poradniki i solucje do gier
poradniki i solucje do gierod A do Zpomoc i reklamacjeregulamin usługi

Poradnik Crusader Kings II: Mroczne Wieki (Crusader Kings II)

Poradnik do gry Crusader Kings II: Mroczne Wieki zawiera opis wszystkich zasad gry, liczne porady dotyczące każdego elementu tego tytułu, szereg tabel z istotnymi dla gracza informacjami, a także objaśnienia wszelkich niuansów rozgrywki.

poradnik, solucja do gry w zawiera 199 stron i 203 ilustracji, rozmiar pliku to 26,4 MB

Pryncypat (Gavelkind)

Pryncypat to najpowszechniejsza ze wszystkich zasad dziedziczenia - zakłada ona, że wszyscy synowie otrzymują pewną część ziemi ojca, przy czym najstarszy z nich ma prawo zwierzchnie nad pozostałymi (np. pierworodny zostaje królem, a jego młodsi bracia - książętami dzielnicowymi). Jest to ustrój znacznie wygodniejszy od senioratu czy elekcji, ustępujący jednak opłacalnością primogeniturze. Podstawowym problemem jest tu oczywiście wielkość rodziny - im więcej męskich potomków, tym bardziej rozczłonkowane królestwo. Aby zapobiec rozdziałowi majątku, należy dbać o prawidłowy rozwój rodu (patrz akapit Ród: Podstawy). Pewnym plusem pryncypatu jest natomiast to, że władca podlegający temu prawu może posiadać o 30% większą ilość włości, a ponad to nie otrzymuje kar do prestiżu za synów pozbawionych ziemi.

1. Zaprosić trzeciorzędnego księcia Chorwacji na dwór. 2. Zaaranżować ślub matrylinearny między nim a własną córką. 3. Zabić starszych braci księcia a następnie jego ojca. 4. Grać jako dziecko księcia i księżniczki, czyli król Chorwacji. - Pryncypat (Gavelkind) - Ród i Dziedziczenie - Crusader Kings II - poradnik do gry
1. Zaprosić trzeciorzędnego księcia Chorwacji na dwór. 2. Zaaranżować ślub matrylinearny między nim a własną córką. 3. Zabić starszych braci księcia a następnie jego ojca. 4. Grać jako dziecko księcia i księżniczki, czyli król Chorwacji.

Pryncypat nie stanowi żadnego problemu dla graczy pragnących przejąć władzę w państwie za pomocą mariaży - należy postępować tak samo, jak w przypadku primogenitury (screen powyżej). Po zdobyciu korony warto jak najszybciej umocnić stanowisko rodu - najlepiej poprzez zmianę ustroju na bardziej komfortowy.

Wymagania: brak.

Sukcesja męska (Agnatic Succession)

Prawo, wedle którego tylko mężczyźni mogą dziedziczyć. Jest to zdecydowanie najwygodniejsza ze wszystkich opcji, zabezpiecza bowiem królestwo przed obcymi knowaniami. Nietrudno zauważyć, że państwo z tego typu ustrojem nie może przejść pod cudze władanie dzięki mariażom - chyba że sam gracz będzie sobie tego życzył i zezwoli na ślub matrylinearny (co jest straszną głupotą).

Męska preferencja sukcesji sprawdza się równie dobrze we wszystkich ustrojach. - Sukcesja męska, żeńska, równorzędna - Ród i Dziedziczenie - Crusader Kings II - poradnik do gry
Męska preferencja sukcesji sprawdza się równie dobrze we wszystkich ustrojach.

Największą wadą sukcesji tego typu jest ogromne ryzyko, jakie jej towarzyszy. Jeśli zginą wszyscy męscy przedstawiciele rodu, cała familia straci prawa do królestwa w którym obowiązuje agnatic succesion. Należy więc być bardzo uważnym i zawsze posiadać przynajmniej dwóch męskich potomków (patrz: Ród: Podstawy).

Sukcesja żeńska (Agnatic-Cognatic Succession)

Wedle tego prawa kobiety mogą dziedziczyć tylko w sytuacji, w której nie ma męskich potomków władcy. Jest to najpowszechniejsza preferencja płci, gwarantująca rodzinie bardzo duże bezpieczeństwo, ale ułatwiająca życie spiskowcom pragnącym zagarnąć władzę dla siebie. Dzięki tej zasadzie można dość łatwo zdobyć koronę w państwie - wystarczy wziąć ślub z królewską córką a następnie wymordować jej braci i starsze siostry.

Na półwyspie Iberyjskim kumulowanie władzy dzięki mariażom to banalnie prosta sprawa. - Sukcesja męska, żeńska, równorzędna - Ród i Dziedziczenie - Crusader Kings II - poradnik do gry
Na półwyspie Iberyjskim kumulowanie władzy dzięki mariażom to banalnie prosta sprawa.

Sukcesja równorzędna (Absolute Cognatic Succession)

Zgodnie z tym prawem kobiety dziedziczą tytuły na tych samych prawach, co mężczyźni. Jedynie postaci o baskijskiej kulturze mogą wybrać tę opcję - nie jest to jednak żaden walor, a raczej kula u nogi. Główny problem z zasadą absolute cognatic polega na tym, że niewielu mężczyzn zgadza się na śluby matrylinearne - a więc jedyne opłacalne dla gracza w tym przypadku.

Kobieta-dziedzic to kłopoty i nic więcej. - Sukcesja męska, żeńska, równorzędna - Ród i Dziedziczenie - Crusader Kings II - poradnik do gry
Kobieta-dziedzic to kłopoty i nic więcej.

Szczególnie problematyczna jest sytuacja, w którym królowa jest kobietą - jeśli wzięła zwykły ślub, wszystkie jej dzieci odziedziczą rodowód po ojcu. Jak nietrudno się domyśleć, taka sytuacja może doprowadzić do błyskawicznej klęski w grze. Z drugiej strony jednak, jeśli kieruje się postacią z zewnątrz, taki ustrój może pozwolić na szybkie zdobycie zaszczytów po zaślubieniu córki króla - jest to więc bardzo użyteczne narzędzie ekspansji.

Mariaże

Crusader Kings II oferuje kilka sposobów na sukces. Aby zdobyć zaszczyty i sławę wcale nie trzeba toczyć wojen ani bawić się w ekonomię - równie dobrze można poświęcić się dyplomacji. Nie od dziś wiadomo, że pióro jest mocniejsze od miecza, na co gra jest najlepszym dowodem - łatwiej w niej przejąć wrogie królestwa dzięki uśmiechom i sztyletom, niż walce zbrojnej. Kluczowe jest tutaj zagadnienie mariażu - najlepszego narzędzia ekspansji, jakie kiedykolwiek wymyślono. Aby właściwie z niego korzystać, trzeba jednak znać pewne podstawy.

Każdy ślub trzeba dobrze przemyśleć - papież rzadko zgadza się na rozwody. - Mariaże - Ród i Dziedziczenie - Crusader Kings II - poradnik do gry
Każdy ślub trzeba dobrze przemyśleć - papież rzadko zgadza się na rozwody.

Istnieją trzy rodzaje małżeństw: zwykłe, matrylinearne oraz zaręczyny (betrothal):

Zwykłe - najpowszechniejsze ze wszystkich. Ślub zostaje zawarty pomiędzy dwiema dorosłymi postaciami, a dzieci z tego związku dziedziczą rodowód po ojcu. Jeśli żona posiada jakieś włości, po jej śmierci staną się one własnością rodu męża (chyba że prawo stanowi inaczej).

Matrylinearne - również są zawarte między dorosłymi osobami, ale dzieci dziedziczą wszystkie tytuły po swojej matce. Mężczyźni bardzo rzadko zgadzają się na śluby tego typu, ponieważ nic im one nie dają. Co istotne, po śmierci męża wszystkie należące do niego włości przechodzą na własność rodu żony - znacząco rozsadza to porządek w państwie.

Zaręczyny - to w zasadzie zwykły mariaż, ale zawarty pomiędzy niepełnoletnimi osobami (albo jednym dzieckiem i jednym dorosłym). Pewną zaletą zaręczyn jest to, że stosunkowo łatwo przekonać do nich suwerena - prędzej zgodzi się on na wydanie swojej trzyletniej córeczki, niż dorosłej księżniczki w kwiecie wieku. Innym plusem zaręczyn jest to, że w razie zmiany decyzji można ją jeszcze odwołać - poskutkuje to stratą szacunku w oszukanej rodzinie, ale lepsze to niż rozwód albo morderstwo.

Podczas doboru małżonków można wspomóc się filtrami - najlepiej tymi, które szeregują postaci wedle ich znaczenia (screen powyżej). - Mariaże - Ród i Dziedziczenie - Crusader Kings II - poradnik do gry
Podczas doboru małżonków można wspomóc się filtrami - najlepiej tymi, które szeregują postaci wedle ich znaczenia (screen powyżej).

Mariaż to najprostszy sposób, dzięki któremu postać może zdobyć zaszczyty - dotyczy to jednak nie ziem, ale przede wszystkim tytułów. Jeśli hrabina poślubi króla, natychmiast stanie się queen consort (królową-małżonką), czyli postacią pozbawioną praw do królestwa. Analogicznie: jeśli baron weźmie ślub z królową, wcale nie stanie się królem (tego zaszczytu dostąpi dopiero jego syn), a ledwie królem-małżonkiem (patrz: Słowniczek: Inne tytuły).

Zdobycie tytułu książęcego ma znaczenie o tyle, że ułatwia stosunki dyplomatyczne z innymi postaciami - im wyżej postawiony bohater, tym większym posłuchem się cieszy. Od tytułów ważniejsze są jednak posiadane włości i to głównie o nie tutaj chodzi - planując mariaże należy więc mieć na względzie przede wszystkim to, co posiada dana postać oraz czy daje ona perspektywy na zdobycie większej władzy dla rodu gracza. Istotna jest również kwestia sojuszy - dobry mariaż gwarantuje alians z postaciami pobocznymi (patrz: Dyplomacja: Sojusze). O tym, jak kumulować włości dzięki mariażom, napisano w następnym rozdziale.

pobierz poradnik

Aby pobrać poradnik do gry
Crusader Kings II: Mroczne Wieki

wyślij SMS o treści GOL na numer 77464

i wpisz poniżej kod, który otrzymasz w zwrotnym SMS.

Koszt poradnika to 8.61 zł

Poradnik Crusader Kings II: Mroczne Wieki (Crusader Kings II)

spis treści poradnika do gry Crusader Kings II: Mroczne Wieki dostępnych w pełnej wersji


na pomarańczowo zaznaczono części wyświetlone jako przykładowe

Crusader Kings II poradnik do gry
Informacje Podstawowe
• Cel gry
• Wybór postaci, regionu i okresu
• Wybór postaci, regionu i okresu - Hrabia (Count)
• Wybór postaci, regionu i okresu - Książę dzielnicowy (Duke)
• Wybór postaci, regionu i okresu - Król (King)
• Wybór postaci, regionu i okresu - Kaiser/Basileus
• Zasoby
• Problemy?
Ród i Dziedziczenie
• Rodzina jest najważniejsza
• Dziedziczenie
• Primogenitura (Primogeniture)
• Seniorat (Seniority)
• Elekcja (Feudal elective)
• Pryncypat (Gavelkind)
• Sukcesja męska, żeńska, równorzędna
• Mariaże
• Jak zdobyć tytuł dzięki mariażowi?
• Problemy?
Postacie
• Informacje ogólne o postaciach
• Jak dbać o relacje między postaciami?
• Tytuły honorowe
• Cechy indywidualne - Statystyki
• Cechy indywidualne - Cechy szczególne (Traits)
• Cechy indywidualne - Kariera
• Problemy z postaciami
Ekonomia
• Podstawy ekonomii w grze
• Rozbudowa włości i zwiększenie zysków
• Problemy z ekonomią.
Rada (Council)
• Kanclerz (Chancellor)
• Marszałek (Marshall)
• Zarządca (Steward)
• Szpieg (Spymaster)
• Nadworny kapelan (Court Chaplain)
Prawa
• Podstawy Prawa
• Prawa królewskie
• Prawa ogólne - podstawy
• Prawa ogólne - tabele
• Problemy?
Technologia - Jak to działa?
Militaria
• Jak wypowiedzieć wojnę?
• Armia i walka
• Kampanie wojenne
• Problemy?
Intrygi
• Ambicje i spiski
• Decyzje
• Więźniowie
• Problemy?
Dyplomacja
• Wstęp do dyplomacji
• Wasale i suwereni
• Sojusze
• Skrytobójstwo
• Nauka dzieci
• Indeks opcji dyplomatycznych
Religia
• Podstawy Religii
• Inwestytura
• Krucjata
• Antypapież
• Problemy?
Słowniczek
• Tytuły ziemskie
• Inne tytuły
Droga na szczyt
• Hrabia
• Książe dzielnicowy
• Król
• Cesarz
Oficjalne scenariusze
• Stamford Bridge
• Wilhelm Zdobywca
• Trzecia krucjata
• Wojna stuletnia
Crusader Kings II: Mroczne Wieki

zobacz więcej informacji o grze
Crusader Kings II: Mroczne Wieki

Wszystkie dostępne tu poradniki są bezpłatnie do pobrania dla posiadaczy abonamentów MayClub.

Poradniki do gier strategicznych

Strategiczne
© 2000-2014 GRY-OnLine S.A.regulaminkontakt i pomocgry onlinegame guides