poradniki i solucje do gier
poradniki i solucje do gierod A do Zpomoc i reklamacjeregulamin usługi

Poradnik XCOM: Enemy Unknown

Poradnik do gry XCOM: Enemy Unknown to zestawienie najważniejszych informacji dotyczących gry. Zawiera między innymi dokładny opis mechaniki walki, wszystkich kwestii związanych z bazą, klas postaci oraz ich rozwoju, a także taktyk walki z obcymi.

poradnik, solucja do gry w zawiera 91 stron i 165 ilustracji, rozmiar pliku to 7,8 MB

Jak strzelać, żeby trafić?

XCOM: Enemy Unknown oferuje bardzo prosty i przejrzysty system walki. W większości wypadków szansa na trafienie przeciwnika znajdującego się na średnim dystansie w otwartym terenie będzie równa statystyce Offense (klawisz F1 podczas walki) komandosa. Jednak rozgrywka, w której każdy wojak trafia zawsze w cel z taką samą częstotliwością nie byłaby pasjonująca, stąd w grze istnieją pewnego rodzaju modyfikatory, które zwiększają bądź zmniejszają celność naszych podopiecznych.

77% szans na trafienie - to jest prawdopodobnie ostatnia tura dla kosmity. - Jak strzelać, żeby trafić? - Turowy system walki - XCOM: Enemy Unknown - poradnik do gry
77% szans na trafienie - to jest prawdopodobnie ostatnia tura dla kosmity.

Pierwszym i najważniejszym modyfikatorem jest osłona (cover). Istnieją trzy stany w jakich może znajdować się komandos bądź obcy: w otwartym terenie, za lekką osłoną oraz za ciężką osłoną. Jak zostało to wcześniej wspomniane, szansa na trafienie celu w otwartym terenie równa jest statystyce Offense. Osłona natomiast zmniejsza tę szansę zależnie od jej jakości: samochody osobowe, doniczki, niskie murki - czyli lekka osłona zmniejsza szansę na trafienie ukrytej za nią postaci o 20%. Ciężka osłona (wysokie ściany, narożniki, samochody ciężarowe) jest jeszcze skuteczniejsza - szansa na trafienie wroga ukrytego za nią spada o 40%. Aby sprawdzić, co wpływa na naszą celność wystarczy przycisnąć klawisz F1 podczas celowania do obcego.

Podsumowanie (klawisz F1) szansy na trafienie z poprzedniego obrazka. - Jak strzelać, żeby trafić? - Turowy system walki - XCOM: Enemy Unknown - poradnik do gry
Podsumowanie (klawisz F1) szansy na trafienie z poprzedniego obrazka.

W celu skorzystania z ochrony gwarantowanej przez przeszkodę terenową wystarczy wykorzystać jedną akcję, aby ustawić komandosa bezpośrednio za nią. Pojawiająca się połowa lub cała tarcza oznacza kolejno słabszą bądź lepszą osłonę jaką otrzyma stojący na danej pozycji żołnierz. Komandos nie stykający się bezpośrednio z osłoną liczy się jako znajdujący się w otwartym terenie!

Przykład ustawiania się za przeszkodami terenowymi: widoczna ciężka i lekka osłona. - Jak strzelać, żeby trafić? - Turowy system walki - XCOM: Enemy Unknown - poradnik do gry
Przykład ustawiania się za przeszkodami terenowymi: widoczna ciężka i lekka osłona.

Skuteczność ukrywania się można zwiększyć używając manewru Hunker Down. Wykonujący go komandos nie będzie mógł zrobić nic innego w danej turze, lecz dzięki temu podwoi otrzymywany za ukrywanie się bonus: lekka osłona zmniejszy celność ostrzału przeciwnika o 40%, ciężka zaś o 80%. Oznacza to, że praktycznie wszystkie strzały spudłują. Manewr Hunker Down jest świetnym pomysłem, gdy nasz komandos napotka przeważające siły wroga i nie będzie miał możliwości wycofać się - dzięki temu istnieje duża szansa, że przeżyje do następnej tury i doczeka się odsieczy.

Komandos wykonujący manewr Hunker Down podwaja skuteczność pobliskiej osłony i dostajeje odporność na trafienia krytyczne! - Jak strzelać, żeby trafić? - Turowy system walki - XCOM: Enemy Unknown - poradnik do gry
Komandos wykonujący manewr Hunker Down podwaja skuteczność pobliskiej osłony i dostajeje odporność na trafienia krytyczne!

Problemy zaczynają się, gdy to obcy ukrywa za rogiem budynku bądź wrakiem samochodu i prowadzi celny ostrzał, a nasi żołnierze nie są w stanie go trafić. Istnieje kilka metod pozwalających dopaść takiego przeciwnika, przy czym najczęściej używaną jest flankowanie. Jeśli zajdziemy obcego od boku w taki sposób, że osłona za którą jest on ukryty nie będzie stała nam na drodze, dany żołnierz będzie mógł oddać czysty strzał. O dogodnej pozycji strzeleckiej poinformuje nas żółty kolor ikony tarczy nad kosmitą, jak również żółty kolor ikonki-główki.

Żółta tarcza i ikonka-główka: cel jest oflankowany i nie otrzymuje bonusów pochodzących od osłony. - Jak strzelać, żeby trafić? - Turowy system walki - XCOM: Enemy Unknown - poradnik do gry
Żółta tarcza i ikonka-główka: cel jest oflankowany i nie otrzymuje bonusów pochodzących od osłony.

Pomimo, że osłona jest najczęściej występującym modyfikatorem szans na trafienie, nie jest ona jedynym czynnikiem wpływającym na celność naszych strzałów. Kolejnym ważnym czynnikiem, zależnym od używanej aktualnie broni jest odległość od nieprzyjaciela. Strzelby błyskawicznie tracą na celności wraz ze wzrostem dystansu, natomiast w przypadku karabinów snajperskich sytuacja jest odwrotna - cel znajdujący się blisko snajpera będzie trudniejszy do trafienia niż ten w oddali. Karabinki oraz karabiny maszynowe są pod tym względem najbardziej uniwersalne, gdyż ostrzał celów będących w zasięgu wzroku nie zmniejsza szansy na trafienie. Oprócz tego w przypadku dwóch powyższych typów uzbrojenia oraz strzelb, zmniejszenie dystansu poprawia ich celność - stojąc pole obok kosmity mamy prawie gwarantowane trafienie.

100% szans na trafienie - ten kosmita jest już martwy. - Jak strzelać, żeby trafić? - Turowy system walki - XCOM: Enemy Unknown - poradnik do gry
100% szans na trafienie - ten kosmita jest już martwy.

Równie ważna co odległość jest wysokość, na jakiej znajduje się nasz żołnierz. Atakując obcego z góry otrzymujemy bonus +20% do szansy na trafienie, stąd też o ile jest to możliwe powinniśmy zawsze próbować wspiąć się na pobliski dach - jeszcze lepiej, jeśli umieścimy tam snajpera: dzięki temu prawie zawsze trafi on do celu.

Kolejne trzy współczynniki zmniejszające celność naszych wojaków to: strzelanie podczas trybu overwatch (-10%), do biegnącego (dashing) celu (-20%) oraz do przeciwnika, który unosi się w powietrzu (-20%). Latające pancerze bądź sprint są w stanie zwiększyć przeżywalność naszych wojaków - kumulujące się minusy do celności pozwolą nam przebiec nawet obok przeciwnika, który obstawia dany teren.

Pozostałe modyfikatory związane są bezpośrednio z używanym ekwipunkiem i umiejętnościami naszych żołnierzy. S.C.O.P.E., karabinki laserowe i plazmowe czy też zdolności takie jak Tactical Sense lub Damn Good Ground zwiększają obronę naszych podopiecznych. Część z nich zostanie opisana w następnych rozdziałach poradnika.

Ekwipunek również może wpływać na celność naszych żołnierzy. - Jak strzelać, żeby trafić? - Turowy system walki - XCOM: Enemy Unknown - poradnik do gry
Ekwipunek również może wpływać na celność naszych żołnierzy.

Obrażenia i trafienia krytyczne

Trafienie w cel powoduje, że traci on pewną liczbę punktów życia. Ilość zadanych obrażeń zależy od użytej broni i pomimo, że jest w pewnym stopniu losowa, mieści się w ściśle określonym zakresie.

Strzał zada maksymalnie 7 punktów obrażeń chyba, że... - Obrażenia i trafienia krytyczne - Turowy system walki - XCOM: Enemy Unknown - poradnik do gry
Strzał zada maksymalnie 7 punktów obrażeń chyba, że...

Czasami patrząc na ilość punktów życia, jaką posiadają niektórzy przeciwnicy (np. Muton lub Chryssalid) możemy się zastanawiać, w jaki sposób możemy ich zabić, zanim dopadną oni naszych żołnierzy. Jednak i w tym przypadku gra oferuje mechanizm, który ułatwia nam walkę z najsilniejszymi obcymi. Niektóre celnie oddane strzały są w stanie trafić w czuły punkt przeciwnika a tym samym zadać znacznie większe obrażenia niż podaje nam gra - są to tzw. trafienia krytyczne. Podczas oddawania strzału zostajemy poinformowani, jaka jest ogólna szansa na wykonanie skuteczniejszego ataku, zaś po naciśnięciu klawisza F1 dowiemy się, co dokładnie wpływa na niego.

Klawisz F1 daje nam również informacje o możliwości trafienia krytycznego. - Obrażenia i trafienia krytyczne - Turowy system walki - XCOM: Enemy Unknown - poradnik do gry
Klawisz F1 daje nam również informacje o możliwości trafienia krytycznego.

Podobnie jak w przypadku strzelania do przeciwnika, tak samo tutaj istnieje kilka modyfikatorów, które mogą zwiększyć, zmniejszyć lub całkowicie zniwelować możliwość trafienia krytycznego. Jeden z nich pochodzi od używanego aktualnie typu broni - to właśnie jej wybór decyduje o tym, czy i jak często nasza postać będzie w stanie zadać bonusowe obrażenia. Karabiny snajperskie posiadają podstawowo 25% szans na trafienie krytyczne, strzelby 20% a karabinki 10%. Pistolety oraz karabiny maszynowe mają natomiast bazowo 0% szans na zadanie dodatkowych obrażeń, stąd używając ich konieczne jest wykorzystywanie innych modyfikatorów.

Karabiny maszynowe nie są w stanie zadać trafień krytycznych bez dodatkowych modyfikatorów. - Obrażenia i trafienia krytyczne - Turowy system walki - XCOM: Enemy Unknown - poradnik do gry
Karabiny maszynowe nie są w stanie zadać trafień krytycznych bez dodatkowych modyfikatorów.

Najważniejszym modyfikatorem, jaki będziemy starali się uzyskać w prawie każdej sytuacji jest bonus za strzelanie do oflankowanego bądź znajdującego się na otwartym terenie przeciwnika. Wynosi on aż 50% - oznacza to, że co drugi oddany strzał będzie w stanie zadać znacznie większe obrażenia! Co ważniejsze, można go połączyć z pozostałymi bonusami, stąd snajper strzelający w przeciwnika znajdującego się w otwartym terenie posiada aż 75% szans na trafienie krytyczne - tylko najpotężniejsi obcy doczekają się swojej tury.

Snajper + Laser Sniper Rifle + Headshot = martwy obcy. - Obrażenia i trafienia krytyczne - Turowy system walki - XCOM: Enemy Unknown - poradnik do gry
Snajper + Laser Sniper Rifle + Headshot = martwy obcy.

Tak samo jak podczas celowania, tak również podczas wyliczania szansy na trafienie krytyczne istnieją pewne umiejętności zwiększające zarówno ich częstotliwość jak i ilość dodatkowych obrażeń. Dokładniejsze informacje znajdują się przy opisie poszczególnych klas żołnierzy.

Baza XCOM w całej okazałości. - Baza - XCOM: Enemy Unknown - poradnik do gry
Baza XCOM w całej okazałości.

Po wygraniu pierwszego starcia z obcymi, nasi żołnierze zostaną przetransportowani do założonej na uprzednio wybranym przez nas kontynencie bazy. Przed naszymi oczami ukażą się podziemne instalacje wchodzące w skład głównej siedziby wojsk XCOM, zaś głębiej pusty teren możliwy do zagospodarowania. To właśnie w tym miejscu spędzimy dużą część czasu poświęconego na grę, rozbudowując kompleks, wynajdując nowe technologie, wytwarzając coraz to lepszą broń czy też szkoląc naszych komandosów. Poniżej omówione zostaną wszystkie elementy wchodzące w skład w pełni funkcjonalnej bazy XCOM.

pobierz poradnik

Aby pobrać poradnik do gry
XCOM: Enemy Unknown

wyślij SMS o treści GOL na numer 77464

i wpisz poniżej kod, który otrzymasz w zwrotnym SMS.

Koszt poradnika to 8.61 zł

XCOM: Enemy Unknown

zobacz więcej informacji o grze
XCOM: Enemy Unknown

Wszystkie dostępne tu poradniki są bezpłatnie do pobrania dla posiadaczy abonamentów MayClub.

Poradniki do gier strategicznych

Strategiczne
© 2000-2017 GRY-OnLine S.A.regulaminkontakt i pomocgry onlinegame guides