poradniki i solucje do gier
poradniki i solucje do gierod A do Zpomoc i reklamacjeregulamin usługi

Poradnik Football Manager 2007 (Worldwide Soccer Manager 2007)

Poradnik do gry Football Manager 2007 przyda się głownie tym graczom, którzy dopiero zaczynają przygodę z menedżerami piłkarskimi. Przede wszystkim zostały w nim opisane te aspekty rozgrywki, które są najważniejsze dla pomyślności naszych działań.

poradnik, solucja do gry w zawiera 85 stron i 91 ilustracji, rozmiar pliku to 3,9 MB

Trening cz. I

Pierwsza rzeczą, za którą warto się wziąć na początku jest opracowanie reżimu treningowego. Trening, obok taktyki, jest najważniejszym elementem wpływającym na poczynania piłkarzy na boisku. Zanim zajmę się opisywaniem kruczków treningu, scharakteryzuję parametry piłkarzy. Po wejściu w zakładkę Skład/ Squad i kliknięciu na nazwisko piłkarza ukaże się jego charakterystyka:

Jak widać piłkarze są opisani prawie czterdziestoma cechami, na których wielkość wpływamy właśnie za pomocą treningu - Trening cz. I - Zarządzanie drużyną - Football Manager 2007 - poradnik do gry

Jak widać piłkarze są opisani prawie czterdziestoma cechami, na których wielkość wpływamy właśnie za pomocą treningu. Zanim przejdziemy dalej opiszę znaczenie poszczególnych cech:

Długie wyrzuty (Long Throws) - umiejętność dalekiego wyrzucania piłki z autu.

Dośrodkowanie (Crossing) - umiejętność dośrodkowywania piłki tzw. centrowanie.

Drybling (Dribbling) - umiejętność panowania nad piłką podczas dryblingu.

Gra głową (Heading) - umiejętność grania głową.

Gra z pierwszej piłki (First Touch) - umiejętność zagrania z klepki lub skutecznego przyjęcia piłki.

Krycie (Marking) - umiejętność skutecznego krycia rywala.

Odbiór (Tackling) - umiejętność wykonywania skutecznych wślizgów i odbierania piłki.

Podania (Passing) - umiejętność dokładnego podawania piłki.

Rzuty karne (Penalty Taking) - umiejętność wykonywania rzutów karnych.

Rzuty rożne (Corners) - umiejętność wykonywania rzutów rożnych.

Rzuty wolne (Free Kicks) - umiejętność wykonywania stałych fragmentów gry, rzutów wolnych.

Strzały z dystansu (Long Shots) - umiejętność oddawania strzałów z dystansu.

Technika (Technique) - umiejętności techniczne.

Wykańczanie akcji (Finishing) -umiejętność wykańczania akcji, celność strzału.

Agresja (Aggression) - agresja w grze i odbiorze piłki.

Błyskotliwość (Flair) - błyskotliwość, łatwość popisania się nieszablonowym zagraniem.

Decyzje (Decisions) - umiejętność podejmowania właściwych decyzji.

Determinacja (Determination) - determinacja w dążeniu do celu, wola walki i chęć wygrania spotkania.

Gra bez piłki (Off the ball) - umiejętność gry bez piłki, umiejętność ustawienia się na dogodnej pozycji do ataku.

Koncentracja (Concentration) - umiejętność zachowania koncentracji przez cały mecz.

Kreatywność (Creativity) - kreatywność, łatwość zagrywania otwierających piłek.

Opanowanie (Composure) - opanowanie, umiejętność zachowania zimnej krwi.

Pracowitość (Work Rate) - pracowitość, przykładanie się do gry.

Przewidywanie (Anticipation) - umiejętność przewidywania ruchów i zagrań przeciwnika oraz toru lotu piłki.

Ustawianie się (Positioning) - gra bez piłki w obronie, umiejętność ustawienia się by skutecznie przerwać akcję rywala.

Waleczność (Bravery) - odwaga w grze w trudnych sytuacjach (np. wykonanie wślizgu na polu karnym).

Współpraca (Teamwork) - praca zespołowa, skuteczna współpraca z kolegami.

Znaczenie (Influence) - wpływ na innych graczy.

Naturalna sprawność (Natural Fitness) - naturalna sprawność zawodników, łatwość powracania do formy po kontuzji.

Przyspieszenie (Acceleration) - przyspieszenie, zryw do piłki, czas potrzebny na osiągnięcie maksymalnej szybkości biegu.

Równowaga (Balance) - umiejętność utrzymania równowagi w starciach bark w bark.

Siła (Strenght) - siła fizyczna.

Skoczność (Jumping) - skoczność, wyskok do piłki.

Szybkość (Pace) - maksymalna szybkość.

Wytrzymałość (Stamina) - wytrzymałość, odporność na zmęczenie.

Zwinność (Agility) - zwinność i zwrotność.

Do tego należy doliczyć szereg atrybutów właściwych bramkarzom:

Chwytanie (Handling) - zdolność obrony strzałów - Trening cz. I - Zarządzanie drużyną - Football Manager 2007 - poradnik do gry

Chwytanie (Handling) - zdolność obrony strzałów.

Ekscentryczność (Eccentrity) - ekscentryczność, nieszablonowe zachowanie (może oznaczać obronę w ekwilibrystyczny sposób, ale również popełnienie fatalnego błędu).

Gra na przedpolu (Command of Area) - gra na przedpolu, wychodzenie do dośrodkowań.

Gra w powietrzu (Aerial Ability) - umiejętność walki o piłkę w powietrzu.

Jeden na jednego (One on Ones) - obrona w sytuacjach jeden na jednego.

Komunikacja (Communication) - umiejętność porozumiewania się z zawodnikami z pola, ustawianie linii obrony.

Piąstkowanie (Tendency to Punch) - skłonność do piąstkowania zamiast łapania piłki.

Refleks (Reflexes) - refleks.

Wyjścia do piłki (Rushing Out) - tendencja do wychodzenia z bramki (do dośrodkowań lub do nacierającego napastnika).

Wykopy (Kicking) - umiejętność celnego wykopywania piłek.

Wyrzuty (Throwing) - umiejętność dalekich wyrzutów piłki.

Generalnie, jeśli chodzi o wielkość współczynników obowiązuje zasada "im więcej tym lepiej". Wyjątki są bardzo nieliczne - Eccentrity i po części Tendency to Punch. Poddawanie zawodników treningowi ma właśnie na celu zwiększanie poszczególnych cech.

Trening cz. II

Po znalezieniu się w menu Trening/ Training operujemy na dwóch planszach - Piłkarze/ Players i Trenerzy/ Coaches (widoczne w menu zmiennym). Ekran Piłkarze wygląda tak:

Dokładny opis poszczególnych elementów - Trening cz. II - Zarządzanie drużyną - Football Manager 2007 - poradnik do gry

Dokładny opis poszczególnych elementów:

Program/ Schedule - tu mamy zgrupowane wszystkie rodzaje treningów obowiązujących w klubie - Trening cz. II - Zarządzanie drużyną - Football Manager 2007 - poradnik do gry

Program/ Schedule - tu mamy zgrupowane wszystkie rodzaje treningów obowiązujących w klubie. Od początku rozgrywki obowiązują dwa - Ogólny/ General i Bramkarski/ Goalkeepers - ale można stworzyć swoje własne plany treningowe. W tym celu wybieramy menu Programy/ Schedules (widoczne w powyższym okienku) a następnie Nowy/ New i Program Profesjonalny/ Full-time Schedule. Szerzej o tworzeniu własnego planu, w dalszej części poradnika.

Program: Ogólny/ Schedule: General - w tym oknie wyświetlają się szczegóły dotyczące wybranego planu - Trening cz. II - Zarządzanie drużyną - Football Manager 2007 - poradnik do gry

Program: Ogólny/ Schedule: General - w tym oknie wyświetlają się szczegóły dotyczące wybranego planu. Widać tu jak dużo pracy wkładają piłkarze w trenowanie konkretnych elementów w tym planie treningowym. Opis poszczególnych elementów:

Siła (Strenght): trening poprawiający siłę, wytrzymałość itp.

Aerobik (Aerobic): trening poprawiający szybkość, zwinność, równowagę itp.

Um. Bramkarskie (Goalkeeping): trening poprawiające umiejętności bramkarskie

Taktyka (Tactics): trening poprawiający umiejętność ustawiania się na boisku, podejmowania decyzji, przewidywania zagrań rywala itp.

Panowanie nad piłką (Ball Control): trening poprawiający drybling i umiejętności techniczne

Obrona (Defending): trening poprawiający obronę, wślizgi, krycie itp.

Atak (Attacking): trening poprawiający umiejętność podawania piłki, kreatywność itp.

Strzały (Shooting): trening poprawiający wykończenie akcji, umiejętność strzelania z dystansu itp.

Stałe fragmenty gry (Set Pieces): trening doskonalący umiejętność wykonywania stałych fragmentów gry.

Przy każdym z treningów widać suwak do zmiany obciążenia. W planie treningowym Ogólny/ General jedynym aktywnym suwakiem jest Obciążenie/ Workload. Tylko za pomocą tego suwaka możemy decydować o zmianie obciążenia. W planach tworzonych przez gracza aktywne są wszystkie suwaki, a Obciążenie spełnia rolę informacyjną: pokazuje jak bardzo obciążamy zawodnika przydzielając mu zadania związane z trenowaniem poszczególnych elementów.

Piłkarze: Trening/Players: General Info - tu możemy znaleźć informacje, w jaki sposób plan treningowy wpływa na naszego zawodnika - Trening cz. II - Zarządzanie drużyną - Football Manager 2007 - poradnik do gry

Piłkarze: Trening/Players: General Info - tu możemy znaleźć informacje, w jaki sposób plan treningowy wpływa na naszego zawodnika. Informacje są bardzo szczegółowe, a zakładka Tryb/ View pozwala wybierać kolejne sposoby porównywania postępów.

Zanim przystąpimy do tworzenia własnego planu, warto dowiedzieć się więcej o cechach zawodnika. Spośród całej liczby atrybutów opisujących piłkarza, da się wyodrębnić kilka grup. Część cech jest ważna dla każdego piłkarza bez wyjątku, natomiast reszta ma różne znaczenie dla zawodników grających na różnych pozycjach:

Obrońcy: dla defensorów najważniejsze są Gra głową, Krycie, Odbiór piłki, Agresja, Przewidywanie, Skoczność, Równowaga, Siła.

Pomocnicy: dla zawodników środka pola najważniejsze są Dośrodkowania, Drybling, Gra z pierwszej piłki, Strzały z dystansu, Technika, Kreatywność, Błyskotliwość, Ustawianie się.

Napastnicy: dla zawodników napadu największe znaczenie mają Wykończenie akcji, Technika, Gra bez piłki, Opanowanie, Przyspieszenie, Szybkość.

Wszyscy piłkarze: dla wszystkich piłkarzy wskazany jest wysoki poziom wszystkich Mental i Physical Atributes. Umiejętności czysto techniczne (wykonywanie stałych fragmentów gry) również wskazane.

Biorąc pod uwagę te informacje musimy zdecydować o odpowiednim obciążeniu związanym z trenowaniem poszczególnych elementów. Poniżej przykładowy trening dla zawodników grających na bokach linii defensywnej.

Jak widać aktywne są wszystkie suwaki, a obciążenia są różne dla poszczególnych elementów rzemiosła piłkarskiego - Trening cz. II - Zarządzanie drużyną - Football Manager 2007 - poradnik do gry

Jak widać aktywne są wszystkie suwaki, a obciążenia są różne dla poszczególnych elementów rzemiosła piłkarskiego.

Porady:

Plan Ogólny/ General jest planem uniwersalnym, uczącym zawodników wszystkich elementów po równo. Są tacy piłkarze, którym będzie dobrze służył, ale raczej nie jest to najlepszy plan z możliwych. Według tego systemu napastnicy tyle samo wysiłku wkładają w trenowanie strzałów, co i wślizgów. A z kolei obrońcy trenują krycie tak samo ciężko jak drybling. Lepszym pomysłem jest przygotowanie własnych planów, koncentrujących się na cechach najważniejszych dla poszczególnych formacji. Tak więc, można zorganizować oddzielne systemy dla obrońców, pomocników i napastników, a można pójść jeszcze dalej i podzielić obrońców na bocznych i środkowych, lub pomocników na ofensywnych i defensywnych. Pomysłów może być mnóstwo, można nawet przygotowywać indywidualne plany dla niektórych piłkarzy. Należy jednak pamiętać o rozsądnym przydzielaniu zadań (tak by nie poświęcić całej energii na doskonalenie tylko dwóch aspektów rzemiosła piłkarskiego) oraz o odpowiednim obciążeniu. Ja osobiście nigdy nie pozwalam by suwak Obciążenie/ Workload przesunął się na pozycję Wysokie/ Heavy . Najlepiej jest tak pokombinować by suwak zatrzymał się w górnej granicy (na krawędzi) przedziału Średni/ Medium . A już na pewno nie ma sensu trzymanie obciążenia na ciężkim poziomie, przez cały sezon, bo w ten sposób wykończymy fizycznie zawodników. Dobrym pomysłem jest ustawianie wysokiej intensywności suwaka Siła/ Strenght - dzięki temu zawodnicy mniej się męczą podczas spotkań, szybciej regenerują siły i są bardziej odporni na kontuzje.

Stworzenie własnego planu przynosi korzyści, ale może przynieść i straty. Jeśli nastawimy się na intensywne szkolenie w zakresie ataku i strzałów, odpuszczając sobie taktykę i obronę, to należy liczyć się ze wzrostem atrybutów Wykończenie akcji czy Drybling i z prawdopodobnym spadkiem Krycie czy Odbiór piłki . Prawie zawsze jednak wzrost trenowanych ciężej atrybutów jest większy niż spadek tych odpuszczanych. Dlatego warto tworzyć plany przypisane konkretnym formacjom.

Czas zająć się kolejnym aspektem treningu.

Trening cz. III

Druga z zakładek poświęconych treningowi w menu zmiennym to Trenerzy/ Coaches:

Tu mamy trzy główne sekcje - Trening cz. III - Zarządzanie drużyną - Football Manager 2007 - poradnik do gry

Tu mamy trzy główne sekcje:

Trenerzy: Atrybuty trenerskie/ Coaches - Coaching Atributes: tu mamy listę wszystkich trenerów pracujących w naszym klubie - Trening cz. III - Zarządzanie drużyną - Football Manager 2007 - poradnik do gry

Trenerzy: Atrybuty trenerskie/ Coaches - Coaching Atributes: tu mamy listę wszystkich trenerów pracujących w naszym klubie. Każdy z nich jest opisany atrybutami pokazującymi poziom wiedzy na temat konkretnych aspektów rzemiosła piłkarskiego. Zakładka Filtry/ Show Filters zmienia wygląd okna, o którym napiszę za chwilę. Zakładka Przydziel wszystkich automatycznie/ Auto Assign All automatycznie przypisuje trenerów do poszczególnych elementów. Zakładka Usuń przydziały/ Clear Assingments czyści przydziały i pozwala Ci ręcznie zdecydować o rozdziale obowiązków pomiędzy coachów.

Przydziały/ Assingments: okno pokazujące listę elementów, których może uczyć dany trener - Trening cz. III - Zarządzanie drużyną - Football Manager 2007 - poradnik do gry

Przydziały/ Assingments: okno pokazujące listę elementów, których może uczyć dany trener. Stopień jego wiedzy zobrazowany jest gwiazdkami, na zasadzie im więcej gwiazdek, tym wyższa wiedza. Jeśli trener zajmuje się tylko jednym rodzajem treningu to ilość gwiazdek jest większa (trening jest bardziej efektywny), jeśli zajmuje się dwoma lub więcej rodzajami treningów, musi podzielić swoją uwagę i zaangażowanie (wtedy ilość gwiazdek się zmniejszy). Część elementów może być nieaktywna, oznacza to, że konkretny trener nie posiada wiedzy w danym temacie.

Podsumowanie/ Summary: ta zakładka wyświetla efekty naszych poleceń i składa się z kilku kolumn - Trening cz. III - Zarządzanie drużyną - Football Manager 2007 - poradnik do gry

Podsumowanie/ Summary: ta zakładka wyświetla efekty naszych poleceń i składa się z kilku kolumn:

Kategoria treningowa (Training Category): rodzaj treningu (Siłowy, Taktyczny, Stałe Fragmenty itp.).

Liczba trenujących graczy (Number of Players Training): liczba zawodników przypisanych do danego treningu.

Trenerzy (Coaches): liczba trenerów uczących danego aspektu.

Obciążenie (Workload): określa jak dużo pracy mają trenerzy z daną grupą zawodników. Na zasadzie im więcej trenerów zajmuje się danym aspektem, tym mniej są przeciążeni pracą. Nie mylić z obciążeniem zawodników, bo to ustawiamy w innym miejscu. Najlepszym wskaźnikiem jest tutaj Lekko/ Light , oznacza to, że trener nie jest przeciążony zajęciami i może efektywnie szkolić piłkarzy. W FM 2007 obniżono trochę wymagania i dobry trener może samodzielnie szkolić nawet trzydziestu piłkarzy, (jeśli poświęca czas tylko na jeden aspekt).

Ocena (Rating): ocena jakościowa treningu. Im więcej gwiazdek, tym większa ocena.

Cała sztuka polega na tym, by przydzielić trenerów jak najbardziej efektywnie, to znaczy tak, by w ocenie każdego treningu (Ocena), pojawiło się jak najwięcej gwiazdek.

Podpowiedzi:

Nie korzystaj z opcji Przydziel wszystkich automatycznie - komputer z reguły nie robi tego dobrze. Ręcznie sprawdzaj kolejnych trenerów i ich umiejętności w danych aspektach. Przydzielaj trenera tam, gdzie widać najwięcej gwiazdek. Ideałem jest sytuacja w której każdym aspektem zajmuje się jeden trener, ale to się nie zdarza prawie nigdy. Szczególnie odczuwamy to w słabszych i mniej zamożnych klubach, których nie stać na zatrudnianie wielu coachów. Mimo wszystko polecam zainwestowanie w dodatkowego trenera (lub trenerów) na początku rozgrywki. W skali długofalowej będzie to opłacalne. Najprawdopodobniej dojdzie też do sytuacji w której jeden trener będzie zajmował się dwoma treningami. Sprawdzaj wtedy uważnie jak wielkim kosztem się to odbywa (to znaczy jak wiele gwiazdek traci w pierwotnie wybranym treningu. Np. trener mający pięć gwiazdek w Atak i cztery w Strzały , po zaznaczeniu obu opcji na raz będzie miał po trzy gwiazdki w każdej). Takie kombinowanie może zająć sporo czasu ale z pewnością jest bardziej opłacalne od zlecenia całej operacji komputerowi. Zatrudniając nowych trenerów zwracaj uwagę na ich opisy (dokładniej o tym napisze później), bo w nowym FM już nie ma uniwersalnych coachów. Teraz są podziały na trenerów ogólnych, od przygotowania młodzieży, od kondycji itp. Patrz więc kogo zatrudniasz, bo zatrudnienie największego fachowca od kondycji, nie pomoże w sytuacji kiedy potrzebujesz trenować atak. Nie mogę dać konkretnej podpowiedzi jak poprzedzielać kolejnych trenerów, bo to ściśle zależy od ich ilości i umiejętności indywidualnych. Jeśli zajdzie potrzeba odpuszczenia sobie któregoś elementu to poświęciłbym raczej Taktyka i Stałe fragmenty gry . Ale na to również wpływ ma taktyka jaką przyjmiesz: jeśli zamierzasz np. grać defensywnie nie odpuszczaj Taktyka tylko inny aspekt. Szerzej o taktyce w następnym rozdziale.

pobierz poradnik

Aby pobrać poradnik do gry
Football Manager 2007

wyślij SMS o treści GOL na numer 77464

i wpisz poniżej kod, który otrzymasz w zwrotnym SMS.

Koszt poradnika to 8.61 zł

Football Manager 2007

zobacz więcej informacji o grze
Football Manager 2007

Wszystkie dostępne tu poradniki są bezpłatnie do pobrania dla posiadaczy abonamentów MayClub.

Poradniki do gier sportowych

Sportowe
© 2000-2017 GRY-OnLine S.A.regulaminkontakt i pomocgry onlinegame guides