dni, wcale nie jest długi, kiedy na wyszkolenie jednego poziomu umiejętności będziesz czekał na przykład miesiąc.

Twoja postać ma pięć atrybutów (dostępne w Karcie postaci po kliknięciu na swój portret na NEOCOM'ie). Zaś każda umiejętność ma przypisane dwa atrybuty, które wpływają na szybkość jej przyswojenia. Każda postać ma możliwość wykonania tak zwanego "remapa" - czyli dokonania zmian w rozmieszczeniu umiejętności - raz na rok. Nowe postaci mają dodatkowo dwa bonusowe remapy.

Atrybuty można zwiększyć także za pomocą implantów. Do ich użycia będziesz potrzebował jednak odpowiedniej umiejętności - Cybernetics na odpowiednim poziomie. Nowi gracze mogą jeszcze podnieść swoje umiejętności za pomocą boostera Prototype Cerebral Accelerator, jednak cena powyżej 300 milionów ISK dla całkowicie nowego gracza może być nie do przeskoczenia.

Ważne elementy interfejsu

Tutaj opiszę kilka okienek interfejsu, na które trzeba zwrócić uwagę już na początku. Zapewne Aura już o nich opowiedziała, lecz nie wspomniała o wszystkim. Pozostałe okienka są mniej ważne na początku, będę wspominał przy okazji.

Karta postaci

Dostępna jest po kliknięciu na portret na pasku NEOCOM - Ważne elementy interfejsu - Pierwsze kroki - EVE Online - poradnik do gry

Dostępna jest po kliknięciu na portret na pasku NEOCOM. Dzięki niej masz dostęp do wielu informacji na temat swojej postaci, między innymi:

  • Umiejętności (Skills) - wylistowane są tutaj wszystkie twoje skille wraz z historią ich nabywania. Masz tutaj także dostęp do Certyfikatów - grup umiejętności, które wpływają na dany aspekt okrętu.
  • Atrybuty (Atributes) - jest pięć: Percepcja, Pamięć, Siła woli, Inteligencja i Charyzma. Każdy zaczyna z równym poziome wszystkich - po 20 i z Charyzmą 19.
  • Implanty (Augementations) - lista twoich implantów. Masz 10 slotów na implanty zarówno wspomagające atrybuty jak i inne aspekty postaci (takie jak zadawane obrażenia czy siła skanu sond).
  • Biografia (Bio) - tutaj możesz sporządzić własną biografię.
  • Historia zatrudnienia (Employment history) - Lista wszystkich korporacji, do których należałeś wraz z czasem, jaki w nich spędziłeś.
  • Reputacja (Standings) - bardzo ważny element, pokazujący twoje stosunki z frakcjami, korporacjami i poszczególnymi agentami. Reputację zyskujesz poprzez wykonywanie misji dla agentów i rozprawianie się z wrogami nacji na jej terenie w bitwach PvP. Tracisz ją natomiast poprzez niszczenie ich okrętów, zarówno w PvE jak i PvP. Stracić można znacznie szybciej niż zyskać. Jeśli jakaś frakcja cię nie lubi, będą do ciebie strzelać jeśli znajdziesz się w ich systemach a agenci nie będą chcieli dać ci misji. Natomiast gdy masz wysoką reputację możesz liczyć na zmniejszenie podatku, zwiększenie nagród za misje a nawet na pozwolenie budowy tzw. POS'a.
  • Log zestrzeleń (Combat Log) - lista twoich zestrzeleń i strat.
  • Ważność konta (Pilot Licence) - Ważność konta możesz przedłużyć za pomocą bezpośredniej opłaty u producenta, za pomocą kodu wpisywanego na stronie lub za pomocą PLEX'a kupionego za ISK'i.

Kolejka skilli

Zaraz pod portretem znajduje się niepozorny, czarno-niebieski paseczek - Ważne elementy interfejsu - Pierwsze kroki - EVE Online - poradnik do gry

Zaraz pod portretem znajduje się niepozorny, czarno-niebieski paseczek. To jest twoja kolejka skilli. Musisz mieć ją zawsze w 100% wypełnioną a najlepiej żeby długa umiejętność wystawała poza jej ramy. Pamiętaj - w tej grze czas jest bezcenny, każda godzina to około 2000 punktów a cały dzień to około 50000 punktów, których nie odzyskasz.

Każdy skill występuje w świecie gry pod postacią SkillBooka, który można kupić najtaniej w stacjach-szkołach. Ceny różnią się w zależności od ważności i charakteru skilla: za najbardziej podstawowe zapłacisz kilkadziesiąt tysięcy ISK'ów, za najbardziej wartościowe i specjalistyczne kilkadziesiąt milionów.

Czas nauki skilla zależy od jego poziomu, jego rangi oraz poziomu atrybutów jakie mają na niego wpływ.

  • Poziom skilla określi ile punktów trzeba zdobyć by się nauczyć danego poziomu umiejętności progi są następujące: 250, 1415, 8000, 45255, 256000 punktów.
  • Ranga skilla to liczba w nawiasie za jego nazwą (np. x3). Określa mnożnik, przez jaki należy przemnożyć podane wyżej wartości dla danego skilla.
  • Każdy skill ma dwa atrybuty, które mają na niego wpływ. Ogólny wzór, dla poziomów atrybutów głównego A i pobocznego B wygląda tak: (A + (1/2)*B)/minutę.

Magazyn oraz Składy

Magazyn (Inventory) to miejsce przechowywania twoich statków oraz wyposażenia do nich - Ważne elementy interfejsu - Pierwsze kroki - EVE Online - poradnik do gry

Magazyn (Inventory) to miejsce przechowywania twoich statków oraz wyposażenia do nich. W stacji rozwijalna lista jest podzielona na trzy kategorie:

  • Active ship - ta zakładka zawiera ładownię twojego okrętu oraz wylistuje dodatkowe ładownie np. na drony, na minerały czy rudę. Do takich dodatkowych ładowni możesz włożyć wyłącznie przedmioty, na które jest przeznaczona, czyli nie włożysz np. minerałów do ładowni na drony, nawet jeśli jest pusta.
  • Ship hangar - tutaj masz przegląd wszystkich statków jakie aktualnie posiadasz na stacji. Statki mogą występować w dwóch formach: spakowane i rozpakowanej. Rozpoznasz to po ich nazwie oraz numerku w prawym dolnym rogu - rozpakowany statek nie będzie go posiadał.
  • Item hangar - tutaj znajdziesz wszystkie elementy jakie posiadasz na stacji jeśli tylko nie są statkami lub nie znajdują się w kontenerach. Kontenery są pomocne w porządkowaniu bałaganu jaki często tworzy się gdy posiadamy dużo przedmiotów na danej stacji.

Pod listą są dostępne filtry, z których kilka jest predefiniowanych lecz możesz tworzyć własne. U góry natomiast jest niebieski pasek symbolizujący zapełnienie ładowni/kontenera. Przestrzeń głównego hangaru na stacji jest nielimitowana. W dolnym prawym rogu widoczny jest licznik przedmiotów oraz przybliżona wartość wszystkich lub zaznaczonych.

Składy (Assets) natomiast pokazują listę stacji, na których coś posiadamy. Warto utrzymywać tą listę w rozsądnych granicach, chyba że posiadamy galaktyczną korporację handlową.

Wyposażenie statku

Ekran wyposażenia (Fitting) jest właściwie jednym z najważniejszych ekranów w grze. Przedstawię go na przykładzie Krążownika strategicznego.

Okienko wyposażenia posiada ogromną ilość szczegółów, z których każdy ma niebagatelne znaczenie dla twojego bezpieczeństwa i sukcesu w otwartej przestrzeni kosmicznej - Ważne elementy interfejsu - Pierwsze kroki - EVE Online - poradnik do gry

Okienko wyposażenia posiada ogromną ilość szczegółów, z których każdy ma niebagatelne znaczenie dla twojego bezpieczeństwa i sukcesu w otwartej przestrzeni kosmicznej. Nigdy nie wylatuj w przestrzeń okrętem, którego nie jesteś w 100% pewien, oraz nie jesteś w stanie zakupić podobnego z całym wyposażeniem. W EVE Online istnieje zasada - nie lataj czymś, na co nie stać cię po stracie.

Jeśli w trakcie zamierzonej misji odkryjesz, że pomyliłeś się przy uzbrajaniu jednostki, natychmiast odwarpuj, chyba że masz doświadczenie i umiejętności, by poradzić sobie z problemem.

Ilość slotów zależy od okrętu, jaki uzbrajasz. Zwykle okręty Amaru i Gallente mają więcej slotów LOW niż MEDIUM, ze względu na fity opierające się na "tankowaniu" pancerzem ("armorowe"), natomiast statki Caldarskie i Minmataru mają slotów MEDIUM i LOW mniej więcej tyle samo, ze względu na obronę tarczą energetyczną ("shieldowy tank").

Opis elementów okna:

1 - ogólny wygląd twojego okrętu. Możesz go obracać, przybliżać i oddalać.

2 - Sloty HIGH POWER. W tych slotach montowane są zwykle elementy o dużym zapotrzebowaniu na energię, takie jak działa, wyrzutnie rakiet, zdalne zestawy naprawcze, przekaźniki energii i tarcz, destabilizatory energii. Powyżej są dwie ikony - działa i wyrzutni rakiet. Pod nimi w symboliczny sposób zaznaczono ile okręt może przenosić dział lub wyrzutni rakiet. Jest to ważne bo możesz posiadać maksymalnie 8 Highslotów ale np. tylko 6 "Hardslotów".

3 - Sloty MEDIUM POWER. Te sloty są najważniejsze dla okrętów, które fittuje się, by ich główną siłą obronną była tarcza energetyczna, gdyż większość modułów ją wzmacniających zajmuje właśnie te sloty. Dodatkowo sloty te wykorzystuje się na moduły takie jak Afterburner'y czy Microwarp Drive'y, oraz moduły przyspieszające ładowanie akumulatora statku.

4 - Sloty LOW POWER. Ilość tych slotów determinuje możliwość zafittowania statku tak by "tankował" pancerzem. Większość modułów wzmacniających pancerz okupuje te sloty, ponadto wykorzystuje się je do zwiększenia siły bojowej jednostki przez montowanie tutaj modułów zwiększających obrażenia lub dodających innych atrybutów jak moc procesora lub reaktora.

5 - Modyfikacje (Rigi). Rigi to modyfikacje statystyk okrętu za pomocą specjalnych ulepszeń wmontowywanych na stałe. Każde z tych ulepszeń zabiera pewną ilość punktów kalibracji, przez co trzeba brać pod uwagę zamierzony efekt. Dodatkowo każdy z nich posiada jakiś negatywny efekt na inny aspekt okrętu. Kiedy zamierzasz spakować okręt wyposażony w rigi, gra spyta się czy na pewno chcesz to uczynić, bo w takim wypadku rigi zostaną zniszczone. Ilość tych slotów zależy od poziomu technologicznego statku. Większość statków z poziomu technologicznego T1 ma trzy sloty na rigi i 400 punktów kalibracji, T2 mają 2 sloty i 350 punktów kalibracji, T3 (Krążowniki strategiczne) mają 3 sloty i 400 punktów. Natomiast Frachtowce nie mają żadnych slotów. Aby korzystać z rigów należy najpierw wyszkolić skill Jury Rigging na 3 poziom a następnie skill odpowiadając pożądanym modyfikacjom np. Armor Rigging czy Hybrid Weapon Rigging. Każdy rig występuje w czterech wariantach: small, medium, large i capital w zależności od wielkości okrętu.

6 - Zajętość ładowni standardowej i ładowni dron.

7 - Licznik CPU. Każdy okręt wytwarza określoną ilość teraflopów, dzięki którym jest możliwe sterowanie jednostką i jej podzespołami. Każdy moduł zabiera trochę z tej puli. Żeby wszystkie moduły mogły pracować jednocześnie ich łączne CPU nie może przekraczać maksymalnego CPU jednostki. Do zwiększenia ilość generowanego CPU służy skill CPU Management oraz moduły Co-processor i rigi Processor Overclocking Unit.

8 - Licznik Power Grid (PG). Każdy moduł zabiera część energii wytwarzanej przez reaktor statku. Podobnie jak w przypadku CPU także tutaj łączna suma PG wszystkich modułów nie może przekroczyć dostępnej mocy. W przeciwnym wypadku niektóre podzespoły nie będą pracować. Można zwiększyć go skillem Power Grid Management, modułami Auxiliary Power Control, oraz Reactor Control Unit a także rigiem Ancillary Current Router.

9 - Nazwa okrętu. Jej przeciągnięcie na czat z powoduje skopiowanie linka do aktualnego fita widocznego okrętu. Bardzo pomocne przy omawianiu fitów z kolegami lub korporacją.

1 - Capacitor. Każdy okręt posiada pewną określoną ilość zgromadzonej energii. Jest ona zużywana na pracę wszystkich modułów aktywnych takich jak działa, regeneratory tarczy i pancerza czy dopalacze. W statystykach widać informację na temat: wielkości akumulatora (można ją zwiększyć modułami, rigami oraz skillami), czas w jakim się regeneruje (ten można zmniejszać za pomocą modułów skilli i rigów) oraz informację o tzw. stabilności, czyli ile energii jest wytwarzane i ile jest zużywane gdy wszystkie moduły pracują. Na górnej belce widoczny jest czas po jakim akumulator się rozładuje. Generalnie na misje PvE zależy na uzyskaniu jak najdłuższego czasu lub napisu Stable - wtedy się nie rozładuje. Na misjach PvP wszystko zależy od tego jaką walkę przewidujemy.

2 - Offensive. Zadawane obrażenia są pogrupowane w trzy kategorie: działa, drony i rakiety. Każdy z nich może zadawać różne rodzaje obrażeń a są cztery: Elektromagnetyczne, Termiczne, Kinetyczne i Wybuchowe. Na belce jest widoczny zbiorczy DPS ze wszystkich rodzajów. Oczywiście, im większy tym lepiej. Zadawane obrażenia można zwiększyć odpowiednimi skillami z grup Gunnery, Drones i Missiles. Dodatkowo każdy rodzaj ma swoje moduły do zasięgu i obrażeń.

3 - Deffensive. Statek ma trzy paski HP: tarczy, pancerza i struktury. Tarcza regeneruje się sama lecz bardzo wolno. Pancerz wymaga do regeneracji odpowiednich modułów. Struktura także ma odpowiednie moduły do naprawy, lecz jest to wytrzymałość kadłuba twojego statku! Nie powinna być nawet zarysowana! Zwykle jeden-dwa strzały w strukturę pozwala na zniszczenie okrętu. Każdy z tych pasków ma odporność na cztery rodzaje obrażeń: Elektromagnetyczne, Termiczne, Kinetyczne i Wybuchowe. Kiedy robi się misje PvE zwykle fittuje się na dwa rodzaje obrażeń jakie zadają wrogie okręty. Ilość punktów HP poszczególnych pasków zależy od skilli i odpowiednich modułów i modyfikacji okrętu. Także wartości odporności zależą od skilli i modułów oraz rigów. Na belce jest widoczny wskaźnik EHP czyli Effective Hitpoints - ile obrażeń może przyjąć okręt "na żywca" przed zredukowaniem ich przez systemy obronne.

4 - Targeting. Każdy gracz, żeby zaatakować przeciwnika musi najpierw zablokować go jako cel. Ilość dostępnych celów zależy od skilla Targeting oraz od elektroniki statku. Zasięg celowania zależy od skilla Long Range Targetting i od modułów wzmacniających sensory. Dodatkowo trzeba uważać na szybkość blokowania celów. Im większy statek tym łatwiej go namierzyć, bo ma większą sygnaturę. Jednak kiedy prowadzimy duży okręt celowanie do małych i zwrotnych fregat jest katorgą. Na belce jest widoczny zasięg celowania.

5 - Navigation. Widać tutaj masę okrętu, jego prędkość warp i kilka innych informacji. Na belce widać prędkość w metrach na sekundę.

X - Sloty na Subsytemy - tylko Strategic Cruiser ma takie sloty, dzięki czemu można modyfikować jego statystyki.

Rynek

Rynek w EVE jest ewenementem na skalę wszystkich gier MMO - Ważne elementy interfejsu - Pierwsze kroki - EVE Online - poradnik do gry

Rynek w EVE jest ewenementem na skalę wszystkich gier MMO. Kieruje się zasadą popytu i podaży a praktycznie wszystko co się na nim znajduje zostało wyprodukowane przez graczy. Producenci zapewniają jedynie dwie rzeczy: Blueprinty, czyli plany większości przedmiotów w grze oraz Skillbooki - czyli księgi umiejętności.

Cała reszta, czyli amunicja, drony, statki, wyposażenie, implanty, rigi i inne są w dużej mierze produkowane oraz na różne sposoby zdobywane przez graczy poprzez wykonywanie misji czy wykupywanie za punkty LP.

Rynek ma zasięg maksymalnie jednego regionu, choć jest w Internecie kilka stron z całym rynkiem EVE Online.

Najważniejsze huby handlowe w EVE:

Jita (The Forge, Caldari State; ok 2000 ludzi na lokalu) - największy hub handlowy w grze. Można tutaj kupić najtaniej wszystko i sprzedać też wszystko ale niekoniecznie najdrożej.

Dodixie (Sinq Laison, Gallente Federation; ok 450 na lokalu) - największy hub w Gallente, 15 skoków po systemach High Security od Jita.

Amarr (Genesis, Amarr Empire; ok 400 na lokalu) - spory hub w Amarze, 9 skoków w HS od Jita.

Rens (Heimatar, Minmatar Republic; ok 400 na lokalu) - hub na terenie Minmataru, 25 skoków w HS od Jita.

Mapa

Mapa w EVE służy pojedynczym graczom głównie do wyznaczania tras przelotu - Ważne elementy interfejsu - Pierwsze kroki - EVE Online - poradnik do gry

Mapa w EVE służy pojedynczym graczom głównie do wyznaczania tras przelotu. Dla wielkich sojuszy trzymających władzę w systemach Null Security jest jednak mapą działań wojennych. Co jakiś czas w pewnym spokojnym systemie dochodzi do ogromnej bitwy z udziałem setek graczy.

Mapę można skonfigurować według własnego uznania, przez co może pokazywać różne informacje pomocne zarówno w zdobywaniu gotówki (ilość i rodzaj planet, ilość stacji, pasów asteroid) jak i przeżyciu (ilość zestrzelonych statków, ilość zniszczonych kapsuł, włodarze systemów Null).

ISIS

ISIS (InterBus Identufication System) pokazuje drzewko okrętów danej rasy wraz z potrzebnymi umiejętnościami do ich pilotowania oraz z Certyfikatami, czyli zestawami umiejętności, które warto zdobyć by poprawić osiągi danego okrętu, choć niektóre są w ogóle niepotrzebne przy danym stylu rozgrywki - Ważne elementy interfejsu - Pierwsze kroki - EVE Online - poradnik do gry

ISIS (InterBus Identufication System) pokazuje drzewko okrętów danej rasy wraz z potrzebnymi umiejętnościami do ich pilotowania oraz z Certyfikatami, czyli zestawami umiejętności, które warto zdobyć by poprawić osiągi danego okrętu, choć niektóre są w ogóle niepotrzebne przy danym stylu rozgrywki.

ISIS pokazuje okręty oraz potrzebne do nich skille w postaci drzewa. Zwykle potrzebujesz odpowiednią umiejętność wyszkolić a 1 poziom by móc latać danym okrętem. Jednak możesz wtedy latać samym kadłubem. Wyposażenie go to zupełnie inna bajka i długie dni i tygodnie szkolenia odpowiednich umiejętności.

Okręty T1 są umieszczone horyzontalnie. Okręty T2 są umieszczone natomiast ponad okrętami T1. Są one zwykle znacznie bardziej wyspecjalizowane, przygotowane do pełnienia wyłącznie jednej funkcji na polu bitwy, np. mają tylko naprawiać inne jednostki albo tylko prowadzić rozpoznanie. Do każdej klasy okrętów T2 zwykle potrzeba specjalistycznej umiejętności. T2 mają dwa zestawy bonusów: jeden z podstawowego skilla i drugi ze skilla specjalistycznego.

Okienko informacyjne

Okienko informacyjne jest ważne ze względu na to, iż podaje różne informacje w zależności od obiektu na jaki klikniemy prawym przyciskiem i wybierzemy Show Info - Ważne elementy interfejsu - Pierwsze kroki - EVE Online - poradnik do gry

Okienko informacyjne jest ważne ze względu na to, iż podaje różne informacje w zależności od obiektu na jaki klikniemy prawym przyciskiem i wybierzemy Show Info. Każdy przedmiot jeśli jest dostępny na rynku posiada do niego link.

Dla okrętu pojawi się okienko, w którym będziemy mogli sprawdzić wszystko na jego temat. Zaliczają się do tego bonusy, opis, atrybuty (czyli HP, masę, resy, dodatkowe ładownie, prędkość itp.), ilość slotów, CPU i PG, umiejętności potrzebne do prowadzenia jednostki, certyfikaty i alternatywne warianty, jeśli okręt je posiada.

Dla postaci otwarte okno pokaże nam Bio, opis rasy, medale, przebieg służby oraz stosunki z nami, naszą korporacją i frakcją.

Dla modułu zwykle pojawia się okienko, w którym możemy przeglądać opis, atrybuty, warunki jakie musimy spełnić bo go używać, oraz jego wersje, które możemy także porównać.

pobierz poradnik

Aby pobrać poradnik poradnik dla początkujących do gry
EVE Online

wyślij SMS o treści GOL na numer 77464

i wpisz poniżej kod, który otrzymasz w zwrotnym SMS.

Koszt poradnika to 8.61 zł

EVE Online

zobacz więcej informacji o grze
EVE Online

Wszystkie dostępne tu poradniki są bezpłatnie do pobrania dla posiadaczy abonamentów MayClub.

Poradniki do pozostałych kategorii gier

Pozostałe
© 2000-2017 GRY-OnLine S.A.regulaminkontakt i pomocgry onlinegame guides