poradniki i solucje do gier
poradniki i solucje do gierod A do Zpomoc i reklamacjeregulamin usługi

Poradnik Football Manager 2010

Poradnik do gry Football Manager 2010 zawiera pomocne informacje na temat poszczególnych elementów prowadzenia wirtualnego klubu piłkarskiego. Wprowadza w niuanse treningu, transferów, strategii oraz sposobu rozgrywania meczów.

poradnik, solucja do gry w zawiera 40 stron i 32 ilustracji, rozmiar pliku to 1,9 MB

Terminarz i mecze

Każdorazowo rozpoczynając pracę w klubie musimy sprawdzić dokładnie ile i jakie mecze będziemy rozgrywać w trakcie sezonu. Główny ekran startowy (ikona domku) oraz Terminarz posłużą nam do planowania zadań na kilka meczy w przód, na przykład - by odpowiednio zaplanować rotację w składzie. Ekran startowy (jak i meczowy) dostarcza także bardzo ciekawej informacji jak spodziewana pogoda. Jest to na tyle przydatne, że dzięki temu możemy ustawić odpowiednią taktykę dla zespołu na ten dzień.

Zwracamy uwagę na warunki pogodowe. - Terminarz i mecze - Prowadzenie klubu - Football Manager 2010 - poradnik do gry
Zwracamy uwagę na warunki pogodowe.

Jeśli jesteśmy na początku sezonu, to staramy się zaplanować trzy, cztery mecze w krótkich odstępach czasu, przeważnie co trzy lub cztery dni. Mogą to być dowolne mecze z nieco słabszymi rywalami, może być to też wycieczka po którymś z krajów. Nie ma przeciwwskazań, jeśli tylko pieniądze pozwolą. Pozwoli to piłkarzom szybko dość do formy na sezon. Mecze planujmy co najmniej trzy tygodnie przed ich docelowymi datami, bowiem możemy później zostać bez porządnego przeciwnika i pozostanie nam jedynie możliwość rozegrania meczu z prawdziwie amatorskim zespołem, a tego nie chcemy. Między sezonami planować można znacznie wcześniej. Na koniec przygotowań przedsezonowych zaleca się rozegranie małego turnieju czy ligi z porównywalnymi do nas rywalami. Czasem ktoś z "dużych" klubów zaoferuje nam mecz towarzyskie, nie odmawiajmy, szczególnie jeśli zaoferują grę na naszym stadionie. Skorzystamy na biletach za mecz. Podobnie też możemy zaoferować gotówkę za zagranie z klubem o wyższej, niż nasza renomie. Ustawiając warunki meczu nie włączajmy dogrywki, nie ma sensu niepotrzebnie męczyć piłkarzy. Nie zapomnijmy o rotacji w składzie w trakcie sezonu przygotowawczego. Nie chcemy przecież rozpocząć sezonu z połową składu z kontuzjami. Uważajmy szczególnie na piłkarzy z atrybutem Wytrzymałość na mniejszym niż 10, a najlepiej pozbądźmy się ich.

Transfery i rotacja

Idealnym stanem jest posiadanie w pierwszym składzie 25 równorzędnych piłkarzy plus dobre rezerwy i obiecujących juniorów. Chronimy się wtedy przed plagą kontuzji, jak i brakiem formy u zawodników. Przy braku pieniędzy i odpowiednich wyników za żadne skarby nie osiągniemy tego założenia. Pieniądze, jakie wydajemy na transfery powinny być głęboko przemyślane. Nie wydawajmy ich na "gwiazdkę", która będzie nam wypominała, że przeszła do słabego klubu i za niedługi czas odejdzie za kiepskie pieniądze. Inwestujmy w piłkarzy młodych, perspektywicznych. Są tani, a do tego po paru latach przeważnie "rozwijają skrzydła". Można nawet przyjąć taką strategię kupowania juniorów i ich późniejszej sprzedaży. Zarabiamy w ten sposób pieniądze na bardziej doświadczonych piłkarzy. Jest to rozwiązanie troszkę niebezpieczne ze względu na brak doświadczenia w składzie (szkoląc młodych w rezerwach niewiele z nich osiągniemy). Pierwszej ważnej opinii na temat zespołu udzieli nam także nasz asystent (Skład -> Podpowiedź asystenta -> Raport o zespole .).

Czasem bardzo dobre i trafne propozycje przedstawia asystent. - Transfery i rotacja - Prowadzenie klubu - Football Manager 2010 - poradnik do gry
Czasem bardzo dobre i trafne propozycje przedstawia asystent.

Dzięki transferom staramy się utrzymywać zespół na równorzędnym poziomie, bądź go wzmacniamy. Wszystko jest zależne od pieniędzy, jakie dostaniemy od klubu na początku sezonu oraz w okienku transferowym. Transfery to nie tylko kupowanie, także sprzedaż piłkarzy. Po nasze gwiazdy często zgłaszają się zespoły z wyższej półki. Jeśli tylko znajdziemy zamienników, co bywa trudnym zadaniem, to tak. Szukanie zapchajdziury jest niepożądanym zachowaniem.

Kupowanie

Decydując się na kupno piłkarza najpierw musimy odszukać odpowiedniego i zobaczyć ile jest wart. Sposobów jest wiele: podstawowy to nasza wiedza na temat piłki nożnej. Drugim sposobem jest wyszukanie za pomocą filtrów.

Pomóc w wyszukiwaniu mogą też wyszukiwacze talentów. Trwa to jednak pewien (określony) czas. Szukać można w krajach, klubach. Można mieć oko na wybrane rozgrywki piłkarskie. Skaut poinformuje nas o ciekawszych wynikach swej pracy. W trakcie jak i po zakończeniu pracy będziemy mieli wgląd w wynik wyszukiwania. Skauci potrafią też wydawać opinie o rywalu, z którym mamy zamiar grać kolejny mecz - koniecznie należy z tego skorzystać.

Jeśli mamy już kogoś na oku i mamy zamiar mieć go w swoim składzie, to składamy ofertę klubowi piłkarza. Czasem też możemy trafić na piłkarza, któremu kończy się kontrakt i jest gotowy na wszelkie oferty. Zawodnikowi bez klubu można zaoferować okres próbny bez żadnych zobowiązań.

Oto poszczególne opcje dotyczące ekranu transferu - Transfery i rotacja - Prowadzenie klubu - Football Manager 2010 - poradnik do gry

Oto poszczególne opcje dotyczące ekranu transferu:

Rodzaj oferty

Transfer - przejście zawodnika i przejęcie jego karty.

Testy - próba czasowa piłkarza.

Wypożyczenie - wypożyczenie piłkarza na czas określony.

Współwłasność - możliwość "posiadania" 50% piłkarza. Możliwość taka istnieje tylko w włoskich klubach.

Zapytanie - zapytanie o cenę i dostępność. Zwykle kluby odpowiadają, że zawodnik jest niedostępny, ale czasem nawet podają ofertę, zwykle kosmiczną cenę.

Opłata

Stawka za piłkarza.

Czas trwania

Długość wypożyczenia.

Data realizacji transferu

Data przejścia piłkarza.

Elastyczność.

Możliwość negocjacji kwoty transferu.

Termin decyzji

Termin, kiedy klub ma nam odpowiedzieć na warunki.

Czas trwania

Czas trwania wypożyczenia. Przy Testach czas trwania próby.

Płace

Procent od płacy piłkarza, jaki wypożyczający ma płacić zawodnikowi.

Kwota wykupu

Ewentualna cena transferu, jeśli zawodnik będzie odpowiadał wypożyczającemu.

Procent zysku z następnego transferu

Procent z ze sprzedaży obecnie nabywanego gracza pójdzie do aktualnego klubu piłkarza.

Cena odkupu

Kwota za jaką klub może odkupić z powrotem piłkarza.

Zaplanuj sparing

Oferta meczu towarzyskiego.

W polu Dodatkowe opłaty możemy podwyższyć kwotę transferu. Opcja przydatna jeśli brak nam aktualnie odpowiednich funduszy. Natomiast dzięki Zawodnicy na wymianę dodatkowo możemy zaoferować klubowi piłkarzy w zamian za pieniądze. W ten sposób obniżamy kwotę transferu.

Jeśli klub zgodził się na przejście piłkarza do nas, to pozostaje nam już tylko zaoferowanie kontraktu.

W Wymaganiach kontraktowych mamy możliwość wglądu w oczekiwania zawodnika wobec swego przyszłego pracodawcy - Transfery i rotacja - Prowadzenie klubu - Football Manager 2010 - poradnik do gry

W Wymaganiach kontraktowych mamy możliwość wglądu w oczekiwania zawodnika wobec swego przyszłego pracodawcy. Zwykle jest to wyszczególniona kwota, płaca i czas kontraktu. Podane pieniądze są przeważnie wygórowane. Trzeba czasem obniżyć, by nie przesadzić z budżetem płacowym (choć można go przeskalować). Zdarzają się także sytuacje, że zawodnik nie jest zbytnio zainteresowany. Po prostu oferujemy kwotę, która przekona zawodnika, często bardzo wysoką. Nasz asystent w Uwagach podpowiada nam w dobraniu stawek. Słuchajmy go, bo przeważnie ma rację. Status w drużynie powinien być odpowiednio ustawiony dla klasy zawodnika. Przyjmuje się, że Kluczowy zawodnik powinien rozgrywać przeważającą większość spotkań z całego sezonu, Pierwszy zespół - przynajmniej 3/4 meczy z sezonu, Szeroki skład - połowę. Reszta - mniej niż 1/4. Nie zapominajmy, że piłkarz może powiedzieć, że jego status nie jest odpowiednio respektowany, co odbija się na jego morale. Bywa też, że jest głównym powodem do odejścia z klubu. W Premie/Klauzule oprócz dodatków w postaci pieniędzy, jest interesująca opcja Klauzula oferty minimalnej Pozwala na zabezpieczenie się przed chętnymi klubami na naszą kolejną gwiazdę. Kwota ta powinna być zaporowa.

Sprzedaż

Oprócz kupowania piłkarzy istnieje także oczywiście możliwość ich sprzedaży. Możemy zrobić to na kilka sposobów. Pierwszy to ustawienie statusu (dostępności) piłkarza przez nas.

Za pomocą Ustalona przez Ciebie cena to ustawiamy cenę za zawodnika - Transfery i rotacja - Prowadzenie klubu - Football Manager 2010 - poradnik do gry

Za pomocą Ustalona przez Ciebie cena to ustawiamy cenę za zawodnika. Nie musimy tego robić, bowiem jak widzimy w Ogólne , cena ustalana jest automatycznie. Decydują o tym właściwie tylko atrybuty, choć jakość gry też ma wpływ, choć nieznaczny. Cena jaką ustalimy za piłkarza będzie decydować o ruchu na rynku transferowym. Jeśli na przykład zawyżymy, to o zawodnika nikt nie spyta, a on sam może zasugerować, że nie jest warty tych pieniędzy. W Polecenia transferowe znajdziemy polecenia dotyczące zapytań klubów w sprawie piłkarza. Wybieramy na przykład Odrzucaj wszystkie oferty i dzięki temu automatycznie odrzucamy każdą ofertę pytających. Przy pomocy Status transferowy oraz Status wypożyczenia wskazujemy klubom dostępność piłkarza; regulujemy także częstotliwość zapytań o niego. Piłkarz w ten wystawiony będzie czekał (my także) na oferty z klubów.

Drugim ze sposobów jest zaoferowanie piłkarza innym klubom. Nie jest to stuprocentowa metoda, ale czasem ktoś może się zgodzić, szczególnie wtedy, gdy zaoferujemy piłkarza wszystkim klubom.

Można także zwolnić piłkarza. Pamiętajmy jednak, że zarząd potrafi zablokować taki ruch. Zdarza się to, gdy chcemy zwolnić piłkarza drogiego jak i ważnego dla klubu. Dodatkowo zapłacimy piłkarzowi pieniądze za pozostały kontrakt.

Dodatkową opcja jest rozwiązanie kontraktu za obopólną zgodą (Profil piłkarza -> Transfery i kontrakty -> Obustronne rozwiązanie kontraktu ). Zazwyczaj stosujemy wtedy, gdy po zawodnika nikt się nie zgłasza, piłkarz jest na nas bardzo obrażony i chce koniecznie odejść z klubu, psuje dobrą atmosferę klubu. Piłkarz nie musi się zgodzić na takie rozwiązanie.

Interakcja

Piłkarze

Piłkarze i kibice bywają ludźmi bez serca. Często nie wierzą w nasze umiejętności. Bywają niezadowoleni z gry zespołu, taktyki, a nawet nierzadko uważają, że znęcamy się nad nimi. Zdarza się to zwykle, gdy nie osiągamy wyników, nie zajmujemy spodziewanego miejsca w tabeli. Zawodnicy potrafią opuszczać treningi, zachowywać się w stosunku do nas niezbyt poprawnie. Trzeba ich czasem nawet ukarać. W grze są i takie narzędzia dostępne.

Zawodników możemy karać na trzy sposoby: ostrzeżeniem, tygodniowym i dwutygodniowym zablokowaniem pensji. Na każde upomnień zawodnicy reagują zupełnie inaczej. Jeden przejdzie obok ostrzeżenia zupełnie niewzruszony, inny po prostu obrazi się. Trzeba znać charakter piłkarzy, co przychodzi z długością pracy. Koniecznie karzmy za czerwone kartki, które zostały sprawiedliwie otrzymane.

Chwalić bądź ganić piłkarzy można wtedy, gdy w ostatnich kilku meczach pokazali naprawdę wysoki poziom, ewentualnie bardzo słaby. Nie należy z tym przesadzać. Dwa lub trzy razy na pół sezonu wystarczy inaczej piłkarze nie będą na to zwracali uwagi. W ten sposób zyskujemy sympatię piłkarzy oraz kibiców.

W interakcjach pomagają krótkie opisy o zadowoleniu piłkarza. - Interakcja - Prowadzenie klubu - Football Manager 2010 - poradnik do gry
W interakcjach pomagają krótkie opisy o zadowoleniu piłkarza.

Zarząd

Głównym jego zadaniem jest przydzielanie nam pieniędzy na transfery. Tyle nas właściwie interesuje. Ale można nieco z nim ponegocjować (Nazwa zespołu -> Sztab szkoleniowy -> Prośba do zarządu ).

Oto możliwości:

  • Rozbudowa stadionu - stosujemy, gdy jesteśmy przekonani, że klub się rozwija i jest większe zainteresowanie, co mogłoby przynieść dodatkowe przychody.
  • Rozbudowa bazy treningowej - również w przypadku rozwoju klubu, ale też, gdy myślimy o długiej pracy w klubie; rozbudowa bazy wiąże się z poprawieniem szkolenia piłkarzy i ich szybszym i lepszym rozwoju.
  • Rozbuduj obiekty młodzieżowe - podobnie jak wyżej, ale ze wskazaniem na szkolenie młodzieży.
  • Poproś o klub filialny - w momencie, gdy poszukujemy współpracy z jakimś klubem w celu wypożyczenia własnych piłkarzy itp.
  • Dodatkowe fundusze na transfery - zalecana ostrożność. Stosować należy jedynie, gdy zarząd naprawdę nam ufa.
  • Dodatkowe fundusze na płace - podobnie jak powyżej.
  • Więcej czasu na przebudowę zespołu - zalecane jeśli drużynie wiedzie się nienajlepiej. Starajmy się tego nie używać, jeśli nie potwierdziliśmy jeszcze swoich możliwości.
  • Poproś o nowy kontrakt - możemy się o niego starać, ale dopiero, gdy cokolwiek osiągniemy.
  • Wymiana murawy - gdy stwierdzimy, że murawa na stadionie jest w opłakanym stanie i przeszkadza w grze zespołu, szczególnie w warunkach zimowych.
Podstawowe zaufanie zarządu oraz kibiców. Na to także należy zwracać uwagę. - Interakcja - Prowadzenie klubu - Football Manager 2010 - poradnik do gry
Podstawowe zaufanie zarządu oraz kibiców. Na to także należy zwracać uwagę.

Media

Wypowiadając się na konferencjach prasowych, optymalnie najlepiej być realistą, który ostrożnie omawia rywali i nie jest skory do dzielenia się własną opinią o transferach klubu. Przeważnie dzięki takiemu postępowaniu wpłyniemy pozytywnie na morale zespołu. Roztropność szczególnie wskazana jest podczas pierwszych konferencji w nowych klubach. Później, gdy nasze zaufanie będzie znacznie większe, nie jest to już takie ważne.

Tak naprawdę konferencje prasowe są w tej grze dużym utrapieniem, co ujawnia się dopiero po większym zapoznaniu z grą. Są nudne i powtarzalne. Najlepszym sposobem jest branie udziału w konferencjach dotyczących ważnych spotkań dla drużyny; na pozostałe wysyłamy asystenta. Można też ustawić, by asystent brał udział we wszystkich konferencjach (Nazwa drużyny -> Informacje -> Ustawienia zespołu -> Opcje asystenta ), ale najpierw sprawdźmy, jak będzie sprawował się przy kontaktach z mediami (Trener /Asystent -> Profil -> Osobiste -> Kontakty z mediami ).

Finanse klubu

Właściwie zespół to firma, która powinna przynosić pieniądze, a w parze powinny iść sukcesy. Niestety, jak to często bywa kupimy zawodników, a później klub się stacza i kasa zmniejsza się. Niejednokrotnie obejmując drużynę zauważymy, że nie mamy żadnych pieniędzy, a dodatkowo finanse są na minusie. Będziemy wtedy musieli budować drużynę na zawodnikach nie mających obecnej zatrudnienia. Przychody z klubu zwiększa się: powiększaniem pojemności stadionu, sprzedażą piłkarzy, przychodami z praw telewizyjnych, sprzedażą piłkarzy a także najważniejszym: wygrywaniem wysokiej klasy rozgrywek.

Jeśli kasa w klubie pusta (Nazwa zespołu -> Finanse -> Stan konta ), to niestety nie uzyskamy przychodów ze sprzedanych piłkarzy (% dochodów z transferów do wykorzystania).

Nie zapominajmy by nie przesadzić z budżetem płacowym. Nie jest to dobrze odbierane przez zarząd, a też czyni niepotrzebnie straty.

Smutna informacja o budżecie transferowym. Pozostaje jedynie sprzedaż piłkarzy. - Interakcja - Prowadzenie klubu - Football Manager 2010 - poradnik do gry
Smutna informacja o budżecie transferowym. Pozostaje jedynie sprzedaż piłkarzy.

pobierz poradnik

Aby pobrać poradnik do gry
Football Manager 2010

wyślij SMS o treści GOL na numer 77464

i wpisz poniżej kod, który otrzymasz w zwrotnym SMS.

Koszt poradnika to 8,61 zł

Football Manager 2010

zobacz więcej informacji o grze
Football Manager 2010

Wszystkie dostępne tu poradniki są bezpłatnie do pobrania dla posiadaczy abonamentów MayClub.

Poradniki do gier sportowych

Sportowe