poradniki i solucje do gier
poradniki i solucje do gierod A do Zpomoc i reklamacjeregulamin usługi

Poradnik World of Tanks

Poradnik do WOT-a to porady, tipsy i taktyki na mapy - dobry czołgista to czołgista, który wie, co to hulldown, sidescrap, gold, zna dobre mody i wie, że premium wcale nie musi być p2w. Nie wystarczy IS-3 - sprawdź nasze czołgi i ich recenzje.

poradnik, solucja do gry w zawiera 462 stron i 334 ilustracji, rozmiar pliku to 28,8 MB

Informacje ogólne

Nazwa - Pz. Kpfw. VIB Tiger II - World of Tanks - poradnik do gry

Nazwa

PzKpwf VI B Tiger II

Typ

Czołg Ciężki

Poziom

VIII

Uzbrojenie

10,5cm KwK 46 L/68: penetracja 225mm; obrażenia 320

Pancerz

Kadłub: 150mm/80mm/80mm, wieża: 185mm/80mm/80mm

Wytrzymałość

1600 punktów życia

Mobilność

Prędkość maksymalna: 38km/h, silnik: 700KM

PzKpwf VIB Tiger II, zwany też Tygrysem Królewskim, King Tiger bądź po prostu KT jest jednym z najczęściej używanych w grze czołgów ósmego poziomu. Pojazd ten jest naturalnym następcą PzKpwf VI Tiger, lecz w większości wypadków pozbawionym jego wad. Tak samo jak poprzednik posiada jedno z najlepszych dział na swoim poziomie, jest bardzo celny i posiada dużą liczbę punktów życia. W przeciwieństwie do Tygrysa, Tygrys Królewski został doskonale opancerzony zarówno na wieży jak i kadłubie, zaś jego płyta frontalna nie jest ustawiona pionowo, lecz pod kątem, co jeszcze bardziej zwiększa jego już imponujący pancerz. Czołg ten doskonale spisuje się jako snajper: dzięki dużej penetracji działa 10,5cm KwK 46 L/68 jest w stanie bez większych problemów przebić każdy czołg ósmego poziomu jak również poważnie zagrozić czołgom dziewiątego a nawet najwyższego, dziesiątego poziomu. Dzięki wzmocnionemu przedniemu pancerzowi jest on w stanie walczyć na krótkim dystansie i prowadzić natarcie w miastach i pomiędzy ruinami. Dodatkowo, pomimo małej prędkości maksymalnej, Tygrys Królewski jest zadziwiająco zwrotny, stąd może dosyć łatwo chronić swoje boki i tył przed czołgami średnimi.

Rozwój, sprzęt, załoga

Czołg posiada kilka ścieżek rozwoju. Możemy pokusić się o szybkie wynalezienie działa 10,5cm KwK 46 L/68, co da nam dostęp do olbrzymiej siły ognia, ale pozostawi nas wrażliwych na ataki na krótkim dystansie. Druga możliwość, to pozostanie przy skutecznej 8,8cm KwK 43 L/71 i wynalezienie nowego zawieszenia i odpornej wieży - dzięki temu czołgi niższego poziomu nie będą w stanie jej regularnie przebijać, ale ucierpi na tym nasza siła ognia. Ten wybór pomiędzy wytrzymałością a siłą ognia zdefiniuje naszą rolę na polu bitwy na kilkadziesiąt następnych walk, aż do czasu wynalezienia wszystkich modułów.

Sprzęt preferowany: mechanizm dosyłający, stabilizator pionowy, ulepszona wentylacja.

Sprzęt opcjonalny: lorneta polowa, skrzynka z narzędziami, siatka kamuflażowa, ulepszony system naprowadzania

Umiejętności i atuty: szósty zmysł dla dowódcy, naprawa dla reszty czołgistów. Następnie towarzysze broni dla całej załogi. Warto zastanowić się nad zdolnością czystość i porządek dla kierowcy oraz bezpieczne magazynowanie dla ładowniczego.

Słabe punkty

Front PzKpwf VIB Tiger II jest bardzo odporny na uszkodzenia - Pz. Kpfw. VIB Tiger II - World of Tanks - poradnik do gry

Front PzKpwf VIB Tiger II jest bardzo odporny na uszkodzenia. Gdy przeciwnik ustawia go pod skosem górna płyta staje się prawie niezniszczalna, dolna płyta zaś będzie często odbijała strzały. W tej sytuacji o wiele łatwiej będzie przebić front wieży przeciwnika, ewentualnie można też celować w kopułę dowódcy. Gdy Tygrys Królewski jest ustawiony do nas pod kątem prostym powinniśmy zawsze celować w dolną płytę: większość strzałów z dział o minimum 175mm penetracji przy odległości 50 do 100m powinna ją przebić. Dodatkowo każdy pocisk, który przebije pancerz przedni ma dużą szansę na podpalenie przeciwnika. Atakując Tygrysa Królewskiego z flanki bądź od tyłu nie będzie większych problemów ze spenetrowaniem chroniącej go stali. Celując poniżej wieży możemy uszkodzić magazyn amunicyjny, zaś celując w tylną część pojazdu - silnik. Boki wieży są bardzo łatwe do przebicia; trafienia mogą zranić załogantów.

Jak grać...

...jako kierowca PzKpwf VI B Tiger II?

Jeśli jesteśmy na szczycie listy graczy, cały ciężar walki spoczywa na naszych ramionach. Nasz czołg, jako jeden z najbardziej opancerzonych, powinien prowadzić każde natarcie.

Posiadając najlepsze działo nie wahajmy się strzelać na maksymalny dystans; zazwyczaj nie ma znaczenia gdzie trafimy - pocisk i tak przebije pancerz wroga niższego poziomu.

Walcząc z czołgami niższych poziomów możemy śmiało przytulić się do ich frontu. Jeśli lekko przekrzywimy wieżyczkę, przeciwnik nie będzie w stanie wyrządzić nam żadnej krzywdy.

Walcząc z czołgami tego samego poziomu pamiętajmy o ustawianiu frontu pod kątem. Tygrys Królewski ma zadziwiająco wysoką odporność na strzały i dużo pocisków po prostu odbija się od niego.

Walcząc frontalnie z czołgami wyższych poziomów musimy celować w słabsze punkty ich pancerza. Strzelając z boku jesteśmy w stanie przebić każdą maszynę w grze; warto wykorzystać nasza mobilność i flankować wolniejsze pojazdy.

...przeciwko PzKpwf VI B Tiger II?

W przypadku, gdy nasze działo ma około 240mm lub więcej penetracji, każdy strzał powinien przebić przeciwnika. Jedynie przednia górna płyta ustawiona pod bardzo dużym kątem odbije nasz strzał - w tym przypadku celujemy w dolną przednia płytę.

Wszystkie trafienia przebijające front Tygrysa Królewskiego są w stanie go podpalić. Tak samo trafienia w tył: jest to jedna wielka puszka benzyny czekająca na iskrę.

Gdy walczymy czołgiem tego samego poziomu, musimy koniecznie celować w słabe punkty w pancerzu Tygrysa Królewskiego. Każdy strzał w tym przypadku ma znaczenie.

Jeśli przeciwnik się do nas przytulił, dużo zależy od wieży, którą on posiada. Jeśli Tygrys Królewski ma podstawową wieżę (maksimum 1500 punktów życia) możemy śmiało strzelać w jej front. Gdy jednak posiada ulepszoną (1600 pż), wszystko zależy od naszej armaty: mając powyżej 200mm penetracji możemy przebić jej front, zaś jeśli nasze działo jest słabsze, pozostaje nam celować w kopułę dowódcy.

Jeżdżąc czołgiem niższego poziomu lepiej atakować Tygrysa Królewskiego w kilka osób i próbować go oflankować. Samotny atak na jego bok jest bardzo trudny, gdyż czołg ten jest w stanie bardzo szybko obracać kadłub i wieżę.

Gdy czołg ten jedzie na nas z maksymalną prędkością warto spróbować zerwać mu gąsienice: rozpędzony Tygrys Królewski obróci się do nas bokiem, a następnie stanie w miejscu.

VK 4502 (P) Ausf. A

Informacje ogólne

Nazwa - VK 45.02 (P) Ausf. A - World of Tanks - poradnik do gry

Nazwa

VK 4502 (P) Ausf. A

Typ

Czołg ciężki

Poziom

VIII

Uzbrojenie

10,5cm KwK 45 L/52: penetracja 200mm; obrażenia 320

Pancerz

Kadłub: 120mm/80mm/80mm, wieża: 185mm/80mm/80mm

Wytrzymałość

1570 punktów życia

Mobilność

Prędkość maksymalna: 38km/h, silnik: 840KM

Rola

Snajper, czołg wsparcia

VK 4502 (P) Ausf. A jest wyjątkowym czołgiem ciężkim wśród niemieckich pojazdów. W przeciwieństwie do kolosów, takich jak PzKpwf VIB Tiger II czy PzKpwf VI Tiger (P) jest on dosyć szybką, lecz słabiej opancerzoną maszyną. Ze względu na większą mobilność, często wykorzystywany jest nie na głównej linii frontu, ale jako pojazd wsparcia - wzmacniając słabe punkty obrony, prowadząc kontrofensywy oraz flankując wroga, czyli stylem gry przypomina bardzo duży czołg średni. Oczywiście pomimo tego, że jest słabiej opancerzony oraz uzbrojony niż jego odpowiednik - Tygrys Królewski - czołg ten w sprzyjających warunkach może również prowadzić natarcie oraz walczyć frontalnie. Jednak nie można przeceniać wartości jego pancerza: różnica 30mm w grubości przedniej górnej płyty powoduje, że najsilniejsze działa ósmego poziomu są w stanie ją przebić nawet gdy jest ustawiona pod lekkim kątem. Oprócz cech charakterystycznych dla czołgów niemieckich, pojazd ten odziedziczył kilka elementów po PzKpwf VI Tiger (P): wysuniętą do przodu wieżę ułatwiającą walkę w terenie zabudowanym oraz wysoką sylwetkę, przez którą łatwiej go trafić.

Rozwój, sprzęt, załoga

Jako, że dostępne dla VK 4502 (P) Ausf. A działo 8,8cm KwK 43 L/71 jest bardzo zbliżone osiągami do 10,5cm KwK 45 L/52, wynalezienie nowej broni możemy odłożyć na później. W pierwszej kolejności najlepiej jest odkryć najlepszy silnik Porsche Deutz Typ 180/2, następnie zawieszenie, wieżę a na końcu nową armatę.

  • Sprzęt preferowany: mechanizm dosyłający, stabilizator pionowy, ulepszona wentylacja.
  • Sprzęt opcjonalny: skrzynka z narzędziami, ulepszony system naprowadzania
  • Umiejętności i atuty: szósty zmysł dla dowódcy, naprawa dla reszty czołgistów. Następnie towarzysze broni dla całej załogi.

Słabe punkty

Podobnie jak w przypadku PzKpwf VIB Tiger II, atakując VK 4502 (P) Ausf - VK 45.02 (P) Ausf. A - World of Tanks - poradnik do gry

Podobnie jak w przypadku PzKpwf VIB Tiger II, atakując VK 4502 (P) Ausf. A od frontu najlepiej jest celować w dolną płytę. Jeśli jest to niemożliwe (np. przeciwnik jest ukryty za wzgórzem), używając dział większego kalibru możemy próbować przebić górną część pancerza. Gdy przeciwnik jest ustawiony pod kątem przebicie jego frontu jest równie trudne co w przypadku Tygrysa Królewskiego. Tak samo, jak w przypadku wszystkich innych czołgów niemieckich boki i tył VK 4502 (P) Ausf. A są wrażliwe na ostrzał, trafienie w tylną część kadłuba pozwala uszkodzić silnik i podpalić oponenta zaś trafienie poniżej wieży może uszkodzić magazyn amunicyjny. Wieża jest identyczna jak w przypadku Tygrysa Królewskiego: średnio odporny front i bardzo słabe boki.

Jak grać...

...jako kierowca VK 4502 (P) Ausf. A?

  • W początkowej fazie gry obserwujemy rozłożenie sił na mapie i bronimy artylerii przed wrogimi zwiadowcami.
  • Jako czołg wsparcia reagujemy na zmiany na linii frontu, wspomagając słabsze jej fragmenty.
  • W walce na krótkim dystansie ustawiamy się pod lekkim skosem do przeciwnika, zwiększając efektywny pancerz naszej przedniej płyty.
  • Nasze działo jest prawie identyczne jak armaty dostępne dla czołgów siódmego poziomu, stąd musimy często celować w słabsze punkty w pancerzu przeciwnika.
  • Walcząc z czołgami wyższych poziomów wykorzystujemy naszą mobilność w celu oflankowania ich i zaatakowania cieńszego pancerza bocznego bądź tylnego.
  • Walcząc z przeciwnikami niższych poziomów możemy śmiało walczyć w zwarciu, czołg ten jest wystarczająco odporny na ostrzał z dział o małej penetracji.

...przeciwko VK 4502 (P) Ausf. A?

  • Nie warto marnować amunicji na strzelanie w przeciwnika ustawionego pod skosem, chyba że dysponujemy armatą o penetracji większej niż 225mm
  • Jeśli przeciwnik stara się nas oflankować możemy łatwo zatrzymać go w miejscu celując w jego gąsienice: rezultatem takiego trafienia często jest obrócenie pojazdu wroga bokiem do nas.
  • Pomimo, że jest to dosyć szybki pojazd, czołgi średnie nadal są szybsze od niego. Wykorzystajmy przewagę do oflankowania VK 4502 (P) Ausf. A i ostrzału jego wrażliwych boków.
  • Artyleria uwielbia celować w ten pojazd. Jeśli dodatkowo go unieruchomimy, szybko zamieni się on w płonący wrak.

Informacje ogólne

Nazwa - E-75 - World of Tanks - poradnik do gry

Nazwa

E-75

Typ

Czołg Ciężki

Poziom

IX

Uzbrojenie

12,8cm KwK 44 L/55: penetracja 246mm; obrażenia 490

Pancerz

Kadłub: 160mm/120mm/120mm, wieża: 252mm/160mm/160mm

Wytrzymałość

1920 punktów życia

Mobilność

Prędkość maksymalna: 40km/h, silnik: 900KM

E-75 to ucieleśnienie wszystkiego, co jest charakterystyczne dla niemieckich czołgów: jest powolny, ciężko opancerzony, dysponuje imponującą siłą ognia i olbrzymią pulą punktów życia. Pojazd ten jest koszmarem dla wszystkich maszyn niższego poziomu, gdyż praktycznie żadne z dostępnych dla nich dział nie może go uszkodzić. Walcząc z przeciwnikami tego samego lub wyższego poziomu jest w stanie utrzymać pozycję i często zmusić wroga do przerwania ataku bądź wycofania się z bronionych pozycji. Jako następca czołgu PzKpwf VIB Tiger II, E-75 odziedziczył po nim styl gry: doświadczony kierowca Tygrysa Królewskiego doskonale poradzi sobie z prowadzeniem nowej maszyny, gdyż korzysta ona z tych samych taktyk i manewrów.

Rozwój, sprzęt, załoga

E-75 w podstawowej konfiguracji może pochwalić się doskonałym pancerzem kadłuba i solidną armatą 10,5cm KwK 46 L/68. Największą wadą nowego czołgu jest słaby silnik: Maybach HL 234 jest niewystarczający, aby wprawić 87 tonową maszynę w ruch, stąd też istnieje kilka ścieżek rozwoju tego czołgu. Dla graczy, którym nie przeszkadza ślamazarność E-75 na podstawowym silniku, lecz brakuje im większej siły ognia polecam skupić się na wynalezieniu nowego działa, czyli: zawieszeniu, nowej wieży i armacie. Jeśli jednak czujemy się pewnie posiadając 10,5cm KwK 46 L/68 a brakuje nam mobilności jako pierwszy powinniśmy odkryć silnik Maybach HL 295 Ausf. A, a następnie podążyć podaną wcześniej ścieżką. Wynalezienie silnika jest również dobrym pomysłem, jeśli zamierzamy kupić czołg średni E-50, gdyż obie maszyny wykorzystują tą samą jednostkę napędową.

Sprzęt preferowany: mechanizm dosyłający, stabilizator pionowy, ulepszona wentylacja.

Sprzęt opcjonalny: skrzynka z narzędziami, ulepszony system naprowadzania

Umiejętności i atuty: szósty zmysł dla dowódcy, naprawa dla reszty czołgistów. Następnie towarzysze broni dla całej załogi.

Słabe punkty

Nie tylko E-75 jest jednym z najsilniej opancerzonych czołgów w grze, lecz także jego front nie posiada wyraźnych słabych punktów - E-75 - World of Tanks - poradnik do gry

Nie tylko E-75 jest jednym z najsilniej opancerzonych czołgów w grze, lecz także jego front nie posiada wyraźnych słabych punktów. Górna przednia płyta jest najodporniejszym elementem czołgu - jedynie działa o największej penetracji (270mm i wyżej) strzelając pod kątem prostym są w stanie ją od czasu do czasu przebić. Po ustawieniu czołgu pod kątem płyta ta staje się prawie, że niezniszczalna. Opancerzenie frontalne wieży jest również jednym z najlepszych dostępnych w grze - potrafi odbić pociski prawie wszystkich kalibrów. Jedynym słabszym punktem na przedzie E-75 jest jego dolna płyta i przy sprzyjających warunkach można ją przebić nawet armatami z 200mm penetracji. W większości wypadków jednak nasze działo musi posiadać możliwość przebicia przynajmniej 225mm stali, aby można było w miarę regularnie penetrować na dystansie 50 do 100 metrów. W przypadku E-75 trzeba uważać na jego próby przytulenia się do nas frontem, gdyż na krótkich dystansach efektywna grubość jego dolnej płyty rośnie. W przypadku gdy już dojdzie do kontaktu jedyną możliwością uszkodzenia kolosa jest ostrzał jego kopuły dowódcy.

Po przedostaniu się na flankę E-75 trafiamy na pancerz 120mm, który możemy przebić większością dział dostępnych na pojazdach siódmego poziomu. Boczne opancerzenie wieży jest znacznie wyższe i częściowo zaokrąglone, stąd potrafi czasami odbić strzały większych kalibrów. Tak jak pozostałe niemieckie czołgi ciężkie E-75 posiada magazyn amunicyjny umieszczony pod wieżą, a przebicie jego dolnej przedniej płyty oraz ataki na tył kadłuba mogą go podpalić.

Jak grać...

...jako kierowca E-75?

Zależnie od terenu w jakim przyszło nam walczyć możemy zarówno atakować cele z daleka jak i walczyć w zwarciu: jako snajper mamy do dyspozycji celną armatę i świetne opancerzenie, podczas starć na krótkim dystansie do dwóch powyższych zalet możemy dodać jeszcze dużą liczbę punktów życia.

Czołg ten doskonale sprawdza się w blokowaniu ciasnych przejść - jeśli schowamy się przed ostrzałem artylerii i ustawimy czołg pod lekkim kątem jedyną możliwością na zepchnięcie nas z naszej pozycji będzie ryzykowny atak kilkoma pojazdami.

Ze względu na słabą mobilność powinniśmy reagować na zmieniającą się sytuację na polu walki z należytym wyprzedzeniem, aby zdążyć przechwycić czołgi przeciwnika. Musimy również uważać na czołgi średnie, które łatwo mogą nas oflankować. Warto, aby zawsze wspierał nas drugi pojazd.

Walcząc z czołgami niższych poziomów musimy tylko uważać na ataki z flanki, stąd możemy grać bardzo agresywnie i dosłownie wypchnąć wroga z jego defensywnej pozycji.

Walcząc z czołgami wyższych poziomów będziemy musieli ostrzeliwać ich słabe punkty. Pomimo, że 12,8cm KwK 44 L/55 jest bardzo dobrą armatą, czołgi takie jak T110E5, Maus czy nawet wrogi E-75 są w większości przypadków odporne na trafienia z niej.

W przypadku, gdy przeciwnik ma dużą przewagę można zastosować taktykę czołgów amerykańskich: chowanie kadłuba za przeszkodami terenowymi. W ten sposób można zatrzymać o wiele silniejszego wroga.

...przeciwko E-75?

O ile to możliwe, nie próbujemy wymieniać się z nim frontalnie strzał za strzał. E-75 ma na tyle dobry pancerz i na tyle dużo punktów życia, że wygra większość takich pojedynków.

Posiadając w drużynie działa samobieżne, warto nakierować je na naszego przeciwnika i "zmiękczyć go" przed przystąpieniem do szturmu. Wybuchy pocisków artyleryjskich często ranią załogę i uszkadzają moduły E-75.

Jeśli jest to tylko możliwe, flankujemy go. E-75 jest na tyle wolny, że ma problemy z mniejszymi czołgami, które atakują jego boki lub tył.

Ostatecznie możemy spróbować zerwać gąsienice poruszającego się czołgu. Przy odrobinie szczęścia bezwładność sprawi, że przeciwnik ustawi się do nas bokiem.

pobierz poradnik

Aby pobrać poradnik do gry
World of Tanks

wyślij SMS o treści GOL na numer 77464

i wpisz poniżej kod, który otrzymasz w zwrotnym SMS.

Koszt poradnika to 8,61 zł

World of Tanks

zobacz więcej informacji o grze
World of Tanks

Wszystkie dostępne tu poradniki są bezpłatnie do pobrania dla posiadaczy abonamentów MayClub.

Poradniki do pozostałych kategorii gier

Pozostałe