poradniki i solucje do gier
poradniki i solucje do gierod A do Zpomoc i reklamacjeregulamin usługi

Poradnik Medieval: Total War

Medieval: Total War doskonale łączy w sobie zalety klasycznych gier turowych z dynamizmem współczesnych RTS-ów. Napisanie wyczerpującego poradnika do gry jest praktycznie niemożliwe, dlatego do rąk waszych trafia abecadło strategii Medieval: Total War!

poradnik, solucja do gry w zawiera 12 stron i 29 ilustracji, rozmiar pliku to 653,2 KB

1 - Abecadło Medieval: Total War - część 2 - Medieval: Total War - poradnik do gry

ANDEL - Abecadło Medieval: Total War - część 2 - Medieval: Total War - poradnik do gry

ANDEL

W każdej grze strategicznej kluczem do sukcesu są pieniądze. Nie da się wystawić i utrzymać potężnej armii kiedy w kasie pustki. Handel możemy podzielić na trzy rodzaje - lokalny, import i eksport. Handel lokalny zależy wyłącznie od zasobów naturalnych danej prowincji i budynków, które wybudujemy (farmy, kopalnie, domy kupieckie). By czerpać dochody z eksportu musimy spełnić kilka warunków. Po pierwsze wybudować port i kupca. Po drugie stworzyć flotę handlowa (barki). I wreszcie po trzecie - umieścić nasze statki na morzu, w ten sposób by każdy jego obszar, od naszego portu do portu, z którym chcemy handlować był zajęty przynajmniej przez jeden z naszych okrętów (coś na zasadzie sztafety)! Na ostatni sposób przypływu gotówki - import nie mamy niestety wpływu. Działa on analogicznie do eksportu, jednak to przeciwnik musi ustawić swoje statki od własnych portów do portów naszych.

NTERFACE - Abecadło Medieval: Total War - część 2 - Medieval: Total War - poradnik do gry

NTERFACE

Jak już wspomniałem we wstępie, wszystkie bitwy w Medieval: Total War rozgrywane są w czasie rzeczywistym. Teoretycznie możemy zrezygnować z osobistego dowodzenia, zdając się na rezultat wyłoniony przez komputer, jednak warto zrobić to jedynie, gdy dysponujemy sporą przewagą i jesteśmy w 100% pewni zwycięstwa. Jak we wszystkich RTS-ach, o naszym sukcesie decydował będzie nie tylko geniusz taktyczny, ale i refleks. Po pierwsze powinniście dobrze nauczyć się operować kamerą, by szybko móc znaleźć się w centrum akcji (kursory + [shift], [*] i [/] pozwalają przemieszczać widok w płaszczyźnie pionowej) . Po drugie należy zadbać o odpowiednie pogrupowanie jednostek (trzymając wciśnięty klawisz [ctrl] klikamy na ikonach wybranych jednostek i na koniec wydajemy komendę Group), dzięki czemu będziemy mogli sprawniej i szybciej przemieszczać je po polu bitwy. Ja zazwyczaj tworze jedną dużą grupę piechoty (ale nie więcej niż 5 oddziałów), 3 grupy konnicy (maksymalnie po 2 oddziały) i dwie grupy łuczników. Przydatnym rozkazem, o którym często się zapomina, jest komenda walki wręcz dla naszych strzelców. W tym celu, wydając im rozkaz ataku musimy przytrzymać klawisz [alt]. Okazuje się to niezbędne, gdy skończy się im amunicja, lub gdy chcemy gonić uciekającego wroga (szczególnie jeśli dysponujemy łucznikami na koniach). W grze jednoosobowej najistotniejszym z wszystkich klawiszy okazuje się [p] pozwalające na włączenie/wyłączenie pauzy. Po zatrzymaniu czasu możemy spokojnie zaplanować nasze działania, sprawdzić stan poszczególnych jednostek, a także wydać rozkazy, które zostaną wykonane po wyłączeniu pauzy. Chyba nie muszę przekonywać jak bardzo ułatwia nam to zapanowanie nad placem boju.

EDNOSTKI - Abecadło Medieval: Total War - część 2 - Medieval: Total War - poradnik do gry

EDNOSTKI

Medieval: Total War pozwala nam na wytrenowanie olbrzymiej liczby jednostek. Dostęp do większości z nich jest uzależniony od naszego rozwoju technologicznego, jak i państwa, którym dowodzimy. Generalnie wszystkie jednostki można podzielić ze względu na przeznaczenie na polu bitwy na lekką piechotę, ciężką piechotę, łuczników, lekką kawalerię, ciężką kawalerię i artylerię. Pełne zestawienie dostępnych w grze jednostek wraz z wypunktowaniem ich przeznaczenia i zalet możecie znaleźć tutaj (http://www.totalwarassembly.com/waracademy.cfm?Action=ViewList)

AWALERIA - Abecadło Medieval: Total War - część 2 - Medieval: Total War - poradnik do gry

AWALERIA

Moim zdaniem najistotniejsza jednostka w grze. Nie tylko ze względu na swoją siłę, ale głównie na mobilność. O ile nie da się zaskoczyć przeciwnika nieoczekiwanym atakiem piechoty, o tyle błyskawiczny atak konnicą od tyłu niejednokrotnie przesądzi o naszym zwycięstwie. Starajcie się w pełni wykorzystać jej przewagę szybkości i starać się okrążyć przeciwnika atakując w jego najczulszy punkt. Konnica oczywiście znakomicie nadaje się do szybkiego eliminowania strzelców nieprzyjaciela - jeśli uda się do nich dotrzeć do pogrom jest wręcz pewny. Warto skreślić kilka słów na temat łuczników konnych. Można wykorzystać ich w dwojaki sposób - albo prowadzić wojnę podjazdową (obstrzał, szybkie wycofanie na bezpieczną odległość i ponowny obstrzał), albo, co często daje lepszy rezultat - do rozciągnięcia armii wroga prowokując kilka z jego oddziałów do ruszenia za nami w pościg. Ach! Tak dla ścisłości: atakowanie konnicą pikinierów, halabardników, czy innych zaopatrzonych w długie lance jednostek nie jest dobrym pomysłem ;-). Z reszta w tabelce dotyczącej jednostek możecie sprawdzić, które z nich posiadają bonusy przy walce z konnicą i których trzeba unikać.

OJALNOŚĆ PROWINCJI - Abecadło Medieval: Total War - część 2 - Medieval: Total War - poradnik do gry

OJALNOŚĆ PROWINCJI

Uzyskanie i utrzymanie wysokiego poziomu lojalności w prowincjach jest priorytetem każdego władcy - Abecadło Medieval: Total War - część 2 - Medieval: Total War - poradnik do gry

Uzyskanie i utrzymanie wysokiego poziomu lojalności w prowincjach jest priorytetem każdego władcy. I to wcale nie dlatego, że kochamy naszych poddanych, tylko dlatego, że czym chłop bardziej szczęśliwy tym większy można mu przyłożyć podatek ;-). Wpływ na lojalność ma kilka czynników. Po pierwsze - to jak długo dana prowincja jest w naszym posiadaniu. Te, które zostały niedawno podbite wymagają specjalnego traktowania przez najbliższe 5-10 lat. Po drugie - religia. Im większa ilość mieszkańców wyznaje naszą wiarę, tym łatwiej nad nimi zapanować i mniejsze ryzyko buntu. Po trzecie - budynki, które znajdują się w prowincji (wielkość zamku i świątynie), po czwarte - wpływ obcych agentów, którzy mogą prowokować zbrojne powstania. Po piąte - ilość wojska, która w prowincji przebywa - czym więcej oddziałów, tym mniejsza szansa na bunt i tym samym większa lojalność. I wreszcie po piąte - obciążenia podatkowe. Zasada jest taka, iż ustawiamy w prowincji maksymalnie wysoki podatek, który jednocześnie nie zmniejsza lojalności poniżej 110%. W ten sposób zapewniamy sobie maksymalny przypływ gotówki do skarbca i pewność, że w danej prowincji nie dojdzie do rewolucji. A tych należy unikać jak ognia, albowiem zazwyczaj siły powstańców będą liczyły 1000 i więcej ludzi! Warta wspomnienia jest opcja automatycznego ustawiania podatków (komputer sprawdza lojalność danej prowincji i ustala dla niej największy możliwie podatek). Na koniec jeszcze jedna uwaga - jeśli w waszym skarbcu znajduje się pokaźna sumka (ponad 10.000) warto zastanowić się nad zmniejszeniem podatków, albowiem utrzymywanie ich ciągle na najwyższym poziomie ma niekorzystny wpływ na lojalność dowodzonych przez nas jednostek i generałów!

ORALE - Abecadło Medieval: Total War - część 2 - Medieval: Total War - poradnik do gry

ORALE

Moim zdaniem klucz do odniesienia zwycięstwa. W czasie bitwy zazwyczaj ginie mniej niż połowa dowodzonych przez nas (lub przeciwnika) jednostek, pozostałe uciekają z poza walki. Innymi słowy mówiąc, dysponując 500 jednostkami, możemy pokonać identyczną armię liczącą nawet 1000, zmuszając połowę z niej do odwrotu i wyrównując szanse! Strach i panika nie wiele różni się od śmierci! Dobrze, czas więc poszukać odpowiedzi od czego zależy morale naszych jednostek. Po pierwsze umiejętności dowodzenia i przebywanie pod czujnym okiem dowódcy. Po drugie - zachowanie się kompanów. Panika jest zaraźliwa, więc jeśli jeden z naszych oddziałów zacznie uciekać, to odbije się to na kondycji psychicznej wszystkich znajdujących się w jego pobliżu jednostek. Sytuacja staje się jeszcze gorsza, gdy ucieka nasz generał - praktycznie zawsze wszystkie oddziały pójdą za jego przykładem, nawet jeśli w danym momencie wygrywaliśmy! Po trzecie - wynik starcia. Logiczne jest, że większą ochotę do walki ma oddział, który wygrywa, niż ten, który odnosi duże obrażenia. Dlatego nie warto rzucać wszystkich oddziałów jednocześnie do walki, trzymając kilka z nich w odwodzie i posyłając jako wzmocnienie w miejsce, w którym odnosimy największe straty. Po czwarte - ustawienie danego oddziału. Wpływ wywiera zarówno ukształtowanie terenu (tym zajmę się później), jak i lokalizacja innych naszych oddziałów. Najpewniej będą czuć się żołnierze, z których zarówno z lewej jak i prawej strony znajdują się ich kompani. I wreszcie po piąte - czynnik zaskoczenia. Jeśli wpadniemy w zasadzkę, zostaniemy zaatakowani od flanki, tyłu bądź w inny niespodziewany sposób, to panika w naszych szeregach jest wyłącznie kwestią czasu. Pamiętajcie jednak, że psychika nieprzyjaciela rządzi się identycznymi prawami, i wszystkie opisane powyżej możliwości możecie z powodzeniem wykorzystać do obniżenia morale jego jednostek!

EUTRALNE PROWINCJE - Abecadło Medieval: Total War - część 2 - Medieval: Total War - poradnik do gry

EUTRALNE PROWINCJE

Czyli marzenie każdego zdobywcy - Abecadło Medieval: Total War - część 2 - Medieval: Total War - poradnik do gry

Czyli marzenie każdego zdobywcy. Podbijanie terenów neutralnych ma same zalety - po pierwsze nie interesują nas żadne zależności religijne (choćby 100% stanowili katolicy, to i tak papież nie będzie protestował). Nie plątamy się w żaden konflikt - ot zdobywamy prowincję i po krzyku, nie musimy się bać, że nadejdzie odsiecz (nie licząc powstań). Kolejny plus jest taki, że w przypadku niepowodzenia nie musimy obawiać się kontrofensywy. Wnioski z tego płyną takie, by jak najszybciej podbić wszystkie neutralne prowincje, nim zrobią to nasi konkurenci. Szczególnie atrakcyjne są takie prowincje jak Szwecja i Litwa, które po inwestycji w handel będą przynosić nam tysięczne wpływy do skarbca każdego roku. Grając Polską, początek gry jest prawdziwym wyścigiem. Trzeba natychmiast zająć prowincje położone na północy (nim ubiegnie nas Cesarstwo lub Duńczycy) i wyruszyć na wschód rywalizując o podboje z Rosja. Pamiętajcie by na podbitych terenach szybko ustanowić władców (przyznając tytuły szlacheckie), ustawić najniższe podatki i przez kilka lat pozostawić w nich kilka oddziałów. Inaczej wybuchnie bunt i będziemy zmuszeni zdobywać je ponownie.

1 - Abecadło Medieval: Total War - część 3 - Medieval: Total War - poradnik do gry
BLĘŻENIE - Abecadło Medieval: Total War - część 3 - Medieval: Total War - poradnik do gry

BLĘŻENIE

Do zamku możemy dostać się na trzy sposoby - cierpliwie czekając i biorąc załogę głodem (trwa to całe lata, w zależności od wielkości twierdzy), przekupując dowódcę, lub moją ulubioną metodą siłową - szturmując jego mury. Do tego celu będziemy oczywiście potrzebować machin oblężniczych. Posiadają one ograniczony zapas amunicji, więc czym zamek większy, tym więcej katapult będziemy potrzebować. Najistotniejszy jest moment, w którym będziemy je rozstawiać, albowiem ich ustawienia nie będziemy mogli już skorygować. Najważniejsze jest byśmy mogli zrobić lukę w każdym z pierścieni murów otaczających zamek i tym samym dostać się do środka. Lepiej będzie, gdy przy okazji zniszczymy cześć wież strzelniczych. A już idealnie, jeśli tak rozstawimy nasze machiny byśmy mogli razić wroga samemu pozostając poza jego zasięgiem. Sam szturm jest banalnie prosty - po zrobieniu dziury w każdym z murów i wystrzeleniu wszystkich pocisków, którymi dysponowały katapulty, rzucamy do boju nasze jednostki. Koniecznie biegiem i w szyku luźnym (obstrzał ze strony wież). Reszta przebiega tak jak typowa bitwa, z tą różnica, że przeciwnik nie może uciec i trzeba będzie zabić każdego broniącego zamku żołnierza.

IECHOTA - Abecadło Medieval: Total War - część 3 - Medieval: Total War - poradnik do gry

IECHOTA

Pomimo, że ustępuje pod względem siły kawalerii, to ze względów ekonomicznych będzie stanowić trzon naszej armii. Każdy atak na wroga powinien zaczynać się od piechoty, pozostałe jednostki stanowią wsparcie i są używane do wypracowania przewagi. Ze względu na zastosowanie możemy podzielić ją na dwa typy. Piechotę defensywną, w skład której wejdą jednostki uzbrojone z długie włócznie przeznaczone do walki z konnicą. Jej głównym celem jest przewidzenie miejsca, w które nieprzyjaciel uderzy kawalerią, przetrzymanie jego szarży i wreszcie związanie go w walce. Pozostałe jednostki piechoty służą do ofensywy i wykorzystujemy je do walki i piechotą przeciwnika (szczególnie tą defensywną).

ELIGIA - Abecadło Medieval: Total War - część 3 - Medieval: Total War - poradnik do gry

ELIGIA

O wpływie religii na zadowolenie w naszych prowincjach już pisałem, trzeba jednak wspomnieć o jej oddziaływaniu globalnym. Głowa kościoła będzie miała olbrzymi wpływ na nasze poczynania, wiążąc nam ręce swoimi nakazami. Papież jako główny cel stawia sobie zachowanie równowagi pomiędzy wszystkimi państwami katolickimi i nie pozwala by jedno zwiększało swoje wpływy (i terytorium) kosztem drugiego. Prowadząc wojnę z katolickim państwem mniejszym niż nasze, możemy zostać poproszeni (a raczej zmuszeni!) do wycofania naszych wojsk w ciągu dwóch lat i powstrzymania się agresji w przeciągu kolejnych lat 10. I to bez względu czy konflikt rozpętaliśmy my, czy też zostaliśmy zaatakowani pierwsi! Zlekceważenie groźby Papieża spowoduje obłożenie nas ekskomuniką, a ta rodzi dość poważne konsekwencje. Gwałtownie zmniejsza lojalność w katolickich prowincjach, a stosunki z chrześcijańskimi monarchami ulegają pogorszeniu. W ostateczności papież może ogłosić wezwanie do świętej krucjaty przeciwko naszemu państwu, co uwikła nas w konflikt z niemal całą Europą! Dlatego do czasu nim wasz kraj uzyska status imperium, warto pozostawać z Watykanem w dobrych układach. Za szerzenie wiary (czyli agresje przeciwko poganom, muzułmanom etc.), możemy zostać nagrodzeni dotacjami pieniężnymi! Na koniec ważna informacja - ekskomunika wygasa wraz ze śmiercią naszego króla lub ze śmiercią papieża. W ostateczności zawsze możecie spróbować go zgładzić ;-).

TRZELCY - Abecadło Medieval: Total War - część 3 - Medieval: Total War - poradnik do gry

TRZELCY

Najistotniejsza informacja brzmi, że skuteczność łuczników w Medieval: Total War pozostawia wiele do życzenia i jest na pewno mniejsza niż przyzwyczaiły nas inne gry strategiczne - Abecadło Medieval: Total War - część 3 - Medieval: Total War - poradnik do gry

Najistotniejsza informacja brzmi, że skuteczność łuczników w Medieval: Total War pozostawia wiele do życzenia i jest na pewno mniejsza niż przyzwyczaiły nas inne gry strategiczne. O ile stają się przydatni w defensywie (zajmujemy wzgórze i się bronimy), o tyle w czasie ataku ciężko ich skutecznie wykorzystać. Nie możemy ich ustawić za naszą piechotą, albowiem istnieje ryzyko, że ustrzelimy własne jednostki! Jedynym rozwiązaniem pozostaje rozstawienie łuczników na flankach i prowadzenie obstrzału z boku, jednak wtedy stają się łatwym celem dla kawalerii nieprzyjaciela. Głównym zadaniem łuczników stanie się więc prowokowanie wroga który biernie oczekuje na nasz atak pilnując dogodnej pozycji. Podobnie jak to było a artylerią- las strzał powinien przekonać go do zmiany planów.

YTUŁY SZLACHECKIE - Abecadło Medieval: Total War - część 3 - Medieval: Total War - poradnik do gry

YTUŁY SZLACHECKIE

Po zdobyciu nowej prowincji, możemy oddać ją w posiadanie wybranemu przez nas dowódcy. Jest to decyzja niezwykle istotna, albowiem, każdy z nich posiada różne cechy wpływające na to jak będzie sobie radził z zarządzaniem. Lojalność (loyalty) jak sama nazwa wskazuje, oznacza wierność królowi, pobożność (piety) przywiązanie do religii, budzenie strachu (dread) zmniejsza ryzyko buntu i wreszcie bystrość (acumen) ma wpływ na dochody, które w danej prowincji będą generowane. Dodatkowo warto zobaczyć do cech, które opisują danego dowódcę, albowiem niektóre z nich modyfikują zdolności zarządzania! Tytuły szlacheckie powinno się nadawać mają na uwadze głównie ekonomie (bystrość przynajmniej 4), szczególnie, jeśli dana prowincja generuje wysokie dochody. W razie potrzeby możecie zmienić swoją decyzję i odebrać wybranemu dowódcy zwierzchnictwo nad prowincją. Najłatwiej jest pozbawić go życia, lub, jeśli wolicie, wysłać emisariusza z odpowiednim rozkazem. Uważajcie jednak, bo jeśli będzie miał on wojowniczy charakter (cechy takie jak dumny, waleczny etc.) i miał posłuch wśród podwładnych (wysoki współczynnik strachu) to może się zbuntować i wzniecić przeciw wam rebelię!

KSZTAŁTOWANIE TERENU - Abecadło Medieval: Total War - część 3 - Medieval: Total War - poradnik do gry

KSZTAŁTOWANIE TERENU

Prawidłowe wykorzystanie terenu, na którym toczyć będzie się bitwa znacznie zwiększa siłę naszej armii. Po pierwsze powinniście starać się wykorzystać element zaskoczenia, który umożliwiają nam lasy (o tym szerzej za chwile). Jednostki znajdujące się między drzewami stają się praktycznie w 100% odporne na obstrzał łuczników. Podczas walki w lesie znacznie spada skuteczność konnicy, dlatego jeśli przeciwnik w tej kwestii dysponuje nad wami przewagą, to za wszelką cenę starajcie się rozegrać starcie pomiędzy drzewami. Po drugie, starajcie się wykorzystać okoliczne wzniesienia. Atak z góry jest wielokrotnie skuteczniejszy, zarówno, jeśli chodzi o łuczników, jak i o szarżujące jednostki. Po prostu grawitacja staje się naszym sprzymierzeńcem. W Medieval: Total War obowiązuje zasada, że strona, która się broni najczęściej zajmuje wzgórze zwiększając tym samym swoje szanse. Atakujący (czyli zazwyczaj my) zmuszony będzie poświęcić wiele sił by je zdobyć. Nie polecam jednak bezpośredniego szturmu na pozycje wroga, starajcie się go sprowokować (za pomocą łuczników) by zbiegł do was, lub okrążyć wzgórze i wdrapać się na nie z innej, niezagrożonej strony.

ARUNKI POGODOWE - Abecadło Medieval: Total War - część 3 - Medieval: Total War - poradnik do gry

ARUNKI POGODOWE

Czas, w którym dokonujemy ataku zależy od strony atakującej. Warto więc wybrać pogodę, która okaże się naszym sprzymierzeńcem. W czasie silnego wiatru i deszczu znacznie spada skuteczność łuczników, czyniąc ich wręcz bezużytecznymi. Natomiast padający kilka dni deszcz ujemnie wpływa na mobilność naszej konnicy, której ciężko jest się przemieszczać po podmokłych terenach. Choć mówiąc szczerze, to ja osobiście nie zauważyłem takiej różnicy.

ASADZKA - Abecadło Medieval: Total War - część 3 - Medieval: Total War - poradnik do gry

ASADZKA

Im przeciwnik będzie mniej wiedział o naszych planach, tym lepiej! Zaskoczenie jest naszym potężnym sprzymierzeńcem, warto więc z niego korzystać. Do przygotowania zasadzki będziemy potrzebować odpowiedniego terenu - lasu. Jednostki, które znajdują się pomiędzy drzewami (symbolizuje to ikona drzewa) przez długi czas pozostają niewidoczne dla oczu przeciwnika. Ujrzy je dopiero, gdy znajdzie się w ich pobliżu, a wtedy nie będzie miał już czasu na przegrupowanie. Większość zasadzek opiera się na podobnym schemacie - w lesie umieszczamy większość naszych jednostek, a w widocznym miejscu w pobliżu ustawiamy kilka oddziałów jako przynętę. Nieświadomy naszej prawdziwej siły wróg, zazwyczaj zaatakuje nas mniejszą niż zazwyczaj grupą, którą nasze ukrywające się w lesie jednostki z łatwością pokonają. Pamiętajcie, że wcale nie musimy dysponować przewagą liczebną- wybiegające z lasu jednostki natychmiast wzbudzą strach w oddziałach wroga (wszak on dalej nie wie czy w lesie przebywał tylko oddział, który się wyłonił, czy za chwile wyskoczy jeszcze 5 innych), a stąd już tylko o krok od paniki.

pobierz poradnik

Aby pobrać poradnik do gry
Medieval: Total War

wyślij SMS o treści GOL na numer 77464

i wpisz poniżej kod, który otrzymasz w zwrotnym SMS.

Koszt poradnika to 8,61 zł

Medieval: Total War

zobacz więcej informacji o grze
Medieval: Total War

Wszystkie dostępne tu poradniki są bezpłatnie do pobrania dla posiadaczy abonamentów MayClub.

Poradniki do gier strategicznych

Strategiczne