poradniki i solucje do gier
poradniki i solucje do gierod A do Zpomoc i reklamacjeregulamin usługi

Poradnik Omerta: Miasto Gangsterów (Omerta: City of Gangsters)

Poradnik do gry Omerta – City of Gangsters szczegółowo przybliża mechanikę tytułu z naciskiem na zagadnienia dotyczące rozbudowy imperium, przyjmowanych zleceń, gangsterów oraz prowadzenia starć. Opracowanie zawiera ponadto bogato ilustrowaną solucję.

poradnik, solucja do gry w zawiera 88 stron i 150 ilustracji, rozmiar pliku to 11,3 MB

Mechanika walki

Zgromadzone poniżej informacje przedstawiają sterowanie w trakcie walki oraz szczegółowo wyjaśniają całą mechanikę która rządzi rozgrywanymi w grze starciami. Omówiona została mechanika poruszania się, tajniki definiujące zasięg ataków, a także momentu samego trafienia.

Walki w Omerta: Miasto Gangsterów są zbliżone zarówno wyglądem jak i rozgrywką do innych gier taktycznych dostępnych na rynku. Starcia podzielone są na tury, w obrębie których nasi podopieczni mogą poruszać się lub wykonywać ataki i korzystać ze zdolności specjalnych. Po zakończeniu działania i naciśnięciu na przycisk "koniec tury" do akcji wkroczy kolejna postać. Zrezygnowano tutaj z mechaniki "moja tura, twoja tura" na rzecz większej kontroli nad poszczególnymi gangsterami.

Pasek pokazujący aktualnie aktywną postać oraz najbliższe tury. - Mechanika walki - Część taktyczna gry - Omerta: Miasto Gangsterów - poradnik do gry
Pasek pokazujący aktualnie aktywną postać oraz najbliższe tury.

Postaciami poruszamy za pomocą lewego przycisku myszy - pierwsze kliknięcie wskazuje ścieżkę, drugie rusza postać. Aby strzelić do przeciwnika wybieramy rodzaj ataku a następnie nasz cel. Wszystkie komendy możemy anulować naciskając prawy przycisk myszy. Poruszanie postacią zużywa jej Punkty Ruchu zaś wykonywanie ataków i używanie zdolności Punkty Akcji. Warto zapamiętać, że cios bronią białą lub wystrzał z broni palnej automatycznie zużyją pozostałe punkty ruchu! Przed wykonaniem jakiejkolwiek akcji musimy dobrze się zastanowić, czy nasza postać jest dobrze ustawiona. Oczywiście istnieją nieliczne wyjątki od reguły - zdolności tego typu są dokładnie opisane w grze.

Poruszanie odbywa się tylko w płaszczyźnie poziomej - nasze postaci nie mogą wspinać się na skrzynie czy przeskakiwać przez barierki. Jedyną dostępną dla nich akcją podczas ruchu jest wykorzystanie osłony terenowej (niewielka zielona tarcza na polu walki) - stojąc za nią będzie ona częściowo chroniona przed atakami zasięgowymi przeciwnika (osłona nie działa w walce wręcz).

Każdy atak ma określony zasięg. Walka wręcz wymaga od nas zbliżenia się do wroga, zaś strzelając z broni palnej musimy brać pod uwagę obszar ataku. Pistolety, karabiny i rewolwery mają "nieskończony" zasięg, lecz ich celność spada wraz z odległością. Pistolety maszynowe oraz strzelby (i niektóre ataki rewolwerami) pokazują nam maksymalny zasięg rażenia, ale podobnie jak w przypadku pozostałych broni - im dalej od nas znajduje się cel tym trudniej będzie go trafić. W obu przypadkach przeszkody terenowe jak i postacie (zarówno sojusznicy jak i wrogowie) mogą zasłonić cel i otrzymać przypadkowy postrzał.

Pasek pokazujący aktualnie aktywną postać oraz najbliższe tury. - Mechanika walki - Część taktyczna gry - Omerta: Miasto Gangsterów - poradnik do gry
Ataki obszarowe również tracą celność wraz z dystansem do celu. Powyżej: ostrzał obszaru za pomocą Thompsona.

Trafienia redukują zarówno liczbę punktów życia jak i odwagę postaci. W momencie, gdy liczba punktów życia spadnie do zera postać straci przytomność i otrzyma jedną nieuleczalną ranę - będzie ona redukowała efektywność danego gangstera przez kilka dni czasu gry. Obniżenie odwagi do zera spowoduje zaś zmniejszenie dostępnych dla nas punktów życia oraz punktów akcji, co znacznie zmniejszy efektywność spanikowanego.

Gangsterzy

W mamy do dyspozycji 16 (a w edycji specjalnej 17) postaci. - Gangsterzy - Część taktyczna gry - Omerta: Miasto Gangsterów - poradnik do gry
W mamy do dyspozycji 16 (a w edycji specjalnej 17) postaci.

Wszyscy gangsterzy posiadają różne cechy, które wpływają na ich skuteczność podczas walki:

  • Muskulatura - zwiększa naszą mobilność (więcej punktów ruchu) oraz celność podczas walki wręcz.
  • Finezja - zwiększa celność podczas ataków dystansowych
  • Wytrzymałość - wpływa na ilość naszych punktów życia
  • Spryt - decyduje o częstotliwości wykonywania akcji podczas walki
  • Brawura - pozwala na szybszą reakcję na początku walki oraz zmniejsza podatność na panikę
  • Przebiegłość - zwiększa ilość punktów akcji oraz szansę na trafienie krytyczne
W mamy do dyspozycji 16 (a w edycji specjalnej 17) postaci. - Gangsterzy - Część taktyczna gry - Omerta: Miasto Gangsterów - poradnik do gry
Statystyki i talenty stworzonej przeze mnie postaci.

Dzięki powyższych statystykom możemy łatwo podzielić postaci na te, które będą walczyły z przeciwnikiem wręcz, snajperów czy postaci atakujące z drugiej linii za pomocą pistoletów i strzelb. Oprócz tego wszystkie postaci mogą wybrać podczas gry do 10 dodatkowych atutów zwiększających poszczególne cechy lub dających dodatkowe bonusy. Wybór Żądzy Krwi czy Szału Bojowego pozwala nam na eliminowanie kilku przeciwników w rundzie, zaś Wytrzymałość, Gruba Skóra czy Fart zmniejszą otrzymywane obrażenia. Po zakończeniu kilku początkowych misji będziemy mogli zresetować wybrane atuty za cenę 500$, stąd możemy dowolnie eksperymentować i wybrać odpowiadający nam zestaw cech dla każdej z naszych postaci.

W mamy do dyspozycji 16 (a w edycji specjalnej 17) postaci. - Gangsterzy - Część taktyczna gry - Omerta: Miasto Gangsterów - poradnik do gry
Odpowiedni zestaw atutów ukierunkował moja postać na walkę dystansową za pomocą pistoletu maszynowego Thompsona.

Ostatnią cechą każdego gangstera są talenty. Są to specjalne zdolności, które możemy aktywować podczas walki (podobnie jak ataki) dające nam przewagę nad przeciwnikiem. Opatrunek czy drugi oddech pozwalają naszym gangsterom utrzymać się na nogach zaś granat oraz bomba zapalająca pomogą nam pokonać duże grupy przeciwników. Istnieją tez umiejętności wspomagające takie jak gniew i postawa obronna które wpływają na zdolności bojowe naszych ludzi. Najważniejszym talentem jest jednak działaj od razu - po użyciu go wskazany gangster może wykonać druga akcję. Nie ma nic lepszego niż wystrzelenie dwóch salw z Thompsona aby za chwilę powtórzyć operację. Zdolność ta będzie dla nas szczególnie ważna pod koniec gry, gdy starcia staną się wyjątkowo wymagające.

Uzbrojenie dostępne dla nas w grze składa się z trzech sztuk broni białej: kija, noża i kastetów oraz czterech dystansowych: pistoletów, rewolwerów, strzelb i pistoletów maszynowych. Każda broń ma swoje specjalne ataki oraz dodatkową zdolność, dzięki czemu dobrze dobrana drużyna powinna posiadać zróżnicowane formy ataku. Poniżej znajduje się krótka charakterystyka dostępnego dla nas ekwipunku:

  • Noże: zadają średnie obrażenia i wymagają średniej ilości PA. Potrafią ranić kilka osób naraz a rzut nożem omija przeszkody i powoduje krwawienie. Może nałożyć na przeciwnika status bezbronność powodując, że będzie on łatwiejszy do trafienia. Przeciwnik podchodzący do nożownika automatycznie otrzyma jedno trafienie.
  • Kije: zadają olbrzymie obrażenia, chociaż są mało precyzyjne. Każdy atak powoduje wstrząśnienie mózgu - zmniejsza ilość PA przeciwnika osłabiając jego zdolność do kontrataku. To właśnie kijem można wykonać najsilniejszy atak w grze: trepanację.
  • Kastety: wymagają niewiele PA i zadają niewielkie obrażenia. Pozwalają jednakże poruszyć się po wykonaniu ataku. Dodatkowo mogą powodować osłabienie i kalectwo u celu wyłączając go skutecznie z walki.
  • Pistolety: używają niewielkiej ilości PA i zadają niewielkie obrażenia. Ich największą zaletą jest możliwość omijania przeszkód podczas strzelania oraz powodowanie krwawienia u wroga. Postać wyposażona w jeden z wyjątkowych pistoletów oraz dysponująca dużą ilością PA jest bardzo groźnym przeciwnikiem.
  • Rewolwery: używają dużo PA lecz dysponują wieloma ciekawymi atakami. Podstawowy strzał może osłabić wroga, pod warunkiem, że trafią go obie wystrzelone kule. Rewolwery mogą też ranić grupy przeciwników oraz, co najważniejsze, błyskawicznie obniżać odwagę przeciwników. Spanikowany wróg traci 5 PA i 5 PR.
  • Strzelby: nasza pierwsza broń obszarowa. Używają średnią ilość PA i zadają duże obrażenia lecz cechują się małą celnością. Potrafią odpychać przeciwników oraz powodować krwawienie. Doskonale nadają się do niszczenia przeszkód terenowych.
  • Pistolety maszynowe: popularny Tommy Gun czyli Thompson. Wymaga dużej ilości PA i zadaje duże obrażenia. Ataki mają kształt stożka, stąd broń ta może trafiać kilku przeciwników naraz. Mogą nakładać na przeciwników status bezbronność, dzięki czemu drugi wystrzał prawie zawsze dosięgnie celu. Ulubiona broń gangsterów a zarazem polecana przeze mnie do rozwiązywania wszystkich problemów.

Broń możemy zmieniać za pomocą opcji Wyposaż; nic nie stoi na przeszkodzie aby dać naszemu Bossowi do rąk kastety, zaś snajpera uzbroić w pistolet maszynowy. Dodatkowo podczas misji będziemy mogli zdobyć lepszy oraz wyjątkowy ekwipunek: dostępny jest on zazwyczaj u funkcjonariuszy lub Donów mieszkających w danej dzielnicy. Przed zakończeniem każdej lokacji warto odwiedzić ich mieszkania i wykupić cały dostępny sprzęt.

W mamy do dyspozycji 16 (a w edycji specjalnej 17) postaci. - Gangsterzy - Część taktyczna gry - Omerta: Miasto Gangsterów - poradnik do gry
Nasz podręczny magazyn broni - na stanie znajduje się kilka wyjątkowych egzemplarzy.

Jak uformować naszą drużynę? Proponuję, aby nasza główna postać (Boss) korzystał z broni dystansowej. Warto zadbać, aby posiadał on solidną mobilność i dużą liczbę punktów akcji, gdyż podczas gry dwukrotnie będziemy musieli samotnie stawić czoła kilku przeciwnikom naraz, stąd warto, abyśmy mogli wystrzelić dwa razy z Thompsona (13 PA) lub strzelby. Skład reszty drużyny zależy od sytuacji. Osobiście preferuję używać dwóch pistoletów maszynowych, strzelby oraz pistoletu (do eliminowania pojedynczych wrogów), ale niejednokrotnie brakowało mi silnej postaci wyposażonej w kij. Pomimo, że walka wręcz może być pasjonująca to nie polecam posiadania czterech postaci, które używają tylko broni białej: w niektórych walkach zostaniemy dosłownie zalani przez przeważające siły wroga i jedyna możliwością pokonania ich będzie eliminowanie po kilka osób w jednym ataku. Najbardziej zbalansowana drużyna będzie posiadała dwie bronie obszarowe (np. strzelba plus Thompson), kij (do ranienia najwytrzymalszych wrogów) oraz szybką postać uzbrojona w kastet lub pistolet do dobijania pojedynczych rannych wrogów.

Wybór poszczególnych postaci oraz atutów podyktowany będzie sytuacją. Gangsterzy mogący korzystać z opatrunku oraz drugiego oddechu potrafią utrzymywać się na polu walki pomimo odniesienia dużych obrażeń i to ich warto zatrudnić w pierwszej kolejności. Następnie możemy dopasować broń do ich statystyk i uzupełnić całość dobrze wybranymi atutami. Postaciom walczącym wręcz opłaca się zwiększyć liczbę punktów życia oraz dać atuty defensywne (np. gruba skóra oraz fart). Gangsterzy walczący na zasięg powinni raczej skupić się na zadawaniu jak największych obrażeń: ekspert strzelecki, więcej trafień krytycznych oraz pomyślunek pozwolą nam wykonywać więcej skuteczniejszych ataków. Ciekawym pomysłem jest połączenie żądzy krwi z szałem bojowym - dzięki nim im dłużej będzie trwała walka, tym częściej nasza postać będzie atakowała przeciwników.

Maine Ave

Nagroda za wykonanie misji:

  • Członek ekipy: Vincento "Wyskrobek" Rizzo
  • Wielkość gangu +1
  • Awans

Maine Ave jest pierwszą dostępną dla nas misją będącą jednocześnie swojego rodzaju samouczkiem, wprowadzającym nas w zawiłości świata gry. Jeden z naszych przyjaciół, Freddie Tanino, zleci nam kilka początkowych zadań pozwalających na zapoznanie się ze sterowaniem i interfejsem gry. Po nauczeniu się obsługi kamery (wystarczy porozglądać się po okolicy) i wybierania budynków (tutaj musimy kliknąć lewym przyciskiem myszy na budynek z ikonką kapelusza) rozpoczniemy właściwą rozgrywkę.

Kryjówka, będąca jednocześnie centrum naszych operacji. - Maine Ave - Akt pierwszy - Omerta: Miasto Gangsterów - poradnik do gry
Kryjówka, będąca jednocześnie centrum naszych operacji.

Naszym pierwszym zadaniem będzie rozeznanie się w okolicy. W tym celu zaznaczamy budynek, w którym przebywa informator (oznaczony jest on znakiem zapytania) a następnie wybieramy jedną z dwóch opcji: Rozrzutnik bądź Toast. Pierwsza z nich będzie nas kosztowała 5$, druga zaś jedno piwo. Dokonany wybór nie ma większego znaczenia na dalszą rozgrywkę; po zaakceptowaniu "misji" nasza postać uda się do sklepikarza aby dowiedzieć się więcej o okolicznych budynkach. W przyszłości informatorzy będą domagali się znacznie większej ilości piwa czy pieniędzy; niektórych z nich trzeba będzie zastraszyć za pomocą broni palnej bądź przekupić spirytusem - w większości wypadków jednak będzie to konieczne, aby popchnąć fabułę do przodu.

Kryjówka, będąca jednocześnie centrum naszych operacji. - Maine Ave - Akt pierwszy - Omerta: Miasto Gangsterów - poradnik do gry
Informatorzy dostarczą nam niezbędnych informacji do przejęcia kontroli nad dzielnicą.

Jako, że nasza postać odkryła w okolicy kilka browarów nadeszła najwyższa pora, aby zorganizować naszą pierwszą "gangsterską" akcję. Musimy dokonać skoku i zdobyć kilkadziesiąt beczek piwa. W tym celu postępujemy analogicznie jak podczas korzystania z pomocy informatora: klikamy lewym przyciskiem myszy na odpowiednim budynku a następnie wybieramy opcję Napad. Po potwierdzeniu akcji nasz gangster uda się na "przechadzkę" a po pewnym czasie wróci z łupem.

Kryjówka, będąca jednocześnie centrum naszych operacji. - Maine Ave - Akt pierwszy - Omerta: Miasto Gangsterów - poradnik do gry
Napad na browar. Niektórzy gangsterzy (jak np. Wyskrobek) mogą przynieść większy łup.

Niestety, samodzielnie nie będziemy w stanie zdobyć kontroli nad dzielnicą - konieczne będzie wynajęcie pomocnika. Po dwukrotnym kliknięciu lewym przyciskiem myszy na ikonę zarezerwowaną dla drugiego gangstera wybieramy z listy postaci Vincento "Wyskrobka" Rizzo i zatrudniamy go. Od tej pory będziemy mogli wykonywać dwie różne akcje w tym samym czasie. Czas skorzystać z pomocy nowego podopiecznego i zorganizować skok na kolejny browar. Nasze magazyny powinny dosyć szybko wzbogacić się o 40 skrzynek piwa a tym samym zakończymy sukcesem kolejne zlecone nam zadanie.

Kryjówka, będąca jednocześnie centrum naszych operacji. - Maine Ave - Akt pierwszy - Omerta: Miasto Gangsterów - poradnik do gry
Panel pokazujący wszystkich dostępnych w danej chwili gangsterów. W pierwszej misji możemy skorzystać jedynie z naszej postaci oraz Wyskrobka (Squigs).

Najwyższa pora zdobyć trochę gotówki - w tym celu klikamy na opcję Zlecenia, wybieramy zakładkę Piwo i rozpoczynamy rozmowę z Benem O'Connorem. Po wybraniu gangstera, który będzie dokonywał transakcji (w tym wypadku nie ma żadnego znaczenia którego z nich wybierzemy) i zaakceptowaniu misji musimy odczekać kilka minut zanim otrzymamy nasze pieniądze. Pierwsze zlecenie uda nam się wykonać bez większych problemów - w przyszłości jednak może się zdarzyć, że zleceniodawca będzie chciał nas naciągnąć, oszukać okraść bądź też wpadniemy w zasadzkę zorganizowaną przez policję.

Kryjówka, będąca jednocześnie centrum naszych operacji. - Maine Ave - Akt pierwszy - Omerta: Miasto Gangsterów - poradnik do gry
Zlecenia będą nam towarzyszyły przez całą grę - są one najlepszym źródłem brudnych jak i czystych pieniędzy.

Czas ruszyć głębiej w miasto. Ponownie odwiedzamy (nowego) informatora - uda nam się odkryć kolejne lokacje. Niestety okaże się, że nasz wspólnik Wyskrobek gdzieś zaginął. Aby go odnaleźć musimy spytać znajdującego się niedaleko jegomościa, czy nie widział przypadkiem naszego przyjaciela. Wybieramy znak zapytania i wysyłamy bossa na misję.

Kryjówka, będąca jednocześnie centrum naszych operacji. - Maine Ave - Akt pierwszy - Omerta: Miasto Gangsterów - poradnik do gry
Czasami będziemy musieli poszukiwać informacji u ludzi spacerujących po ulicy. Podobnie jak informatorzy oznaczeni są oni wykrzyknikiem.

Okaże się, ze Wyskrobek został porwany i jest aktualnie przetrzymywany w pobliskim magazynie. Wystarczy spojrzeć na mapę i skierować kamerę na budynek oznaczony czerwonym okręgiem - na głównym ekranie będzie to magazyn nad którym unosić się będzie ikonka oka. Powinniśmy teraz zapisać stan gry a następnie wysłać naszą postać na misję - za chwilę rozpocznie się pierwsze starcie w grze z użyciem broni palnej.

Kryjówka, będąca jednocześnie centrum naszych operacji. - Maine Ave - Akt pierwszy - Omerta: Miasto Gangsterów - poradnik do gry
W przyszłości prawie każda misja, która zakończy się strzelaniną będzie posiadała ikonę oka.

Sterowanie postaciami oraz dostępne dla nas opcje w części taktycznej gry zostały opisana w odpowiedniej części poradnika. Naszym zadaniem jest oswobodzenie Wyskrobka a następnie ucieczka z magazynu. Jako, że drogi do naszego wspólnika broni tylko jeden opryszek, wystarczy że zakończymy turę przed drzwiami a następnie korzystając z pełnego zapasu punktów ruchu wbiegniemy do kolejnego pomieszczenia i zużyjemy wszystkie punkty akcji aby wyłączyć przeciwnika z walki.

Kryjówka, będąca jednocześnie centrum naszych operacji. - Maine Ave - Akt pierwszy - Omerta: Miasto Gangsterów - poradnik do gry
Pierwszy przeciwnik znajduje się zaraz za drzwiami - przed oddaniem strzału powinniśmy maksymalnie zbliżyć się do niego.

Teraz wystarczy udać się na zaplecze i stanąć na symbolu klucza francuskiego, aby otworzyć celę. Pojawi się dwóch nowych przeciwników. Korzystając z osłony, jaką gwarantują nam rozmieszczone w magazynie skrzynki poruszamy się w kierunku wyjścia. Gdy tylko zauważymy wroga opłaca się wyeliminować go w jednym ruchu - akcję wykonujemy w momencie, gdy na pasku inicjatywy portrety obu naszych bohaterów znajdą się obok siebie. Dzięki temu nasza siła ognia powinna wystarczyć do powalenia go, zanim będzie miał szansę nas zaatakować. Podobnie postępujemy z drugim opryszkiem a droga na zewnątrz stanie otworem.

Kryjówka, będąca jednocześnie centrum naszych operacji. - Maine Ave - Akt pierwszy - Omerta: Miasto Gangsterów - poradnik do gry
Gdy dwa kolejne ruchy należą do naszych postaci, jesteśmy w stanie zlikwidować przeciwnika zanim będzie mógł on zareagować.

Po zakończeniu misji będziemy mogli awansować naszych gangsterów na wyższy poziom doświadczenia. Po wybraniu odpowiedniej opcji musimy wybrać nowy atut - najlepszy będzie taki, który pasuje do naszego stylu gry. Jako, że moja postać w założeniu ma walczyć przy użyciu broni palnej wybrałem zdolność Ekspert strzelecki. Wyskrobek jest postacią, która również korzysta z pistoletów, stąd wybrałem dla niego ten sam atut.

Czas na ostatnie zadanie, po ukończeniu którego opuścimy Maine Avenue - Maine Ave - Akt pierwszy - Omerta: Miasto Gangsterów - poradnik do gry

Czas na ostatnie zadanie, po ukończeniu którego opuścimy Maine Avenue. Musimy zebrać 1000$ korzystając ze zdobytych uprzednio umiejętności. Nakazujemy Wyskrobkowi dokonywać napadów na browary a samemu powinniśmy zając się sprzedażą łupów. Gdy mamy chwilę wolnego czasu możemy pokusić się o zabawę w handlarza: w tym celu korzystając ze zleceń będziemy musieli kupować towary po niskich cenach a następnie sprzedawać je chętnym. 1000$ nie jest dużą ilością gotówki i najpóźniej po upłynięciu jednego dnia czasu gry powinniśmy dysponować wymaganą sumą.

Kryjówka, będąca jednocześnie centrum naszych operacji. - Maine Ave - Akt pierwszy - Omerta: Miasto Gangsterów - poradnik do gry
Ostatnie starcie w Maine Ave jest banalnie proste: wystarczy skupić się na eliminowaniu kolejnych opryszków a zwycięstwo będziemy mieli w garści.

Zanim opuścimy Maine Avenue czeka nas ostatnie wyzwanie. Opryszkowie, którzy niedawno porwali Wyskrobka przyszli się zemścić, więc ponownie będziemy musieli rozegrać starcie. Tym razem przeciwnik ma przewagę liczebną, lecz nie jest dobrze przygotowany do starcia. Wystarczy, że ukryjemy się w startowym pomieszczeniu i poczekamy na wroga - jak tylko znajdzie się w naszym zasięgu koncentrujemy ogień na jednym bandziorze a jak padnie atakujemy kolejnego. Po pokonaniu trzech wrogów misja zakończy się sukcesem a my będziemy mogli wybrać następną dzielnicę miasta.

pobierz poradnik

Aby pobrać poradnik do gry
Omerta: Miasto Gangsterów

wyślij SMS o treści GOL na numer 77464

i wpisz poniżej kod, który otrzymasz w zwrotnym SMS.

Koszt poradnika to 8,61 zł

Omerta: Miasto Gangsterów

zobacz więcej informacji o grze
Omerta: Miasto Gangsterów

Wszystkie dostępne tu poradniki są bezpłatnie do pobrania dla posiadaczy abonamentów MayClub.

Poradniki do gier strategicznych

Strategiczne