poradniki i solucje do gier
poradniki i solucje do gierod A do Zpomoc i reklamacjeregulamin usługi

Poradnik Microsoft Flight Simulator 2002 Professional Edition

W poradniku tym wspólnie poprowadzimy samolot Cessna 182S Skylane z lotniska Katowice Pyrzowice na lotnisko Rzeszów Jasionka. W ten sposób jego autor postara się przekazać wam kilkanaście cennych uwag i wskazówek.

poradnik, solucja do gry w zawiera 15 stron i 18 ilustracji, rozmiar pliku to 1 MB

Panel Cessny

1 - Panel Cessny - Podstawy - Microsoft Flight Simulator 2002 Professional Edition - poradnik do gry

1.

Wskaźnik prędkości

2.

Sztuczny horyzont

3.

Wysokościomierz

4.

Wskaźnik DME (odległościomierz)

5.

Wskaźnik NAV1

6.

Wskaźnik ADF

7.

Chyłomierz

8.

Wskaźnik kursu

9.

Wariometr (wskaźnik prędkości pionowej)

10.

Wskaźnik NAV2

11.

Tachometr (obrotomierz)

12.

Wskaźnik ciśnienia

13.

Zegar

14.

Wskaźnik ilości paliwa

15.

Wskaźnik ciśnienia i temperatury oleju

16.

Wskaźnik temperatury spalin

17.

Wskaźnik przepływu paliwa

18.

Starter

19.

Główny włącznik zasilania

20.

Włączniki świateł, pompy paliwa i ogrzewania rurki pitota

21.

Włącznik główny przyrządów

22.

Trymery (wyważanie samolotu)

23.

Przełącznik aktywnego zbiornika paliwa

24.

Cięgna przepustnicy, obrotów śmigła oraz mieszanki paliwowej

25.

Przełącznik klap

Start

Po uruchomieniu FS2002 przechodzimy do opcji tworzenia lotu (Create Flight), wybieramy Cessnę 182S jako nasz samolot, a następnie przechodzimy do planera lotu (Flight Planner). Wybieramy lotnisko początkowe (Katowice Pyrzowice) oraz docelowe (Rzeszów Jasionka), posługując się licznymi pomocami w wyszukiwaniu (np. szukamy miasta Katowice na liście z miastami). W momencie wybierania Katowic, w rozwijanej liście w lewym, dolnym rogu ekranu wybieramy pozycję startową Parking 5 - ramp GA small. Domyślnie jest tam ustawione Active Runway (pas aktywny), ale nie chcemy rozpoczynać przygody, ustawieni już na pasie.

Teraz program wyszuka trasę lotu między tymi lotniskami. Mamy do wyboru cztery możliwości:

  • Direct - komputer ustawi trasę jako prosty odcinek między lotniskami z możliwością samodzielnego "dostrajania" trasy
  • Low Altitude Airways - trasa wyznaczona trasami niskich pułapów
  • High Altitude Airways - trasa wyznaczona trasami wysokich pułapów
  • VOR to VOR - od radiolatarni do radiolatarni

Osobiście jestem zwolennikiem wybierania Direct a następnie tworzenia samodzielnie trasy. Wybranie innej opcji na obszarze np. Polski stworzy bardzo nierealistyczną trasę przelotu (rekordzistą jest tu opcja VOR to VOR, która z jednego polskiego lotniska na drugie potrafi wyznaczyć przelot np. przez Czechy). Wybieramy więc Direct i przystępujemy do utworzenia trasy przelotu.

Kiedykolwiek będziemy tworzyć własne trasy przelotów, warto ma mapie włączyć przyciski tras niskich i wysokich pułapów i prowadzić naszą trasę przez nie. Doda to całości planu realizmu. Aby poprowadzić nasz lot przez określone punkty nawigacyjne, należy chwycić kursorem myszy czerwoną linię i pociągnąć ją na wybrany punkt nawigacyjny, który powinien pojawić się z prawej strony, na liście. Jeśli pomylimy się, zaznaczamy taki punkt na liście i po prostu naciskamy Delete. Sugeruję sporo eksperymentować z różnymi trasami. Nasza trasa z Katowic do Rzeszowa przebiegać będzie przez następujące punkty nawigacyjne:

  • radiolatarnia VOR JED (Jędrzejów), częstotliwość 115,60
  • nadajnik bezkierunkowy NDB S.A. (Mielec), częstotliwość 296
  • radiolatarnia VOR RZE (Rzeszów), częstotliwość 116,20

Dla ułatwienia wyszukiwania tych punktów dodam, że radiolatarnie VOR wyświetlane są na mapie jako niebieskie kwadraciki, a NDB jako czerwone okręgi. Jeśli nadal mamy problem z odnalezieniem trasy, tutaj [LINK] znajduje się plik z planem lotu. Należy go rozpakować do folderu /FS2002/flights/myflts a następnie we flight plannerze wykorzystać opcję LOAD. Przed opuszczeniem planera należy kliknąć przycisk ukazujący cały plan lotu w formie tabelki, oraz spisać sobie częstotliwości kolejnych punktów nawigacyjnych (lub po prostu wydrukować tabelkę). Wychodzimy z flight plannera klikając OK. (jeśli to nowy plan, FS2002 zapisze go w w/w folderze).

Na ten lot szkoleniowy nie chcemy żadnych niespodzianek pogodowych, Weather zostawiamy więc jako Clear (idealna pogoda). Jeśli chcemy przelecieć ten lot np. po raz kolejny, można pokusić się o ustawienie jakiejś pogody samodzielnie. Osoby które mają dostęp do Internetu mogą nawet skorzystać tu z opcji Real Weather, która ściągnie z serwera pogodowego aktualnie panującą na tej trasie pogodę.

Upewniamy się, że godzina lotu ustawiona jest na dzień (chyba, że koniecznie chcemy lecieć np. w nocy) i klikamy Fly Now! aby rozpocząć lot.

Po chwili znajdujemy się w naszej Cessnie, na stanowisku 5 w Katowicach

Gotowi do startu w Katowicach - Start (1) - Lot - Microsoft Flight Simulator 2002 Professional Edition - poradnik do gry
Gotowi do startu w Katowicach

Uwaga! Jeśli silnik samolotu pracuje, a chcemy uruchomić go ręcznie, wyłączamy go kombinacją Shift-Ctrl-F1. Aby na przyszłość każdy lot rozpoczynać z wyłączonym silnikiem, klikamy w menu (wywoływanym Alt-em) Flight-Save Flight, a następnie zaznaczamy opcję "default flight".

Teraz uruchomimy naszą Cessnę osobiście. Przełączamy pompę paliwową (Fuel Pump) na pozycję ON (rząd przełączników u dołu) oraz włączamy światło obrotowe na samolocie (Bcn/Strobe), które ostrzega znajdujących się w pobliżu ludzi o naszym zamiarze rozruchu silnika. Włączamy dopływ paliwa do silnika przez wepchnięcie czerwonego cięgna (MIX) maksymalnie do przodu. Teraz korzystając w włożonego do stacyjki samolotu kluczyka (na dole po lewej), włączamy silnik, przekręcając go na pozycję START a następnie puszczając, kiedy silnik zaskoczy. Teraz pozwolimy silnikowi się rozgrzać i zaprogramujemy w panelu radia pierwszy punkt nawigacyjny naszej trasy. Otwieramy panel radia, odnajdujemy odbiornik NAV1, z jego prawej strony ustawiamy częstotliwość 115,60 (częstotliwość radiolatarni w Jędrzejowie) i klikamy żółty przycisk STBY. Przesunie to częstotliwość na lewą stronę i uczyni ją aktywną.

Teraz zaprogramujemy autopilota na utrzymanie pułapu 5500 stóp (na samym dole panelu radia, sekcja ALT) - Start (1) - Lot - Microsoft Flight Simulator 2002 Professional Edition - poradnik do gry

Teraz zaprogramujemy autopilota na utrzymanie pułapu 5500 stóp (na samym dole panelu radia, sekcja ALT). Możemy już zamknąć panel radia. Wciskając klawisz tyldy (~), otwieramy okienko ATC i łączymy się z kontrolą naziemną (Ground), oraz prosimy o zezwolenie na kołowanie z odejściem na wschód (Request Taxi, departing East).

Uwaga! Nie będę już o tym więcej wspominał, ale po każdej instrukcji od ATC musimy dokonać stosownego potwierdzenia. Zawsze takie potwierdzenie pojawi się automatycznie na liście wyboru w okienku ATC, nie powinno być więc problemu z zapominaniem o tym.

Dostaliśmy w końcu zezwolenie na kołowanie na pas 27 przez określone drogi kołowania i nakaz skontaktowania się z wieżą w okolicach pasa 27. W FS2002 nie umieszczono przy drogach kołowania stosownych oznaczeń, aby więc wiedzieć którędy kołować, wybieramy jeszcze z okna ATC Request Progressive Taxi Instructions. Jest to bardzo pomocna funkcja w FS2002 - program wyrysuje nam na betonie lotniska różową linię, wskazującą którędy mamy kołować.

Różowa linia wskazuje drogi kołowania - Start (2) - Lot - Microsoft Flight Simulator 2002 Professional Edition - poradnik do gry
Różowa linia wskazuje drogi kołowania

Przed rozpoczęciem kołowania włączamy pozostałe światła zewnętrzne samolotu - przełącznik NAV, światło informujące o kołowaniu (TAXI) oraz ogrzewanie rurki pitota (PITOT HEAT).

Aby rozpocząć kołowanie, delikatnie dodajemy mocy (korzystając z przepustnicy joysticka, klawiszy F1-F4 lub myszą, popychając cięgno THROT) aż samolot drgnie i zacznie toczyć się. W związku z tym, że jesteśmy ustawieni frontem do trawy musimy natychmiast rozpocząć skręcanie w lewo, tam gdzie wskazuje różowa strzałka na betonie. Skręcamy korzystając ze steru kierunku w joysticku lub z klawiatury. Jeśli chcemy się wspomóc bardziej czytelnym wskazaniem prędkości samolotu niż standardowy prędkościomierz w kokpicie, wciskamy klawisze CTRL-Z. Wyświetli to u góry ekranu m.in. naszą prędkość. Kołujemy tak, aby przy skrętach samolotem nie przekraczała ona 5-6 węzłów a na prostych odcinkach dróg kołowania 15-20 węzłów. Kiedy samolot zacznie za bardzo przyspieszać, hamujemy lekko (przycisk FIRE1 w joysticku lub kropka na klawiaturze). Posługując się różową linią kołujemy aż do progu pasa 27, czyli tam, gdzie linia się kończy (przy kołowaniu możemy wspomóc się widokami zewnętrznymi przełączanymi klawiszem S). Ważne jest, by zatrzymać się nie NA pasie, ale PRZED pasem, najlepiej zaciągając hamulec postojowy.

Uwaga na inne samoloty - Start (2) - Lot - Microsoft Flight Simulator 2002 Professional Edition - poradnik do gry
Uwaga na inne samoloty

W moim przypadku wkołowanie na pas oznaczałoby niechybną kolizję z inną, lądującą Cessną (widać ją na zdjęciu). Kiedy już stoimy przed pasem, prosimy o zezwolenie na start, korzystając z okna ATC. Może się zdarzyć, że zamiast zezwolenia otrzymamy instrukcję oczekiwania (Hold Short), co oznacza iż mamy tak czekać tak długo, aż wieża sama się nie odezwie. W końcu jesteśmy gotowi do startu - zwalniamy hamulec postojowy i wyłączamy światło kołowania (TAXI). Jeśli samolot nie toczy się, delikatnie dodajemy mocy. Skręcamy na pas startowy. Uwaga, jeśli nie startujemy z dużego lotniska, lecz z krótkiego, bądź trawiastego pasa, może okazać się konieczne opuszczenie klap do pozycji 10 (prawy, dolny róg ekranu). To pozwoli nam wystartować na krótszym dystansie. Jeśli jesteśmy gotowi, zwiększamy moc do maksimum i rozpędzamy samolot po pasie. Może się zdarzyć, że będzie nas znosić z osi pasa, wówczas kontrujemy delikatnie sterem kierunku. Przy prędkości około 55 węzłów delikatnie ciągniemy wolant na siebie i unosimy przednie kółko. Kilka chwil później samolot powinien oderwać się od pasa. Jesteśmy w powietrzu!

Wznosimy się pod niewielkim kątem - Start (2) - Lot - Microsoft Flight Simulator 2002 Professional Edition - poradnik do gry
Wznosimy się pod niewielkim kątem

Należy uważać na kąt wznoszenia. Jeśli nos samolotu zadrzemy zbyt wysoko, możemy utracić prędkość, przeciągnąć i zwalić się na ziemię.

pobierz poradnik

Aby pobrać poradnik do gry
Microsoft Flight Simulator 2002 Professional Edition

wyślij SMS o treści GOL na numer 77464

i wpisz poniżej kod, który otrzymasz w zwrotnym SMS.

Koszt poradnika to 8,61 zł

Wszystkie dostępne tu poradniki są bezpłatnie do pobrania dla posiadaczy abonamentów MayClub.

Poradniki do pozostałych kategorii gier

Pozostałe