poradniki i solucje do gier
poradniki i solucje do gierod A do Zpomoc i reklamacjeregulamin usługi

Poradnik SimCity Społeczności (SimCity Societies) polski poradnik do gry

Poradnik do gry „SimCity: Społeczności” - piątej części serii o budowie miasta. Materiał zawiera wszelkie potrzebne informacje dotyczące mechaniki rozgrywki i zasad rządzących metropoliami.

poradnik, solucja do gry w zawiera 40 stron i 36 ilustracji, rozmiar pliku to 3,3 MB

Wpływ budynków na otoczenie

Projektując miasto, należy pamiętać o tym, że niektóre budowle wywierają negatywny lub pozytywny wpływ na instytucje znajdujące się w pobliżu. By zobrazować to zjawisko, posłużmy się pewnym przykładem.

Rozpatrujemy miasto czysto autorytarne.

Niebieskie kręgi wyznaczają zasięg działania budynków. - Wpływ budynków na otoczenie - Projektowanie miasta - SimCity Społeczności - poradnik do gry
Niebieskie kręgi wyznaczają zasięg działania budynków.

Niebieskie kręgi pokazane na powyższym obrazku to efekt działania odpowiedniego filtra mapy. Bierzemy pod lupę wydział publicznej OZ .

Ten budynek jest otoczony przez wpływające negatywnie rafinerię ropy oraz super elektrownię węglową . Wydział publicznej OZ wpada także w strefę oddziaływania wydziału skarbowego , lecz instytucja ta akurat nie wpływa na placówki zdrowotne.

Rafineria ropy oraz super elektrownia węglowa mają to do siebie, że zaniżają samopoczucie wywierane przez budynki znajdujące się w ich strefach wpływów. Rzućmy najpierw okiem na szczegółowe informacje dotyczące placówki służby zdrowia.

Standardowo wydział publicznej OZ nie wywiera żadnego wpływu na samopoczucie Simów wizytujących ten budynek - Wpływ budynków na otoczenie - Projektowanie miasta - SimCity Społeczności - poradnik do gry

Standardowo wydział publicznej OZ nie wywiera żadnego wpływu na samopoczucie Simów wizytujących ten budynek. Niestety, jak widzimy na obrazku powyżej, pod wpływem super elektrowni węglowej samopoczucie Simów spada o jeden punkt. Dlatego właśnie należy bardzo uważać, gdzie stawiamy budynki. Jak widać, placówki zdrowotne nie mogą stać obok dymiących kominów, gdyż wtedy nie będą w pełni efektywnie wykonywać swojej funkcji. Zamiast tego warto je stawiać przy parkach i innych przyjemnie wyglądających obiektach. By dowiedzieć się więcej na temat tego, jak dany budynek wpływa na otoczenie, zajrzyj do rozdziału Informacje o budynkach .

Przy okazji tego przykładu można zaobserwować jeszcze jedną rzecz. Zauważmy, że strefa wpływów elektrowni (wyznaczana przez niebieskie kręgi) nie obejmuje wydziału publicznej OZ, a mimo to wywiera na nią wpływ. Niestety, kręgi są bardzo niedokładne w wyznaczaniu pola oddziaływania.

Co zrobić, by uzyskać dokładniejsze dane? Najlepiej jest (po włączeniu filtra mapy, o którym wspominałem) włączyć panel informacji o budynku, którego zasięg chcemy sprawdzić. Poniżej przedstawiam strefę wpływów super elektrowni węglowej.

Niebieskie pole oznacza zasięg działania elektrowni - Wpływ budynków na otoczenie - Projektowanie miasta - SimCity Społeczności - poradnik do gry
Niebieskie pole oznacza zasięg działania elektrowni

Tutaj widać już jak na dłoni, że wydział publicznej OZ znajduje się w strefie działania elektrowni. Ktoś jednak mógłby zapytać: dlaczego rafineria ropy nie oddziałuje na placówkę zdrowotną? Poniższy obrazek pokazuje, że budynek nie leży w całości w strefie oddziaływania rafinerii.

Podsumowując - jeśli chcemy ustawić kolejny budynek i być pewni, że będzie on funkcjonował najlepiej jak to tylko możliwe, włączmy filtr pokazujący zasięg budynków (w postaci kręgów) - Wpływ budynków na otoczenie - Projektowanie miasta - SimCity Społeczności - poradnik do gry

Podsumowując - jeśli chcemy ustawić kolejny budynek i być pewni, że będzie on funkcjonował najlepiej jak to tylko możliwe, włączmy filtr pokazujący zasięg budynków (w postaci kręgów). Gdy znajdziemy jakąś względnie przyjemną okolicę, zbadajmy znajdujące się w niej instytucje pod kątem wpływu na otoczenie. Na sam koniec sprawdźmy dokładnie, jak prezentuje się ich strefa oddziaływań i postawmy budynek w najbardziej dogodnym miejscu.

Ekonomiczne konsekwencje rozmieszczania budynków

Na poprzednich stronach poradnika omówiłem, jak otoczenie może wpływać na samopoczucie Simów odwiedzających różne budynki. Było to związane ze strefą oddziaływań okolicznych placówek. Teraz opowiem troszeczkę o tym, jak rozmieszczanie budynków może wpłynąć na ekonomię miasta. Okaże się, że rozlokowywanie struktur wcale nie musi być związane z oddziaływaniem na bezpośrednie otoczenie.

Rozpatrujemy miasto czysto autorytarne.

Niektóre budynki mają to do siebie, że im jest ich więcej, tym mniejsze zasoby generuje każdy z osobna. Tak na przykład jest z gmachem sądu.

Czerwoną obwódką oznaczyłem ogólną zmianę zarobków budynków w stosunku do kwoty standardowej, tj - Ekonomiczne konsekwencje rozmieszczania budynków - Projektowanie miasta - SimCity Społeczności - poradnik do gry

Czerwoną obwódką oznaczyłem ogólną zmianę zarobków budynków w stosunku do kwoty standardowej, tj. takiej, która nie jest modyfikowana przez otoczenie. Jak zatem można łatwo policzyć, standardowe zarobki sądu to 5000 Simoleonów.

Żółtą obwódką zaznaczyłem to, co interesuje nas najbardziej w tym momencie. Otóż niezależnie od tego, jak wygląda strefa oddziaływań sądu, znajdujące się w mieście trzy pozostałe budynki tego samego typu wpływają negatywnie na zarobki pojedynczych sądów.

Akurat w tym przypadku mnogość sądów wpływa także na generowaną przez nie władzę. Standardowo gmach sądu wytwarza 20 jej jednostek, lecz ponieważ jest wiele struktur tego typu, każda z nich generuje tylko 11 jednostek władzy.

Wniosek z tego taki, że należy stawiać jak najbardziej różnorodne budynki. Na szczęście przedstawiona powyżej zasada nie dotyczy wszystkich struktur - istnieją takie budowle, które można stawiać w ogromnych ilościach bez obawy przed zmniejszeniem generowanych dochodów i zasobów. Więcej na ten temat w rozdziale Informacje o budynkach .

Naturalnie nie należy powyższego obrazka rozumieć tak, że strata tysiąca Simoleonów jest zasługą wszystkich wymienionych budowli. Pomimo tego, że 3 sądy zaniżają wpływy, to już ministerstwo propagandy i monument historyczny je podnoszą. Niestety, w ostatecznym rozrachunku budynek zarabia tylko cztery tysiące Simoleonów.

Gospodarowanie przestrzenią

Gospodarowanie daną nam przestrzenią to głównie kwestia stylu naszej metropolii. Romantyczne miasto nie powinno odznaczać się gęstą zabudową; wśród budynków powinny znajdować się drzewa, które także mają pewien wpływ na samopoczucie Simów.

Z drugiej strony, takie miasto jak kapitalistyczne może sobie pozwolić na wyłożenie ziemi betonem i stawianie wieżowców tuż obok siebie, gdyż Simowie w takiej miejscowości czerpią radość głównie z przedmiotów kupowanych w centrach handlowych.

Autorytarna metropolia również może sobie darować drzewa, gdyż w dużej mierze posługuje się budynkami (np. więzieniami), które równoważą nastroje na ulicach. Po co sadzić drzewa, skoro większość obywateli i tak będzie cechować się średnim nastrojem?

Przy omawianiu gospodarowania przestrzenią należy sobie zadać jeszcze jedno pytanie: czy można stawiać budowle nie w bezpośrednim sąsiedztwie ulicy? Odpowiedź brzmi: można. Dwa takie same budynki, umieszczone w tak samo gęsto zaludnionych rejonach, lecz różniące się położeniem względem ulicy, zdobędą porównywalną popularność.

Na żółto zaznaczono takie same sklepiki. Sklep w lewym dolnym rogu obrazka teoretycznie powinien mieć więcej klientów z racji tego, że znajduje się przy skrzyżowaniu. Tak też się dzieje, lecz owa różnica to tylko jeden klient dziennie więcej niż w sklepiku w górnej części obrazka. - Gospodarowanie przestrzenią - Projektowanie miasta - SimCity Społeczności - poradnik do gry
Na żółto zaznaczono takie same sklepiki. Sklep w lewym dolnym rogu obrazka teoretycznie powinien mieć więcej klientów z racji tego, że znajduje się przy skrzyżowaniu. Tak też się dzieje, lecz owa różnica to tylko jeden klient dziennie więcej niż w sklepiku w górnej części obrazka.

Najważniejszym czynnikiem warunkującym popularność danego miejsca jest jego typ (ludzie chętniej chodzą na zakupy niż do baru) oraz zaludnienie regionu - spelunka między blokami mieszkalnymi będzie się cieszyć lepszym powodzeniem niż podobny obiekt na terenach wiejskich.

pobierz poradnik

Aby pobrać poradnik polski poradnik do gry do gry
SimCity Społeczności

wyślij SMS o treści GOL na numer 77464

i wpisz poniżej kod, który otrzymasz w zwrotnym SMS.

Koszt poradnika to 8,61 zł

SimCity Społeczności

zobacz więcej informacji o grze
SimCity Społeczności

Wszystkie dostępne tu poradniki są bezpłatnie do pobrania dla posiadaczy abonamentów MayClub.

Poradniki do gier strategicznych

Strategiczne