poradniki i solucje do gier
poradniki i solucje do gierod A do Zpomoc i reklamacjeregulamin usługi

Poradnik Comanche 4

Poradnik ten to kilka uwag i przemyśleń pomocnych w niszczeniu pierwszych 10 tysięcy celów. Potem pójdzie już z górki...

poradnik, solucja do gry w zawiera 9 stron i 11 ilustracji, rozmiar pliku to 685,5 KB

Słowo wstępne

Sprawa podstawowa: WŁĄCZ WSZYSTKIE MOŻLIWE EFEKTY UTRUDNIAJĄCE LOT. Może brzmi to absurdalnie, ale bez włączenia "realistycznego" modelu lotu Comanche zachowuje się raczej jak marionetka zawieszona w powietrzu, a nie uzbrojony po zęby helikopter. Do zainstalowanie najnowszego patcha byłoby mile widziane, gdyż błędów jest w C4 całkiem sporo. Tak przygotowany możesz przystąpić do gry.

Trening

Podstawowe zasady tłumaczy trening, więc nie ma sensu tego powielać. Postanowiłem tylko wspomnieć w kilku słowach o sterowaniu - czyli: co wybrać, joystick czy klawiaturę oraz o tym, co widać na ekranie podczas rozgrywki. Osobiście sam długo się nad tym zastanawiałem. Joya w sumie nie posiadam, a klawiatura także nie spisuje się już tak dobrze w grach "symulacyjnych". Ale jedna informacja całkowicie wpłynęła na ostateczną decyzję, co wybrać. Dokładnie na stornie poświęconej grze znalazłem zapisek o braku obsługi Force Feedbacku w finalnej wersji (która została już dodana w czasie pisanie tego poradnika). No więc bez dłuższego namysłu pozostałem przy starej, ale jarej, klawiaturze (i myszce, oczywiście).

Tak, sterownie odbywa się właśnie na zasadzie myszka i klawiatura. Na początku trudno jest się do tego przyzwyczaić, ale jak na dobrą strzelaninę przystało przycisków do nauczenia się nie jest za dużo. Nie ma 57 trybów radaru, nie ma żadnych specjalnych utrudnień, po prostu cała filozofia sprowadza się do zniszczenia w jak najkrótszym czasie wszystkich wrogich celów. Proste, przynajmniej w teorii.

Praktyka wygląda trochę inaczej. Zacznijmy choćby od podstawowych widoków, z jakich można sterować lotem głównego bohatera. W sumie jest ich cztery, jednak do gry nadaje się tylko jeden. I już wyjaśniam, dlaczego.

Zacznijmy od końca, czyli od widoku włączanego klawiszem F5 - Podstawy - Podstawy pilotażu - Comanche 4 - poradnik do gry

Zacznijmy od końca, czyli od widoku włączanego klawiszem F5. Jest to tak zwany tryb filmowy i nie nadaje się do niczego innego, jak oglądanie naszego śmigłowca. Grać się po prostu nie da. Kolejna możliwość, tryb trzeciej osoby (F3) także za bardzo się do tego nie nadaje. Można obejrzeć z bliska ten wspaniały śmigłowiec, jednak lekko izometryczny rzut przeszkadza w odpowiednim namierzaniu celów, nie mówiąc już o omijaniu pagórków czy kanionów. Na szczęście można zmieniać kąt patrzenia na klawiaturze numerycznej, ale brak widoku centralnie z tyłu ostatecznie przesądza sprawę.

Trochę lepszy jest widok z wnętrza maszyny (F2) - Podstawy - Podstawy pilotażu - Comanche 4 - poradnik do gry

Trochę lepszy jest widok z wnętrza maszyny (F2). Świetna mapa na wyświetlaczu MFD informuje, gdzie znajdują się wzniesienia (kolor czerwony) czy obniżenia (zielony) terenu. Ale i tutaj steruje się ciężko, gdyż przechylenie maszyny, wymagane do rozpoczęcia lotu, zmniejsza drastycznie pole widzenia. Dlatego najlepszym wyborem jest widok sprzed maszyny (F1). Celownik znajduje się wtedy pośrodku maszyny, a sterowanie odbywa się za pomocą klawiatury i myszki. Dodatkowo, w obu powyższych przypadkach można włączyć klawiszem F4 opcję freelook, co wyłączy możliwość sterowania lotem myszką - za jej pomocą będzie można rozglądać się dookoła.

Wszystkie obiekty wyświetlane na ekranie zostały szczegółowo omówione w treningu, więc nie powinno być z nimi problemu. Dodam tylko, że najważniejszymi informacjami są: dane z radaru oraz stan helikoptera. Musisz je cały czas bacznie obserwować, gdyż od tego zależy "być albo nie być" Twojego śmigłowca.

Działko

Działko 20mm:

powietrze-ziemia - dobre przeciwko piechocie i wyrzutniom rakiet; bardziej opancerzone cele lub czołgi lepiej zniszczyć czymś skuteczniejszym; do budynków z samym działkiem także nie należy się zbliżać,

powietrze-powietrze - na słabsze helikoptery bardzo skuteczny, z mocniejszymi sytuacja ma się podobnie jak z czołgami, ale co zrobić, kiedy zabraknie rakiet, a pozostanie działko? Odpowiedź: korzystać z niego

Rakiety

Rakiety niekierowane HYDRA:

powietrze-ziemia - doskonałe na każdy cel, pojedyncza rakiety zniszczy każdą lekko opancerzoną wyrzutnie rakiet, wyeliminowanie czołgu natomiast wymaga zastosowania już dwóch; strzelanie rakietami do ludzi mija się z celem, gdyż jest to po prostu marnotrawstwo uzbrojenia,

powietrze-powietrze - nieprzydatne, gdyż jak sama nazwa wskazuje są to pociski niekierowane i po wystrzeleniu nie mogą zmienić kierunku lotu, więc wystarczy, iż przeciwnik wykona manewr unikowy i rakieta chybia.

Rakiety kierowane na ciepło STINGER:

powietrze-ziemia - bez większych problemów można używać tych rakiet do ostrzału celów naziemnych, jednak przedtem należy się zastanowić, czy warto; rakieta Stinger ma podobną silę rażenia co Hydra, więc ilość wymagana do zniszczenia konkretnego celu jest identyczna, tylko ilość możliwych do zabrania Stingerów jest raz mniejsza,

powietrze-powietrze - najlepsza broń do niszczenia celów powietrznych na niewielką odległość, jednak wydaje mi się, że za często chybia, a do tego gubi szybki cel; bezpośrednie trafienie zniszczy każdy helikopter, jednak należy brać poprawkę na jego prędkość i uważać przy lataniu na niskim pułapie, gdyż o utratę rakiety przez trafienie w drzewo nietrudno.

Rakiety kierowane laserowo aktywnie HELLFIRE:

powietrze-ziemia - najciekawsza i jednocześnie najrzadziej używana broń, jedno trafienie gwarantuje zniszczenie celu, jednak musi on być po wystrzeleniu aż do trafienia oświetlany laserem (czyli widoczny w "kwadracie" symbolizującym zasięg lasera); trudno po prostu jest czekać w miejscu i oświetlać cel, a lepszym wyjściem wydaje się szybki nalot z użyciem rakiet Hydra, zabieranych w liczbie cztery razy większej niż Hellfire,

powietrze-powietrze - trudno w to uwierzyć, ale Hellfire jest bardzo skuteczny również przeciwko wszelkiej maści celom powietrznym; jest tylko jedno "ale" - owe cele muszą być oświetlane, a specyfika pocisku polega na wzbiciu się na dużą wysokość i następnie lotem nurkowym spada się na cel, a w tym czasie w Twoją stronę zostają wystrzelone co najmniej trzy rakiety samonaprowadzające z każdego wrogiego śmigłowca.

Tyle słowem podsumowania. Teraz szybko wyjaśnię, na jakiej zasadzie można dobierać sobie uzbrojenie przed misją. Otóż opcja ta dostępna jest tylko w miejscach zwanych FARP. Są to niewielkie lądowiska, przeważnie występujące w okolicy sojuszniczych baz lub większych zabudowań. Z takiego właśnie obiektu startujesz na praktycznie każdej misji (nie ważne, czy jest to lotniskowiec czy baza ulokowana na lądzie), co daje Ci możliwość dobrania uzbrojenia wedle własnych potrzeb i/lub upodobań. Warto wspomnieć, że poza wyborem uzbrojenia można je tu przeładować, gdy się skończy lub naprawić uszkodzenia (wystarczy po prostu wylądować). Poniżej znajduje się obrazek przedstawia ekran wyboru broni (włączany klawiszem F8).

Przeładowanie (1) jest procesem automatycznym i nie wymaga włączanie menu - zostanie wykonane zaraz po wylądowaniu, podobnie jak naprawa - Rakiety - Uzbrojenie - Comanche 4 - poradnik do gry

Przeładowanie (1) jest procesem automatycznym i nie wymaga włączanie menu - zostanie wykonane zaraz po wylądowaniu, podobnie jak naprawa. Opcje wyboru rakiet (2, 3, 4) pozwalają dobrać optymalną ilość uzbrojenia na misję. Jak wygląda załadowany helikopter widzimy na samym dole (numery przy miejscu na uzbrojenie oznaczają dany rodzaj pocisku). Miejsce pozostałe do załadowania jest wyświetlane pośrodku, w zielonym kwadracie (widniejące tam zero równa się brakowi wolnych miejsc). Jest jeszcze opcja zakładania dodatkowych "skrzydeł" na uzbrojenie (EFAMS, 5), a ma to ogromny wpływ na osiągane prędkości i wykrywalność maszyny. I w końcu można dokonać szybkiego wyboru uzbrojenia: lekkiego (6), czyli bez "skrzydeł" lub ciężkiego (7).

Warto pamiętać, że jedno miejsce na uzbrojenie równa się:

  • czterem rakietom Hydra,
  • dwóm rakietom Stinger,
  • jednej rakiecie Hellfire.

pobierz poradnik

Aby pobrać poradnik do gry
Comanche 4

wyślij SMS o treści GOL na numer 77464

i wpisz poniżej kod, który otrzymasz w zwrotnym SMS.

Koszt poradnika to 8,61 zł

Comanche 4

zobacz więcej informacji o grze
Comanche 4

Wszystkie dostępne tu poradniki są bezpłatnie do pobrania dla posiadaczy abonamentów MayClub.

Poradniki do gier akcji

Gry Akcji