poradniki i solucje do gier
poradniki i solucje do gierod A do Zpomoc i reklamacjeregulamin usługi

Poradnik Rig'n'Roll: Tirowiec (Rig'n'Roll)

W poradniku do Rig’n’Roll znajdziecie omówienie klawiszologii domyślnej, garść porad ekonomicznych i dotyczących prowadzenia ciężarówki.

poradnik, solucja do gry w zawiera 67 stron i 131 ilustracji, rozmiar pliku to 4,3 MB

Zarządzanie pracą kierowców

Ekran zarządzania pracą zatrudnionych kierowców. - Zarządzanie firmą (2) - Garść porad - RignRoll: Tirowiec - poradnik do gry
Ekran zarządzania pracą zatrudnionych kierowców.

Kiedy w końcu zatrudnimy kilku kierowców i zakupimy dla nich ciągniki (na początku sugeruję wybrać najtańsze, aczkolwiek z jak najmocniejszymi silnikami) pora zorganizować pracę naszego personelu. Służy do tego kolejny ekran - zarządzania pracą podwładnych. Klikając kierowcę na liście znajdującej się po lewej stronie ekranu, a następnie przesuwając suwaki w pierwszym oknie od góry po prawej możemy określić charakter zleceń, którymi będzie się on zajmował. Czyli: typy zleceń (dostarczanie ładunków/wyścigi), które powinien preferować w swojej pracy (pierwszy suwak od góry), podatność wybieranych ładunków na uszkodzenia (niepodatne/podatne), w końcu - długość kursów (krótkie po lewej, długie po prawej stronie tego suwaka). Jeśli chodzi o rodzaje zleceń, za które powinni się początkowo brać nasi ludzie to sugeruję zostawić suwak w pozycji domyślnej (pośrodku). Chyba, że zakupione ciągniki posiadają mocne silniki - wtedy można przesunąć go w prawo. Rodzaj faworyzowanych zleceń można także wybrać w zależności od procentowego wskaźnika wygranych, jaki prezentuje nasz kierowca (patrz niżej). W tym wypadku im częściej nasz pracownik wygrywa (ma ten wskaźnik większy), tym bardziej jest prawdopodobne, że preferuje on wyścigi niż kursy z ładunkami. Delikatne i podatne na uszkodzenia ładunki zostawiamy doświadczonym i uważnie jeżdżącym kierowcom, pozostali lepiej niech zajmują się spedycją mniej kruchych towarów albo wyścigami bez ładunków. Wybierając rodzaj ładunku, który ma preferować dany kierowca (kruche bądź "twarde") należy się sugerować kosztami utrzymania pojazdu (którego używa), jakie prezentuje w swojej pracy (patrz niżej). Ostrożniej jeżdżący kierowca będzie mniej wydawał na utrzymanie swojego pojazdu (jego naprawy), więc można mu przydzielać zlecenia dotyczące przewozu kruchych ładunków. Co do długości kursów zaś - początkowo proponuję wybierać tylko krótkie, przesuwając suwak maksymalnie w lewo. Należy bowiem pamiętać, że na długiej trasie kierowca może złapać kilka mandatów na sporą sumkę, mocno uszkodzić ciężarówkę (remont również będzie nas kosztował) i ostatecznie przegrać rywalizację (wyścig) z konkurencyjnymi transportowcami na dostarczenie ładunku do magazynu. A dojechanie na ostatnim miejscu z uszkodzonym ładunkiem równa się potrąceniu sporej kasy z maksymalnej stawki, jaką mogliśmy uzyskać za daną spedycję. Wreszcie należy wziąć pod uwagę, że po dojechaniu do magazynu w rejonie, w którym nasza firma nie posiada filii nasz pracownik zda tylko ładunek, ale nowego już nie będzie mógł zabrać. Wraca więc z pustymi rękoma - strata czasu i pieniędzy (w tym czasie mógłby zrobić kilka krótszych kursów). Summa summarum na początku rozgrywki bardziej opłacalne i mniej ryzykowane są krótkie kursy pomiędzy miastami leżącymi w "zasięgu operacyjnym" jednej z filii naszej firmy. Jeśli jednak upieramy się na długie kursy z ładunkami to sugeruję dawać je uważnie jeżdżącym kierowcom, nieposiadającym zbyt wielu mandatów na koncie. Agresywnym kierowcom powodującym sporo wypadków i płacącym codziennie duże grzywny (patrz niżej) dajemy krótkie trasy. Czyli długość trasy dobieramy zależnie od wysokości grzywien płaconych przez kierowcę.

Trzy suwaki w środkowym oknie pozwalają określić czym będzie kierował się komputer wybierając ciężarówki (spośród tych przez nas zakupionych) dla zatrudnionych kierowców. Bo niestety sami nie możemy im przydzielić konkretnych wozów. Pierwszy suwak to zużycie pojazdu (małe z lewej, duże z prawej) - im bardziej zużyty wózek, tym większych nakładów finansowych na remonty i naprawy będzie wymagał. Kierowca jeżdżący takim pojazdem będzie zatem generował odpowiednio mniejszy zysk (pomniejszony o koszty napraw), więc radzę takie samochody dawać najlepszym ludziom, często wygrywającym zlecenia, w celu zminimalizowania strat. Drugi suwak to prędkość wozu przydzielanego kierowcy przez komputer. Do wyścigów bez towarów wybieramy szybkie fury, do dostaw ładunków wolniejsze. Trzeci suwak określa "bezpieczeństwo ładunku" a jego przesuwanie generalnie sprowadza się do wyboru jakości zawieszenia pojazdu. Ciągnik z dobrym (miękkim) zawieszeniem gwarantuje duże "bezpieczeństwo" holowanego ładunku, przeto najlepiej nadaje się do dostaw towarów, szczególnie kruchych, podatnych na uszkodzenia, jednak takie zawieszenie kiepsko spisuje się w wyścigach.

Suwak na samym dole ekranu pozwala określić dzienne wynagrodzenie pracownika. To z kolei ma bezpośredni wpływ na lojalność naszego kierowcy wobec firmy i oczywiście zysk generowany przez tą ostatnią. Duże płace to wysoka lojalność takich pracowników, ale mniejsze obroty firmy. Jeśli kierowca staje się efektywniejszy w swojej pracy, a nie podnosimy jego wynagrodzenia, to zacznie spadać jego lojalność wobec firmy. Gdy osiągnie poziom 0 (zero) facet odejdzie z firmy następnego dnia - w takich przypadkach komputer alarmuje gracza odpowiednio wcześniej. Jeśli zaś nie będziesz w stanie płacić pracownikowi przez 2 dni z rzędu (bo np. po prostu nie masz z czego) gość również rzuci taką pracę. Wypłat dokonujemy codziennie o godz. 18:00, płacimy z góry za następny dzień pracy naszych kierowców.

Oczywiście wszystko to możemy zostawić komputerowi zaznaczając kwadraciki pod poszczególnymi okienkami z suwakami. Jest to najbezpieczniejsze rozwiązanie gwarantujące firmie jakieś niewielkie, lecz stałe zyski i zero strat, jednak nie maksymalizujące efektywności pracy zatrudnionych kierowców.

Wszystkie działania potwierdzamy przyciskiem w prawym, dolnym rogu ekranu. Na mapie pośrodku ekranu możemy podejrzeć, w którym rejonie Kalifornii aktualnie znajduje się nasz pracownik.

Po lewej stronie mapy, pod listą zatrudnionych kierowców prezentowana jest nam garść danych dotyczących efektywności naszych pracowników. Mamy tam więc wartość lojalności (pisałem o niej wyżej), codzienny dochód generowany przez danego kierowcę, procentowy wskaźnik jego zwycięstw w zleceniach, których się podejmował. Co do lojalności jeszcze - nie zależy ona tylko od płacy pracownika. Jeżeli agresywnie jeżdżącemu kierowcy będziemy przydzielać zlecenia, które mu ewidentnie nie "leżą" (np. dostawy delikatnych ładunków, dodatkowo na długich trasach - zamiast wyścigów bez naczep na krótkich dystansach), to jego lojalność wobec firmy również zacznie spadać. Po prostu chłopaczek będzie nieszczęśliwy i niespełniony w swojej pracy. ( Jeszcze niżej mamy codzienną wysokość grzywien płaconych przez konkretnego pracownika - podobnie jak przy lojalności w przypadku błędnie przydzielanych zleceń (nieodpowiednim kierowcom) mogą one być spore. Następne są codzienne koszty utrzymania pojazdu, którym porusza się ów kierowca - wysokość sum łożonych na naprawianie wózka. Wysokie koszty utrzymania pojazdu mogą wynikać z błędnie dobranego do niego, nieostrożnego kierowcy, albo być skutkiem poważnego zużycia pojazdu. Później mamy koszty paliwa - mogą być one wysokie dla mocnych maszyn (wyposażonych w silniki o potężnych mocach), lub dla bardzo zużytych ciągników.

Zlecenia główne z magazynów

Ekran wyboru i przyjmowania zleceń. - Na trasie (1) - Garść porad - RignRoll: Tirowiec - poradnik do gry
Ekran wyboru i przyjmowania zleceń.

Kolejne zlecenia dotyczące spedycji towarów przyjmujemy w grze w magazynach (warehouses) wybudowanych w odwiedzanych przez nas miastach i należących do sieci California Commercial Warehouse Alliance (CCWA). Po obejrzeniu scenki przerywnikowej (niestety nie da się ich wyłączyć) pokazującej naszą ciężarówkę wjeżdżającą na teren magazynu oczom naszym ukaże się ekran przyjmowania zlecenia. Zlecenia na liście możemy posegregować przyciskami u góry wg typu zadania (dostarczenie ładunku, wyścig z konkurentami bez ładunku, tender/otwarta oferta), miejsca przeznaczenia, rodzaju ładunku i maksymalnej zapłaty, którą dostaniemy za udaną spedycję towaru. Po drodze możemy go bowiem trochę poobijać, a wtedy stawka będzie odpowiednio niższa - jeżeli uszkodzenie ładunku przekroczy 90% zlecenie zostanie automatycznie anulowane, a kierowca, który się nim zajmował ukarany. Towary różnią się bowiem swoją kruchością, podatnością na uszkodzenia. Np. w przypadku ładunku samochodów osobowych kruchość oscyluje na poziomie 80%, co oznacza, że taki towar łatwo uszkodzić nawet w pojedynczym i z pozoru niegroźnym wypadku drogowym. Z drugiej strony naczepa wyładowana jakimś żelastwem będzie podatna na uszkodzenia tylko w 10% i taki ładunek jest w stanie przetrwać nieuszkodzony nawet całą serię poważnych wypadków samochodowych.

Pod listą zleceń znajduje się okno szczegółów danego zlecenia. Same zlecenia możemy również wybierać klikając strzałki na mapie po prawej stronie ekranu. Kolorem zielonym podpisane są na niej miasta, które aktualnie znajdują się w zasięgu filii naszej firmy. Jeśli jednak wybierzemy zlecenie, którego miejscem przeznaczenia jest miasto spoza naszego "zasięgu operacyjnego", to na ekranie pojawi się okienko ostrzeżenia informujące nas o tym fakcie. Wtenczas będziemy mogli zdecydować czy jednak podjąć się takiego zadania (przycisk po lewej), mając świadomość, że po dotarciu z ładunkiem do celu nie będziemy mogli tam przyjąć kolejnego zlecenia (wracamy bez naczepy), czy anulować je (przycisk po prawej). Zaznaczenie kwadracika w tym okienku ostrzeżenia spowoduje zaś, iż nie będzie się ono więcej pojawiało na ekranie. Te dwie powyższe uwagi czynię głównie z myślą o graczach bawiących się rosyjskojęzyczną wersją gry, którzy to gracze mogą niezbyt dobrze orientować się, jaki przycisk do czego służy. Kiedy w końcu zdecydujemy się już na jakieś zlecenie, a nasza ciężarówka wyjedzie z magazynu, pierwsza informacja, która po chwili pojawi się na dole ekranu będzie dotyczyć pozycji jaką aktualnie zajmujemy w wyścigu. Należy bowiem pamiętać, że wszystkie zadania realizujemy ścigając się z upływającym czasem i konkurencją w postaci ciężarówek innych firm transportowych. Okienko to (ze zaktualizowaną informacją) będziemy co jakiś czas oglądać, mijając na trasie kolejnych rywali (lub kiedy oni wyprzedzają nas :-P).

Zlecenia dostępne w magazynach należą do trzech kategorii. Są to odpowiednio: 1) wyścigi z innymi ciągnikami (i dodatkowo na czas) bez ładunków (naczep), 2) wyścigi na czas z konkurentami i naczepami, oraz specyficzne, tzw. 3) "otwarte oferty". O tych ostatnich przeczytacie niżej. Wszystkie rodzaje zleceń łatwo rozpoznać po ich charakterystycznych ikonach. Zwróć uwagę, że do magazynu możesz wjechać tylko z jego jednej strony oznaczonej na mini-mapie ikonką zielonego haka! Nie należy porzucać naczep przy anulowaniu zleceń, trzeba je mimo wszystko dowieść do magazynu, ponieważ w przeciwnym razie zostaniemy obciążeni kosztami odholowania takiego ładunku przez zleceniodawcę!

Zlecenia dodatkowe

Przed przyjęciem jakiegokolwiek zlecenia z rodzajów opisanych niżej bezwzględnie należy sobie zapisać grę, gdyby miało się okazać, że nowe zlecenie koliduje w jakiś sposób z aktualnie wykonywanym (np. wymaga udania się Tirem w przeciwnym kierunku niż obrany). Oczywiście nie zawsze możemy wyczuć, że za chwilę otrzymamy propozycję spedycyjną (tyczy się to głównie kontraktów zlecanych przez CB-radio) - w tym wypadku wychodzimy do menu i zmieniamy nazwę zapisanego wcześniej quicksejwa. By go sobie zachować na wszelki wypadek - jeśli nie zmienimy jego nazwy to następny quicksejw nam go nadpisze!

Autostopowicze

Autostop, autostop, wsiadaj, bracie, dalej, hop! - Na trasie (1) - Garść porad - RignRoll: Tirowiec - poradnik do gry
Autostop, autostop, wsiadaj, bracie, dalej, hop!

Autostopowiczów obu płci często zauważymy na poboczach drogi. By móc zabrać takiego gagatka należy wpierw zwolnić do prędkości mniejszej niż 10 mil na godzinę, a następnie wcisnąć Enter. Uwaga! Nie każdy autostopowicz jest zainteresowany podróżą akurat z nami - jeśli nie macha nam z daleka rączką, to nie będzie możliwości zabrania go do szoferki. Zlecenia związane z autostopowiczami mogą być kilku rodzajów. 1) Delikwenta należy dostarczyć we wskazane przez niego miejsce. Po przyjęciu zlecenia można sprawdzić, o jaką dokładnie lokalizację chodzi, podglądając okno zadań w organizerze. Do szoferki możesz zabrać tylko jednego autostopowicza.

Najczęściej klienta trzeba podrzucić na postój dla ciężarówek - do baru albo motelu. 2) Autostopowicz może nas też poprosić, zamiast podwiezienia jego 4 literek, o dostarczenie gdzieś (również zwykle na wskazany parking ciężarówek) jakiejś przesyłki/paczki (np. zawierającej żywe... tchórzofretki). Możesz przewozić tylko po jednej paczce. 3) Trzeci rodzaj zadań związanych z autostopowiczami to dostarczenie wskazanego przez nich ładunku (najczęściej jego naczepę widzimy w pobliżu delikwenta) w konkretne miejsce (pod jakiś sklep, itd.). Oczywiście wszystkie tego rodzaju zadania wykonujemy ścigając się z upływem wyznaczonego czasu. Czasami nagrodą od wdzięcznego autostopowicza będzie garść dolarów, czasami zdobędziemy kilka punktów reputacji, a czasami... figę z makiem. Tego, jaka będzie nagroda możemy się dowiedzieć tylko z okna szczegółów danego zlecenia wyświetlanego w organizerze, wyłącznie po zaakceptowaniu danej "fuchy".

Zlecenia z kopert w dzienniku organizera

Kolejny typ zleceń związany jest z wiadomościami, które czytamy w dzienniku podręcznego organizera. Wiadomości te pojawiają się w nim, gdy przejeżdżamy w pobliżu jakiegoś miejsca, w którym akurat coś ciekawego się dzieje, albo spiker w radiu podaje takie newsy i oznaczane są ikonami kopert. Podczas jazdy należy od czasu do czasu rzucić okiem na górną krawędź ekranu, na której pojawiają się informacje ważne dla gracza. M.in. czasami wyświetli się tam ikona koperty, dając nam do zrozumienia, iż w dzienniku pojawił się właśnie związany z nią nowy wpis. Klikając taką wiadomość w oknie dziennika organizera możemy zdecydować czy dodać ją do listy aktualnych zleceń.

Zlecenie
Zlecenie "kopertowe".

Zlecenia "kopertowe" polegają najczęściej na przewiezieniu jakiegoś ładunku z miejsca A do miejsca B. Z tych ciekawszych przypomina mi się np. wywiezienie szczątków martwego wieloryba, którego ocean wyrzucił na kalifornijską plażę.

Kontrakty uzyskane przez CB-radio

Ta pani ma dla Nicka propozycję... - Na trasie (1) - Garść porad - RignRoll: Tirowiec - poradnik do gry

Ta pani ma dla Nicka propozycję...

Jedziemy sobie przez Kalifornię i w pewnym momencie ktoś po prostu kontaktuje się z naszym kierowcą za pomocą CB-radia, proponując jakieś zlecenie. Najpierw musimy cierpliwie wysłuchać co ów ktoś ma do powiedzenia (jakie warunki oferuje, itp.), a później należy zdecydować czy godzimy się podjąć wyzwanie czy je odrzucamy, wciskając odpowiednie klawisze. Klepiąc zaś P możemy na chwilę zatrzymać grę rozwijając na cały ekran okno dialogowe - można wówczas w spokoju przeczytać i zrozumieć całą rozmowę, jeśli ktoś nie nadążał. Tego rodzaju zlecenia uzyskane przez CB-radio wiążą się najczęściej z przewiezieniem jakiegoś ładunku (musimy najpierw po niego podjechać w miejsce wskazane przez zleceniodawcę).

Jednak nie zawsze - czasami przez radio nadejdzie prośba o pomoc: od policjanta, którego kolega został ranny podczas niebezpiecznej akcji, od innego kierowcy, którego ciężarówka odmówiła gdzieś na drodze posłuszeństwa, itp.

Zlecenia z barów

Innym sposobem na znalezienie pracy jest odwiedzenie jednego z barów sieci "60 mil", które znajdziemy na postojach dla ciężarówek (truck stopach). Po prawej stronie ekranu często można znaleźć zlecenia związane z wożeniem "barowych" autostopowiczów, przewożeniem paczek albo ładunków powierzanych przez takich delikwentów. Z kolei po lewej stronie ekranu znajdziemy najczęściej informacje na temat "otwartych ofert" związanych z kalifornijskimi magazynami. Więcej o "otwartych ofertach" w dalszej części poradnika".

Otwarta oferta czy

Otwarta oferta czy "Wożąc panią... Trixy" - wybór należy do ciebie.

A może by tak porzucić pracę kierowcy i zamustrować się na tej łajbie? - Na trasie (1) - Garść porad - RignRoll: Tirowiec - poradnik do gry
A może by tak porzucić pracę kierowcy i zamustrować się na tej łajbie?

Czasami jednak trafi się w barze jeszcze inny rodzaj zleceń, czyli oferta odwiedzenia jakiegoś miejsca, w którym będziemy mieli okazję podziwiać niecodzienne zdarzenie. Np. może trafić się okazja udania się do portu w San Diego celem przyjrzenia się z bliska pięknemu żaglowcowi cumującemu u brzegu. Takich smaczków jest w tej grze więcej! Oczywiście to zlecenia, za wykonanie których nie dostaniemy ani centa, punktów reputacji też nam nie przybędzie.

Gdy jesteśmy na czas we wskazanym magazynie pora najpierw na wyścig bez ładunku i wynagrodzenia. - Na trasie (1) - Garść porad - RignRoll: Tirowiec - poradnik do gry
Gdy jesteśmy na czas we wskazanym magazynie pora najpierw na wyścig bez ładunku i wynagrodzenia.
Po jego wygraniu możemy wreszcie wybrać spośród kilku intratnych zleceń z dostawą ładunku. - Na trasie (1) - Garść porad - RignRoll: Tirowiec - poradnik do gry
Po jego wygraniu możemy wreszcie wybrać spośród kilku intratnych zleceń z dostawą ładunku.

jeszcze obiecane kilka zdań nt. "ofert otwartych". Jak wspomniałem wyżej dowiadujemy się o nich z branżowych czasopism czytanych w barach na postojach dla ciężarówek. Newsy takie zawierają informacje, w których magazynach (w jakich kalifornijskich miastach) należy się stawić przed upływem określonego czasu, by móc "załapać się" na takie zlecenie. Kiedy już uda nam się zdążyć na czas do jednego ze wskazanych w ogłoszeniu magazynów, zlecenie "otwartej oferty" rozpoznamy po charakterystycznej ikonie (obrazek z lewej). Takie zlecenie składa się w z dwóch etapów. W pierwszym ścigamy się na czas z innymi konkurentami próbując dojechać jako pierwsi do wskazanego w zleceniu kolejnego magazynu. Wyścig odbywa się na razie bez ładunku i bez wynagrodzenia. Po dojechaniu na miejsce na pierwszej pozycji (wyłącznie!) zostajemy wreszcie nagrodzeni możliwością wybrania spośród kilku zleceń, już z holowaniem naczepy i sporym honorarium przewidzianym za przewiezienie towaru. Warto polować na "otwarte oferty", ponieważ to najintratniejsze zlecenia w grze - na przewozie takich ładunków możemy zarobić aż 3 razy więcej niż na dostawie takiego samego towaru na identycznej trasie, ale na zwykłych warunkach.

Często nie ma większych przeszkód by "trzymać za ogony kilka srok" jednocześnie. To znaczy możemy np. najpierw wybrać w którymś z magazynów zlecenie-wyścig bez ładunku, następnie zgodzić się na zaproponowany przez CB-radio kontrakt wymagający od nas przewiezienia jakiejś przyczepy, a na koniec jeszcze zabrać po drodze autostopowicza.

Podręczny organizer

Ekran podręcznego organizera. - Na trasie (2) - Garść porad - RignRoll: Tirowiec - poradnik do gry
Ekran podręcznego organizera.

Na trasie, czyli w czasie podróży, możemy skorzystać z podręcznego organizera (klawisz funkcyjny F3), zwanego tutaj Black Shark PDA, dającego wgląd w kilka istotnych informacji. Zakładki u góry od lewej to odpowiednio: główne okno "organizera", "dziennik", "prognoza pogody" i oczywiście "wyjście". Po włączeniu organizera domyślnie ukazuje nam się to pierwsze okno wyświetlające, poza mapą, listę zadań i szczegóły aktualnego zlecenia. Zadania na liście możemy segregować wg ważności (te oznaczone wykrzyknikami (!) związane są z fabułą gry), statusu (wykonane/niewykonane/w trakcie wykonywania - symbol klepsydry), typu (dostawa ładunku, wyścig, dostawa paczki, podwiezienie człowieka, konieczność udania się w konkretne miejsce). A także wg miejsca, w którym zlecenie przyjęliśmy, albo w którym należy je zakończyć, w końcu - wg czasu, jaki pozostał na wykonanie zlecenia. Wciśnięcie przycisku w prawym-górnym rogu tej listy usuwa z niej wszystkie zrealizowane bądź niewykonane zadania - dla lepszej czytelności. Poniżej, w okienku, w którym wyświetlane są szczegóły danego zlecenia, najbardziej interesujące są 2 małe przyciski z prawej z trzema kropeczkami (...). A konkretnie ten niżej, którego wciśnięcie pokazuje w nowym, małym okienku dokładną lokalizację, w której należy zakończyć dane zlecenie. Może to być np. baza, czyli inaczej magazyn (warehouse), do którego należy dowieźć ładunek, lub postój dla ciężarówek (truck stop), na który należy zawieźć zabranego autostopowicza. Albo jakieś inne miejsce (jak np. posterunek Policji), które trzeba odwiedzić by popchnąć do przodu fabułę gry. Dwa przyciski pod detalami konkretnego zlecenia umożliwiają ustawienie go jako aktualnego (przycisk z lewej) lub skasowanie zlecenia (przycisk po prawej) - to druga opcja wiąże się najczęściej z zapłaceniem z naszej kieszeni kary! Na listwie na dole widzimy z kolei (od lewej): aktualną datę, stan konta, rangę (reputację/prestiż) i rating (wyrażone liczbami).

Anulowanie zlecenia. - Na trasie (2) - Garść porad - RignRoll: Tirowiec - poradnik do gry
Anulowanie zlecenia.

Poszczególne zlecenia można oczywiście porzucić/anulować, jeśli sobie tego życzymy, jednak bardzo często jest to związane z zapłaceniem kary pieniężnej i/lub odjęciem punktów reputacji. Dotyczy to głównie zleceń w czasie wykonywania których ciągniemy jakiś ładunek (naczepę), czyli najczęściej tych zwykłych dostaw z magazynów.

W kolejnej zakładce, czyli "dzienniku", przeczytamy wpisy dotyczące wydarzeń w grze, ułożone w kolejności chronologicznej. Jeżeli z lewej strony danego wpisu zobaczymy ikonę "koperty" to jej kliknięcie otworzy następne małe okienko, w którym z kolei będziemy mogli dodać do listy zleceń wydarzenie, którego wpis dotyczy (przycisk z lewej), nie dodawać go, bądź anulować akcję. Takie wpisy z "kopertami" zwykle dotyczą wydarzeń, o których dowiadujemy się przeglądając w barze na postoju ciężarówek branżową gazetkę pt. "Long Haul News", lub słuchając stacji radiowych.

W następnej zakładce organizera możemy zapoznać się z prognozami pogody dla stanu Kalifornia - wciskając przyciski po prawej stronie ekranu oglądamy prognozy na dziś, jutro i dwa kolejne dni.

Policja

A teraz kilka porad dotyczących prowadzenia ciężarówki, radzenia sobie z "zasadzkami" na drogach, itp. ułatwiających granie.

Nie da się ukryć, iż Policja w tej grze potrafi mocno dać w kość. Chłopaki z kalifornijskiej drogówki są pamiętliwi i nie odpuszczają ścigając za najmniejsze nawet przewinienia drogowe w rodzaju przejechania (żółtej) linii ciągłej (aczkolwiek w pobliżu musi znajdować się wówczas patrol policyjny w radiowozie, na którego oczach dopuszczamy się wykroczenia). Jeżeli już zagną na nas parol i ruszą w pościg najczęściej nie da się ich zgubić, a jeśli nawet uda nam się ta trudna sztuka to niebawem znowu będziemy mieli radiowozy na karku. I na nic chowanie się w warsztacie mechanika na postoju dla ciężarówek i przemalowywanie fury - Rig'n'Roll to nie GTA, tutaj zmiana lakieru i tym samym wyglądu pojazdu nic nam nie da. Jak więc radzić sobie z kalifornijską drogówką? Przede wszystkim powinniśmy przyjąć do wiadomości i pogodzić się z faktem, że jeżeli złamaliśmy przepisy ruchu drogowego to prędzej czy później będziemy musieli za swoje przewinienie zapłacić. Kropka. Jednak w pewnych sytuacjach, a konkretniej kiedy długi czas goniliśmy konkurentów z innych firm spedycyjnych podczas realizacji zlecenia do jednego z magazynów i w końcu udało nam się zbliżyć do nich na prostej drodze, a tu nagle słychać za plecami wycie policyjnych syren, warto pobawić się trochę w "kotka i myszkę" z kalifornijską drogówką. Ponieważ jeśli zatrzyma nas ona na tym prostym i szybkim odcinku drogi (by wręczyć nam mandacik musimy zostać wyprzedzeni przez radiowóz i jechać z niewielką prędkością bądź zatrzymać się) to konkurencja zdąży ponownie błyskawicznie się oddalić, odskoczyć nam. W takiej właśnie sytuacji należy stawiać opór Policji przy zatrzymaniu, aż uda się nam (w tym wypadku całemu konwojowi ciężarówek!) dotrzeć do ostrzejszego zakrętu, na którym siłą rzeczy wszyscy będziemy musieli zwolnić. Wówczas nawet po zatrzymaniu przez policjantów nadal mamy spore szanse na szybkie dogonienie pozostałych ciężarówek.

Jak "stawiać opór"? Sposobów jest kilka. Jeżeli droga jest niezbyt szeroka i składa się z 2-3 pasów ruchu wystarczy zwykle zygzakować od jednego krawężnika do drugiego umiejętnie zajeżdżając drogę ścigającym radiowozom i nie pozwalając się im wyprzedzić. Należy jednak uważać by nie zahaczyć lub otrzeć się naczepą o radiowóz, bo zwykle lubi ona wtedy wyczepić się - bardzo łatwo do tego doprowadzić! Gdy z kolei droga jest szeroka (wiadomo jak wyglądają highwaye w Stanach - to nie 2-rzędne drogi jak u nas szumnie nazywane przez kolejne rządy RP autostradami), czyniąc zygzakowanie nieefektywnym, zaś pasy ruchu w przeciwne strony oddziela wąski pasek "ziemi niczyjej", można zasuwać właśnie tym ostatnim. Tutejsza drogówka jest tak tępa, że nie potrafi zajeżdżać nam drogi gdy uciekniemy się już do tej sztuczki - radiowozy trzymają się swojego toru jazdy i pasa ruchu (jadąc obok nas). W ostateczności możemy zjechać na przeciwległy pas ruchu i mknąć "pod prąd". Należy jednak pamiętać, iż im więcej przepisów ruchu złamiemy i im więcej niebezpieczeństw sprowadzimy na pozostałych użytkowników dróg, tym więcej przyjdzie nam w końcu za to zapłacić odbierając mandat.

Warto również zauważyć, że jeżeli gramy z ustawioną niewielką intensywnością ruchu drogowego to Policja również jakby częściej przymyka oko na nasze przewinienia i często udaje nam się bezkarnie nawet jeździć "pod prąd". Pamiętajmy również, że zjazd na postój ciężarówek czy wykonanie zlecenia spedycji nie uwolni nas magicznie od ścigających radiowozów. Czasami jednak gliniarze mogą zapomnieć o naszych przewinieniach na drodze i zaprzestać ścigania nas, jeśli odpowiednio długo zabawimy w którymś z magazynów wybierając kolejne zlecenie.

Na dłuższą metę nie opłaca się migać od zapłacenia mandatu, bo kiedy go nam w końcu wręczą, to z wrażenia nad tą okrągłą sumką możemy zsunąć się ze swojego fotela pod deskę rozdzielczą.

A teraz wysokości mandatów za wybrane przewinienia popełnione na drodze:

Nieostrożna jazda - należy się 820$ na fundusz emerytalny policjanta

Jazda "pod prąd" (niewłaściwym pasem ruchu) - 540$

Stłuczka z innym pojazdem przy zmianie pasa ruchu - 346 $

Nieustąpienie pierwszeństwa pojazdowi z prawej - 374$

Jazda po zachodzie słońca bez włączonych świateł - 248$

Stworzenie niebezpieczeństwa na drodze jazdą na wstecznym - 284$

Stworzenie niebezpieczeństwa na skrzyżowaniu - 398$

Napaść na patrol policyjny (chodzi po prostu o zderzenie z radiowozem) - 1.640$

Na dole przycisk zapłaty.

Nawet jeśli złamiesz wszystkie przepisy ruchu drogowego nie skończy się to odebraniem wirtualnego prawa jazdy. - Na trasie (2) - Garść porad - RignRoll: Tirowiec - poradnik do gry
Nawet jeśli złamiesz wszystkie przepisy ruchu drogowego nie skończy się to odebraniem wirtualnego prawa jazdy.

pobierz poradnik

Aby pobrać poradnik do gry
Rig'n'Roll: Tirowiec

wyślij SMS o treści GOL na numer 77464

i wpisz poniżej kod, który otrzymasz w zwrotnym SMS.

Koszt poradnika to 8,61 zł

Rig'n'Roll: Tirowiec

zobacz więcej informacji o grze
Rig'n'Roll: Tirowiec

Wszystkie dostępne tu poradniki są bezpłatnie do pobrania dla posiadaczy abonamentów MayClub.

Poradniki do pozostałych kategorii gier

Pozostałe