poradniki i solucje do gier
poradniki i solucje do gierod A do Zpomoc i reklamacjeregulamin usługi

Poradnik Zeus: Pan Olimpu (Zeus: Master of Olympus)

Jak zbudować wielkie miasto tak aby ludzie byli szczęśliwi a bogowie zadowoleni? Nic prostszego, wystarczy że zaglądniecie do tego poradnika a wszystko stanie się dla Was jasne i oczywiste.

poradnik, solucja do gry w zawiera 17 stron i 13 ilustracji, rozmiar pliku to 1,3 MB

Osiedla mieszkalne

Aby powstało w pełni rozwinięte osiedle, należy odciąć je od innych, tak aby handlarze, nadzorcy, uzdrowiciele i inni patrolowali tylko przydzielone im ulice. Do tego niezbędne jest stosowanie blokady dróg. Trzeba też zapewnić takiej dzielnicy wszystkie niezbędne surowce, tak aby domy mogły osiągną najwyższy stopień rozbudowy, dzięki czemu na małym obszarze będziemy mogli zakwaterować jak największą liczbę mieszkańców. Oczywiście w początkowych scenariuszach nie możliwe jest osiągnięcie maksymalnego rozwoju dzielnicy, dlatego też warto zarezerwować miejsca na budowle dostępne w późniejszych etapach (np. teatr).

Oto przykładowy optymalny sposób rozbudowy osiedla mieszkalnego ze wszystkimi etapami:

Etap I - szałasy

Ziemie o powierzchni 8x3 - Osiedla mieszkalne - Społeczeństwo - Zeus: Pan Olimpu - poradnik do gry

Ziemie o powierzchni 8x3.5 kwadratu otaczamy podwójną drogą. Jeżeli mamy wystarczającą ilość gotówki możemy od razu stworzyć aleje, ale pod żadnym pozorem nie powinniśmy budować pojedynczych dróg przy osiedlach mieszkalnych. Po prostu później, gdy przyjdzie nam rozbudowywać nasze osiedle, trudno będzie wyburzać domy, by poszerzyć istniejące ulice.

Następnie łączymy nasze osiedle jedną (lub więcej) ulicą z drogą główną, stawiamy małą agorę oraz Spichlerz (może być poza osiedlem). W obrębie pola otoczonego przez naszą drogę stawiamy 2 razy po 8 działek budowlanych. Pozostały po środku niezagospodarowany pas o szerokości 1.5 kwadratu posłuży nam później do usytuowania elementów zwiększających estetykę terenu. Kolejne 19 działek ustawiamy wzdłuż zewnętrznych krawędzi naszej osiedlowej drogi. W ten sposób na naszym osiedlu mamy 35 działek budowlanych.

Gdy zostaną one wszystkie zajęte przez osadników, powstaną 8-osobowe szałasy.

Typ

Populacja

szałasy

280

Etap II - chałupy

Aby rozbudować szałasy do poziomu 16-osobowych chałup, musimy dostarczyć mieszkańcom żywności - Osiedla mieszkalne - Społeczeństwo - Zeus: Pan Olimpu - poradnik do gry

Aby rozbudować szałasy do poziomu 16-osobowych chałup, musimy dostarczyć mieszkańcom żywności. W tym celu stawiamy na agorze Stragan z żywnością. Gdy jedzenie (ryby, dziczyzna, pszenica lub sery) zostanie dostarczone do Spichlerza, kupiec wybierze się tam po zapasy. Następnie domokrążca ruszy ze swoim wózkiem na obchód naszego osiedla.

Równocześnie musimy zadbać o bezpieczeństwo naszego osiedla. W tym celu stawiamy Punkt naprawczy, Posterunek i Szpital. Wkrótce nadzorca, strażnik i uzdrowiciel zaczną patrolować naszą osiedlową drogę. Jak łatwo zauważyć - dzięki blokadzie dróg poruszają się oni tylko po obszarze osiedla. Warto jeszcze wspomnieć, że Szpital należy budować jak najbardziej na uboczu, gdyż ma on bardzo ujemny wpływ na estetykę otoczenia. W pewien sposób można temu zapobiec otaczając ten budynek parkami, kolumnami itd.

Na tym etapie, najlepiej w miejscu, które wybraliśmy na centrum naszego miasta, powinniśmy wznieść także Pałac. Dzięki temu będziemy mogli już umieścić w obrębie naszego osiedla budynek Poborcy podatkowego i zapewnić sobie stały dopływ gotówki.

Typ

Populacja

chałupy

560

Etap III - chaty

Aby rozbudować chałupy do poziomu 24-osobowych chat, musimy dostarczyć mieszkańcom wody i zapewnić pierwszy dostęp do kultury - Osiedla mieszkalne - Społeczeństwo - Zeus: Pan Olimpu - poradnik do gry

Aby rozbudować chałupy do poziomu 24-osobowych chat, musimy dostarczyć mieszkańcom wody i zapewnić pierwszy dostęp do kultury. W pierwszej kolejności stawiamy w obrębie naszego osiedla Fontannę z wodą. Po chwili woziwoda zacznie roznosić wodę, ale musimy pamiętać, że nie jest on w stanie pokonać więcej niż 27 kwadratów. Trzeba to wziąć pod uwagę przy budowaniu osiedla o innym kształcie niż prezentowany.

Jeżeli chodzi o kulturę, to na tym etapie wystarczy wybudować poza obszarem osiedla Szkołę dla filozofów, a w jego obrębie Podium. Dzięki temu już po chwili jeden z filozofów zacznie spacerować ulicą zapewniając mieszkańcom pierwszy kontakt z kulturą. Oczywiście jeżeli jest taka możliwość już na tym etapie można pokusić się o budowę innych obiektów kulturalnych (gimnazjum, teatru itd.)

Typ

Populacja

chaty

840

Etap IV - domy

Etap czwarty, to rozbudowa chat do poziomu 32-osobowych domów - Osiedla mieszkalne - Społeczeństwo - Zeus: Pan Olimpu - poradnik do gry

Etap czwarty, to rozbudowa chat do poziomu 32-osobowych domów. Aby to osiągnąć wystarczy dostarczyć mieszkańcom runa. W tym celu po prostu stawiamy na agorze stoisko Handlarza runem.

Na tym etapie powinniśmy przedsięwziąć pierwsze kroki, które zwiększą estetykę naszego osiedla. Wystarczy, że umieścimy w pasie, o którym mówiłem wcześniej parki, kolumny i (jeśli to tylko możliwe) pomniki.

Typ

Populacja

domy

1120

Etap V - domostwa

Etap piąty, to rozbudowa domów do poziomu 40-osobowych domostw - Osiedla mieszkalne - Społeczeństwo - Zeus: Pan Olimpu - poradnik do gry

Etap piąty, to rozbudowa domów do poziomu 40-osobowych domostw. Aby to osiągnąć wystarczy wybudować w obrębie osiedla Gimnazjum. Po chwili sportowiec zacznie dbać o kondycję naszych mieszkańców

Typ

Populacja

domostwa

1400

Etap VI - wille

Aby domostwa ewoluowały do poziomu 48-osobowych willi, musimy dostarczyć mieszkańcom oliwy - Osiedla mieszkalne - Społeczeństwo - Zeus: Pan Olimpu - poradnik do gry

Aby domostwa ewoluowały do poziomu 48-osobowych willi, musimy dostarczyć mieszkańcom oliwy. W tym celu stawiamy na agorze stoisko Handlarza oliwą.

Typ

Populacja

wille

1680

Etap VII - kamienice

Ostatni etap rozbudowy naszego osiedla, to przekształcenie willi w 60-osobowe kamienice - Osiedla mieszkalne - Społeczeństwo - Zeus: Pan Olimpu - poradnik do gry

Ostatni etap rozbudowy naszego osiedla, to przekształcenie willi w 60-osobowe kamienice. Aby to osiągnąć wystarczy, że zwiększymy dostęp do kultury i zwiększymy estetykę terenu. W tym celu musimy poza obrębem osiedla postawić Szkołę teatralną, a w jego obrębie Teatr.

Na koniec pozostaje nam otoczyć zewnętrzne zabudowania parkami, ogrodami i innymi elementami zwiększającymi estetykę terenu.

W ten sposób stworzyliśmy w pełni rozwinięte osiedle zapewniające dach nad głową i dostęp do wszystkich potrzeb dla populacji 2100 mieszkańców. Takie osiedle może być tworzone na wiele sposobów, ale najlepiej z uwzględnieniem kolejności przedstawionej w poszczególnych etapach. Jeżeli chcemy jeszcze bardziej rozbudować nasze miasto, wystarczy stworzyć kolejną taką dzielnicę według podanego schematu.

Typ

Populacja

kamienice

2100

Osiedla dla elit

Zbudowanie w pełni rozwiniętego osiedla dla elit nie jest rzeczą łatwą, ale jeśli opanowaliśmy tworzenie sprawnie funkcjonujących osiedli mieszkalnych, nie powinno być z tym dużego kłopotu. Także w tym przypadku cała sztuka polega na tym żeby zagospodarować teren oddzielony od innych za pomocą blokad dróg i zaopatrzyć go we wszystkie niezbędne rzeczy. Powinien być to teren położony w jak najbliższej odległości od stadionu.

Tak jak w przypadku osiedla mieszkalnego optymalna ilość działek wynosiła 39, tak w przypadku osiedla dla elit liczba ta wynosi 10.

Pierwszym krokiem powinno być wytyczenie dróg oraz wybranie jednego (lub więcej) wejścia. Budując osiedle dla elit możemy pozostać przy ulicach w formie alei albo pokusić się o stworzenie bulwaru, który ma większe walory estetyczne.

Następnie w podobny sposób, jak w przypadku osiedli mieszkalnych, stawiamy agorę. Może zdecydować się na dużą agorę albo na dwie małe. Osobiście uważam, że lepiej jest postawić w bliskiej odległości dwie małe, gdyż na agorze może znajdować się tylko jedno stoisko danego handlarza. Zapotrzebowanie na żywność albo oliwę jest większe aniżeli na przykład na wino, a w ten sposób zawsze będziemy mogli umieścić obok siebie dwa stragany tego samego rodzaju.

Działki pod przyszłe domy elit mają powierzchnię 4 dużych kwadratów. Musimy więc powydzielać 10 obszarów o tej wielkości oddzielając je od siebie parkami, ławkami, altanami i innymi elementami zwiększającymi estetykę. Równocześnie musimy uwzględnić miejsce dla następujących zabudowań: Punkt naprawczy, Posterunek, fontanna, Podium, Gimnazjum, Teatr, Urząd podatkowy i Szpital. Dwa ostatnie budynki powinniśmy postawić jak najdalej od najbliższej działki, gdyż mają one ujemny wpływ na estetykę terenu. Estetyka jest tu o tyle ważna, że na nieatrakcyjnym terenie nie będziemy mogli postawić działki dla przyszłego domu dla elit. Na końcu możemy (nie musimy) otoczyć całą dzielnicę kolumnami.

Teraz pozostaje nam jedynie postawić działki oraz wszystkie niezbędne stragany na agorze. Jeśli któryś z towarów znajduje się daleko w innej części miasta, powinniśmy poza osiedlem, ale w pobliżu wejścia do niego, ustawić 2 lub 3 magazyny ukierunkowując je na przyjmowanie potrzebnych nam towarów (żywność, runo, oliwa, wino, broń, konie). Tylko dostęp do wszystkich wymienionych rzeczy zapewnia maksymalną rozbudowę osiedla elit, co jest równoznaczne z powołaniem wojskowej konnicy.

Rolnictwo

Rolnictwo odgrywa kluczową rolę w grze. Jak już wspomniałem na początku, zaraz po rozpoczęciu nowego scenariusza powinniśmy zlokalizować tereny uprawne oraz łowiska lub miejsca, gdzie znajdziemy zwierzynę łowną. W miarę możliwości powinniśmy starać się by dla rolnictwa zarezerwować osobne dzielnice. W "Zeusie", w przeciwieństwie do "Caesar" i "Faraona", nie ma znaczenia odległość domów mieszkalnych od miejsc pracy. Jest to bardzo duże udogodnienie. Teraz stawiając dzielnicę rolniczą (albo przemysłową) nie musimy budować w pobliżu małego osiedla mieszkalnego. Jedyne co jest potrzebne, to oczywiście obecność punktu naprawczego.

W "Zeusie" rolnictwo występuje w następujących formach:

  • uprawa pszenicy - na polu uprawnym stawiamy plantację pszenicy. Inne zagospodarowania nie są potrzebne. Pszenica dostarczana jest prosto do spichlerza a następnie trafia do handlarza żywnością lub do stadniny jako pasza dla koni. Jedna plantacja zatrudnia 10 pracowników.

  • uprawa cebuli - na polu uprawnym stawiamy plantację cebuli. Inne zagospodarowania nie są potrzebne. Cebula dostarczana jest prosto do spichlerza a następnie trafia do handlarza żywnością. Cebula zbierana jest raz do roku w kwietniu. Jedna plantacja zatrudnia 10 pracowników.

  • uprawa marchwi - na polu uprawnym stawiamy plantację marchwi. Inne zagospodarowania nie są potrzebne. Marchew dostarczana jest prosto do spichlerza a następnie trafia do handlarza żywnością. Marchew zbierana jest raz do roku w kwietniu. Jedna plantacja zatrudnia 10 pracowników.

  • plantacje winorośli - na polu uprawnym stawiamy drabinki pod winorośl. Wymagany jest domek (domki) plantatorów. W jednym domku plantatorów może pracować maksymalnie 12 pracowników.

  • plantacje oliwek - na polu uprawnym stawiamy drzewka oliwne. Wymagany jest domek (domki) plantatorów. W jednym domku plantatorów może pracować maksymalnie 12 pracowników.

  • hodowla owiec - stawiamy szopę postrzygaczy, w której będziemy produkowali runo. Następnie na polu uprawnym umieszczamy owce. Szopa postrzygaczy zatrudnia maksymalnie 8 pracowników.

  • hodowla kóz - stawiamy mleczarnię, w której będziemy produkowali sery. Następnie na polu uprawnym umieszczamy kozy. Mleczarnia zatrudnia maksymalnie 8 pracowników.

Oprócz wspomnianych sposobów dostarczania żywności istnieją jeszcze trzy inne:

  • rybołówstwo - aby móc łowić ryby stawiamy przystań rybacką. Zwiększenie wydajności może tu nastąpić jedynie poprzez umiejscowienie przystani w jak najbliższej odległości od łowiska, tak aby łodzie miały do przebycia jak najmniejszą odległość.

  • myślistwo - w pobliżu terenów, gdzie znajdują się dziki, stawiamy domek (domki) myśliwski.

  • zabieranie jeżowców - nad wodą stawiamy domek poławiaczy jeżowców.

Funkcje rolnictwa w "Zeusie" sprowadzają się zatem do dostarczania żywności dla mieszkańców i paszy dla koni, runa oraz winorośli pod produkcję wina i oliwek pod produkcję oliwy. Aby produkcja w rolnictwie przebiegała szybko i sprawnie, warto stosować się do następujących rad:

  1. w rolnictwie liczy się jakość, a nie ilość. Możemy zbudować wiele plantacji pszenicy lub mleczarnie i mieć kiepskie rezultaty. Aby wszystko sprawnie funkcjonowało najpierw powinniśmy zadbać o to by w każdym z obiektów pracowała maksymalna ilość robotników. Następnym warunkiem koniecznym do spełnienia aby produkcja była najwydajniejsza jest odpowiednia ilość drzew oliwnych, kóz, owiec itd. W "Zeusie" na każdy domek plantatorów oliwek powinno przypadać 8 drzew oliwnych, na każdą szopę postrzygaczy 8 owiec, na każdą mleczarnię 8 kóz itd.

  2. wartość odżywcza poszczególnych upraw jest taka sama.

  3. zbiór marchwi i cebuli ma miejsce w kwietniu, a pszenicy w lipcu.

  4. zbiór oliwek trwa dwa miesiące i rozpoczyna się w styczniu, a zbiór winorośli w październiku. Jeśli mamy za mało pracowników w domkach plantatorów i nie zdążą oni zebrać oliwek lub winorośli, ulegają one zniszczeniu.

  5. kozy i owce mają tendencję do rozpraszania się. Zaradzić temu możemy na dwa sposoby. Jeżeli mamy możliwość sadzenia drzew oliwnych, sadzimy je w taki sposób by utworzyć zamkniętą zagrodę. Pasterze i plantatorzy mogą swobodnie przechodzić między drzewami, a zwierzęta pozostaną na miejscu.

  6. Inny sposób to po prostu utworzenie zagrody za pomocą pojedynczego muru - Rolnictwo - Gospodarka - Zeus: Pan Olimpu - poradnik do gry

  7. Inny sposób to po prostu utworzenie zagrody za pomocą pojedynczego muru.

  8. pastwiska mogą mieć niewielkie rozmiary - Rolnictwo - Gospodarka - Zeus: Pan Olimpu - poradnik do gry

  9. pastwiska mogą mieć niewielkie rozmiary. Nawet na bardzo małej powierzchni jesteśmy w stanie umieścić dużą ilość owiec i kóz.

  10. niekiedy przeszkodą dla hodowli owiec i kóz mogą okazać się wilki. Niestety budowanie muru ochronnego jest bezcelowe. Możemy sobie poradzić z tym problemem w inny sposób. Najpierw tworzymy sieć dróg w obszarze poruszania się wilków i odcinamy ten obszar blokadą dróg. Następnie stawiamy punkt naprawczy oraz jedną lub dwie budki strażnicze. Strażnicy będą patrolowali tylko ten obszar, na którym znajdują się drapieżniki. Co jakiś czas jeden ze strażników może polec, ale szybko zastępuje go nowy.

Rolnictwo

Nazwa

Liczba pracowników

Koszt budowy dla różnych poziomów trudności

Wpływ na estetykę

Początkujący

Śmiertelnik

Heros

Tytan

Bóg

Plantacja pszenicy

10

20

36

45

55

65

-3

Plantacja cebuli

10

20

36

45

55

65

-4

Plantacja marchwi

10

20

36

45

55

65

-2

Domek plantatorów

12

25

40

50

63

75

-3

Domek myśliwski

8

20

30

40

50

60

-6

Szopa postrzygaczy

8

16

30

35

42

50

-5

Mleczarnia

8

16

30

35

42

50

-5

Przystań rybacka

10

30

50

65

76

100

-15

Poławiacze jeżowców

10

30

50

65

76

100

-15

pobierz poradnik

Aby pobrać poradnik do gry
Zeus: Pan Olimpu

wyślij SMS o treści GOL na numer 77464

i wpisz poniżej kod, który otrzymasz w zwrotnym SMS.

Koszt poradnika to 8.61 zł

Poradnik Zeus: Pan Olimpu (Zeus: Master of Olympus)

spis treści poradnika do gry Zeus: Pan Olimpu dostępnych w pełnej wersji


na pomarańczowo zaznaczono części wyświetlone jako przykładowe

Wprowadzenie
Pierwsze kroki
Społeczeństwo
• Osiedla mieszkalne
• Osiedla dla elit
Gospodarka
• Rolnictwo
• Przemysł
• Finanse
Inne
• Wojsko
• Stosunki z sąsiadami
• Bogowie i Herosi
Zeus: Pan Olimpu

zobacz więcej informacji o grze
Zeus: Pan Olimpu

Wszystkie dostępne tu poradniki są bezpłatnie do pobrania dla posiadaczy abonamentów MayClub.

Poradniki do gier strategicznych

Strategiczne
© 2000-2014 GRY-OnLine S.A.regulaminkontakt i pomocgry onlinegame guides