poradniki i solucje do gier
poradniki i solucje do gierod A do Zpomoc i reklamacjeregulamin usługi

Poradnik Football Manager 2009 (Worldwide Soccer Manager 2009)

Poradnik do menedżera piłkarskiego „Football Manager 2009” zawiera przede wszystkim dokładne opisy poszczególnych funkcji i opcji, a także podstawowe porady pomagające przetrwać z dala od strefy spadkowej.

poradnik, solucja do gry w zawiera 61 stron i 51 ilustracji, rozmiar pliku to 3,4 MB

Zarządzanie drużyną

Kalendarz - narzędzie przypominające kalendarz, jaki wprowadzono chociażby w poczcie Gmail - Zarządzanie drużyną - Podstawowe funkcje - Football Manager 2009 - poradnik do gry

Kalendarz - narzędzie przypominające kalendarz, jaki wprowadzono chociażby w poczcie Gmail. Zaznaczono na nim ważniejsze terminy, dzięki czemu planowanie działań jest łatwiejsze i trudniej o nieprzyjemną przygodę - na przykład przeoczenie końca okienka transferowego.

Terminarz - ekran bardzo podobny do poprzedniego pod względem funkcjonalności - Zarządzanie drużyną - Podstawowe funkcje - Football Manager 2009 - poradnik do gry

Terminarz - ekran bardzo podobny do poprzedniego pod względem funkcjonalności. Obejmuje jednak tylko mecze, które rozegraliśmy/rozegramy, zawiera także szersze informacje o każdym spotkaniu - między innymi zasady, pauzujących zawodników czy przewidywaną pogodę.

Tabela - tutaj komentarz jest raczej zbędny - Zarządzanie drużyną - Podstawowe funkcje - Football Manager 2009 - poradnik do gry

Tabela - tutaj komentarz jest raczej zbędny. Po prostu - tabela ligowa. Rzędy statystyk, statystyk i jeszcze raz statystyk.

Skład - to jeden z najważniejszych ekranów w Football Manager - Zarządzanie drużyną - Podstawowe funkcje - Football Manager 2009 - poradnik do gry

Skład - to jeden z najważniejszych ekranów w Football Manager. Zawiera listę zawodników znajdujących się w kadrze zespołu oraz wszystkie potrzebne informacje na ich temat.

Wyszukiwanie - transfery to jedna z najprzyjemniejszych rzeczy w grze - Zarządzanie drużyną - Podstawowe funkcje - Football Manager 2009 - poradnik do gry

Wyszukiwanie - transfery to jedna z najprzyjemniejszych rzeczy w grze. Żeby jakiegoś dokonać, naturalnie trzeba najpierw znaleźć piłkarza - do tego służy właśnie ta sekcja.

Lista życzeń - przydatne narzędzie, dzięki któremu wszystkich piłkarzy z kręgu Twoich zainteresowań masz w jednym miejscu - Zarządzanie drużyną - Podstawowe funkcje - Football Manager 2009 - poradnik do gry

Lista życzeń - przydatne narzędzie, dzięki któremu wszystkich piłkarzy z kręgu Twoich zainteresowań masz w jednym miejscu. Listę życzeń warto systematycznie uzupełniać o nowe twarze.

Obserwacje - scouci nie powinni się obijać - tutaj masz podgląd bieżącej sytuacji, czyli wiedzę researcherów o danych regionach oraz raporty z przebiegu ich prac - Zarządzanie drużyną - Podstawowe funkcje - Football Manager 2009 - poradnik do gry

Obserwacje - scouci nie powinni się obijać - tutaj masz podgląd bieżącej sytuacji, czyli wiedzę researcherów o danych regionach oraz raporty z przebiegu ich prac.

Centrum transferowe - w tym miejscu pojawiają się informacje o przeprowadzanych przez Ciebie transakcjach - Zarządzanie drużyną - Podstawowe funkcje - Football Manager 2009 - poradnik do gry

Centrum transferowe - w tym miejscu pojawiają się informacje o przeprowadzanych przez Ciebie transakcjach. To baza piłkarzy sprzedanych, kupionych oraz wypożyczonych.

Trening - to także wbrew pozorom bardzo istotny ekran - Zarządzanie drużyną - Podstawowe funkcje - Football Manager 2009 - poradnik do gry

Trening - to także wbrew pozorom bardzo istotny ekran. Dobry trening to podstawa wysokiej formy i rozwoju zawodników. Więcej informacji w dalszej części poradnika.

Taktyka - kiedy już uzupełnisz kadrę i narzucisz odpowiedni reżim treningowy, warto poustawiać zawodników tak, aby mogli grać składny futbol - Zarządzanie drużyną - Podstawowe funkcje - Football Manager 2009 - poradnik do gry

Taktyka - kiedy już uzupełnisz kadrę i narzucisz odpowiedni reżim treningowy, warto poustawiać zawodników tak, aby mogli grać składny futbol. Segment bardzo rozbudowany, dlatego też poświęciłem mu sporo miejsca w dalszej części.

Początek gry

Kiedy już oswoisz się z całą gamą różnorakich ekranów, które opisałem powyżej, nareszcie możesz zacząć prawdziwą zabawę. Jak wiadomo wszystko ma swój cel, a żeby umiejętnie go zrealizować, trzeba go najpierw poznać. W tym celu trzeba udać się do siedziby zarządu i dowiedzieć się, jakie są jego oczekiwania.

Pierwszy ekran, który powinien Cię zainteresować, to Siedziba zarządu - Początek gry - Podstawowe funkcje - Football Manager 2009 - poradnik do gry

Pierwszy ekran, który powinien Cię zainteresować, to Siedziba zarządu . Zawiera podstawowe informacje na temat stosunku prezesa do drużyny, jego odniesienia do Twoich próśb i innych ogólników. W lewym dolnym rogu zostały też umieszczone dwie opcje.

Pierwsza z nich to Prośba do zarządu . Dzięki niej możesz próbować wyłudzić od szefostwa coś ekstra - na przykład dodatkowe fundusze na transfery, rozbudowę stadionu lub bazy treningowej, czy więcej czasu na przebudowanie zespołu, co czasem okazuje się przydatne, jeśli zamierzasz wyrzucić wszystkich na bruk i zmontować drużynę od podstaw.

Porada:

Powodzenie powyższych akcji zależy głownie od sytuacji finansowej klubu i... szczęścia. Osobiście rzadko korzystam z próśb do zarządu, gdyż najczęściej nie dają efektów. Jeśli stadion czy baza treningowa mają być rozbudowane, to tak się stanie - czy o to poprosimy, czy nie. Kiedy nie ma na to funduszy, to możemy leżeć krzyżem na dywaniku przed biurkiem prezesa, a i tak nic nie wskóramy. Godna polecenia jest jedynie opcja Modyfikacja budżetu płacowego/transferowego , dzięki której możemy fundusze przeznaczone na zawodników dostosować do swoich potrzeb i zaistniałej sytuacji.

Druga opcja jest właśnie tym, czego opis przeczytać możecie zdanie wyżej. Warto pokombinować z modyfikacjami budżetu - dla przykładu, kiedy brakuje Ci trochę gotówki na zakup potrzebnego zawodnika, warto trochę skroić pule przeznaczoną na płace, a zaoszczędzone pieniądze zainwestować w piłkarza.

Dużo ciekawiej prezentuje się sekcja Zaufanie .

Ten ekran to kompilacja opinii zarządu oraz kibiców na temat twojego stylu prowadzenia klubu - Początek gry - Podstawowe funkcje - Football Manager 2009 - poradnik do gry

Ten ekran to kompilacja opinii zarządu oraz kibiców na temat twojego stylu prowadzenia klubu. Widoczne paski zapełniają się proporcjonalnie do tego, jak jesteś postrzegany przez otoczenie. Aby dowiedzieć się nieco więcej, skorzystaj z menu po lewej, gdzie zaczerpniesz dokładniejszych informacji na temat Rozgrywek , Meczów , Wzmocnień , Piłkarzy i innych, mniej istotnych spraw.

Porada:

W to miejsce powinieneś zaglądać dość często, najlepiej po każdym ważniejszym wydarzeniu, jak transfer, mecz czy znacząca zmiana sytuacji zespołu w danych rozgrywkach. Przed rozpoczęciem gry zajrzyj do menu Rozgrywki, gdzie zarząd wyraził swoją opinię na temat ligi oraz pucharów, w których bierzesz udział. Warto dopasować swoje priorytety do wymagań zarządu i skupić się na rzeczach najważniejszych dla szefostwa. Gwarantuje to mocniejszą pozycję na stołku menedżera. Pamiętaj, że to zarząd decyduje, czy pracujesz dla klubu, więc przywiązuj sporą uwagę do ich postawy. Kiedyś utrata stanowiska w grach z serii Championship/Football Manager była bardzo trudna - trzeba się było naprawdę o to postarać, albo mieć wyjątkowo nieprzyjaznego szefa, co zdarzało się nadzwyczaj rzadko. Jednak już rok temu zarząd stał się mniej tolerancyjny i zaczął trzeźwo oceniać sytuację. Na moje oko w FM 2009 jest jeszcze bardziej surowy, także miej się na baczności.

Osobna kwestia to zaufanie kibiców. Wprawdzie nie wydaje się być jakoś szczególnie istotne, ale może mieć wpływ na sytuację finansową klubu. Główne źródło dochodów to bilety, a gdy fani drużyny przestaną Cię szanować, zaczną rzadziej pojawiać się na trybunach. Oznacza to słabą frekwencję i niższe przychody, co nie brzmi zbyt optymistycznie. Tutaj też warto uważać. Trochę mniej, niż w przypadku zarządu, ale jednak. Przezorny zawsze ubezpieczony.

Kiedy wiesz już, o co przyjdzie Ci walczyć w nadchodzącym sezonie, pora zrobić wszystko, aby osiągnąć sukces.

Informacje o zawodnikach

Podstawową jednostką, z której składa się drużyna, jest pojedynczy zawodnik. W Football Manager piłkarze opisywani są szeregiem statystyk. Jedne są zrozumiałe, drugie już mniej.

Współczynniki podzielono na trzy grupy, co pomaga w sprawnym odnalezieniu wartości najbardziej potrzebnych cech gracza - Informacje o zawodnikach - Skład - Football Manager 2009 - poradnik do gry

Współczynniki podzielono na trzy grupy, co pomaga w sprawnym odnalezieniu wartości najbardziej potrzebnych cech gracza. Niektóre z nich, tak jak wyżej wspomniałem, mogą okazać się nie do końca zrozumiałe - postarałem się takowe wyhaczyć i opisać.

Atrybuty techniczne:

Gra z pierwszej piłki - chyba nikt do końca nie wie, za co odpowiada ten współczynnik. W angielskiej wersji jego nazwa brzmi First touch , co można interpretować raczej jako przyjęcie piłki. Gra z pierwszej piłki, czyli popularnej klepki, to po angielsku "One touch".

Rzuty karne, Rzuty rożne, Rzuty wolne - te trzy współczynniki można zaliczyć do jednej grupy. Chciałem tutaj ostrzec przed popadaniem w przedwczesny zachwyt - zawodnik z maksymalną wartością współczynnika Rzuty rożne nie musi być Beckhamem. Na jakość ich wykonania wpływa bowiem także masa innych statystyk, jak dośrodkowania czy technika. Przy rzutach wolnych duża rolę odgrywają także Strzały z dystansu .

Atrybuty psychiczne:

Błyskotliwość - określa skłonność zawodnika do niekonwencjonalnych zagrań oraz poziom ich ewentualnego wykonania.

Przewidywanie - ten atrybut jest ważny przede wszystkim przy prostopadłych piłkach oraz rzutach karnych. Zawodnik z wysoką wartością współczynnika ma lepsze wyobrażenie na temat boiskowej sytuacji.

Znaczenie - jego wartość decyduje o zdolnościach przywódczych zawodnika. Im wyższy poziom tej cechy, tym większym szacunkiem cieszy się gracz wśród kolegów z zespołu. Podstawowy atrybut kapitana.

Atrybuty fizyczne:

Naturalna sprawność - im wyższy wskaźnik, tym szybciej zawodnik regeneruje się po meczu, ostrym treningu oraz potrzebuje mniej czasu na powrót do wysokiej formy po przerwie między sezonami.

Porada:

Na lewo od statystyk znajduje się metryczka zawodnika, zawierające dane na temat jego wieku, narodowości czy warunków fizycznych. Większość z tych informacji nie wymaga komentarza, jednak warto dodać, że wzrost i waga wcale nie przekładają się zbytnio na zachowanie gracza na boisku. W jednym z wywiadów twórcy gry wyznali, że o tym, kto wygra pojedynek główkowy nie decyduje wzrost zawodnika, ale atrybuty takie, jak Skoczność i Gra głową . Dlatego też te dane można potraktować jedynie jako ciekawostkę.

Profil bramkarza prezentuje się nieco inaczej, niż gracza z pola.

Tabelka z atrybutami technicznymi została zastąpiona specyficznymi cechami, dopasowanymi do charakterystyki golkipera - Informacje o zawodnikach - Skład - Football Manager 2009 - poradnik do gry

Tabelka z atrybutami technicznymi została zastąpiona specyficznymi cechami, dopasowanymi do charakterystyki golkipera. Myślę, że tutaj żaden z atrybutów nie wymaga komentarza i wszystko jest zrozumiałe. Warto wspomnieć o dwóch wyjątkach od reguły "im więcej, tym lepiej". Mianowicie chodzi o parametry Ekscentryczność i Skłonność do piąstkowania , które powinny być najlepiej małymi liczbami jednocyfrowymi.

Główny ekran profilu zawodnika to naturalnie najważniejsza jego część. Dostępne w menu po lewej opcje jedynie uzupełniają bazę informacji na temat gracza, aczkolwiek warto w nie zajrzeć, aby dowiedzieć się nieco więcej o piłkarzu.

pobierz poradnik

Aby pobrać poradnik do gry
Football Manager 2009

wyślij SMS o treści GOL na numer 77464

i wpisz poniżej kod, który otrzymasz w zwrotnym SMS.

Koszt poradnika to 8,61 zł

Football Manager 2009

zobacz więcej informacji o grze
Football Manager 2009

Wszystkie dostępne tu poradniki są bezpłatnie do pobrania dla posiadaczy abonamentów MayClub.

Poradniki do gier sportowych

Sportowe