poradniki i solucje do gier
poradniki i solucje do gierod A do Zpomoc i reklamacjeregulamin usługi

Poradnik Europa Universalis: II Wojna Światowa (Hearts of Iron)

Poradnik do drugiej części strategii historycznej Europa Universalis: II Wojna Światowa, która w skali globalnej przedstawia działania militarne i polityczne na przestrzeni lat 1937–1946.

poradnik, solucja do gry w zawiera 22 stron i 9 ilustracji, rozmiar pliku to 4,5 MB

Statystyki

Miejsca, które powinny interesować każdego gracza najbardziej, czyli najsilniejsze 25 prowincji w 5 dziedzinach: produkcji węgla, stali, ropy, gumy i punktów IC:

Węgiel

Stal

Ropa

Guma

IC

Charleston

525

Gällivare

200

Maracaibo

220

Kuala Lumpur

400

New York

45

Newcastle

520

Charleston

160

Houston

216

Kota Baharu

345

Chicago

40

Louisvill

444

Kiruna

150

Dallas

200

Batavia

100

Cleveland

35

Cardiff

280

Pittsburgh

140

San Antonio

200

Medan

80

Boston

35

Pittsburgh

240

Sheffield

120

Los Angeles

200

Palembang

80

Philadelphia

35

Norfolk

165

Newcastle

80

Tulsa

190

Colombo

80

Tokyo

35

Münster

160

Cleveland

80

New Orleans

150

Yogyakarta

70

Los Angeles

30

Hannover

160

Vitória

80

Baku

150

Saigon

60

Atlanta

30

Köln

150

Metz

80

Albuquerque

120

Banjuwangi

50

Berlin

30

Saarbrücken

150

Jinzhou

80

Mosul

80

Dumai

50

London

28

Breslau

150

Changsha

80

Banjuwangi

80

Padang

50

Manchester

27

Cleveland

125

Nashville

80

Ploiesti

65

Oosthaven

50

Detroit

25

Oppeln

120

Birmingham

80

Cheyenne

60

Monrovia

40

Pittsburgh

25

Chicago

105

Sendai

80

Basrah

60

Surabaya

40

San Fransisco

25

Mobile

105

Santiago

80

Monterrey

40

Trang

30

Washington D.C.

25

Vitória

100

Handan

80

Bagdad

40

Calicut

25

Indianapolis

25

Arlon

100

Minneapolis

80

Kuwait

40

Jesselton

20

St. Louis

25

Essen

100

Sudbury

80

Kirkuk

40

Bandar Seri

20

Houston

25

Kalmar

100

Murmansk

80

Denver

40

Freetown

20

Buenos Aires

25

Xianyang

100

Stalino

80

Kansas City

40

Moulmein

20

Birmingham

25

Newcastle

100

Chkalov

80

Abadan

40

Kuching

20

Paris

25

Bologna

90

Pervouralsk

80

Kirovabad

40

Boa Vista

15

Bruxelles

25

Calgary

80

Mangalore

80

Cumana

30

Porto Velho

15

Leningrad

25

Reims

80

Kuldja

80

Port of Spain

30

Rio Branco

15

Moskva

25

Metz

80

Guiyang

80

Jesselton

30

Stanleyville

15

Budapest

22

Niemcy

Po pierwsze musisz sobie zdać sprawę, że Twoja armia nie jest jeszcze tak wielka by marzyć o podboju. W 1936 roku wg. wielu historyków reakcja militarna państw alianckich, czyli przede wszystkim Francji na remilitaryzacje Nadrenii skończyła by tak błyskotliwie rozwijającą się karierę Adolfa Hitlera. Gustaw Le Bon, francuski myśliciel konserwatywny kiedyś powiedział bardzo ważkie zdanie - "Los ludzi bardziej zależy od ich charakteru niż od inteligencji". To właśnie charakteru brakowało francuskim politykom i wojskowym, co ostatecznie prowadziło do tego, iż Niemcy przez okres do 1939 mogły pozwolić sobie na o wiele więcej, niż by to się mogło z pozoru wydawać. Pamiętaj jednak, że to jest gra i komputerowy przeciwnik może się zachować inaczej niż to było w rzeczywistości i zaatakować Cię w najmniej oczekiwanym momencie, dlatego na początku gry odradzam jakiekolwiek wojownicze zapędy. Podobnie się ma z marynarką wojenną, która jest mała i w praktyce nie liczy się w starciu z jej odpowiedniczkami z Anglii, czy Stanów Zjednoczonych. Możesz oczywiście starać się załatać tę lukę, ale wtedy zapomnij o tym, że wygrasz na lądzie. Dlatego odpuść sobie Kriegsmarine, bo inaczej nie będziesz w stanie skupić się na prawdziwych celach, czyli poszukiwaniu przestrzeni życiowej dla swych obywateli. Siły powietrzne III Rzeszy Niemieckiej są dopiero w stanie rozbudowy i w tej chwili jeszcze nie stanowią zgranej i sprawnie działającej lotniczej maszyny. Ale w przeciwieństwie do Marynarki rozwój Luftwaffe jest kluczem do późniejszych sprawnych i szybkich podbojów i do realizacji doktryny szybkiego zwycięstwa, czyli popularnie zwanego Blitzkriegu. Na początku gry rzuca się od razu w oczy dość sprawnie działająca gospodarka, jest silna i gotowa produkować swojemu wodzowi tak potrzebne do podbojów Dywizje. Jest jednak jeden problem... Niemcy mają bardzo ograniczone ilości surowców naturalnych, a bez tego nie można w pełni wykorzystać potencjału przemysłowego Niemiec. Tak więc jednym z najważniejszych zadań przed Tobą będzie zapewnienie bezpiecznych dostaw ropy naftowej i gumy.

"Zagłębie Ruhry - serce przemysłowe Niemiec"

Po pierwsze nie martw się o Twoją Pojemność Przemysłową (Industrial Capacity, w skrócie IC). Nowe punkty IC zdobędziesz poprzez podboje, natomiast najważniejszym problemem będzie dążenie do podbicia tych terytoriów, które dostarczają tak potrzebne Ci surowce. Istotne jest, byś przez całą grę chronił swoje macierzyste tereny przed ewentualnymi bombardowaniami aliantów, gdyż Twoje na wskroś niemieckie tereny są fundamentem niemieckiej gospodarki. Tak więc jak najszybciej zainteresuj się inwestycjami w dziedzinie ulepszenia swoich samolotów przechwytujących i myśliwców. Ale na początku, kiedy jeszcze te technologie nie są rozwinięte zacznij budowę stanowisk przeciwlotniczych w Zagłębiu Ruhry, serca przemysłowego Nazistowskich Niemiec.

Jak natomiast na początku gry zapewnić gospodarce niemieckiej dostateczną ilość surowców naturalnych...? Jedyną możliwością jest handel międzynarodowy. Zacznij sprzedawać węgiel w zamian otrzymując ropę naftową i gumę w przeliczeniu, że za 3 jednostki "czarnego złota" będziesz otrzymywał 1 jednostkę ropy, natomiast ratio przy wymianie na gumę utrzymuj na poziomie 4:1. Oczywiście w miarę rozwoju technologicznego i podboju terytoriów obfitujących w brakujące surowce (szczególnie chodzi tu o ropę, bo pokłady gumy znajdują się generalnie w odległej środkowej Afryce) będziesz mógł po kilku latach zmniejszyć ilość sprowadzanych surowców. Upewnij się, czy aby na pewno ilość dostępnych punktów IC zaspokaja w pełni potrzeby konsumenckie. Trzymanie stopnia niezadowolenia społecznego na zerowym poziomie jest jedną z ważniejszych czynności w tej grze. Każdy dodatkowy punkt procentowy powoduje drastycznie negatywne efekty dla Twojej machiny przemysłowej. Jeśli już będziesz musiał na jakiś czas ograniczyć wydatki budżetowe w tym dziale, to zaraz po tym natychmiast postaraj się zrekompensować to swoim obywatelom. Na początku ważne też jest ustanowienie co najmniej dwóch konwojów, jednego z, drugiego do Wschodnich Prus, dzięki czemu jednostki wojskowe tam stacjonujące będą dostatecznie zaopatrzone, a także będziesz mógł sprowadzić, małe, ale jakże potrzebne ilości ropy naftowej.

Rozwój technologii jest w Hearts of Iron bardzo ważny. Szczególnie dla mocarstw, tak więc grając Niemcami musisz ogromną uwagę zwrócić na badania. Najważniejsza, moim zdaniem, dziedzina w jaką powinieneś inwestować to armia lądowa. Tak jak już wyżej wspomniałem Niemcy to nie Wielka Brytania, a Twoim podstawowym celem praktycznie przez cały okres zmagań wojennych będzie podbój wpierw Europy, a później ogromnych terytoriów Komunistycznego Imperium Sowieckiego. Musisz znaleźć złoty środek pomiędzy inwestycjami w czołgi i piechotę. Zachwianie równowagi może skutkować późniejszymi porażkami skwapliwie wykorzystanymi przez komputer (szczególnie od patcha 1.2). Jednak wydaje mi się, ze lekka przewaga dla pancerniaków nie powinna zaszkodzić, a wręcz przeciwnie. W końcu blitzkreig i w ogóle zmagania w tym okresie czasów naznaczone są właśnie przeważającą rolą czołgów. Dopiero w latach 70. i 80. rola tych potężnych maszyn zmniejszy się i to w znaczny sposób. O Luftwaffe dbaj podobnie jak o Wehrmacht, ale tu pójdź zdecydowanie w kierunku jakości. Najważniejsze są samoloty średniego zasięgu, raczej nie skupiaj się na bombowcach dalekiego zasięgu, natomiast silnie próbuj dążyć do budowy i rozwoju odrzutowców, które mogą przesądzić w końcowym stadium wojny losy wielu bitew. Jeśli chodzi o inwestycje w technologię morską, to jak wspomniałem powyżej podaruj sobie jakieś większe wydatki w tej dziedzinie. Jednak jeśli będzie taka możliwość to możesz spróbować przeznaczyć określoną liczbę IC na ulepszanie swoich łodzi podwodnych. Jest to tani sposób na upuszczenie krwi Aliantom i zmniejszenie zaopatrzenia, jakie dostaje Wielka Brytania od Stanów Zjednoczonych. Bardzo to może pomóc w późniejszej konfrontacji z siłami demokracji i dobra. Nie zapomnij oczywiście rozwijać doktryn wojennych, szczególnie jeśli chodzi o te lądowe i powietrzne. Bez nich wiele badań będzie po prostu niemożliwa. Pamiętać należy też, że dają one ogromny bonus jeśli chodzi o organizację Twoich Sił Zbrojnych, co w Hearts of Iron stanowi podstawę. W starciach między armiami, korpusami, dywizjami to właśnie organizacja, czyli morale, jakość i logistyka stanowi o sukcesie bądź porażce. Wielokrotnie dzięki temu zdecydowanie słabsza jednostka jest w stanie pokonać teoretycznie liczniejszą. Pamiętaj też o inwestycjach technologicznych w działach: Elektronika i Przemysł. Zalet rozwoju naukowego w tych dziedzinach jest bardzo dużo i są one różnorodne, więc ciężko je tu wymieniać, jednak dla Niemiec szczególnie są istotne z powodu ciągłego borykania się z brakiem surowców naturalnych. Jeśli chodzi o artylerię, to jako Niemiec nie traktuj tego priorytetowo, lecz jako wsparcie badań nad wojskami pancernymi i lądowymi. Artyleria zawsze się przydaje, jednak nie powinna ona odgrywać takiej roli jak w przypadku Armii Czerwonej. I teraz dochodzimy do najważniejszej i najbardziej delikatnej kwestii związanej z myślą technologiczną Nazistowskich Niemiec. Broń Jądrowa. Ileż to powstało książek, ile to rozważań uknuto na temat tajemniczej broni Hitlera. Przeważająca ilość opinii jednak wśród laików tematu skłania się ku typowej sentencji: "Gdyby tylko Hitler zamiast w beznadziejną technologię rakietową (V2) inwestował w broń nuklearną to wygrał by z pewnością wojnę". Jednak takie upraszczanie sprawy wydaje się nieprawidłowe i słabo uzasadnione. Rewelacyjna książka Marka Walkera pt. "Bomba atomowa Hitlera - Mit i prawda o nazistowskiej fizyce jądrowej" obaliła wiele mitów, jak i odkryła wiele kulis i faktów dotyczącej prawdziwych, a nie urojonych możliwości Niemiec w dziedzinie atomistyki. Konkluzja zarówno książki, jak i twórców gry jest jednoznaczna, Niemcy są w stanie wyprodukować bombę nuklearną szybciej niż Alianci, ale niewyobrażalnym kosztem, który nie pozwala na prawidłowy rozwój sił lądowych i powietrznych na podbój Związku Radzieckiego i prędzej to sami staniemy się obiektem ataku i to w dodatku skutecznego. Tak więc radzę sobie tę dziedzinę odpuścić i skupić wszystkie swoje siły na podbiciu Europy zanim Alianci dostaną w swoje "demokratyczne łapska" bombę. Ten cel powinien Ci przyświecać przez całą Twoją grę Niemcami, ale koniec już tego, bo teraz nadszedł czas na... Matiuszkę Rassiję, czyli...

Związek Radziecki

Pierwszy kontakt gracza, który zdecydował się wcielić w towarzysza Dżugaszwili musi się łączyć z poczuciem wielkości i mnogości terytoriów nad jakimi przyszło mu panować. Nie musimy więc dbać o to, by zdobyć przestrzeń życiową dla swych obywateli, gdyż mają oni jej pod dostatkiem. Twoim zadaniem podstawowym będzie wykorzystać ten potencjał i go znacznie rozbudować. Związek Radziecki ma większą liczbę punktów IC od Niemiec, a jedynie Stany Zjednoczone są w stanie ich wyraźnie przewyższyć potęgą przemysłową. Wszystko byłoby wspaniale, gdyby nie jeden podstawowy i ciągle dręczący problem chyba wszystkich graczy rozpoczynających swoje podboje w Hearts of Iron Imperium Radzieckim, czyli niewyobrażalne wymagania ludności. Na wydatki "socjalne" musisz przeznaczać niewiarygodne ilości Twojego budżetu. Jest to oczywiście próba w jakichś sposób oddania złożonych realiów współczesnej rzeczywistości, a szczególnie socjalistycznej gospodarki rosyjskiej, która starała się kontrolować wszystkie dziedziny życia społecznego w państwie. Utrzymywanie potężnych zakładów państwowych i zatrudnianie prawie wszystkich obywateli przez państwo-pracodawcę oczywiście skutkuje tym, iż musi ono utrzymywać swych obywateli z własnych pieniędzy. W ten sposób teoretycznie wyglądająca na kolosa gospodarka radziecka, tak naprawdę boryka się z wielkimi problemami, co dość wiernie przedstawione zostało w grze. Reszta środków przemysłowych jest przeznaczana na początku na jako takie zaopatrzenie dla dużej ilości słabo wyposażonych i wątpliwej jakości oddziałów, nie wspominając o prawie żadnych środkach na rozwój technologiczny. W tym samym czasie, kiedy Ty nie jesteś w stanie utrzymać swojej armii, Niemcy rosną w siłę i rozwijają swoją potęgę, Ty zaś wydawać by się mogło nie możesz zrobić nic.

Jak rozwiązać problemy ekonomiczne Imperium Sowieckiego...? Prostej drogi nie ma. Sam głowiłem się jaką podać Wam radę w mym poradniku, która byłaby prosta i nieskomplikowana. Takowej jednak nie znalazłem, ale pewne wskazówki i przemyślenia mogę Wam przedstawić. Każdy z nas - strategów, którzy znając choć trochę historię Drugiej Wojny Światowej, a w dobie programów typu Discovery o to nie trudno, wie, że wcześniej czy później Związek Radziecki czeka inwazja Imperium Zła, czyli III Rzeczy Niemieckiej. Tak więc na zdrowy rozum można z tego wywnioskować, że jeśli chcemy rozwijać swój przemysł to tylko z dala od przyszłej linii frontu. Najlepiej wybrać sobie prowincje w okolicach Uralu i tam zacząć ciągle inwestować rozwój swojej bazy przemysłowej. Po kilku latach, kiedy inwazja będzie się nieuchronnie zbliżała, wykorzystać nasze stworzone Zagłębie Przemysłowe na Uralu w produkcje nowych jednostek. Na szczęście w miarę upływu czasu ilość punktów IC przeznaczanych na zaspokojenie potrzeb ludności będzie malała i zaoszczędzone, jakże nam potrzebne punkty będzie można przeznaczyć na rozwój i zbrojenia.

"Ostateczna linia obrony, jeśli Niemcy ją naruszą będziesz miał poważne problemy. Białymi kropkami zaznaczone trzy najważniejsze prowincje dla ZSRR".

Hearts of Iron przede wszystkim jest grą wojenną, celem każdego ważniejszego państwa w okresie 1936-1948 jest budowa dużej i silnej armii po to by podbijać, bądź nie być podbitym. Dla gracza, który kieruje poczynaniami ZSRR Armia Czerwona powinna być przedmiotem największej uwagi. Przede wszystkim jednak zaopiekuj się swoimi najważniejszymi miastami, a w szczególności Leningradem i Moskwą. Te dwa miasta (po części też Stalingrad można jeszcze przyłączyć do tej pary) dają Rosji Radzieckiej potężny zastrzyk punktów Potencjału Przemysłowego (IC). Ich utrata będzie potężnym ciosem dla Twojego Imperium i może się wiązać z totalną porażką. Póki miasta stołeczne Rosji nie zostaną zajęte póty Niemcy nie mogą czuć się pewni swojego zwycięstwa. Tak więc powinieneś skupić się na budowie umocnień w tych miejskich prowincjach. Pozwolą one przetrzymać ewentualne natarcia wroga, który będzie chciał w pierwszej kolejności je zająć i przeczekać okres do przybycia posiłków odbijających miasto. Zresztą ponad dziewięćsetdniową obrona Leningradu świadczy o tym, jak ważne jest przygotowanie wcześniejsze miejskiej defensywy i rozwój siatki fortyfikacji.

Sama Armia Czerwona jest ilościowo bardzo pokaźna, jednak większość jednostek jest zacofana, co będziesz musiał natychmiast poprawić poprzez inwestowanie w naukę i nowe technologie wojenne. Pamiętaj też, żeby do każdej jednostki nowoformowanej dołączać brygadę artyleryjską, bądź przeciwlotniczą. Technologia i kierunki rozwoju są priorytetowym zadaniem dla Armii Czerwonej. Jeśli chodzi o Marynarkę Wojenną to podobnie jak Niemcy odpuść sobie tę materię i skup się na lądzie. Powietrze też nie jest twoim priorytetem, ale w przeciwieństwie do Floty Wojennej tu poświęć trochę czasu i środków by zbudować jako takie wsparcie dla swych dywizji. Natomiast najważniejsze to skupić się na wyposażeniu oddziałów walczących bezpośrednio na froncie. Pierwsze na czym musisz skupić swoje wysiłki to rozwój lądowych i artyleryjskich doktryn wojennych. Armia Czerwona na przestrzeni swoich dziejów, aż po czasy dzisiejsze opiera się na potężnym wsparciu artyleryjskim. W tej materii Rosjanie zawsze przewyższali inne nacje, począwszy od słynnych Katiuszy, kończąc na dzisiejszych śmiercionośnych (jak sama nazwa wskazuje) wyrzutni BM-30 Smerch (Śmierć). Oprócz tego Twoim priorytetem jest inwestycja w technologie przydatne dla oddziałów piechoty, dużą uwagę powinieneś też zwrócić na czołgi, broń p-panc. Nie zapomnij też o ulepszeniach związanych z działem Dowodzenia i Kontroli. Zapamiętaj też, że w przeciwieństwie do Niemiec nie masz komfortu rozwijania różnych prototypów pojazdów pancernych, a raczej powinieneś skupić się na jednym, naprawdę dobrym typie czołgu (T-34) i wybrać te ulepszenia, które będą rozwijać ten projekt. Gdy już wszystko będzie gotowe zacznij produkować ich podobnie jak w miało to miejsce w rzeczywistości w tysiącach egzemplarzy, by później zalać nimi Wehrmacht. Podsumowując, najważniejsze jest to, by armia lądowa miała dobrze zorganizowane oddziały piechoty i duże ilości dywizji pancernych wyposażonych w stosunkowo tanie i liczne T-34!.

pobierz poradnik

Aby pobrać poradnik do gry
Europa Universalis: II Wojna Światowa

wyślij SMS o treści GOL na numer 77464

i wpisz poniżej kod, który otrzymasz w zwrotnym SMS.

Koszt poradnika to 8,61 zł

Europa Universalis: II Wojna Światowa

zobacz więcej informacji o grze
Europa Universalis: II Wojna Światowa

Wszystkie dostępne tu poradniki są bezpłatnie do pobrania dla posiadaczy abonamentów MayClub.

Poradniki do gier strategicznych

Strategiczne